En zo maak je een online cursus die ook blijft hangen…

De ideale online leeromgeving voor jouw cursisten

Online leren begint steeds meer een onderdeel van onze scholingservaring uit te maken. Hoewel de isolatie rond COVID dit proces dit jaar toch wel enigszins in een stroomversnelling heeft gebracht, was ook voor die tijd de belangstelling voor online leeromgevingen snel groeiend.

Helaas zie en merk ik maar al te vaak, dat veel ondernemers die met een online leeromgeving beginnen nauwelijks een idee hebben, hoe een goede online cursus opgezet moet worden.

Gelukkig voor jou, heb jij dit blogartikel gevonden. En nog beter voor jou, is dat dit artikel ook nog eens doorverwijst naar de ‘Ultieme handleiding om te beginnen met je online leeromgeving‘.

Maar wanneer je wilt, dat jouw online cursussen een goede indruk achterlaten op jouw cursisten, is het goed te letten op deze zeven belangrijke punten.

1. Structureer je cursus op een logische manier

Everything must be organized perfectly

Een belangrijk punt is dat je cursus goed gestructureerd is. Wanneer je werkt met een LMS als WP Courseware of LearnDash dan wordt je hier eigenlijk al direct goed mee geholpen. Want hoewel beide LMS-en verschillende termen gebruiken ‘dwingen’ beide omgevingen je eigenlijk tot een driedeling.

In deze driedeling splits je je cursus op in ‘blokken’ (modules in WP Courseware, Hoofdstukken in LearnDash) die weer worden onderverdeeld in lessen (Units in WP Courseware, Paragrafen in LearnDash).

Omdat je de structuur van de cursus makkelijk via ‘drag en drop’ aan kan passen, gebruik ik zelf het LMS al vanaf het allereerste begin. Ik gebruik de ‘Course Builder’ van het LMS om de structuur van de cursus op te zetten. Pas in tweede instantie ga ik deze structuur met lessen invullen.

2. Houd de cursuspagina’s overzichtelijk

Web design software

Het volgen van de cursus moet zo makkelijk mogelijk zijn. Je wilt dat zoveel mogelijk van je pagina beschikbaar is voor de cursus zelf.

Zorg er daarom voor dat de header op de cursus pagina zo klein en eenvoudig mogelijk is. Liefst een smalle balk, met je branding, de naam van de cursus of de les en een menu.

Wanneer je sidebars wilt gebruiken, zorg dat de informatie daarin relevant voor de cursist is. Geen reclame voor je andere cursussen, maar bijvoorbeeld een navigatie door de lessen van de specifieke cursussen of een ‘shortcut’ naar downloadbare bestanden die deel uitmaken van de cursus.

3. Benoem duidelijke leerdoelen

Graduation

Niets is zo irritant -en verkoopt zo slecht- als een cursus zonder een duidelijk leerdoel. ‘Alles over Photoshop’ mag dan leuk klinken, maar ‘alles’ is toch best wel heel veel wanneer ik Photoshop alleen zou willen gebruiken om mijn vakantiefoto’s te verbeteren, geanimeerde GIF’s zou willen maken of T-Shirts zou willen ontwerpen. Want Photoshop kan veel en mensen gebruiken het programma met verschillende doeleinden.

Probeer daarom altijd, wanneer je een cursus gaat ontwikkelen de volgende zin af te maken. “Na het volgen van deze cursus ben je in staat om…

Dat zelfde doe je voor iedere groep van lessen binnen de cursus. Je hoeft het niet zo expliciet te verwoorden, maar in gedachten vertel je jezelf in ieder geval “Na het afronden van deze groep lessen, is mijn cursist in staat om…”

Omdat de cursist indien je jouw cursus volgens dit principe hebt opgebouwd, realiseert dat hij geleidelijk meer weet, zal een cursus met duidelijke leerdoelen vele malen leerzamer zijn, dan een ‘alles over…’ cursus, waarbij je redelijk doelloos al jouw kennis op je cursist over wilt brengen.

4. Zorg voor goed leesbare content

Businessman At Laptop Reading News About Crisis Sitting In Cafe

Wanneer je les geheel of gedeeltelijk uit tekst bestaat, zorg ervoor, dat deze tekst goed leesbaar is.

Enkele om dit voor elkaar te krijgen

  • Maak je zinnen niet te lang of te complex.
  • Zorg voor korte paragrafen.
  • Vergeet de koppen en de tussen koppen niet
  • Voeg verduidelijkende afbeeldingen toe aan de tekst.

5. Gebruik verschillende multimedia

Modern man working remotely on a computer from home office

Niet alles is geschikt voor tekst. Niet alles is geschikt voor video…

Verschillende informatie wil je op verschillende manieren kunnen brengen.

