In de blogpost van vandaag kijken we eens naar een nieuwe SEO plugin. Rank Math. Deze nieuwe plugin gooit op het moment hoge ogen, en laten we eens kijken waarom!
De Koning van de SEO heeft een nieuwe uitdager
Wanneer je SEO serieus neemt, dan lijkt Yoast SEO de meest voor de hand liggende keuze nietwaar? Het is de meest gebruikte SEO plugin en het is ontzettend eenvoudig om ermee te werken. Het maakt SEO werkelijk een fluitje van een cent, al helemaal wanneer je gebruik maakt van een aantal betaalde plugins.
En ik moet eerlijk zeggen, dat ik tevreden ben met Yoast. Een tijdje terug heb ik een alternatief voor Yoast besproken en ik gebruik die op een aantal sites waaronder de WordXPression site zelf. Maar voornamelijk omdat er een groot aantal ‘automatische functies’, waardoor ik minder naar de site hoef om te kijken. Want zeg het zelf, met een website met bijna 600 blogartikelen wordt bijna een dagtaak om alles geoptimaliseerd te krijgen en te houden. Het aardige van het Premium SEO pack is juist, dat het mij waarschuwt, wanneer ik weer eens naar specifieke artikelen moet kijken, omdat ze ‘naar beneden gaan’ in de rankings.
Management by exception
Nu moet ik hierbij opmerken, dat ik de afgelopen drie jaar een compleet nieuwe SEO strategie hanteer. In het verleden optimaliseerde ik mijn blogartikelen met Yoast ’tot op het bot’. Ik ging door tot alle puntjes groen werden.
Gevolg hiervan is dat ik voor honderden zoekwoorden met mijn blogartikelen op de eerste pagina van Google verschijn. Een prestatie waar ik best trots op ben.
Wat ik echter merkte, was dat ik ook zo goed scoorde met artikelen die ik niet geoptimaliseerd had. Mijn site had inmiddels een goede reputatie bij Google gekregen en ‘de relevante artikelen kwamen toch wel naar voren’.
Het Premium SEO pack paste juist prima in mijn nieuwe aanpak van mijn SEO optimalisatie: Niet optimaliseren! Kijk gewoon eerst eens een week of vier, wat mijn blogartikelen organisch doen in Google. Komen ze niet op een voor mij bevredigende plaats in de zoekmachines te staan ga dan pas optimaliseren. Een strategie die prima ondersteunt wordt door het Premium SEO pack.
Maar deze tool staat vandaag niet in de aandacht. We kijken naar een andere plugin. En het aardige is, in tegenstelling tot Premium SEO Pack is Rank Math, net zoals Yoast SEO, in principe gratis.
Hierbij wil ik wel opmerken, dat Rank Math mijn ‘management by exception’ strategie zoals ik deze voor WordXPression uitvoer niet ondersteunt.
Een eerste indruk
Een SEO plugin installeer je niet op een regenachtige middag om even naar te kijken. Wanneer je hem goed wilt evalueren, dat ga je ermee aan de slag. En dat heb ik dus gedaan. Ik heb hem geïnstalleerd op mijn nieuwe website Bouw Zelf je WP Website en ben van plan deze plugin minimaal een jaar hier te gebruiken om een goede indruk te krijgen.
Na het installeren van de Rank Math plugin moet je een Rank Math account aanmaken. Het nut van dit account is mij niet helemaal duidelijk. Het lijkt mij een manier om makkelijk een publiek te kunnen bereiken, wanneer eenmaal de betaalde versie van de plugin uitkomt (gepland voor najaar 2020).
De plugin zelf maakt een goede indruk. Na het doorlopen van een simpele setup wizard, krijg ik de mogelijkheid te zien om specifieke modules van de plugin aan en uit te zetten.
Modulaire opzet
Wanneer ik dit met Yoast vergelijk, is het bij Yoast eigenlijk ‘slikken of stikken’. Ik kan bepaalde functies wel uitzetten, maar het blijft onderdeel uitmaken van de code van de plugin die toch geladen zal worden. Rank Math is modulair opgebouwd en bij het deactiveren van een module zal de code ook niet geladen worden. Dit kan een behoorlijke snelheidswinst opleveren aan de kant van de beheerder.
Het geeft mij een blij gevoel.
