Omdat je niet alle vragen voor kan zijn!
Hoe vaak overkomt het jou niet. Je bent in een webwinkel en je ziet een product waar je eigenlijk nog enkele vragen over hebt. Wat doe je in zo’n geval? Neem je contact op met de webwinkel?
Bij mij is het afhankelijk hoe graag ik het product wil hebben en wat mijn band is met die webwinkel. Ik heb meer dan eens hier te kennen gegeven, dat ik een tevreden klant van CoolBlue ben. Als iets daar te koop is voor een redelijke prijs, koop ik het liefst daar.
Maar wanneer ik het product heb gevonden op een webwinkel waar ik nog geen band mee heb, dat ga ik vaak terug naar Google en klik op de volgende verkoper in de lijst. Biedt die wel de gevraagde informatie, dan koop ik het toch gewoon daar?
We lopen zo heel wat omzet mis
En als webwinkelier loop je op deze manier toch heel wat omzet mis. Wat je eigenlijk het liefst wilt, is je klant direct te woord staan met alle vragen die hij over je product kan hebben. Eén belangrijke taak voor jou om meer omzet te maken met je webwinkel is er voor te zorgen, dat een klant direct zijn vraag kan stellen.
Maar ik heb toch een contactpagina?
Natuurlijk heb je een contactpagina. Maar wanneer je de klant naar de contactpagina verwijst, dan stuur je hem eigenlijk direct weg van het product zelf. Dat is niet zo handig om te doen. Wie garandeert jou, dat hij weer terugkomt?
Een alternatief is de ‘contact pop up‘ zoals deze heel recent besproken is op de site van WordXPression. Het nadeel hiervan is echter, dat deze popup geen weet heeft van de plaats waar hij wordt geopend. Dus als de vrager niet expliciet aangeeft om welk product het gaat, kan het lastig zijn de vraag te beantwoorden.
Bovendien, voor deze popup dien je over Elementor Pro te beschikken. Wanneer je een WordPress XPress website van WordXPression hebt, is dat natuurlijk geen probleem, maar wat indien je daar niet over beschikt?
WooCommerce Product Enquiry Form
De eerste oplossing die we hier bespreken komt van de WooCommerce stal zelf. Dat moet dus wel goed zijn, nietwaar? Nou… nee…
WooCommerce Product Enquiry Form plaats een formulier in een tabblad onder je product. Op zich een prima oplossing. Toch schuilt hier een heel nest adders onder het gras. Op zich is de plugin prima, helemaal niets mis mee, maar ik vind het persoonlijk een best prijzige plugin voor zo weinig functionaliteit
Je betaalt voor deze plugin namelijk op het moment dat ik dit schrijf 49 dollar per jaar per website. En dat voor een enkel formuliertje waar je -behalve het wel of niet toevoegen van Captchas, eigenlijk niets aan kan wijzigen.
GravityForms
Gelukkig zijn er ook andere oplossingen. De tweede oplossing wordt in onderstaande video besproken.
Meer informatie over de genoemde plugins :
Hier gebruiken we dus GravityForms als formulierenplugin. Op zich is GravityForms wel iets duurder, maar het toepassingsgebied is hier veel breder. Ik kan deze plugin namelijk voor allerlei doeleinden gebruiken. Daarnaast kan ik aan het formulier zoals getoond in de video nog een extra ‘vinkje’ toevoegen, waarin ik de bezoeker uitnodig om zich ook gelijk in te schrijven voor mijn nieuwsbrief. Dank zij de vele koppelingen die GravityForms met mailinglist providers heeft, is dit een fluitje van een cent.
De ‘Tab Manager’ plugin van YITH komt hier in twee smaken. De gratis versie, die voor ons doel prima geschikt is, of een betaalde versie. De betaalde versies heeft allerlei leuke extra’s die we hier niet zullen bespreken, maar wanneer je meer wilt met de tabbladen op je productpagina, is deze zeer zeker de moeite waard. Eén van de leuke dingen is bijvoorbeeld dat je afhankelijk van de productcategorie verschillende tabs kan tonen.
