Ja, je leest het goed. We doen onze best de email hier in te krijgen
In 2013 kondigde Google aan enkele maatregelen te implementeren die het de gebruiker makkelijker moest maken om de grote hoeveelheden mail die men kreeg makkelijker te verwerken.
Eén van die maatregelen was het automatisch ‘sorteren’ van de mail onder een drietal tabs in de inbox. De ‘Primaire’ inbox, de ‘Social’ inbox en de ‘Promoties’ inbox.
Sinds die tijd wordt het Internet letterlijk volgeschreven met tips hoe je als marketeer kan voorkomen, dat jouw email terecht komt in deze ‘Promoties’ tab. In veel van die artikelen wordt deze tab eigenlijk beschouwd als een soort ‘alternatieve SPAM folder’ en daar moet je dus als marketeer vooral je mail niet in willen zien belanden.
En voor een lange tijd heb ik zelf sterk in dat verhaal geloofd.
Nog niet zo gek lang geleden kreeg ik echter een heel interessant onderzoek van ‘Return Path‘ onder ogen. En in deze blogpost wil ik graag enkele punten uit dit artikel, plus enkele andere overwegingen, met je delen.
Enkele punten om bij stil te staan
Maar voor we met dit onderzoek van Return Path verder gaan bekijken wil ik even stil staan bij een aantal andere overwegingen. Uit een ander onderzoek van dezelfde organisatie is gebleken dat vandaag de dag (of eigenlijk in 2018, toen Return Path dit onderzoek deed) ongeveer 60% nog steeds de ‘Google Tabs’ gebruikte, 40% deed dit inmiddels niet meer.
Want weet je… je kan die indeling gewoon uitzetten.
Voor mijzelf -ik heb zo’n 5000 mensen op mijn mailinglijst staan- is het onduidelijk hoeveel van mijn subscribers nu GMail gebruiken. Ik bedoel, wanneer je een GMail adres hebt is het natuurlijk duidelijk genoeg, maar er zijn talloze bedrijven die ook GMail voor hun delivery gebruiken, vanuit een ‘gewoon’ bedrijfsdomein. Hiervan gebruikt een aantal de GMail webclient maar er zijn ook genoeg mensen die Outlook of een andere email client gebruiken.
Ik heb geen flauw idee dus, hoeveel mensen nu exact GMail gebruiken en dus ook niet van hoeveel invloed, positief of negatief, de Google Tabs nu precies waren bij de introductie in 2014. Gelukkig bewaar ik mijn statistieken.
En in de gemiddelde openingspercentages per maand bleek er tussen de maanden onderling nauwelijks een relevant verschil te zijn.
Het Return Path rapport
Uit het onderzoek van Return Path is gebleken, dat 46% van de GMail gebruikers vandaag de dag nog gebruik maakt van de ‘Promotions tab’.
Op zich natuurlijk een weinig zeggend gegeven, het wordt pas interessant wanneer we verder kijken naar het gedrag van de mensen die met ‘Promotion tabs’ werken.
This is SPAM
Eén van de onderzochte zaken is hoe waarschijnlijk het is, dat een email als ‘SPAM’ gemarkeerd zal worden door de gebruiker. En dit dan in relatie tot de ’tab’ waarin het bericht staat.
Tabblad | Kans als spam gemarkeerd te worden. |
Primair | 0.26% |
Sociaal | 0.87% |
Promotie | 0.12% |
Met andere woorden, mail die in de ‘Sociaal’ tab terecht komt loopt de grootste kans als SPAM gemarkeerd te worden. Wanneer jouw bericht in de ‘Primair’ tab komt, is de kans 2x zo groot om als SPAM gemarkeerd te worden, dan wanneer deze in de ‘Promotie’ tab terecht komt.
Wanneer jouw marketing email provider bovendien een uitschrijflink beschikbaar stelt, dan zal op het moment, dat jij aangeeft dat een bericht SPAM is, GMail je vragen, of je je ook uit wilt schrijven van de nieuwsbrief.
Niet bellen onder etenstijd
Voor er zoiets als een ‘Bel me niet’ register was, overkwam het mij dagelijks dat ik gebeld werd onder etenstijd door hypotheekverstrekkers, energiebedrijven en allerlei abonnementen voor dag- en weekbladen.
Ik heb nooit begrepen, waarom ze zich zo graag rond etenstijd concentreerden. Want als er één moment is, waarop ik niet bereid bent mensen te woord te staan, dan is het wel terwijl ik aan het eten ben.
De tab indeling van GMail is vooral bedoeld om voor de gebruiker een makkelijke toegang te geven tot zijn primaire communicatie, en alle andere mail, die eigenlijk alleen maar storend is, wanneer ik aan het werk ben.