Pagina optimalisatie
Maar laten we eerst eens uitgebreid kijken naar datgene wat Yoast zo wereldberoemd heeft gemaakt. De pagina optimalisatie. Een directe terugkoppeling met betrekking tot in hoeverre jouw pagina is geoptimaliseerd voor specifieke zoekwoorden.
Bovenin de editor pagina krijg je direct de mate van optimalisatie van je huidige content te zien.
De eerste knop geeft aan hoe sterk je headline is. Hoezeer is de bezoeker van je website wel of niet geneigd om op die titel te klikken?
De tweede knop geeft aan hoe geoptimaliseerd je complete content is. Zoals je ziet, is in dit voorbeeld mijn artikel goed voor een magere zeven. Persoonlijk spreekt een ‘puntenscore’ mij meer aan dan het stoplichtmodel van Google. Maar hier ga ik later verder op in.
En wanneer ik druk op de knop…
Wanneer ik op de knop druk, dan komt rechts van de editor een kolom te staan met een overzicht van alle mogelijke verbeterpunten.
Je ziet hier hoe het in de sidebar van de editor direct afgelezen kan worden, wat je nog moet doen om de SEO optimalisatie van je pagina te verbeteren.
Het aardige van Rank Math is dat je jouw content voor meerdere keywords kan optimaliseren. Iets wat ik je overigens niet aan zal bevelen, zolang je moeite hebt een artikel voor één zoekterm te verbeteren.
Het is overigens niet exclusief voor Rank Math dat je je verbetersuggesties ook naast je content kan krijgen. Dit is ook met Yoast al een langere tijd mogelijk. Het enige wat je hoeft te doen is op de Yoast icoon rechts boven in je editor scherm te klikken.
Een belangrijk verschil wat ik ontdekte tussen Rank Math en Yoast SEO is een verschillende inschatting over wat volgens Google een ‘juiste minimale tekst lengte‘ zou zijn. Rank Math houdt het op 500 woorden, Yoast op 300.
Een meetbaar verschil
Wat natuurlijk interessant is om te kijken hoe beide plugins hetzelfde artikel waarderen. Dus ik heb één artikel door beide plugins laten analyseren.
Toen het artikel waarvan ik hierboven de shots heb laten zien uiteindelijk klaar was, heb ik er met beide plugins naar gekeken. En het zal je wellicht weinig verbazen, dat beide artikelen ‘groen’ scoorden. Met Rank Math ben ik door blijven optimaliseren tot alles groen stond. Een score van 94%.
Daarna Rank Math uitgezet en Yoast SEO geactiveerd. Volgens Yoast was ook alles ‘groen’.
Maar dan nu het grote verschil tussen Yoast SEO en Rank Math. Na een ‘optimale’ score te hebben gehaald, ben ik vervolgens gaan ‘deoptimaliseren’. Met Rank Math opnieuw aan, ben ik net zoveel ‘fouten’ gaan introduceren, tot Rank Math nog steeds ‘groen’ aangaf, maar de score 81% was geworden. Daarna Yoast weer aangezet. En Yoast gaf mij nog steeds groen… net zoals Rank Math, maar zonder de differentiatie of ik in ‘hoog groen’ of ‘laag groen’ zat.
Kortom, ik kreeg niet direct een indicatie van Yoast dat er meer te verbeteren was.
Google is Yoast niet – noch Rank Math
Nu moet je met dit soort vergelijkingen altijd uitkijken. De ‘Groene Score’ geeft eigenlijk alleen aan, dat je aan de voorwaarden waaraan je volgens richtlijnen moet voldoen, voldoet.
Google geeft geen duidelijke richtlijnen hoe zwaar een specifieke ranking factor eigenlijk telt. Het toekennen van een score is een interpretatie van de maker van de SEO plugin. Niet meer, niet minder.
Wat is dus meet is niet hoe goed Google mijn blogartikel vindt, maar wat Yoast of Rank Math ervan vindt.
Enkele belangrijke aantekeningen
Met betrekking tot de pagina optimalisatie
Schrijf voor de lezer, niet voor de plugin!
Wat we ook niet moeten vergeten is dat Google intelligenter is dan Yoast. Of Rank Math. Op het moment dat ik ‘Sushi leren maken’ als keyword heb, dan zal ‘Hoe leer ik sushi maken’ volgens Yoast en Rank Math niet meegeteld worden, omdat hier de worden niet in exact dezelfde volgorde en vorm voorkomen. Google is al jaren een stuk intelligenter.
