WordPress SEO keywords… maar welke zijn er nu goed?
Twee weken geleden heb je mijn artikel over de ‘WordPress SEO‘ van Yoast kunnen lezen. En gezien de enthousiaste reacties van degenen die er al mee werken, heb jij wellicht het idee gekregen, dat je deze plugin ook wilt gaan gebruiken. Mocht dat nog niet zo zijn, dan zal dit artikel daar waarschijnlijk verandering in brengen, want als WordPress SEO al een handige plugin leek na vorig artikel, zul je na dit artikel er niet meer onderuit kunnen: Deze plugin vervangt de gemiddelde SEO expert. Om echter goede SEO voor WordPress te bedrijven, is het niet goede genoeg om je pagina te optimaliseren voor jouw focus-zoekwoord. Het gaat er vooral om, je pagina te optimaliseren voor het juiste zoekwoord!
Voor we verder op de WordPress SEO plugin ingaan, willen we dus weten, welke zoekwoorden nu eigenlijk wel of niet goed zijn. Want je kunt wellicht prachtig geoptimaliseerd zijn op het zoekwoord ‘voorslagknoepertje‘, als niemand weet wat dat is, zal niemand er op zoeken… en wordt je nog steeds niet gevonden. Of je hebt je pagina prachtig geoptimaliseerd voor het woord ‘coach’… maar helaas moet je die optimalisatie delen met honderdduizenden andere coaches in Nederland. En wanneer je als eerste genoteerd staat voor het woord ‘golf’ krijg je niet alleen het verkeer van de sportliefhebbers, maar ook de autoliefhebbers en mogelijk ook geïnteresseerden in surfen.
Het ideale zoekwoord is een woord waar veel mensen op zoeken, wat specifiek is en waar weinig concurrentie voor is.
Of het woord specifiek genoeg is, kun je met gezond verstand meestal wel bepalen, maar of er veel mensen op zoeken… en of het aanbod groot of klein is, dat is wat lastiger te bedenken. Gelukkig stelt Google ons daarvoor een leuk stuk gereedschap beschikbaar… of eigenlijk: Kunnen we een leuk stuk gereedschap van Google misbruiken om dit te ontdekken.
Google heeft namelijk binnen het ‘Adwords’ programma een leuk stukje gereedschap wat ‘Hulpprogramma voor Zoekwoorden’ wordt genoemd. En een gratis AdWords account kun je bij Google aanvragen.
In ons voorbeeld zoeken we op het woord ‘zoekwoord’. Google vertelt ons een aantal belangrijke dingen over dit zoekwoord. Allereerst het aantal locale zoekopdrachten. Voor alle duidelijkheid: ‘Locaal’ wil hier zeggen voor Nederland (of wanneer je in België woont, voor België). Dat zijn er dus 8100 per maand. Gezien de grootte van Nederland en België een redelijk aantal. Een ander belangrijk gegeven is de concurrentie. Ofwel, hoeveel andere sites bieden content aan die volgens Google ook op dit zoekwoord worden gevonden. En volgens Google is de concurrentie laag. Op zich -als dit zoekwoord relevant zou zijn voor onze business- een goed zoekwoord dus. Maar er is nog een derde gegeven van belang, namelijk de ’trends’. Je kunt je voorstellen, dat niet ieder zoekwoord het het gehele jaar door goed doet. Een woord als ‘sinterklaasgedichten’ bijvoorbeeld. Ik vermoed, dat er in augustus weinig mensen zijn die naar dit woord op zoek zullen gaan.
Ik kan nog een hele tijd doorpraten over dit onderwerp -en tijdens de Succes Met Jouw Website training doe ik dit ook- maar voor dit moment is het idee wel duidelijk!
Yoast kan het weten!
In het vorige artikel hebben we de ‘crème de la crème’ van WordPress SEO by Yoast even buiten beschouwing gelaten. Want als je hebt opgelet, heb je gemerkt, dat er nog een aantal tabbladen voorkomt bij de Yoast plugin. En van al die tabbladen is ‘Pagina Analyse’ wel de leukste. Want wat gebeurt er, wanneer ik nu mijn artikel opsla?
WordPress SEO toont mij nu een complete analyse van mijn pagina. Hoe ‘goed’ deze het wel of niet zou doen volgens de regels van Google… en eigenlijk op een heel toegankelijke manier.
In principe zijn er 4 kleuren van ‘bullets’ mogelijk in dit overzicht: De rode geven aan, dat er iets goed mis is met betrekking tot dit punt en je dit moet herstellen, om geen ‘strafpunten’ van Google te krijgen. De oranje bolletjes vertellen je, dat er een ‘ernstige waarschuwing’ gegeven wordt en de gele bolletjes geven aan, dat het allemaal nog net iets beter kan. Wil je nu, dat je ook goed vindbaar bent in Google, is het goed in ieder geval de rode en oranje bolletjes weg te werken. Dit doe je door de tekst aan te passen volgens de gegeven suggesties. Heb je dat voor elkaar gekregen, wil je nog wat gele bolletjes wegwerken. Eigenlijk ook het liefst allemaal, maar een enkel overgebleven geel bolletje kan niet zo’n kwaad.
Heb je het voor elkaar gekregen dat de WordPress SEO plugin alleen nog maar gele en groene bolletjes toont, lees je in ieder geval nog even door, wat je -al dan niet toevallig- goed hebt gedaan in de groene bolletjes. Op deze manier leer je spelenderwijs hoe je zoekmachineoptimalisatie toe kunt passen in je pagina’s. Heb je vragen over de aanwijzingen die de WordPress SEO plugin je geeft? Stel ze hieronder en ik zal ze naar beste weten beantwoorden!