Pinpoint.World legt al je boekingen vast…
Enkele jaren geleden ben ik begonnen aan een uitgebreide test van boekingen plugins. Inmiddels is dit bijna uitgegroeid tot een queeste. ‘Wilko en de ideale boekingen plugin’. En weer heeft een mogelijke kandidaat zich aangemeld voor deze titel. Pinpoint.World. Laten we zien op welke manier deze plugin in het plaatje past.
Een verzorgde interface
Pinpoint.World komt in twee smaken. Een gratis en een betaalde versie. In eerste instantie begon ik de test met de gratis versie. Maar omdat één van de belangrijkste functies -het zoeken naar boekbare objecten- niet beschikbaar was in gratis versie, verzocht ik de maker om een evaluatiekopie van de betaalde plugin.
Het eerste wat mij in beide opviel was de strakke verzorgde interface. Met dit soort interfaces is het een plezier om met plugins te mogen werken. Toch liep ik al snel vast met deze plugin. Dit is een typisch voorbeeld van een RTFM plugin… ga er niet mee aan de slag, voor je eerst de documentatie hebt gelezen.
Het concept achter de Pinpoint plugin is namelijk behoorlijk anders dan achter de meeste boekingen plugins. Maar dat maakt de plugin eigenlijk ook zo enorm krachtig.
Twee categorieën
Heel algemeen gesteld heb je eigenlijk twee categorieën van boekingen plugins. Plugins de gebaseerd zijn op een agenda, en plugins die gebaseerd zijn op de te boeken objecten. In het eerste geval reserveer je feitelijk de tijd en betaal je hier (eventueel) voor. Een aardig voorbeeld hiervan vormen eerder besproken plugins als Bookly en Booked. De agenda is dus eigenlijk de enige interactie met de gebruiker.
Een tweede categorie vormen de ‘gespecialiseerde’ plugins. Tot nu toe heb ik er twee besproken, My Hostel WP Plugin en MotoPress Hotel Booking. Hierbij staat eigenlijk het object centraal. Typisch voor deze categorie van plugins is, dat de zoekfunctie centraal staat. Je zoekt objecten die vrij zijn op een door jou gekozen tijdstip. Deze worden vervolgens getoond en jij kan het object reserveren / boeken.
Meervoudige behoeften
Maar wat nu wanneer je bijvoorbeeld een hotel hebt. Met een restaurant erbij. En mensen willen zowel een hotelkamer als een plekje aan een tafel in het restaurant kunnen boeken. En om het nog ingewikkelder te maken, je biedt ook zaalhuur aan. Het verschil tussen de verhuur van een zaal en een hotelkamer is niet zo groot… behalve dan dat je het één normaal per uur of dagdeel en het ander per dag boekt.
Alle drie de situaties vragen om een andere aanpak.
Moet je dan meerdere boekingen plugins installeren?
Dat is een optie. Maar als een goed alternatief komt hier een andere plugin om de hoek kijken. En dat is Pinpoint.
Best of both worlds?
Het duurde even voor ik het principe achter Pinpoint door had. Maar toen ik het éénmaal goed begreep was ik toch wel heel positief verrast over de mogelijkheden van deze plugin. Want ik kan relatief eenvoudig alle bovenstaande situaties afhandelen met maar één plugin en -wat natuurlijk ook belangrijk is voor degenen die de backend boekingen moeten doen- ook maar één userinterface.
De kern van het systeem wordt gevormd door de agenda’s. Of ‘Calendars’. Stel, ik heb een hotel met 4 tweepersoons kamers en 2 driepersoons kamers. Ik maak dan één agenda aan voor de twee- en één voor de driepersoons kamers. Tot nu toe nog redelijk standaard. Dat kan ik met Bookly of Booked natuurlijk ook. Niet zo gek veel verschil dus.
Waar het interessanter wordt… ik kan een Calendar koppelen aan een post. Dat kan zowel een pagina (‘Page’) als een Custom Post Type (CPT) zijn… en voor het gemak heeft Pinpoint maar direct hun eigen CPT geïnstalleerd.
We breiden ons voorbeeld uit
Om de werkelijke kracht van Pinpoint te tonen moeten we de situatie eigenlijk nog iets complexer maken. Stel, ik heb niet zomaar een hotelletje. Maar een hotel op de Veluwe. En omdat we zo’n prachtige natuur hier hebben, verhuur ik ook fietsen en elektrische fietsen. Mijn gasten moeten dit ook online kunnen reserveren. Maar een fiets is geen kamer. En bovendien, ik wil dat de gast per uur, en niet per dag huurt.
