Betere Google Positionering met een Inhoudsopgave

Een inhoudsopgave voor je blogartikel : Een prima manier om gevonden te worden.

Betere Google Positionering met Table of Contents
Bet

In de loop der jaren is er heel veel aan Google veranderd. Eén ding wat niet is veranderd is dat we allemaal graag een betere Google positionering voor onze website willen en van alles doen om ook beter gevonden, of meer correct, beter bezocht te worden.

Want uiteindelijk is ‘Op de eerste pagina van Google staan’ niet meer het ultieme doel. Wat je natuurlijk wilt is dan de mensen die je vinden op die eerste pagina ook daadwerkelijk klikken en naar jouw pagina toegaan.

En om dat te bewerkstelligen hoef je niet eens op nummer één te staan. Wat ook, en vaak ook beter, werkt is het voor elkaar te krijgen, dat jouw content opgenomen wordt als een ‘answer’ in Google Answers.

En Google geeft steeds meer (nieuwe) mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.

Een betere Google positionering is al lang niet meer een kwestie van het tellen van keywords en zorgen, dat die tussen een minimale en maximale waarde blijven. Je bereikt minstens net zoveel door te zorgen, dat je blogartikelen de juiste structuur hebben om te worden gevonden.

Een koppige tekst

Al jaren vertel ik in de verschillende artikelen die ik over blogging schrijf, dat de kopteksten in WordPress niet bedoeld zijn om tekst een door jou gewenste grootte te laten krijgen. De HTML codes H1 tot en met H6 zijn niet bedoeld voor lettergrootte, maar voor de structuur van je tekst. En wanneer we onze favoriete zoekmachine willen overhalen ons een betere Google positionering te gunnen, is het verstandig om rekening te houden met de structuur.

Gestructureerde koppen…

Kopteksten zijn belangrijk. Mensen lezen online op een andere manier dan waarop ze een boek lezen. Vooral wanneer een tekst wat langer is veranderd zelfs de meest beschaafde lezer in een koppensneller. Hij gebruikt te koppen om te zien welke delen van de blogpost wel of niet interessant zijn op dat moment.

Het is van groot belang om in jouw tekst een goede structuur met kopteksten en paragrafen te hebben. Een H1 gebruik je eigenlijk nooit. Dat doet WordPress namelijk zelf al om de titel zichtbaar te maken.

Wanneer jij begint met je blogtekst te schrijven, dat begin je altijd met een H2. Door middel van één of meerdere H2’s geef je de ‘hoofdgedachten’ aan van je artikel. En deze ‘hoofdgedachten’ kan je eventueel weer onderverdelen in een aantal H3’s of zelfs H4’s. Ik geloof niet, dat ik tijdens het bloggen ooit aan een H5 of H6 toe ben gekomen.

Google houdt van structuur!

In de eerste plaats breng je natuurlijk die structuur aan voor je lezer. Maar laten we eerlijk zijn. Jouw lezer zal niet kijken of je nu echt wel een H2, met daarin H3’s en eventueel nog H4’s daar weer in hebt gebruikt, of omdat je de grootte van de letter aantrekkelijker vond, stiekem De H2 hebt overgeslagen, H3 wel gebruikt en in plaats van H4, H5 gebruikt.

Google ziet echter niet de font grootte, maar wel de structuur die door deze heading codes wordt gesuggereerd. En een goed gestructureerde tekst zal door Google ook zeer gewaardeerd worden.

De Table of Contents

En daar komen we ineens bij een compleet nieuwe mogelijkheid om een betere Google positionering mogelijk te kunnen maken. Want wanneer je zo vriendelijk bent om Google nog een stapje verder te helpen met het structureren van de tekst, wil Google dat graag belonen door af en toe -wanneer het op de vraagstelling van toepassing is- jouw blogartikel te tonen als ‘Table of Contents’ in Google Answers.

Ofwel, de inhoudsopgave van jouw blogartikel wordt in de antwoorden op een Google vraag gepresenteerd. Dus hij krijgt niet alleen een titel plus een kort stukje tekst te zien, maar in plaats daarvan de complete structuur van het artikel.

Mocht je niet weten wat ik met ‘structuur’ bedoel, en je kijkt naar dit blogartikel via je desktop of laptop computer, dan moet je maar eens rechts van deze pagina kijken.

Je moet er wel wat voor doen

Zo’n inhoudsopgave krijg je van Google echter niet kado. Je moet ze eerst wel helpen, om zo’n inhoudsopgave te maken.

