Enkele zaken die je niet uit het oog moet verliezen, wanneer je een online leeromgeving hebt, of hier mee wilt starten.
Online leren is in. En niet helemaal zonder reden. Want we willen en moeten steeds nieuwe kennis opdoen. Willen, omdat we ons steeds verder willen ontwikkelen. Voor sommigen op het gebied van vrijetijdsbesteding, anderen op het persoonlijke vlak en weer anderen op professioneel gebied.
En moeten. Omdat de maatschappij voortdurend in beweging is, en je eigenlijk niet meer mee kan komen, wanneer je stil blijft staan.
Zelf ben ik niet ‘zomaar’ een liefhebber van videotrainingen geworden. Ik ben van de generatie die graag diep groef in boeken. Maar ik moet toegeven, dat wanneer ik een nieuwe vaardigheid aan wil leren, een videotraining uiteindelijk toch de meest efficiënte methode is. Doordat een videotraining in feite al je zintuigen -behalve de reuk dan- activeert, blijft hetgeen je leert ‘beter hangen’, wanneer je de combinatie van geluid, beeld en tekst hebt.
En wanneer dit bovendien aangevuld wordt met een recapitulatie in de vorm van een kleine test, blijft het allemaal veel beter ‘hangen’, dan wanneer je een boek leest.
De tips
Ik krijg nogal eens vragen van lezers van deze nieuwsbrief over ‘wat nu de beste manier is om…’
Dikwijls is mijn eerste reactie te reageren in de trend van ‘Maar daar heb ik toch al over geschreven in het artikel…’
Dit blogartikel zal dan ook naar veel andere blogartikelen verwijzen. Omdat ik eigenlijk een heleboel vragen al lang beantwoord heb. Maar omdat ze klaarblijkelijk moeilijker te vinden zijn, schrijf ik dan toch dit éne artikel, in de hoop, dat het je als kompas kan dienen om andere informatie te vinden.
Tip 1 : Een goede training begint met een goede voorbereiding
Je eerste reactie zal hier misschien zijn ‘Ja dûh, dat weet toch iedereen!’. Maar helaas is dit niet het geval. Ik word meer dan eens benaderd door ondernemers die al een complete cursus hebben ontwikkeld en ‘alleen nog even’ de website nodig hebben.
In de meeste gevallen is die cursus dan ook -zoals de Engelsen zo mooi kunnen zeggen bound to fail. Het ontwikkelen van een goede online training is geen sinecure. Enkele belangrijke punten waar je op voorhand rekening mee zou moeten houden vind je in mijn artikel ‘Zeven gewoonten van de succesvolle cursusmakers‘, waarin ik je laat zien, wat er belangrijk is, om een goede online training te ontwikkelen.
Een goede voorbereiding bij je online training is vitaal voor het succes.
Tip 2 : Onderzoek je markt goed!
Uit het verlengde van Tip 1 komt natuurlijk ook, dat je je markt goed moet onderzoeken. Ik heb hier in het verleden natuurlijk al vaker over geschreven. Onder meer in de blogartikelen
- Het online valideren van jouw product idee – Onderzoek de vraag
- Online valideren van jouw product idee – Trendanalyse
- Het online valideren van jouw product idee – Vind je concurrentie
Het zal niet makkelijk zijn om je op deze manier weten te onderscheiden, maar het is belist mogelijk!
Tip 3 : Besteed op voorhand aandacht aan het betaalmodel en de prijs!
Laten we even eerlijk zijn tegen elkaar. Wat is het grootste voordeel van een online training?
In mijn optiek is het dat ik in mijn eigen tempo wanneer ik dat wil de lessen kan volgen.
Ongeveer 30-40% van de ondernemers die mij benaderen met het verzoek om te ondersteunen bij het opzetten van hun online leeromgeving lijkt dat niet te begrijpen. Want wat zij willen, is het aanbieden van een programma met periodieke betalingen en periodieke lessen.
Kortom, een membership site.
De ervaring die ik persoonlijk heb, en vanuit de ervaringen van mijn klanten, is dat je wel iets heel bijzonders moet bieden, om een site met periodieke lessen tot een succes te laten worden. Van de ongeveer 60 ondernemers, waarvoor ik online leeromgevingen heb gebouwd, is er slechts één die success heeft met deze formule. Maar dat is ook, omdat Margo van Vegchel van de Aquarel Academie niet alleen een aantal cursussen aanbiedt, maar ook in staat is geweest om een levendige community om haar cursussen heen op te zetten.
Een training verkoopt het makkelijkst, wanneer je voor een éénmalig bedrag onbeperkte toegang tot de training krijgt. Zodat je werkelijk kan leren in het door jou gewenste tempo!
De prijs
Het is natuurlijk leuk, wanneer je weet dat een ‘bedrag ineens’ het best verkoopt, maar wat is nu dat bedrag ineens?
Gelukkig voor jou heb ik hier eerder ook al over geschreven.
Tip 4 : Ontwikkel meerdere cursussen tegelijk!
Dit moet je niet al te letterlijk nemen, maar ontwikkel in ieder geval een cursus, waarop je ook een vervolgcursus kan maken. Zorg er dus voor dat je iets hebt om na de eerste cursus aan je cursisten te verkopen.
Om precies te begrijpen wat ik bedoel, moet je eigenlijk het verhaal over de sushi cursus in dit artikel eens lezen.
Op het moment dat je je cursus ‘blokken’ kleiner maakt, kan je ze voor een lagere prijs aanbieden en maak je het makkelijker aan geïnteresseerden om eerst een ‘deelcursus’ te doen.
Tip 5 : Zorg ervoor, dat je upsell schaalbaar is!
Een grote fout die ik mensen zie maken, wanneer ze een online cursus ontwikkelen, is dat in de upsell, in het verkoopmoment na afloop van de cursus, ze een product of dienst aanbieden, die niet schaalbaar is. ‘Mijn coaching’ of ‘mijn consultancy’ aanbieden kan je namelijk maar beperkt doen. Jouw uren zijn niet oneindig.
Stel je eens voor, dat jouw online cursus door 10.000 mensen wordt gekocht. En je bent zo overtuigend, dat 3% besluit ook de upsell te kopen. Een serie van vijf consultancy gesprekken met jouw van ieder één uur tijd.
Dat wil dus wel zeggen, dat jij met 300 mensen ieder 5 uur consultancy gesprekken moet gaan houden, ofwel voor de komende 1500 uur druk bezig zal zijn met je klanten te praten.
Wat je aanbiedt tijdens de upsell van een cursus moet schaalbaar zijn. Het best schaalbaar is natuurlijk een andere online cursus. Een ander goed idee kan een groepscursus of groepsworkshop zijn, vooral wanneer je -bij voldoende deelnemers- makkelijk grotere aantallen deelnemers in één cursus kwijt zou kunnen. Het is niet gebruikelijk de ArenA af te huren voor een praktijkdag sushi-maken, maar als je voldoende deelnemers hebt, waarom niet?
Tip 6 : Test de kennis van je cursist
De meeste online leeromgevingen hebben ingebouwde methoden om de kennis van je cursist te testen.
Nu is dit niet in alle gevallen nodig. Maar hoe meer een cursus is gebaseerd op kennisoverdracht, als tegenstelling tot het aanleren van een vaardigheid, hoe belangrijker het wordt, om de kijken, of de cursist alles wel goed heeft begrepen.
Een groot deel van de cursisten haakt in de loop van de cursus namelijk af ‘omdat ze het niet meer kunnen volgen’, omdat ze bij het begin van de cursus iets essentieels hebben gemist.
Test die kennis dus. Zorg ervoor, dat je aan het einde van iedere cursusmodule door middel van een aantal vragen de cursist de mogelijkheid geeft te controleren of hij het tot op dat moment nog allemaal goed begrijpt.
Werk je met een jong publiek, of een publiek met een verstandelijke beperking, dan kan H5P een geweldig hulpmiddel zijn om een test meer visueel op te zetten.
Wil je meer weten over het opzetten van een goede test, lees dan ook beslist dit artikel!
Tip 7 : Gebruik video in je training!
Deze tip lijkt misschien een dooddoener, omdat voor veel mensen een online training bijna synoniem lijkt met een videotraining. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Niets belet mij om een training helemaal in tekst uit te schrijven.
Ik heb al eens eerder het verhaal verteld van een klant van mij die dat dan ook gedaan had. Ze had een heel uitgebreide cursus ontwikkeld (en ging daardoor dus ook tegen tip 4 in), waar werkelijk alles rond haar onderwerp werd behandeld.
Ik had haar al gewaarschuwd, dat dit misschien niet de beste manier was, maar ze ging toch door.
En haar cursus werd in eerste instantie ook redelijk goed verkocht. Alleen een groot deel van de cursisten vroeg het geld terug. Ze hadden een videocursus verwacht, geen pagina’s vol tekst die ze moesten lezen.
Wat ze toen gedaan heeft is ongeveer de helft van de inhoud van de cursus ingesproken, voorzien van afbeeldingen en daarna online gezet. De cursus had nu dus de helft van de inhoud die hij oorspronkelijk had, maar nu waren mensen wel bereid voor die cursus te betalen!
Mensen verwachten video bij een online cursus. Bied je dat niet aan, zorg ervoor, dat het vanaf het begin af aan duidelijk is. Maar liever nog: Biedt het gewoon wel aan.
Talking heads
Opgenomen geluid met afbeeldingen kan een mooie manier zijn om de video aan te bieden. Maar een video waar je zelf in beeld bent, wordt door de cursist meestal beter gewaardeerd.
Lees dan ook deze tips eens voor het maken van een betere talking head video.
Tip 8 : Begin niet iedere les met jezelf voor te stellen!
Zelf maak ik intensief gebruik van videotrainingen om mijn eigen kennis te vergroten. En één van de dingen die ik wel het meest irritant vindt, is het soort cursus, waarbij de docent bij iedere les opnieuw vertelt: ‘Hallo, mijn naam is Jan Jansen van Bedrijf-Dit-en-Dat en ik verwelkom je bij de cursus Fietsbelherstel voor beginners’.
Dat weet ik toch immers al, dat zei hij de les vijf minuten eerder ook al.
Beperk de introductie tot de eerste les, die je waarschijnlijk ook Introductie zal noemen, en vertel daarin minimaal de volgende zaken:
- Wie je bent
- Wat je kennis is met betrekking tot de materie, waarom heb jij het ‘recht’ jouw cursist iets te leren
- Wat het doel is, wanneer iemand de cursus heeft afgerond. Wat weet hij dan, wat hij eerder nog niet wist?
Tip 9 : Gebruik een Online Leeromgeving!
Ik kom het nog af en toe tegen. Een ondernemer die een cursus aanbiedt op een platform wat er eigenlijk niet geschikt voor is. Sinds 2011 zijn er voor WordPress prima plugins voor online leeromgevingen. Sinds 2012 werk ik zelf voor eigen gebruik en voor mijn klanten met WP Courseware.
Wat is het voordeel van zo’n online leeromgeving, boven een ‘gewoon’ systeem met toegangscontrole?
Allereerst natuurlijk de beveiliging. Een cursist krijgt uitsluitend toegang tot het cursusmateriaal waarvoor hij toegang heeft gekocht. Dat werkt overigens ook zo met andere systemen met toegangscontrole, maar hier zal je de toegangscontrole apart per les in moeten stellen.
In een online leeromgeving, is de les beschermd zodra hij aan een cursus wordt toegevoegd.
Een ander belangrijk punt is de samenhang tussen de lessen en de tests. Het is mogelijk tests zo in te stellen, dat een cursist deze verplicht moet maken, en pas verder kan na het maken -en behalen- van die test.
Een derde belangrijk punt is de structuur. Wanneer ik een cursus zou maken in een ‘gewoon’ membership systeem, moet ik zelf iedere keer weer de navigatie elementen toevoegen om van de éne les naar de andere te gaan. In een online leeromgeving gaat dat automatisch.
Kortom, het bespaart je zeeën van tijd, wanneer je hier gebruik van maakt.
Tip 10 : Begin vroeg met je marketing!
De laatste tip, maar niet het laatste wat je doet. Begin vroeg met de marketing van je online cursus. Meer informatie over de manieren waarop je jouw cursus makkelijker kan verkopen vind je in dit artikel.
En nu jij?
Sta je na het lezen van dit artikel te popelen om met jouw eigen online leeromgeving te beginnen? Of was je enthousiast, maar bekruipen je nu wat vragen? Allebei is prima!
Om jou te helpen met jouw Online Leeromgeving biedt WordXPression je een tweetal zaken aan. Is jouw training al in grote lijnen klaar en ben je op zoek naar een platform om het aan te bieden, dat kan ik je daar prima bij helpen.
Sta je nog helemaal aan het begin, dan zijn er de Online Training Totaal workshops, een aantal Workshops waar we helemaal bij het begin beginnen. En aan het einde van die workshops heb jij een complete cursus binnen je online leeromgeving… Je leert hier de belangrijke zaken met betrekking tot ieder onderdeel van de productie van een online training. Van planning, via opname en montage, tot de verkoop van jouw eigen training. Een prima manier om van start te gaan.