Wanneer ik wil zoeken of en hoeveel kamers er vrij zijn in een bepaalde periode moet ik natuurlijk een zoekopdracht plaatsen. En hier zit hem nu precies de kracht van Pinpoint. Ik kan meerdere ‘widgets’ voor zoekopdrachten definiëren. En iedere ‘widget’ kan ik alleen binnen een beperkt aantal agenda’s laten zoeken.
Dus ik maak een ‘zoekwidget’ aan voor het zoeken binnen de kamers en een zoekwidget voor het zoeken binnen de fietsen. Twee totaal geïsoleerde zoekopdrachten binnen één systeem. Gebruikmakend van dezelfde userinterface. De éne zoekopdracht zal mij tonen welke kamers, de andere welke fietsen beschikbaar zijn.
Wil je het nog complexer? Dat kan!
Samen naar de sauna!
Wat is er fijner dan na een lange fietstocht over de Veluwe naar de sauna te gaan. Gelukkig beschikt mijn virtuele hotel hier ook over. Helaas is de sauna zo populair, dat je toch echt moet reserveren. En je raad het al, hiervoor gebruik ik ook een agenda van Pinpoint. Omdat er maar één sauna is, heb ik hier geen meerdere ‘Calendars’ nodig. Dat is makkelijk. Dan hoef ik ook geen ‘search’ te definieren. Ik plaats de shortcode voor de calendar gewoon op de plaats waar mijn klant de sauna kan boeken.
We kijken verder
Laten we nog eens verder kijken naar andere zaken die we toch wel in een goede boekingen plugin verwachten. Hoe zit het bijvoorbeeld met de volgende zaken?
Variabele prijzen
Het is absoluut geen geheim dat in de toeristenindustrie seizoensafhankelijke prijzen gelden. Je wilt natuurlijk dat dit ook door jouw boekingensysteem wordt ondersteund. En dat wordt het in ieder geval in Pinpoint. Het was echter even zoeken om het ook te vinden. Dat heeft niets te maken met Pinpoint, maar met mijn verwachtingen gebaseerd op andere boekingssystemen.
Wat ik verwacht is een mogelijkheid om ‘pricing rules’ toe te kunnen voegen. Dus bijvoorbeeld, de basisprijs is 100 euro, en een ‘pricing rule’ zegt, dat over een bepaalde periode daar 20 euro bovenop komt. Zo doen andere boekingen plugins het. En zo doet Pinpoint het niet. Het enige wat ik hoef te doen is de periode met een afwijkende prijs te selecteren in de agenda en vervolgens de nieuwe prijs aan te geven. Wel zo makkelijk.
Toch heeft dit ook een aantal nadelen. Als ik bijvoorbeeld een afwijkende prijs heb, die alleen in de weekends geldt, dan zal ik ieder weekend apart moeten selecteren om die afwijkende prijs in te geven. De meeste andere systemen die ik ken, staan mij toe een ‘rule’ voor specifieke dagen van de week te definiëren.
Kortingen
Ook biedt de plugin de mogelijkheid tot het toepassen van verschillende kortingen. Er zijn twee typen van kortingen mogelijk. De eerste is een korting door het ingeven van een kortingscode. Dit behoeft waarschijnlijk weinig toelichting, maar mocht je willen weten hoe je dit soort kortingen succesvol toe kan passen, moet je eens het gratis boekje ‘Cool met Coupons‘ lezen. Dit is toegespitst op WooCommerce, maar ook goed toepasbaar voor enig ander systeem wat met coupons kan werken.
De tweede vorm van kortingen is mogelijk door kortingsregels. Bijvoorbeeld ‘Wanneer je van periode x tot periode y minimaal 5 dagen boekt krijg je 10% korting’.
Extra’s
Wanneer je een hotelkamer verhuurt, dan bied je daar mogelijk ook extra’s bij aan. Al dan niet tegen betaling.
Je kan bijvoorbeeld een ‘shuttle service’, ‘lakenpakketten’ (heel populair bij bungalow verhuurders om de standaard bungalow goedkoper te laten lijken) of wel of geen deelname aan het ontbijtbuffet opnemen als ‘extra’s’. Bij de reservering moet de boeker aangeven of hij er gebruik van wil maken of niet.
