Drie plugins die je WordPress Website een beetje ‘slimmer’ maken.
Een website -en met name een blogsite- kan soms een rijke bron van informatie zijn. Maar die informatie is niet altijd even makkelijk te vinden. Een mooi voorbeeld is wellicht mijn eigen website. Met zo’n 500 posts over de meest uiteenlopende onderwerpen over WordPress is er weinig waar ik nog niet over heb geschreven. Maar vindt het maar eens terug.
Vandaag wil ik samen met jou naar een drietal plugins kijken die je kunnen ondersteunen om die informatie makkelijk terug te vinden. Eén van deze plugins ga ik binnenkort zelf inzetten op WordXPression. De andere twee niet. Maar dat wil niet zeggen, dat deze plugins minder waardevol zijn. De WordXPression site is er echter niet de juiste site voor.
Knowledge Base | Helpdesk | Support | WikiWordPress Plugin
Dit is de plugin die ik van de zomervakantie binnen de WordXPression website zal gaan installeren. Wat deze plugin doet is een mooie ‘laag’ bouwen om allerlei informatieve artikelen die je al beschikbaar hebt.
Van harte aan te bevelen, wanneer -zoals op de WordXPression site- de informatie wat moeilijker toegankelijk begint te worden door de enorme omvang hiervan. Of voor mensen die van plan zijn om een omvangrijke kennisdatabase op te gaan bouwen.
Het aardige is, dat mensen aan kunnen geven door te stemmen hoe behulpzaam een artikel is. Dus jij als schrijver hebt hier ook directe terugkoppeling en dan dus ook direct bepalen, waar nog extra informatie nodig is.
Vanzelfsprekend kan ik Knowledge Base | Helpdesk | Support | WikiWordPress van harte aanbevelen. En mocht je interesse hebben adviseer ik je zeker om naar de live demo te kijken die op de pagina van deze plugin wordt aangeboden.
Er is echter één kanttekening op zijn plaats. De plugin die hanteert zijn eigen informatiestructuur. In mijn geval wil dat dus zeggen -omdat ik de blog apart in stand wil houden- dat ik aparte artikelen vanuit de knowledge base (KB) ga schrijven die eventueel verwijzen naar de blogartikelen.
Al met al, het gaat een leuk avontuur in kennisoverdracht worden en ik hoop dat je met mij mee wilt reizen op dat pad. Mocht je nog geen lezer van de nieuwsbrief zijn, schrijf je dan nu in!
WP AI Assistant
Krijg je vaak dezelfde vragen via je website? Dan is WP AI Assistant mogelijk de oplossing. Door het maken van zogenaamde ‘beslisbomen’ leidt je jouw bezoeker direct naar de juiste informatie op je website.
Dit kan letterlijk voor een ondenkbaar groot aantal situaties worden gebruikt. Om een paar voorbeelden te geven:
- Voor grotere organisaties: Leidt de bezoeker door het stellen van gerichte vragen door naar de juiste afdeling of medewerker, of laat hem op deze manier weten welke subsidie- of andere maatregelen wel of niet voor hem toegankelijk zijn.
- Voor webwinkeliers: Doe een goede productaanbeveling op basis van beantwoorde vragen. Bijvoorbeeld: Iemand wil een fotocamera kopen. Door enkele gerichte vragen te stellen over het beoogde gebruik, kan je de persoon direct de juiste camera’s presenteren.
- Sportscholen en personal trainers: Doe je bezoeker een voorstel op basis van de door hem gedefinieerde doelstellingen.
En dit is maar een heel klein deel van alle denkbare toepassingen.
Het aardige is, is dat je voor het gebruiken van deze plugin niets hoeft te programmeren. Door het opbouwen van eenvoudige ‘bollen schema’s’ bouw je een beslisboom die je bezoeker door het hele proces zal leiden.
Ook deze plugin heeft een demo op de pagina, waarin de makers je laten zien hoe je een heel eenvoudig productadvies kan geven. Laat je vooral niet misleiden door dit simplistische voorbeeld, je kan veel meer met deze plugin.
Een leuk aardigheidje, maar ook niet echt veel meer dan dat, is dat de ‘avatar’ (het poppetje wat de vragen stelt) in grote mate zelf instelbaar is.
WP Flat Tour Builder
Heb je een online leeromgeving of een membership site? Dan is WP Flat Tour Builder wellicht een mooie manier om jouw ‘members’ wegwijs te maken in hoe je site werkt.
Je kent het vast wel van andere sites. MailChimp heeft bijvoorbeeld zoiets. Wanneer jij nieuw bent en voor de éérste keer inlogt, dan laten ’tekstwolkjes’ zien waar je moet zijn voor de volgende actie.
En WP Flat Tour Builder is zo’n plugin waarmee je dit direct makkelijk kan doen. Dat scheelt een hoop gebruikersvragen en geeft een extra tintje van professionaliteit aan je site.
En opnieuw, op de site van de plugin kan je direct kijken hoe zoiets nu in de praktijk werkt.
Tenslotte
Drie slimme plugins voor slimmere websites. Maar hoe maak je de eigenaar van een website slimmer? Door regelmatig de blog van WordXPression te lezen heb je een grote voorsprong op je concullega’s. Want in deze blog lees je regelmatig nuttige marketing tips en passeren krachtige plugins de revue.
Alle tips die ik hier geef hebben bovendien een directe link met de praktijk. Want in tegenstelling tot de meeste mensen die alleen websites bouwen, heb ik mijn eigen webshops en online leeromgevingen. Ik deel dus niet alleen mijn theoretische ervaring, maar ook mijn directe praktijkervaring.
Wil jij zo’n ‘slimmere WordPress gebruiker’ worden, schrijf je dan nu in op mijn nieuwsbrief.
Of abonneer je op de ‘browser push berichten’. Dat laatste doe je door op de rode bel links onder te klikken (niet mogelijk op telefoons) en daarna de instructies te volgen. Je krijgt dan regelmatig (3-4x per week) nuttige tips over het werken met WordPress in je browser.