Een goede branding is een halve verkoop!
Een goed product verkoopt zichzelf. Onzin natuurlijk! BetaMax, Video2000, OS/2 en CD-i zijn enkele voorbeelden van producten die in principe superieur waren aan de op dat moment vergelijkbare producten, maar die het nooit echt ‘gemaakt’ hebben. En laten we eerlijk zijn: Alleen dank de iPhone heeft Apple nu een marktaandeel wat groot genoeg is om de jongens bij Microsoft even achter hun oren te laten krabben. Marketing en een sterke branding zijn cruciale succesfactoren om een product goed in de markt te zetten. Het is niet voor niets, dat meer dan de helft van de wereld werkt met een inferieur product als Windows.
Hoewel dit natuurlijk geen pleidooi is om dus maar rotzooi te gaan leveren, kun je van bovenstaande toch iets belangrijks leren: Jouw product verkoopt beter, als je het als een sterke naam weet te introduceren. En een goede manier om vandaag de dag jouw product te introduceren is natuurlijk een goede website. Wat een goede website is, wordt al in detail besproken in ‘Verleid je Klant’, maar welke elementen werken mee om jouw product de Apple van jouw niche te maken?
- Zorg voor een sterke naam!
Of het nu om je product of om je bedrijfsnaam gaat: Zorg dat het er een is, die lekker in het gehoor ligt. Administratiekantoor Jansen & Pietersen bijvoorbeeld is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. AdminOfMeer is een goed voorbeeld hoe het wel zou kunnen. - Zorg dat het ook geschreven kan worden!
Ik heb het al vaker gezegd en geschreven, wanneer mensen mij vertellen, dat WordXPression zo’n sterke naam is: Het was een ingeving, maar ik heb er niet goed over nagedacht. Want bij een naam als WordXPression heb je altijd de noodzaak om de naam van het bedrijf te spellen: Mensen verwachten nu eenmaal een ‘e’ voor de ‘x’. - Weeweewee klinkt zo jengelend!
Sommige mensen denken dat het noodzakelijk is om voor je website weeweewee te zetten. Dit is eigenlijk nog een overblijfsel uit het verleden… het WorldWideWeb was toen net nieuw en de meeste partijen -toen nog hoofdzakelijk scholen en overheidsinstellingen- voelden er weinig voor om hun ‘bedrijfskritische’ emailserver te belasten met een speeltje als het WorldWideWeb. Dus werd het op een aparte machine gezet, die -om onderscheid te kunnen blijven maken- met ‘www’ werd aangeduid.
Maar voor een sterke branding is een gejengel (weeweewee) voor je eigenlijke bedrijfsnaam niet echt nodig. Integendeel.
Wat klinkt beter? Bol dot com of weeweewee dot bol dot com. En wat klinkt meer direct to the point: wee wee wee punt nu punt ennel of nu punt ennel ?
Voor een goede branding moet ook de naam van je website lekker bekken, anders heb je de plank misgeslagen! - Gebruik geen tweedehandsnaam
Het zal je maar gebeuren. Je hebt net de perfecte bedrijfsnaam bedacht en je wilt de domeinnaam registeren. Maar… tot je grote schrik is jouwgeweldigebedrijfsnaam punt nl of jouwgeweldigebedrijfsnaam dot com al bezet. Maar… denk jij, mijn streepje geweldige streepje bedrijfsnaam punt nl is nog wel vrij… dus laat ik die maar registreren.
Hier maak jij dezelfde fout die ik met de naam WordXPression (punt 2) heb gemaakt. In de mondelinge communicatie bekt dit niet lekker en de kans is groot, dat de mensen jouw streepjes vergeten en toch jouwgeweldigebedrijfsnaam punt nl intikken. Met andere woorden: Jij genereert gratis verkeer voor een mogelijke concullega. Ook ‘randverschijnselen’ als .org, .info, .net of -erger nog- .tv kun je maar beter vermijden. .nu kan er nog net mee door, maar dan moet dat nu wel een versterking van je eigen bedrijfsnaam opleveren. (stelnietuit.nu is bijvoorbeeld een leuk voorbeeld hiervan). - Zorg voor een huisstijl
Of als je geen huisstijl hebt, in ieder geval een herkenbaar logo. Het is opvallend hoeveel een goed ontworpen logo voor jouw herkenbaarheid kan doen. Weet jij bijvoorbeeld in welk lettertype Apple is geschreven? Ik zou het -als fanatiek Ubuntu gebruiker- echt niet weten, maar dat uitgegeten appeltje herken ik direct. En bij het zien van de I van IBM heb ik geen verdere aanduiding meer nodig. En afhankelijk van jouw voorkeur of afkeer van fastfood, begin je bij het zien van een gele letter M al trek te krijgen of heb je voorlopig geen behoefte meer aan eten.
Vijf tips om de herkenbaarheid van je bedrijf te vergroten. Maar ik kan mij niet voorstellen, dat ik zo goed ben, dat ik hiermee alles al heb benoemd. Ik weet zeker dat jij aan deze lijst nog een tip kunt toevoegen of -beter nog- met jouw tip de kwaliteit van mijn tips kunt overtreffen. Wat heb jij gedaan om van jouw bedrijfs- of productnaam een sterk merk te maken? Je kunt dit in het commentaarvak hieronder delen met de andere bezoekers van de blog.
Nog zo’n ijzersterke naam, waar een ijzersterk product achter schuilgaat: WordPress XPress. In een dag tijd je eigen website online en een kritische blik op jouw doelgroep en de manier waarop je die het best kunt benaderen? Het is allemaal mogelijk!