Een eigen affiliate programma – Hoe zet je dat op ?
Een mooie manier om meer omzet te krijgen is door anderen naar jouw site te laten verwijzen. Een tevreden klant zal dat graag voor je doen, wanneer hem om een verwijzing wordt gevraagd, maar wanneer je er een beloning tegenover zet, zal hij nog eerder geneigd zijn om naar jouw website door te verwijzen. Grote partijen als bol.com, amazon.com en eBay danken een groot deel van hun omzet juist aan dit soort verwijzingen. Maar al ben jij (nog) niet zo groot, zo’n verwijs-programma of ‘partner programma’ (in Engelse literatuur meestal een affiliate programma genoemd) is ook voor jou mogelijk. Degene die potentiele klanten naar jou doorverwijst, noemen we in dit artikel dan ook een affiliate.
Zo’n affiliate programma kun je zelf opzetten, maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
Je moet een ‘gesloten e-commerce systeem’ hebben.
Verwijzen tegen een vergoeding is alleen maar leuk, als de verwijzer deze vergoeding daadwerkelijk krijgt. Het is dus van belang, dat jij direct weet dat iemand die verwezen is inderdaad is verwezen… en door wie. Dit kun je op twee manieren vastleggen. Door de nieuwe klant zelf deze informatie te laten geven (een goede methode is een kortingscode te gebruiken, die ‘gekoppeld’ is aan je affiliate. Lees hier meer over in mijn artikel over offline affiliate marketing.), of door deze informatie door middel van een ‘cookie’ mee te geven. Maar op het moment, dat de transactie plaatsvind, dien je te weten, wie de affiliate is, die de nieuwe klant heeft doorverwezen.
Je moet geschikte software hebben voor registratie
Tenzij je het eerder genoemde ‘kortingscode’ systeem gaat gebruiken, heb je software nodig om de bezoeken te registreren. Wat ‘geschikt’ is, is mede afhankelijk van de plugins die je gebruikt in je verkoopproces: Voor WooCommerce heb je bijvoorbeeld andere plugins nodig dan voor een verkoopformulier met Gravityforms.
Je moet affiliates hebben
Klinkt vrij logisch : Een affiliate programma werkt alleen als mensen het ook uit willen voeren. Je hebt tevreden klanten. Maar niet iedere tevreden klant is ook een goede affiliate. Ook al is hij geïnteresseerd in het ‘mee verdienen’ met je, je zal je affiliate toch bepaalde vaardigheden bij moeten brengen. Een tweede optie is natuurlijk iemand te vinden, die al ervaring heeft met affiliate marketing. Maar omdat hij gewend is energie te steken in iets wat ook daadwerkelijk geld oplevert, zal je deze persoon moeten overtuigen van het feit, dat hij met jouw product ook kan verdienen. Hoe dan ook: Je zult mensen moeten overtuigen.
Je moet promotiemateriaal hebben
Banners, template teksten voor email, blogposts. Jij wilt dat jouw affiliate met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk kan verdienen. Dus zal jij alvast wat voorwerk moeten doen! Jij levert hem materialen aan, die hij kan gebruiken in zijn campagnes.
En je moet goede voorwaarden hebben…
Je affiliate staat of valt met duidelijke voorwaarden. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een situatie als deze. Affiliate A verwijst naar jouw site. Bezoeker X komt er. Maar Affiliate B verwijst later ook naar je site. Bezoeker X komt er opnieuw en koopt. Krijgt de eerste verwijzer de bonus of geef je die aan te tweede? En hoe vaak betaal je uit? Heb je een minimum uitbetalingsbedrag? Welke promotiemiddelen zijn wel of niet toegestaan ? Allemaal zaken om goed rekening mee te houden.
Tenslotte
Een affiliate programma opzetten voor je website kan een aardige boost in je online inkomen betekenen, indien je het juist toepast. Maar het is meer dan alleen het installeren van een paar plugins en wachten hoe de extra opdrachten binnen rollen. Laat bovenstaand artikel jouw checklist zijn, of je het allemaal goed op een rijtje hebt!