Wanneer ik bezig ben email van klanten af te handelen, dan hoef ik echt niet te weten, dat Gerrit vandaag muesli voor ontbijt had, of Marie haar hond puppies heeft gekregen. Leuk, maar dat bewaren we voor een andere keer. Ik hoef op dat moment ook niet te weten, dat CoolBlue opnieuw een aanbieding voor koelkasten heeft, omdat de zomer er aan zit te komen.
Social Media mail en reclame email is op dat moment volkomen ongewenst.
Komt dit dus tussen de ‘werk mail’, dan stoort dit en is de ontvanger veel meer geneigd dit als een onderbreking te ervaren, dan wanneer deze er kan naar kijken op een voor de ontvanger geschikt moment.
Alles op zijn tijd
Door de mail dus direct ‘op de juiste plaats’ te krijgen, voorkom je dus irritatie bij de ontvanger. Als deze aan het werk is, zal hij meestal niet direct jouw mail openen en de links volgen. Wanneer er echter een speciale ‘voor later’ folder is, waar de ontvanger later in zal kijken, dan is de kans dat je mail daadwerkelijk gelezen gaat worden veel groter.
Dat stemt ook aardig overeen met mijn eigen ervaringen met betrekking tot het gedrag van ‘openen en klikken’ van email. Wanneer ik een campagne de deur uit stuur, dan zal in het eerste uur zo’n 30% van het uiteindelijke aantal wat de mail zal openen de mail ook voor de eerste keer openen. Op dat moment heeft slechts 1% van het aantal mensen wat ook daadwerkelijk op een link geeft geklikt, ook klikken op een link.
Aan het einde van de dag heeft zo’n 80% van alle openers de mail voor het eerst geopend en zo’n 50% van de klikkers op een link geklikt. De volgende 20% van het eerste openen en de overige 50% van de eerste kliks vinden plaats in de 2-3 dagen daarna!
Wil ik dat mijn mail zoek raakt tussen al die ‘primaire mail’, wanneer ik weet, dat de meeste mensen pas veel later zullen klikken? Natuurlijk niet!
Wanneer mijn mail beland in de ‘Promotie’ tab is de kans dat hij op het juiste moment wordt gezien veel groter!
Maar er speelt nog meer.
Mensen schrijven zich in voor een nieuwsbrief, omdat ze de informatie waarderen
Tenminste, dat mag ik hopen. Wat al die marketeers die jou tips geven hoe je die ‘Google Promotion Tab’ kan omzeilen lijken te vergeten, is dat die persoon in eerste instantie jou toestemming heeft gegeven om die mail te sturen.
Je mag dus verwachten, dat hij die wil lezen.
En je mag dus verwachten, dat als die mail alleen maar makkelijker opgeborgen wordt om snel terug te kunnen vinden, hij ook daadwerkelijk gelezen zal worden.
Hier ook weer een stukje persoonlijke ervaring. Door een code die er met iedere mail wordt meegegeven, weet ik via welke email campagne iemand op een bepaalde pagina is uitgekomen. Dat wordt netjes vastgelegd door Google Analytics en Matomo Analytics.
Mensen klikken tot drie maanden na het verzenden van een mail nog op links in die mail.
Maar hoe voorkom je, dat je mail onder de promotie tab komt?
Maar ok. Stel dat ik je tot op nu nog niet heb weten te overtuigen. Jij wilt tot elke prijs jouw marketing mail onder de ‘Primair’ tab laten komen. Het is vrij eenvoudig wat je dan moet doen.
- Vermijd het gebruik van afbeeldingen.
Hoe meer afbeeldingen er in een email komen te staan, des te waarschijnlijker het is, dat het als promotie gezien wordt.
Het gebruik van afbeeldingen heeft echter ook in marketing mail een bewezen effect van ‘meer conversie’. - Gebruik maximaal twee links in je email body.
Het aantal producten of diensten wat je kan promoten wordt hier dus wel aanzienlijk door beperkt. - Vermijd teksten die duidelijk maken, dat het een marketing mail betreft. Zoals ‘Bekijk in browser’ of ‘Uitschrijven van deze mailinglijst’.
Ok, we moeten dus ook de GDPR met voeten treden… - Houdt het bericht kort
- Gebruik geen of weinig HTML of CSS
Of met andere woorden: De beste manier om ervoor te zorgen, dat jouw email daadwerkelijk in de primaire tab zal komen, is door je marketing mail dodelijk saai te maken.
Bij iedere regel die je ‘overtreed’ is de kans groter, dat het toch in de ‘Promotie’ tab belandt.
Hoe kan ik mijn email testen?
Ok. Met de kennis die je nu hebt, is het aardig mogelijk om voor jou te kiezen waar je nu eigenlijk je email wilt hebben. In die ‘primaire’ tab, of in de ‘promotie’ tab.
Maar hoe weet je waar deze terecht zal komen?