Interessant is het ‘het aantal gasten’ in de optiek van Pinpoint ook een ‘extra’ is. Vanuit het oogpunt van flexabiliteit voor de plugin een heel goede oplossing. Ik kan mijn systeem dus aanpassen gebaseerd op vrijwel ieder denkbaar kortingen systeem: Aantal kinderen vs. aantal volwassenen, een opsplitsing in tarieven voor kinderen/studenten/volwassenen en senioren. De andere boekingen plugins die ik heb bekeken falen op dit gebied.
Het introduceert echter ook een nieuw probleem. Wanneer ik bijvoorbeeld een gast-afhankelijk aantal andere extra’s heb. Bijvoorbeeld de eerder genoemde lakenpakketten. Iedere gast moet een lakenpakket afnemen. Dit kan je nog in de ‘prijs per gast’ opnemen, zolang er geen andere, tijdsafhankelijke, toeslag op de prijs is. Zoals de toeristenbelasting. Die betaal je per persoon per dag.
De enige oplossing is in de instructies aan te geven dat ‘het aantal lakenpakketten’ gelijk moet zijn aan ‘het aantal gasten’.
En dan – betalen
Natuurlijk wil je ook voor de reservering laten betalen. En het liefst online. Gelukkig kan dit ook. De makers van de plugin bieden enkele betaalintegraties aan. Onder deze integraties is onder meer ook Mollie. Dus betalen met iDEAL is mogelijk. Je betaalt hier echter wel extra voor.
Er bestaat ook de mogelijkheid om de betalingen via WooCommerce te doen. Helaas heb ik dat niet kunnen testen, omdat in een poging WooCommerce producten met Pinpoint agenda’s te koppelen, mij op een nogal merkwaardige dialoog deed stuiten. Ik heb geen idee wat ik hier in moet vullen:
Verklarende teksten lijken hier vervangen door uitroeptekens. Dit foutje is doorgegeven aan de makers van de plugin en zodra ik hier een update over heb, zal ik dit in het artikel aanpassen.
Meertaligheid
Met name wanneer je de plugin gebruikt voor boekingen in de horeca sector is meertaligheid van de plugin van groot belang. We hebben in het verleden een aantal vertaalplugins de revue laten passeren, waarbij WPML toch wel onze favoriet was.
Bij Pinpoint doet de gebruikte vertaalplugin voor de website er niet echt toe, omdat Pinpoint zijn eigen vertaalsysteem heeft. Alle teksten die door Pinpoint worden gegenereerd zijn aanpasbaar.
Helaas voor het Nederlands. Hoewel het mogelijk is ‘Nederlands’ als taal in te stellen, bevat de meegeleverde Nederlandse ‘vertaling’ slechts enkele regels Nederlands. De rest is Engels. Gebruik je de plugin op een Nederlandstalige site, dan zal je toch echt nog even aan het werk moeten voor een goede vertaling
Enkele kanttekeningen
Zoals aangegeven, is het mogelijk om de CPT’s van Pinpoint te gebruiken om je informatie in vast te leggen. Het nadeel hiervan is echter, dat de vastgelegde informatie niet gestructureerd is. Het is puur tekst informatie op een pagina.
Met de ‘custom fields’ optie in de Pinpoint eigen CPT is het mogelijk om extra gestructureerde eigenschappen toe te voegen, maar ook hier lopen we tegen beperkingen op. Ten eerste leggen we een hoge mate van discipline neer bij de invoerende gebruiker (normaal gesproken jij, of één van je medewerkers), maar we moeten ook extra voorzieningen in het thema treffen om dit zichtbaar te maken.
Wanneer we echter ACF of PODS gebruiken in combinatie met Elementor Pro gaat er een compleet nieuwe wereld open.
Een compleet systeem
Ik ben officieel onder de indruk. Pinpoint lijkt tot nu toe het meest complete boekingensysteem wat ik als WordPress plugin ben tegen gekomen.
Toch zijn er enkele nadelen te benoemen.
Integratie met AirBnB en andere partijen
Waar de MotoPress plugin een integratie met AirBnB en nog een aantal andere aanbieders in twee richtingen heeft, werkt PinPoint slechts één kant op met betrekking tot alle kanalen, met uitzondering van AirBnB.
Omdat het systeem een iCal feed produceert, kan ik mijn reserveringen doorgeven aan ieder systeem wat ‘iCAL spreekt’. Het antwoord wat ik terug krijg kan ik echter niet verwerken. Ofwel, de gemaakte boekingen op systemen anders dat AirBnB zijn niet te automatiseren.