Het idee is namelijk dat op het moment waarop de Google (be)zoeker op de Google Search page klikt op zo’n koptekst, hij niet naar het blogartikel gaat, maar naar die specifieke sectie van het artikel.

Die inhoud moet je dus zelf ‘indexeren’. Nou ja, ‘zelf’. Daar hebben we natuurlijk plugins voor. En later in dit artikel wil ik naar een tweetal van deze plugins kijken, maar er zijn er tientallen andere.

Geen garantie

En met zoveel dingen bij Google heb je natuurlijk helemaal geen garantie op een betere Google positionering, wanneer je netjes alle regels volgt. Je hebt alleen de garantie, dat het niet zal gebeuren, wanneer je het niet doet.

Bedenk je echter, dat je het niet alleen voor Google doet, maar ook -of juist- voor de bezoeker aan je webpagina. En zo’n inhoudsopgave aan het begin kan ook voor de potentiële lezer van je artikel handig zijn om te zien of volgens hem het artikel de moeite van het lezen waard is.

De praktijk – Blokken en Widgets

In dit artikel wil ik graag nader kijken naar een tweetal mogelijkheden om zo’n inhoudsopgave op te nemen. Eéntje voor Gutenberg en één voor Elementor. Voor wat Gutenberg betreft: Er zijn tientallen andere Gutenberg plugins die ook een ToC, of Table of Contents block toevoegen aan je blokkendoos. Gebruik je al een bepaalde uitbreiding op Gutenberg, kijk dan eerst of die uitbreiding ook een ToC aanbiedt, en of deze je bevalt, voor je weer de zoveelste Gutenberg uitbreiding met enorme overlappingen installeert. Controleer ook of het block de ToC ook als zodanig markeert voor Google. Je zal geen betere Google positionering krijgen, als Google de ToC niet kan vinden.

Ultimate Blocks – Table of Contents

Een tijdje terug heb ik al het één en ander van Ultimate Blocks laten zien, op dat moment heb ik de ‘Content Tabs’ besproken.

Eén van de andere blocks die deze Ultimate Blocks aanbiedt is de zogenaamde ‘Table of Contents’. Op het moment, dat je dat block gebruikt gaat eigenlijk alles automatisch.

Tenminste, wanneer jij voor een goede structuur met behulp van de headings hebt gezorgd.

In het blok zelf komt een inhoudsopgave van je pagina te staan. Je kan hierbij aangeven welke H’s je wilt gebruiken. Zelf houd ik mijn inhoudsopgave graag eenvoudig, en gebruik ik hier alleen H2 en H3 voor.

De locatie

Natuurlijk is ook de locatie van die inhoudsopgave belangrijk. Een inhoudsopgave aan het einde van een blogartikel is vrij nutteloos, iemand heeft dan het artikel al voor het grootste deel gelezen. Een inhoudsopgave zet je bovenaan.

Bewerkelijk

Het toevoegen van zo’n inhoudsopgave via Ultimate Blocks is vrij bewerkelijk. Om het zo te krijgen zoals ik het hebben wilde moest ik een groot aantal instellingen aanpassen.

Dat lijkt op zich natuurlijk niet zo’n ramp. Want ik kan immers een Gutenberg block als herbruikbaar definiëren en vervolgens op een volgende pagina direct vanuit ‘herbruikbare blokken’ neerzetten. Toch?

Misschien dat een andere Table of Contents block die mogelijkheid biedt, maar die van Ultimate Blocks deed dat zeker niet. Toen ik het blok van blogpost A gebruikte in blogpost B verwachtte ik de inhoud van blogpost B te zien te krijgen. Dat is immers de dynamische content… maar helaas. Klaarblijkelijk worden niet alleen de instellingen, maar ook de inhoud gekopieerd en kreeg ik een inhoudsopgave van een compleet verkeerde blogpost te zien.

Als je het op deze manier wilt gebruiken zal je jouw ToC block dus keer op keer, stap voor stap met de hand moeten configureren.

Bovendien, als je al honderd blogartikelen hebt, die je van een ToC wilt voorzien, zal je ze stuk voor stuk moeten configureren.

En geen zweverige types hier.

Een tweede -kleiner- nadeel is, dat dit block niet ‘zwevend’ gemaakt kan worden. Of eigenlijk, het kan wel, maar het is niet praktisch. Doe ik dat, dan bedekt het block een groot deel van de tekst. Dus als je terug naar de inhoudsopgave wilt gaan, zal je dit ook heel letterlijk moeten doen.

Voor mij viel deze methode dus al snel af.