Ik zelf een amateur brouwer. En om mijn vaardigheden te vergroten ben ik onlangs begonnen aan een aantal cursussen van Craft Beer & Brewing. Wat de opzet betreft heel goede cursussen. Want de informatie wordt eigenlijk iedere keer precies via het juiste medium gegeven.

Wanneer je bijvoorbeeld iemand wilt laten zien, hoe je gist moet enten, dan is een video vele malen meer informatief, dan tekst ooit kan zijn.

Wanneer je echter een bierrecept geeft, of bepaalde tabellen laat zien, dan is en blijft tekst toch het beste medium, omdat je alle informatie in één keer voorhanden hebt. Het zou toch wel heel irritant zijn, wanneer ik tijdens het brouwen iedere keer de video moet pauzeren en terug moet spoelen, om de juiste stap in het proces te kunnen zien.

Probeer dan ook kritisch naar je opleiding te kijken en te bedenken wat het beste medium voor deze specifieke les is.

Jaren geleden heb ik een website voor een klant gemaakt. Deze klant die had als ‘weggevertje’ een aantal meditatieoefeningen die hij op video had opgenomen.

Iedere oefening begon met de woorden ‘Sluit je ogen en ontspan’…

Dat hadden ook audiolessen mogen zijn.

6. Zorg voor interactiviteit

Friends enjoying VR

Videolessen hebben veel voordelen. Maar ze hebben ook nadelen.

Wanneer ik moet lezen, dan ben ik zelf actief. Als ik niet lees, dan stopt de les. Wanneer ik audio beluister of video bekijk, dan gaat het allemaal op ‘automatische piloot’ en hoef ik weinig zelf te doen, helemaal al niet, wanneer het cursusplatform na de éne les automatisch doorgaat naar de volgende.

Zelf neem ik heel wat kennis tot mij door middel van online trainingen. Mijn favoriete manier van leren. Maar wanneer ik na een lange werkdag nog ga leren en ik krijg de cursus gepresenteerd als één lange video, waarbij automatisch wordt ‘doorgegaan’ naar de volgende video als de huidige is beëindigd, is het mij meer dan eens overkomen, dat ik op een bepaald punt toch langzaam wegdommel.

Het minste wat je kan doen is er voor te zorgen, dat je lessen kort blijven en de cursist zelf aan moet geven wanneer de volgende les moet beginnen.

Maar nog beter is het, wanneer de lessen zelf al enige interactiviteit hebben ingebouwd.

Dat kan zijn door een korte toets na een les of module, dat kan zijn door interactiviteit als onderdeel van het lesmateriaal zelf.

Ik leer graag talen (dat krijg je vanzelf als je bier brouwt ;)). Mijn favoriete platform om een taal te leren is ‘DuoLingo‘. In enkele weken heb ik op dit platform Tsjechisch geleerd (goed genoeg om een gesprek met mensen in een café aan te kunnen vangen) en mijn Frans weer opgefrist. De methode die er gebruikt wordt is 100% interactief, zonder direct theorie of ‘regeltjes’ te leren.

Interactieve opties toevoegen aan je cursus kost best wat extra werk, maar voegt ook veel waarde toe. Voor meer informatie, kijk ook eens naar de blogposts over H5P of Adobe Captivate.

7. Geef je cursist duidelijk ‘huiswerk’

Girl doing homework in cafe

‘Doen’ is toch wel een heel belangrijke leerervaring. En het afnemen van een toets van tijd tot tijd is zeker aan te raden, maar veel van het geleerde is niet te meten naar aanleiding van toetsresultaten.

Geeft daarom je cursist ook regelmatig ‘opdrachten’, daadwerkelijk huiswerk om uit te voegen, waardoor hij het geleerde in praktijk gaat brengen.

Je kunt ervoor kiezen om van je online leeromgeving een ‘Social Learning‘ omgeving te maken, waardoor je cursist zijn huiswerk met andere cursisten kan delen, of je kan het gewoon een ‘persoonlijke leerervaring’ laten blijven, maar duidelijke opdrachten verhogen het rendement van je training.

Je eigen online leeromgeving

Sinds 2012 bouw ik met WordXPression al online leeromgevingen voor klanten, train ik mensen in het werken met een online leeromgeving en voorzie online instructeurs van advies.

In deze corona tijd is mijn ‘gebruikelijke opleidingsaanbod’ niet van toepassing, maar organiseer ik regelmatig live online trainingen. Heb je interesse en wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op de nieuwsbrief, of schrijf je in voor de browser push berichten door op de rode bel onderaan de pagina te klikken en de instructies te volgen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Tot en met
31 december 2024

Student learning at home with online lesson

25% korting op jouw online leeromgeving

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.