Werk je alleen met AirBnB, dan is dit niet een werkelijke beperking, maar gebruik je meer reserveringskanalen, dan is dit een serieuze beperking.
Beperkte Gutenberg ondersteuning
De Pinpoint plugin toont in de klassieke editor een mooie knop, waarmee je zelf de shortcode makkelijk kan implementeren. Er is (nog?) geen ondersteuning voor een dergelijk gebruikersgemak voor Gutenberg. Ik heb hier twee mogelijkheden. Een ‘Klassiek blok’ invoegen (zie ook de gratis Gutenberg video cursus), waar deze knop wel zichtbaar is, of een shortcode blok gebruiken. In dat laatste geval moet ik wel de documentatie induiken om de juiste code te vinden.
De plugin is heel complex
Dit is zowel een sterk punt als een nadeel. Door de vele mogelijkheden kan ik er veel mee, maar het kost behoorlijk wat tijd om door te krijgen hoe het systeem werkt. Is het daarna echter goed ingericht is er heel makkelijk mee te werken.
De prijs
En dan de typisch Nederlandse vraag ‘Wat moet dat allemaal gaan kosten’. Voor deze plugin betaal je op dit moment voor een enkele site 75 euro per jaar. Daarmee is hij behoorlijk wat duurder dan alle andere oplossingen die ik tot nu toe besproken heb, maar wanneer je een plugin nodig hebt met de mogelijkheden die Pinpoint je biedt, dan zou je dit bedrag makkelijk moeten terugverdienen.
Extra – Zet jezelf op de kaart
De makers van PinPoint hebben grootse plannen. Want wanneer je in de plugin kiest voor de optie ‘Location’ dan wil dat niet zeggen, dat je de locaties vast kan leggen voor je systeem, maar dat je de locatie van jouw bedrijf of dienst vast kan leggen in de database van PinPoint. Bezoekers aan de PinPoint site kunnen dan heel makkelijk zien welke hotels, restaurants, sauna’s en andere bedrijven er in een bepaalde regio zijn.
Dit werkt natuurlijk alleen op basis van deelname van die partijen. En daar lijkt het voorlopig nog een beetje mis te gaan. Kijk ik in de PinPoint database dan zijn daar tot nu wereldwijd 14 locaties vastgelegd. Van de -naar eigen zeggen- ruim 10.000 gebruikers is dat natuurlijk wel een heel klein deel. Dus tot op vandaag geen argument om juist voor deze plugin te kiezen, maar wel een leuke extra, wanneer niet alleen de plugin, maar ook de database een groter succes gaat worden.
Slotconclusie
Zoals met zoveel plugins, de geschiktheid van deze plugin voor jouw doel is sterk afhankelijk van je behoefte. En persoonlijk denk ik dat deze plugin aan zal sluiten bij de behoefte van heel veel mensen, die ‘iets’ willen moet boekingen.
Ben je op zoek naar een eenvoudige methode om mensen de mogelijkheid te geven een consult via jouw website te boeken, dan is deze plugin zeker overkill. In dat geval passen Booked of Bookly beter bij jouw behoeften.
Ik ben bijzonder te spreken over de presentatie van de zoekdialoog aan de frontend.
Ben je de trotse eigenaar van één of meerdere Bed and Breakfasts of een hotel en komen jouw boekingen voornamelijk binnen via diensten als AirBnB, Hotel.com, Booking.com en TripAdvisor, dan is de synchronisatie optie van the MotoPress plugin eigenlijk iets, waar niet zonder kan. Al je reserveringen worden automatisch gesynchroniseerd.
Maar heb je behoeften aan een meer complex reserveringssysteem, en speelt een ‘multi channel synchronisatie’ niet de belangrijkste rol, dan zou Pinpoint zomaar naadloos aan kunnen sluiten bij je behoeften.
Persoonlijk ben ik vooral te spreken over de bijna oneindige toepassingsmogelijkheden. Door ingenieuze constructie waarbij je verschillende ‘zoekvensters’ kan maken voor verschillende calendars heb je bijna ongelimiteerde mogelijkheden.
Voetnoot
Het goed kiezen en goed inrichten van een boeking systeem is een uitdaging. Het juist configureren ook. Mocht je behoefte hebben aan een goede boekingen plugin, neem dan contact op en laten we zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.