Maar om te beginnen, wat is nu eigenlijk een b-roll?
Wanneer je een willekeurig interview of een willekeurige presentatie op de televisie bekijkt, dan zal het je ongetwijfeld opgevallen zijn, dat zo’n interview niet met één camera is opgenomen. Tijdens het interview wisselt een camera bijvoorbeeld van een overzicht van de deelnemers in het interview naar een beeld van slechts één van deze deelnemers, of laat een camera de reacties van het publiek zien.
En dat wordt met een goede reden gegaan, omdat al vanaf het begin van de cinematografie de filmmakers zich ervan bewust waren dan een opname vanuit een enkel videostandpunt op een gegeven moment saai begint te worden.
Tijdens de montage van -vroeger- film of -tegenwoordig- video wordt één serie opnamen als het meest belangrijke beeld benoemd, al het overige materiaal wat tijdens de montage wordt gebruikt wordt aangeduid als b-roll materiaal.
Geen kwaliteitsoordeel
Tijdens de trainingen ‘Premiere Pro’ en ‘DaVinci Resolve‘ (twee populaire videomontage programma’s) die ik in de afgelopen jaren heb gegeven ontstond nogal eens het misverstand, dat ‘b-roll’ een kwaliteitsoordeel in zou houden. Zoiets als ‘b-merken’ en ‘b-movies’. Dat is beslist niet het geval. Sterker nog, veel videomontages zouden zonder b-roll materiaal et aankijken niet waard zijn.
Ook is het geen ‘volgorde label’, iets als ‘je hebt een a-roll, een b-roll, een c-roll… etc’. De term a-roll wordt heel weinig gebruikt, en c-rollen of nog verder in het alfabet wordt helemaal niet gebezigd door professionals. All het toegevoegde materiaal is ‘b-roll’.
En zonder b-roll is de gemiddelde video het aankijken niet waard.
Een video neemt soms rare sprongen
In dit artikel ga ik ervan uit dat je een cursusvideo schiet. En in het bijzonder, een ’talking head’ video. Nu hebben talking head video’s één groot voordeel en één groot nadeel over de andere vormen van cursusvideo’s.
Het grote voordeel is dat je een directe band met je cursist opbouwt. Ben namelijk niet alleen een stem, je bent ook een gezicht. De meeste cursisten zullen een ’talking head’ video dan ook zonder meer direct waarderen.
Het grote nadeel is dat, tenzij je je absoluut nooit verspreekt, nooit even twijfelt, talking head video ook één van de meest vervelende video’s om te schieten en monteren is.
Zelf verspreek ik mij nogal eens of laat ik even het woordje ‘eh’ vallen… En doe ik dit op bijvoorbeeld een screencast (het direct opnemen van een computerscherm op video), dan is dit zo weggemonteerd. Doe ik dit echter tijdens een ’talking head’ video, dan krijg je een rare ‘sprong’ in mijn bewegingen, wanneer je dit zomaar verwijdert.
Deze ‘rare sprong’ kunnen we bijvoorbeeld verbergen met ‘b-roll materiaal’.
Zeg eens eh…
We kunnen deze ‘eh…’ momenten overigens ook zonder b-roll materiaal maskeren. Ik heb het al vaker verteld, hoe je dit kan doen, maar voor de compleetheid van het verhaal nogmaals.
Wanneer je jouw video ‘oversized’ schiet heb je altijd een mogelijkheid om later in te zoomen tijdens de montage.
De minimumresolutie waarop je tegenwoordig online video echt aan moet bieden is 720p, HD-ready ofwel 1280×720 pixels. Dit is beeldvullend op de gemiddelde laptop en op een grote monitor geeft dit ook nog steeds een goed, scherp beeld.
Wanneer je nu de video opneemt op 1080p (of 1080i eventueel) of groter (2K of 4K), dan heb je altijd de mogelijkheid om zelf een uitsnede te bepalen zonder kwaliteitsverlies. Tenminste, wanneer het ‘uitgesneden beeld’ niet kleiner wordt dan 1280×720 pixels.
Wanneer je per ongeluk een ‘eh…’ laat vallen is het een veelgebruikte truc om precies rond het montagemoment het beeld ‘in te zoomen’ of ‘uit te zoomen’. Omdat de beelduitsnede zelf veranderd op dat moment, valt de kleine sprong niet op.
Natuurlijk kan je dat niet doen, wanneer je een groot aantal versprekingen of ‘eh…’ momenten hebt in je video. Dan kan je het gewoon beter overschieten.
Maar bovenstaande ’truc’ is leuk wanneer je over maar één camera beschikt. Neem je de video op met meerdere camera’s kan je ook op zo’n montagemoment overstappen naar een tweede camera.
Natuurlijk mag je ook zonder een ‘eh…’ of verspreking van camerastandpunt wisselen. Het maakt je video’s een stuk interessanter om naar te kijken.
Maar hoewel je met het wisselen van camerastandpunt en camera uitsnede zonder meer meer dynamiek in je talking head video aanbrengt, kan je door meer bewust een ‘b-roll’ toe te passen nog heel wat extra waarde toevoegen aan je video.