Elementor Pro – Table of Contents

Elementor Pro heeft ook een ‘ToC Widget’. Lees goed… Elementor Pro. Het is dus uitsluitend een onderdeel van de betaalde versie. En ik moet eerlijk zeggen, het bevalt mij goed. Rechts van dit artikel kan je zien, hoe het werkt. Niet 100% hoe ik het graag zou zien, maar het komt wel akelig dicht in de buurt.

De manier waarop het werkt verschilt nauwelijks met de ‘block’ versie van Ultimate Blocks, met één groot verschil.

Omdat de inhoudsopgave deel uitmaakt van het template hoef ik het niet aan iedere pagina toe te voegen. En dat is best wel fijn, wanneer je eraan denkt, dat ik in de loop der jaren meer dan 600 blog posts heb geschreven voor WordXPression.

Lekker zweverig…

Het kan ook geen kwaad, dat de inhoudsopgave hier als een ‘zwevende widget’ wordt gebruikt. Hij bedekt immers niet de tekst van de blog, alleen de tekst van de widgets. En mocht iemand toch nog bij de widgets willen komen, dan kan dit, door de inhoudsopgave ‘dicht te klappen’.

Een open type…

Het enige wat mijzelf op dit moment nog minder bevalt, is dat ik er wel voor kan kiezen de smartphone of de tablet versie van de inhoudsopgave initieel dicht te klappen, maar er niet voor kan kiezen dit ook voor de desktop te doen. Mocht jij een Elementor gebruiker zijn en ook behoefte hebben aan een dichtklapbare inhouds widget, of mocht je gewoon mij een aardige vent vinden, stel ik het zeer op prijs, wanneer je stemt op het toevoegen van een ‘dichtklap functie’…

Tot die tijd moeten we het echter met een workaround doen. Door in een HTML widget onderstaande code op te nemen, zal de inhoudsopgave bij het laden van de pagina direct worden gesloten.

<script>
document.addEventListener('DOMContentLoaded', function() {
    jQuery(function($){
        $('.elementor-toc__toggle-button').click();
    });
});
</script>

Niet als pop up beschikbaar

Een voor de hand liggende optie zou zijn om een knop te maken en de inhoudsopgave als Pop Up te laden. Dat bleek helaas ook niet te werken. En dat is eigenlijk heel logisch. Wanneer de pagina wordt geladen, dan worden onderwater in de header van de pagina alle mogelijke pop ups alvast ‘klaargezet’. De tekst die door de PopUp ingelezen zou moeten worden wordt pas later geladen. Die is op dat moment nog niet beschikbaar.

De pop up schermen gaven dus alleen een melding dat er geen inhoud was gevonden.

Voorlopig niet op mobiel en tablet

Wanneer je op een mobiel of een tablet naar deze site kijkt, zal je de Table of Contents (nog) niet tegenkomen. En dat heeft een goede reden. De manier waarop deze nu is opgenomen, staat de TOC in de sidebar. Iets wat op telefoon of tablet niet echt praktisch is. Pas na het lezen van het artikel ontdek je de inhoudsopgave.

Voor wat mij betreft is dit een tijdelijke oplossing. Zoals ik hierboven al heb aangegeven, ik zie de ‘inhoudsopgave’ graag dichtgeklapt. En wanneer dat eenmaal mogelijk is, zal dit verhuizen van de sidebar naar het begin van de blogpost, waar het als dichtgeklapte ‘floating bar’ bovenaan het scherm blijft staan.

Vergelijk

Het moge duidelijk zijn, welke ‘inhoudsopgave’ voorkeur ik heb. De Gutenberg optie van Ultimate blocks zal je zeker een betere Google positionering opleveren, maar zal als dienstverlening aan je lezers weinig tot geen waarde hebben. Bovendien kost het je behoorlijk wat werk, indien je je oude blogposts ook van een dergelijke inhoudsopgave wilt voorzien.

De oplossing via Elementor Pro mag dan nog verre van van ideaal zijn, het werkt wel. Zowel als dienstverlening aan je lezers als een manier om je een betere Google positionering te geven.

Een tip voor opleiders

Heb je een online leeromgeving, of werk je hieraan, en bestaan jouw lessen voor het grootste deel uit tekst, kan het een goed idee zijn om ook een table of contents voor je lessen op te nemen. Hierdoor kunnen je cursisten makkelijk bepaalde paragrafen in de les terug vinden. Je zal -omdat de lessen besloten zijn- hierdoor geen betere Google positionering krijgen, maar je cursisten zullen je dankbaar zijn.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht