Zien kopen doet kopen – De massapsychologie en WooCommerce

Natuurlijk ben je een individu, het is jouw beslissing de kudde te volgen 😉

zien kopen doet kopen | Zien kopen doet kopen - De massapsychologie en WooCommerce
Wat interesseert het, of Jan een grasmaaier heeft gekocht.

We vinden het allemaal eigenlijk niet zo leuk, omdat we graag geloven wat we altijd weloverwogen en goed doordacht onze beslissingen nemen. Maar het is een niet ontkenbaar feit: Als individu zijn we vaak geneigd te volgen wat de menigte doet. En in marketing wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Eén vraag die de meeste mensen zich stellen bij het nemen van een beslissing is ‘wat zouden anderen doen in dit geval’.

En de plugin waar we vandaag naar gaan kijken is precies zo’n plugin, die jou gaat vertellen wat anderen doen.

Het verhaal van Jan en zijn grasmaaier

Je hebt mogelijk op een website waar je iets wilde kopen wel eens zo’n kleine pop-up even voorbij zien komen ‘Jan Jansen uit Appelscha heeft zojuist een Grasmaaier gekocht’. Met natuurlijk een plaatje van die grasmaaier. En jij denkt misschien ‘Goh, wat kan het mij schelen, dat Jan zojuist een grasmaaier heeft gekocht’. Tot op het moment natuurlijk, dat jij ook op zoek bent naar een grasmaaier. Uit pure nieuwsgierigheid zal je waarschijnlijk even een blik willen werpen op Jan zijn nieuwe aanwinst.

Waarschijnlijk zal je het ontkennen, ik doe het in ieder geval wel, maar bij het maken van beslissingen kijken we nu eenmaal graag wat anderen doen. Als we een beslissing moeten maken, dan gaan we vaak op zoek naar social proof. En wat is nu beter om op af te gaan, dan andere mensen die klaarblijkelijk graag in die winkel kopen?

En waarschijnlijk ben je net zoals ik. Ik ontken dat ik hier gevoelig voor ben, maar zie dat de meeste mensen het wel zijn.

Hoe doe je het binnen WooCommerce

Naar aanleiding van deze ‘pop up’s’ ging ik eens op zoek naar mogelijke plugins die dit kunnen implementeren binnen WooCommerce. Dit bleek lastiger te zijn dan ik dacht. Ik heb er twee gevonden, maar ik kan hier nauwelijks spreken van een ‘vergelijkende test’. De eerste plugin –WooCommerce Notification – heeft een ‘lite’ versie. Beperking is wel, dat de notifications maar voor één product werken in de gratis versie. Voor een serieuze webwinkel niet echt handig, maar ik heb aardig wat klanten die WooCommerce gebruiken als ‘afreken module’ voor hun WP Courseware cursussen. Voor hen zou één product voldoende zijn, omdat veel van hen ook maar één cursus aanbieden. Dus toch maar meenemen in de test.

Bovendien heeft de maker een betaalde versie, mocht je meer nodig hebben.

De plugin maakte gehackt van mijn site!

Ik test plugins altijd op een speciale test site. Gelukkig wel! Want direct na activering van de plugin gebeurden er de gekste dingen met de opmaak van de site. Even een ander thema geïnstalleerd en toen wilde het wel werken. Op een tweede site had ik de andere plugin -die ik straks zal bespreken- geïnstalleerd.

Zoals je waarschijnlijk weet, biedt WordXPression een dienst aan, het WordXPression Service Contract, die ik ook gebruik voor mijn eigen sites. Inclusief mijn test sites.  ‘s Avonds draaide de dagelijkse ‘veiligheidsscan en alle rode bellen en koperen lampen in mijn inbox gingen rinkelen. De ‘WooCommerce Notification’ bevatte maar liefst 17 ‘vulnerabilities’, achterdeurtjes die slimme hackers kunnen gebruiken om jouw site te hacken.

Dus deze plugin niet verder bekeken en hij wordt ook niet besproken in deze test. Het gebruik hiervan is helemaal voor je eigen risico.

En een vergelijkende test met één plugin is niet mogelijk.

Dus geen vergelijkende test, maar een bespreking van de functies. En hoe deze in te zetten. De plugin waar we het over hebben is Live Sale Notifications for WooCommerce.