Show, don’t tell
Stel je voor. Je geeft een fotografie, teken of schilder cursus. En je wilt het één en ander uitleggen over compositie, regels van derden en gulden sneden. Dat kan je doen door heel ingewikkelde verhalen te houden, of door heel eenvoudig voorbeelden van de concepten die je uit wilt leggen in je video in te monteren. Deze ‘ingevoegde opnames’ is ook b-roll materiaal (hoewel de gemiddelde professional direct met mij in discussie zal gaan dat dit eigenlijk ‘stills’ -stilstaande afbeeldingen- zijn).
Een tweede voorbeeld. Opnieuw dezelfde tekencursus. Stel je voor, dat je twee video’s hebt geschoten. In de ene video vertel je als ’talking head’ hoe een bepaalde tekentechniek werkt, in de andere video laat je dit werkelijk zien. Vervolgens monteer je deze ‘laten zien’ video als b-roll in in de hoofdvideo met de talking head.
Terwijl je uitlegt wat er moet gebeuren, ziet de cursist ook hoe je het doet. Bovendien heb je in iedere video juist de aandacht bij wat op dat moment het belangrijkst is. In de éne video op de uitleg, in de andere video op de acties zelf.
Dit is makkelijker voor iets als een tekencursus, maar onmisbaar wanneer je bijvoorbeeld yoga of fitnessoefeningen op zou willen nemen.
Probeer bij een complexe oefening maar eens duidelijk verstaanbaar te blijven praten en je weet precies wat ik bedoel.
De hoofdpunten in beeld
Een andere vorm van b-roll kan een serie slides met tekst zijn. Wanneer je complexe concepten uit moet leggen, is het goed de hoofdpunten als tekst te tonen. Je cursisten maken dan een soort ‘mentale notities’ die ze gebruiken om de rest van je uitleg aan op te hangen.
Het tonen van een serie Powerpoint slides binnen je talking head video kan dus heel nuttig zijn.
Picture in picture
Wanneer je gebruik maakt van een b-roll wil ik toch ook even ‘picture in picture’ (meestal afgekort als PIP) noemen. Om het contact met je publiek te behouden, zou je ervoor kunnen kiezen om op het moment dat je overschakelt naar de b-roll jouw ’talking head’ video in een kleiner kader zichtbaar te houden. In de meeste videomontage programma’s is dit vrij eenvoudig te realiseren door een kader met die video ‘op’ de b-roll te leggen.
Chroma key / Green Screen
En wanneer je gebruik wilt maken van ‘picture in picture’ technieken, dan kan het ook interessant zijn om eens wat verder te kijken naar ‘chroma key’. Het idee van ‘chroma key’ is dat digitaal een deel van het beeld wat wordt opgenomen wordt ‘weggefilterd’. Om dat mogelijk te maken, moet de achtergrond echter een specifieke kleur hebben.
Voor decennia was dit de kleur blauw. Het probleem met deze kleur is echter, dat mensen nogal geneigd zijn blauwe dingen aan te hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jeans. Mensen zijn minder geneigd felgroene kleding aan te hebben. Dus in de meeste gevallen blijkt een ‘green screen’ makkelijker toe te passen zijn dan een ‘blue screen’.
Het gebruik van chroma key is echter minder eenvoudig, dan ‘gewoon een groene achtergrond gebruiken’. Het is van belang, dat je deze achtergrond ook goed uitlicht, om te zorgen dat er geen schaduwen van het onderwerp (jij dus) op de achtergrond vallen.
Tijdens de workshop ‘Online Training Totaal‘ leer je onder meer hoe je een chroma key achtergrond goed uit kan lichten.
Wisseling van spijs doet eten
Wat jouw cursus met kop en schouders boven die van je concurrentie uit laat steken is gevarieerde en boeiende content. En met de tips die je hier in dit artikel hebt gekregen moet dat zonder meer mogelijk zijn.
Wissel de ’talking head’ video’s daarnaast -indien van toepassing- af met screencasts en animaties (zie mijn eerdere blogartikelen hierover) en je krijgt een heel boeiende cursus.
De eindpresentatie – Je website
Natuurlijk komt een geweldige videocursus het best tot zijn recht op een geweldige website met een goede online leeromgeving. En daarvoor kan je ook prima terecht bij WordXPression.
Wanneer je helemaal aan het begin staat van het ontwikkelen van je online leeromgeving is het totaalpakket ‘Online Training Totaal‘ direct een grote stap vooruit. Je leert dan alles met betrekking tot online trainingen… vanaf het eerste marktonderzoek, via video opnemen en monteren en je website bouwen tot en met de verkoop van de trainingen.
Heb je je training al ontwikkeld, maar heb je nog geen website, dan kan je natuurlijk ook prima bij WordXPression terecht. Met drie verschillende ‘standaard’ Online Leeromgeving pakketten moet er toch zeker bijzitten wat jij zoekt!