De Dubbele Opt-In is binnenkort niet meer verplicht… voor MailChimp. Wel voor de wet!
Waarschijnlijk heb jij onlangs ook het bericht van MailChimp gekregen, dat per 31 oktober 2017 MailChimp standaard geen dubbele opt-in meer zal ondersteunen, tenzij je nadrukkelijk voor die datum in je instellingen aangeeft dit wel te willen. Doe je dit niet, dan zal MailChimp het deeltje voor de dubbele opt-in uit de aanmeldingsprocedure verwijderen.
Maar wat zal dit eigenlijk voor jou betekenen? In eerste instantie, dat je lijst sneller kan groeien, omdat soms mensen nalaten de bevestiging aan te klikken. Dat is goed. Toch? Nou ja, niet helemaal. En in dit blogartikel wil ik je uitleggen waarom niet.
Loop je huidige procedure na!
Eén van de redenen, waarom het minder goed voor je kan zijn, is wanneer je in de ‘confirmation thank you page’ een link hebt staan naar het product wat je gratis aan wilt bieden. Met een dubbele opt-in kon iemand alleen toegang krijgen, wanneer hij zijn email adres had bevestigd. Nu deze stap wordt overgeslagen, komt iemand direct na het invullen van een willekeurig email adres, bestaand of niet, op deze pagina met de download. Dat wil je natuurlijk liever voorkomen. Eén belangrijke reden is, omdat je natuurlijk graag echte email adressen wilt ontvangen. Een andere reden heeft alles te maken met de wet en regelgeving in Nederland. Hoewel een dubbele opt-in geen eis is, maakt het je ook jouw leven een stuk makkelijker.
In het kort. De regelgeving
In het kort is in Nederland de eis, dat iemand actief toestemming moet geven om op een mailinglijst te worden geplaatst. Het uitwisselen van visitekaartjes op een netwerkbijeenkomst is bijvoorbeeld geen actieve toestemming. Het accepteren van een link verzoek op LinkedIn evenmin. Nu zal je zeggen, dat het invullen van een opt-in formulier toch wel een heel duidelijke vorm van actieve toestemming is. En dat is ook zo, ware het niet dat ik in principe ieder mogelijk adres in kan vullen. Het hoeft niet per se het mijne te zijn.
Dat is juist waar de dubbele opt-in om de hoek komt kijken. Door een bericht te sturen naar degene die het formulier ingevuld zou moeten hebben, weet je direct of dit een bestaand adres is en of de persoon wel of geen toestemming heeft gegeven.
De ACM, de toezichthouder op de naleving van de ‘anti-spam’ wetten, verwacht ook dat je kunt aantonen deze toestemming te hebben verkregen. Tot nu toe was dat makkelijk. Want MailChimp hield dat voor je bij. Wanneer je naar een willekeurige subscriber op je lijst gaat, kan de in ‘Activities’ precies zien, wat die persoon gedaan heeft. Tot en met de allereerst ‘mail met bevestiging’ die hij heeft ontvangen.
De dubbele opt-in procedure is niet alleen om de bezoeker tegen spam te beschermen, maar ook om jou te ‘beschermen’ tegen de regelgeving.
Wat nu?
Tot 31 oktober kan je er voor kiezen om de ‘dubbele opt-in’ actief te houden. Doe je dat niet voor die tijd, daarna is het niet meer mogelijk. Dan ben jij de dubbele opt-in kwijt. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het nemen van een MailChimp account na die datum?
Eerlijk gezegd heb ik geen idee of je in de toekomst bij de ‘sign up’ de keuze gaat krijgen om wel of geen dubbele opt-in te nemen. Uit de manier waarop de tekst in de mail van MailChimp is opgesteld heb ik het vermoeden van niet. Betekent dit dus, dat we straks in Nederland geen MailChimp meer kunnen nemen, omdat dit niet conform de Nederlandse regelgeving is?
Gelukkig niet. Want dank zij MailChimp automation is het mogelijk je ‘Eigen dubbele opt-in’ in te bouwen. En de video hieronder laat je precies zien, hoe je dit doet.
MailChimp is overigens niet de enige die de ‘dubbele opt-in’ gaat verwijderen. Een aantal andere autoresponders hebben dit al gedaan en sommige hebben aangekondigd dit te gaan doen. De Amerikaanse wet is namelijk op dit punt wat soepeler geworden. Een autoresponder dienst ‘betaalt’ in feite voor ieder mailtje wat er wordt verzonden. Eén mailtje stelt niet veel voor, maar in grote aantallen wordt het wel significant. Het ‘opdoeken’ van de dubbele opt-in scheelt miljarden mailtjes op jaarbasis.
[text-blocks id=”mailchimp”]