Dat is een reden dat ik al jaren Yoast’s suggesties om ‘meer trefwoorden’ toe te voegen negeer, omdat de alternatieve vormen ook voorkomen en die in totaliteit het ‘keyword percentage’ verhogen. Sterker nog, er zijn SEO experts die geloven -en ik onderschrijf dat- dat het uitsluitend voorkomen van exacte matches een negatieve invloed op je ranking heeft. Google ‘weet’ dan, dat je geschreven hebt specifiek gericht op de zoekmachines, niet op je lezers.
Ook je lezers zelf zullen niet blij zijn met een artikel wat vol kromme zinnen staat, omdat je het de Yoast of Rank Math plugin naar hun zin wilde maken.
De Flesch test is geen ranking factor meer!
In mijn bespreking van de Premium SEO Pack plugin heb ik aangegeven, dat één van de belangrijke zaken die volgens mij in deze plugin ontbrak de Flesch test was, de ‘leesbaarheidstest’ zoals deze in Yoast is geïmplementeerd.
En hoewel ik die test nog steeds heel belangrijk vind om een goed leesbare tekst te krijgen, is de leesbaarheid volgens Flesch geen ranking factor meer in Google. Om deze reden hebben de makers van Rank Math de test enkele maanden geleden uit de plugin verwijderd.
De laatste BERT update van de Google Search Engine is namelijk in staat om de tekst op je site op ‘natuurlijke wijze’ te interpreteren.
Leesbaar =/= Begrijpbaar
De Flesch test (of eigenlijk de ‘Flesch – Kincaid readability test‘) is gebaseerd op het tellen van de aantallen woorden / lettergrepen en zinnen en door hier een formule op los te laten, komt naar voren hoe ‘leesbaar’ een tekst is.
Ik kan volgens deze test dus een compleet leesbare tekst schrijven, wanneer ik uitsluitend zelfverzonnen woorden gebruik. Leesbaar is niet hetzelfde als begrijpbaar.
Met de BERT upgrade van de search engine algoritmes zal een tekst niet alleen leesbaar, maar ook begrijpbaar moeten zijn.
De ‘Flesch test’ is nog steeds een goede test voor mensen als ik, die de neiging hebben veel te lange zinnen te schrijven. Maar het is geen ‘SEO factor’ meer. Mocht je toch je tekst willen controleren, kan dit altijd via één van de online Flesch tests. Helaas heb ik nog geen non SEO plugin kunnen vinden, die de Flesch test in-content uit kan voeren.
Mocht je er één weten, ik houd me aanbevolen.
Wordt vervolgd…
Het is niet mogelijk om in één artikel Yoast SEO en Rank Math met elkaar te vergelijken, zonder één van de plugins onrecht aan te doen. Vooral omdat we (nog) niet weten welke functionaliteiten in Rank Math betaald worden of gratis zullen blijven.
Op dit moment is Rank Math gratis, maar een betaalde versie van de plugin is in voorbereiding en kan op relatieve korte termijn worden verwacht.
Wanneer ik vandaag Rank Math vergelijk met de gratis versie van Yoast SEO, trekt Yoast op alle punten aan het kortste eind. Want veel van de functies die bij Yoast in de gratis versie ontbreken, vind je wel terug in de betaalde plugin.
Het is dus niet eerlijk op de vooravond van een commerciële introductie van Rank Math een vergelijk tussen beide gratis versies te maken. Dat doe ik liever enige tijd na de introductie van de betaalde versie, op het moment dat we ook weten welke gratis functies eventueel naar de betaalde versie zijn verhuisd. En wanneer we ook een vergelijk tussen de prijzen kunnen maken.
In de meest recente updates, tussen het schrijven van het artikel en het publiceren ervan, is al duidelijk dat veel nu nog gratis functionaliteiten van Rank Math naar het betaalde deel zullen verhuizen.
Een aantal functies is inmiddels verdwenen uit de gratis versie met de belofte dat ze straks (weer) in de op dit moment nog niet beschikbare betaalde versie (terug) zullen komen.
Bij deze dus van mij de belofte, dat op het gebied van alle andere functionaliteiten over enige tijd een vervolgartikel zal komen.
Tot dan!