De laatste stap in de prijsbepaling van jouw digitale product
Ik heb in een aantal blogposts al samen met jou gekeken wat nu de juiste manier is om de prijs te bepalen voor jouw digitale producten. Of het nu een e-boek, een stuk software of een online training betreft maakt eigenlijk heel weinig uit, alhoewel de nadruk iedere keer heeft gelegen op de online training.
Waar we in de eerder genoemde blogartikelen naar keken, was hoe je de minimum prijs bepaalt. Maar waar we nog niet naar hebben gekeken is hoe je de optimale prijs voor je product kan bepalen.
Laat ik alvast één ding verklappen. Het bepalen van de optimale prijs voor het product kan alleen, wanneer je het product al hebt.
Split testing
Ik heb het in mijn blog regelmatig gehad over split testing en A/B testing, twee termen voor eenzelfde methode.
Je legt twee varianten van een pagina voor aan je publiek en je kijkt welke variant het best converteert.
Ik doe dit regelmatig en jij merkt er eigenlijk maar heel weinig van. Maar het verschaft mij een schat aan informatie.
Wat ik eigenlijk te weinig doe, is split testen op de prijs. Het is een prima methode om de optimale prijs voor je product te bepalen.
Deze methode werkt echter alleen op grote aantallen. Wanneer je een ‘live’ cursus geeft voor maximaal 24 cursisten, of 1-op-1 consulten verkoopt, dan kan je weinig met deze methode. Verkoop je digitale producten zoals e-boeken of online trainingen, dan geldt er een heel ander verhaal. Deze methode is een prima methode om een optimale prijs voor je product te bepalen.
De gereedschapskist
Split testen is een zeer uitgebreid gebruikte methode in de marketing en het zal je dan weinig verbazen, dat er talloze gereedschappen beschikbaar zijn voor het uitvoeren van een split test. In dit blogartikel wil ik gebruik maken van een tweetal instrumenten die is zelf graag gebruik. Namelijk Elementor en de If-So plugin voor conditionele content.
Bovendien wil ik je er graag op wijzen dat de Envato Elements plugin een groot aantal kant-en-klare templates biedt voor sales pages.
De video
Enkele aantekeningen
‘Rare’ percentages
Door de werking van de If-So plugin werkt hier de toekenning van een bepaalde versie aan bepaalde bezoekers wat anders dan bij de meeste A/B test tools.
Bij een ‘gebruikelijke’ split test tool geef je aan welke variant wel percentage van het verkeer moet krijgen. Bij een gelijke verdeling over vier varianten krijg je dus een verdeling van 25% voor iedere variant. Bij de A/B test van If So werkt het net iets anders.
Wanneer een bezoeker op de site komt dan ‘doorloopt’ hij eigenlijk alle voorwaarden één voor één. Komt hij bij versie A, dan wil je dat er een kans van 1:4 is, dat hij die versie te zien krijgt, ofwel een kans van 25%.
Een 25% van de bezoekers zal dus deze versie te zien krijgen, de overige 75% gaat door naar de volgende voorwaarde. Omdat we willen, dat 25% van het totaal aantal bezoekers deze versie krijgt, maar 25% al is ‘afgevallen’, moeten we op zoek gaan, naar het percentage wat ervoor zorgt dat van die 75, er 25 blijven hangen. Dat is dus 33,3%.
Tenslotte gaan we door naar versie C. Hier komt 50% van de bezoekers terecht… en het spreekt voor zich, dat we hier dus de helft van moeten nemen, 50%, om ervoor te zorgen, dat 25% het te zien krijgt.
Met betrekking tot versie D willen we dat iedereen die daar nog komt -25%- deze versie te zien krijgt. 100% dus. Zouden we een kleiner aantal nemen, dan zou een aantal bezoekers ‘doorgaan’ naar de default variant. En dat willen we niet.
Caching
Een ander belangrijk punt om te realiseren is dat de pagina niet gecached mag worden.
Sinds versie 1.5 kan je de caching uitschakelen door in de shortcode de parameter ‘ajax=yes’ mee te geven, of in de instellingen aan te geven, dat altijd ‘AJAX’ gebruikt moet worden.
Meten is weten
Zoals ook al in de video is aangegeven, is het van belang, dat je ook meet hoe de interactie met jouw verschillende versies is. In twee andere video’s zal dit in de nabije toekomst worden behandeld. Mocht je het niet willen missen, abonneer je dan op de browser push messages door op de rode bel links onder op deze pagina te klikken.
En dan nu de juiste prijs
Stel, uit een A/B onderzoek blijkt, dat je op basis van je totale sitebezoek je ongeveer de volgende verkopen mag verwachten in het komende half jaar, wanneer je voor die specifieke prijs zou kiezen.
Versie | Aantal Sales | Totaal verdiend |
A – 4,99 | 1000 | 4990,– |
B – 6,99 | 800 | 4893,– |
C – 8,99 | 600 | 5394,– |
D – 10,99 | 200 | 2196,– |
Nu lijkt het vrij voor de handliggend, welke prijs de ‘beste’ is, nietwaar? Wanneer 600 mensen kopen voor 8,99 per stuk verdien ik immers meer, dan wanneer 1000 mensen kopen voor 4,99 per stuk.
Deze keuze lijkt voor de hand te liggen, maar hier moet je een belangrijke overweging meenemen voor de upsell. Kopen 1000 mensen jouw product, dan kan je jouw duurdere vervolg product aan 1000 mensen aanbieden, kopen slechts 600 mensen je product, dan kan je dit vervolg product aan slechts 600 mensen aanbieden.
De ‘juiste’ prijs is dus sterk afhankelijk van je verkoop strategie.
Kanttekening
Natuurlijk praten we bij een A/B onderzoek niet over absolute aantallen, maar over percentages. Na de bespreking van de twee video’s die binnenkort zullen volgen, zal ik je een meer praktisch rekenvoorbeeld laten zien.
Ten slotte
A/B testen of split testen kan de conversie van je site aanzienlijk verhogen. Helaas merk ik maar al te vaak dat mensen dit soort testen achterwege laten bij het nemen van belangrijke beslissingen met betrekking tot hun websites.
Wil jij meer halen uit je WordPress website? Durf je het aan om jouw site eens kritisch te (laten) onderzoeken om te zien hoe jouw conversie ook beter kan?
Maak dan eens een afspraak voor een video consult, of kies direct voor de support strippenkaart.