De puntjes op de i van WordPress SEO
Ok, ik geef het toe… ‘De puntjes op de i van WordPress SEO is een waardeloze titel… WordPress SEO geeft namelijk helemaal geen ‘i’. Maar dat terzijde. Wanneer je allemaal gedaan hebt, wat je in de vorige twee artikelen over WordPress SEO is beschreven, verwacht je wellicht wonderen… en tot je grote verbazing blijven deze uit. En dat is niet helemaal zonder reden, want we hebben nu gedetailleerd gekeken naar HOE Google jouw pagina’s gaat waarderen, zodat jouw doelgroep de pagina’s kan vinden, maar waar we het nog niet over gehad hebben, is hoe Google jou gaat vinden. Want wanneer jij een site op het Internet activeert, wil dat nog niet zomaar zeggen, dat je ook gevonden wordt.
Gelukkig was Google zelf er ook achter gekomen, dat dit wel een groot nadeel was. Nog niet eens zo gek lang geleden -hoewel 10 jaar al een eeuwigheid is op het Internet- was er maar één manier waarop een zoekmachine je kon vinden: Door een toevallige link naar jouw site tegen te komen op een andere site. Google begreep gelukkig dat dit een enorme verspilling van computer resources was. Hoeveel makkelijker zou het zijn om een mechanisme te hebben, waarbij een website zichzelf bij Google aan kon melden en zelf aan kon geven, dat er nieuwe pagina’s op de site staan? En wanneer we dan toch bezig gaan: Hoeveel handiger zou het zijn, wanneer je dan in het voorbijgaan ook nog even een complete plattegrond van de site doorgeeft? Dat is enorm handig! En daarmee werd het idee van de Google XML sitemap geboren.
Een XML Sitemap is eigenlijk niet veel meer dan een bestandje waarin wordt aangegeven welke pagina’s waar worden gevonden op een site, maar dan in een formaat wat voor een andere computer makkelijk leesbaar is. Nu gelden er allerlei ingewikkelde regeltjes voor zo’n sitemap, maar WordPress zou WordPress niet zijn, als we ons daar niet druk over hoeven te maken en kunnen volstaan met het inpluggen van een plugin!
En je begrijpt het al, aangezien ik dit vertel in de context van WordPress SEO by Yoast, dit is een functie van de WordPress SEO plugin! (Mocht je overigens na drie artikelen over deze plugin nog steeds denken, dat een andere SEO plugin beter is: Er zijn ook losse ‘Sitemap’ plugins beschikbaar…)
Het eerst wat je doet is het klikken op ‘SEO -> XML Sitemaps’ en vervolgens klik je “” aan. Een vrij uitgebreid instellingenscherm van WordPress SEO wordt zichtbaar.
In mijn geval ziet het scherm er vrij complex uit. Dit komt, omdat ik een groot aantal plugins heb, wat gebruik maakt van zogenaamde ‘custom post types’. Later in dit artikel ga ik daar wat dieper op in, maar voor de meesten zal het scherm er een stuk eenvoudiger uit zien.
Het eerste wat je wordt gevraagd, is bij welke zoekmachines je aangemeld wilt worden. Standaard zijn dit Google en Bing. Je kunt ervoor kiezen om je ook bij Yahoo! en Ask aan te melden. Persoonlijk is mijn ervaring met betrekking tot ‘alternatieve zoekmachines’ vrij negatief: Bing en Yahoo! (met Ask heb ik geen ervaring) geven maar een fractie van de resultaten die Google geeft, maar het lijkt zo te zijn, dat er mensen zijn die deze zoek-dinosaurussen nog gebruiken. Maar ach, het kost slechts twee muisklikken, dus we zetten dit ook aan.
De volgende stap is het bepalen welke content je NIET geïndexeerd wilt hebben in de XML Sitemap. Dit is overigens niet hetzelfde als ‘welke content je niet gevonden wilt hebben via Google’. Content die niet in de sitemap staat opgenomen, maar wel gelinkt wordt vanuit andere pagina’s zal toch door Google worden geindexeerd. Wil je dit uitsluiten, dan moet je andere maatregelen treffen. Zelf houd ik de stelregel aan, dat ik alle custom post type informatie niet wil indexeren, tenzij ik duidelijk weet wat die informatie inhoudt en waarom ik daar dan toch op gevonden wil worden. Bij twijfel sluit ik het uit: Per slot van rekening zal die content -als er links naartoe bestaan- toch wel gevonden worden via andere manieren.
Het enige wat we nu nog hoeven te doen is de wijzigingen op te slaan. En wat gaat er nu gebeuren: De WordPress SEO plugin stuurt een berichtje naar Google (en de andere zoekindexen, waar je je aan wilde melden): ‘Kom op, ik heb nieuwe of gewijzigde content voor je klaarstaan!’. Google besluit vervolgens om jouw sitemap in te lezen en stuurt de Google crawler, het programma wat daadwerkelijk de pagina’s gaat inlezen, een bericht ‘He joh, ga eens op de site van WordXPression kijken… daar staat wat nieuws!’.
Hoe vlot dat gaan? Dat is mede afhankelijk van hoe belangrijk Google jou vindt, maar mijn ervaring is, dat een nieuw artikel op de WordXPression site vaak een dag later al vindbaar is via Google. zonder de WordPress SEO XML sitemap zouden daar weken of maanden voor gestaan hebben!
“Als zoveel informatie gratis wordt gegeven, ben ik nieuwsgierig naar de informatie waar ik voor moet betalen“. Dit was de openingsregel van een berichtje van een lezer van deze blog, toen hij zich aanmeldde voor Succes met jouw Website. En inderdaad: De informatie die je ook in deze artikelen vindt, is nog maar het topje van de ijsberg wanneer je kijkt naar wat je leert tijdens deze training, waarin jij leert hoe je meer omzet uit je website kunt halen. Meer informatie op de aparte Succes met Jouw Website website.