Ik ben zeer gesteld op mijn privacy en stel het helemaal niet op prijs wanneer iedere webwinkel op het Internet iedereen gaat vertellen, wat ik heb gekocht. Met andere woorden, hoewel ik serieus geloof in de kracht van een dergelijke plugin, zou het mij ervan weerhouden te kopen bij een winkel die ongevraagd vertelt, wat ik heb gekocht. En er zijn meer mensen zoals ik.

Gelukkig biedt de plugin de mogelijkheid dit soort schendingen van privacy op drie manieren tegen te gaan :

  • Een opt-in/opt-out tijdens de bestelling. Tijdens het bestellen kan je aanvinken of je wel of niet wilt, dat je bestelling in een pop up wordt gebruikt. Leuk natuurlijk, maar wanneer ik de site bezoek, weet ik nog niet, dat ik deze mogelijkheid heb. Ik verwacht dus dat mijn kopers informatie wereldkundig wordt gemaakt. En dat blijft mij van mijn aankoop weerhouden
  • Inplaats van Wilko van der Ploeg uit Apeldoorn, Nederland komt er te staan ‘Wilko V. uit Apeldoorn, Nederland’. Een beperkte vorm van privacy. Er zijn niet zoveel mensen in Nederland die Wilko met een ‘K’ heten, en in Apeldoorn nog minder.
  • In plaats van een naam een tekst als ‘Een klant uit Apeldoorn, Nederland…’.

En dat laatste is een optie waarmee ik kan leven. Maar zou zo’n optie ook werken? Ik bedoel, de gegevens zijn nu al zover anoniem gemaakt, dat het bijna niet geloofwaardig meer is. Maar laten we de proef op de som nemen.

De praktijktest

Twee weken geleden installeerde ik de plugin op één van mijn T-Shirt sites.    Vervolgens deed ik een Facebook campagne voor één specifiek shirt. Hoe ik deze campagne deed, komt onder meer aan de orde tijdens de training ‘Online Marketing – Een Stap Verder‘. Van de doelgroep die ik benaderde was ik er zeker van dat een hoog percentage het geadverteerde shirt zou kopen. En ik was daar niet in teleurgesteld. Het aardige was echter, dat de 10 shirts (en sweaters en hoodies) die ‘voorkwamen’ in de feed met recent verkochte producten tijdens deze campagne ook meer dan normaal verkocht werden.

Dus ja het werkt. Zien kopen doet kopen. En wanneer je een popup als deze gebruikt, kan dit je bezoeker er toe verleiden meer te kopen. Een grote pop up met ‘We hebben dit in de aanbieding’ is klaarblijkelijk niet zo krachtig als een kleine pop up, dat Jan een nieuwe grasmaaier heeft. Of een persoon uit Chicago, Illinois, USA een snoezig shirt met een kat heeft gekocht.

Kanttekening

De plugin heeft ook een functie waar ik niet zo blij mee ben. Het is namelijk mogelijk ‘Fake orders’ in te geven. Of zoals de maker het zo fraai noemt ‘inspirational orders’. De reden dat ik hier niet zo blij mee ben is niet alleen vanwege een ethisch aspect, maar ook omdat jij jezelf hiermee behoorlijk in de vingers kan snijden, mocht je deze functie wel gebruiken.

De geloofwaardigheid van een site berust in het feit, dat mensen geloven, dat mensen er daadwerkelijk wat kopen. En voor een site met iets relatief voordelig als shirts, verwacht je in ieder geval, dat er dagelijks klanten zijn. Als ik op een gegeven moment zou zien, dat de laatste keer dat een klant bestelde een maand geleden is -echte klant of fake klant, het maakt niet uit- dan loopt de geloofwaardigheid van de site voor mij sterk terug.

Tenzij jij iedere dag fake orders in gaat geven, in de koop dat alleen hierdoor  mensen van je gaan kopen, kom je jezelf op een dag tegen. Die dag is ongeveer een maand nadat je besloten hebt te stoppen met het dagelijks invoeren van 10 fake orders per dag. Dan merken mensen ineens, dat je site eigenlijk wel heel diep slaapt.

Conclusie

Wanneer je een site hebt met een actief kopend publiek, is deze plugin zeker meer dan de moeite waard. Heb je dat publiek nog niet, probeer het publiek niet te krijgen met ‘goedkope foefjes’, maar werk eerst aan dat publiek. Hoe je dat doet, leer je bijvoorbeeld tijdens Online Marketing – Een Stap Verder of WooCommerce in Detail.

[text-blocks id=”woocommerce”]

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.