Dat kan je heel eenvoudig doen. Vrijwel iedere email marketing provider heeft een mogelijkheid een email als ’test’ email te verzenden. Dat doe je normaliter mogelijk om een aantal mensen te laten kijken hoe de mail er uit komt te zien, of -hopelijk- in ieder geval om zelf de mail te checken voor je hem naar een groot publiek verstuurt.
Er is een online tool, GMass, waar je kan testen waar jouw email aan zal komen. Bij het openen van de pagina krijg je een aantal email adressen op, en daar stuur je jouw mail heen.
In een volgende stap zoek je op basis van het email adres wat je als afzender gebruikte, en je ziet precies in welke tab, of in SPAM, jouw mail aan is gekomen.
Dit is een redelijk betrouwbare tool om een indruk te krijgen waar jouw mail uiteindelijke bij de meeste afzenders terecht zal komen.
Extra aandacht voor je email
Maar laten we nog een stapje verder gaan, waarom je eigenlijk toch wel heel zeker wilt dat jouw email onder die ‘Promotie’ tab komt. En dat is vanwege een extra aardigheidje, wat Google je sinds december 2018 aanbiedt.
Je kan in de HTML code van de header van je email namelijk een extra ‘snippet’ opnemen, waardoor je jouw marketing email wel extra op laat vallen.
Om even over één ding duidelijk te zijn: Als je deze informatie opgeeft, wil dat niet zeggen, dat je ontvanger het ook altijd te zien krijgt. Het is mede afhankelijk van het lees- en browsegedrag van de ontvanger afhankelijk welke emails met deze extra informatie ook uit zullen worden gelicht.
Iets anders is wel 100% zeker. Als je het niet doet, dan gebeurt er ook niets.
Welke extra informatie kan ik dan meegeven?
Maar wat voor extra informatie kan je meegeven, en wat heb je daaraan? Laten we er eens in detail naar kijken
1. Een extra afbeelding
Deze afbeelding wordt op dit moment alleen nog maar getoond in overzichten in de GMail App, maar daarom niet minder belangrijk. Indien je email wordt ‘uitgelicht’ zal deze als header worden getoond.
2. Een aanbiedingstekst
Er zijn geen regels voor de lengte van deze tekst, maar in zijn algemeenheid is het goed om het kort te houden. Dus zoiets als ‘30% korting’ of ‘gratis verzending’. Dit kan naast de titel als een ‘badge’ worden getoond.
3. Speciale kortingscode
Hier vul je de speciale kortingscode in, waar je klant gebruik van kan maken. Bijvoorbeeld ‘korting30’. Dit kan naast de titel als een ‘badge’ worden getoond.
4. Aanbiedingsperiode
Dit is denk ik wel de meest krachtige. Je hebt namelijk twee maal de kans, dat hierdoor jouw email bovenaan de promoties geplaatst zal worden. Eénmaal net nadat de email is verzonden en de tweede maal op de dag van het verlopen van de aanbieding. Dus zonder zelf iets extra’s te doen, wordt tweemaal extra aandacht op jouw email gericht.
5. Logo
En de laatste mogelijkheid is je bedrijfslogo mee te geven. Door dit te doen wordt er een extra stukje ‘branding’ aan je email meegegeven.
Voor alle duidelijkheid. Googles wegen zijn ondoorgrondelijk en het invullen van deze velden wil op geen enkele manier zeggen, dat de ontvangers het ook te zien krijgen. Dat is vooral afhankelijk van de eerdere interactie via GMail met jouw emails en emails van vergelijkbare verzenders. Het is ook niet zeker, dat alle velden gebruikt zullen worden bij zo’n email, maar in de afbeelding hieronder zie je in ieder geval hoe je bericht er uit zou kunnen zien.
En om het je makkelijk te maken invulling te geven aan deze velden, is er een makkelijke generator beschikbaar gesteld door ‘Litmus’, de ‘Litmus GMail Promotion Builder‘.
Deze online app genereert voor jou de benodigde HTML die je in de header van je email marketing programma toe moet voegen. Om dit te doen, zal je de mail als HTML moeten bekijken en kan je het best net voor het teken
</head>
de inhoud van de gegenereerde code toevoegen.
Conclusie
Het voorkomen dat jouw marketing mail in de Promotion tab komt is niet alleen heel veel werk, maar ook heel weinig bevredigend, omdat je het waarschijnlijk toch niet kan voorkomen.
Beter is het dan ook om in plaats van tegen windmolens te vechten optimaal gebruik te maken van alle opties die GMail jou als marketeer eigenlijk biedt om jouw opdracht extra duidelijk onder de aandacht van je bezoeker te brengen.
Met WordXPression ondersteun ik sinds 2010 ondernemers met het optimaal opzetten van hun online marketing. Wil jij eindelijk de kansen die je laat liggen oppakken, vraag dan eens een online consult aan of kijk eens of de strippenkaart iets is wat past bij jouw behoeften.