Maar het kan beter
Bovenstaande oplossing is leuk. Maar het kan veel beter. Want het nadeel van bovenstaande oplossing is dat je eigenlijk aan het werk blijft. Iedere keer dat iemand een vraag stelt, mag je hem opnieuw beantwoorden.
Hoeveel mooier zou het zijn, wanneer gestelde vragen gewoon onder het product getoond zouden worden? En gelukkig zijn daar ook plugins voor.
YITH WooCommerce Questions and Answers
De methoden die we tot en met nu hebben besproken gaan ervan uit, dat je alleen vragen kan laten stellen door je bezoekers. Maar met de YITH WooCommerce Questions and Answers plugin kan je de gegeven antwoorden ook tonen. Op deze manier creëer je in de loop der tijd een soort ‘vraagbaak’ per product, waar je bezoekers informatie omtrent zowel de aankoop als het gebruik kunnen vinden.
Zoals met de meeste plugins van YITH is er ook van deze plugin een gratis en een betaalde versie. In tegenstelling tot ‘de meeste andere plugins van YITH’, is de gratis versie niet erg bruikbaar. Maar daar ga ik later in dit artikel op in.
Een leuke extra is natuurlijk dat je zo ‘user content’ genereert waar Google zo dol op is. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand vraagt ‘Kan ik deze kaasschaaf ook gebruiken om komkommers te schillen’. Er bestaat een redelijke kans dat indien iemand anders zoekt op ‘Kan ik een kaasschaaf gebruiken om komkommers te schillen’ ineens jouw product boven komt drijven. En nu de vraag beantwoord is voor de zoeker, waarom zou hij het product niet direct bij jou bestellen?
In het kort
Behalve dat de antwoorden op de vragen op de site komen te staan, beschikt de plugin over een aantal andere heel leuke eigenschappen. Zoals overigens de meeste plugins van YITH.
Laten we over één ding maar gelijk heel duidelijk zijn. De gratis versie is te beperkt om echt nuttig te zijn. De meest essentiële functie ontbreekt namelijk: Het krijgen van bericht op het moment dat iemand een vraag stelt. Gebruik je de gratis versie, dan zal je iedere dag moeten controleren of er geen nieuwe vragen zijn gesteld.
De betaalde versie van de plugin beschikt echter over talloze leuke features. Om te beginnen natuurlijk de notificatie, wanneer een vraag gesteld is. Maar het gaat veel verder.
Je kan de mogelijkheid activeren, dat bezoekers kunnen ‘stemmen’ op nuttige vragen. Dus de vragen die voor de meeste bezoekers hun vragen beantwoorden komen daarmee bovenaan te staan. Ook is het formulier voorzien van een Captcha. Wat natuurlijk ook heel fijn is, om potentiële spam tegen te gaan.
En nu we het toch gelijk over spam hebben, je kan de plugin ook zo instellen dat vragen en antwoorden eerst goedgekeurd moeten worden.
Vind je dat allemaal wat te veel werk, dan kan je eventueel ook een ‘Report question’ of ‘report answer’ mode activeren, waarmee ‘foute’ vragen en antwoorden gerapporteerd kunnen worden.
En nu heb ik alleen nog maar de functies van deze plugin genoemd, die ik zelf buitengewoon nuttig vind. Maar er kan nog veel meer.
Samenvatting
Wanneer je online je product wilt verkopen is een goede communicatie met de bezoeker van groot belang. Omdat deze communicatie niet direct kan, is een makkelijke manier om vragen te stellen heel belangrijk.
De twee hierboven besproken methoden (vragenformulier met offline antwoorden en vragen stellen op de website) hebben allebei hun voor- en nadelen. Het is aan jou om te beslissen wat op jouw site het best past.