Meer omzet door hardnekkige winkelwagens?
In een recent verleden heb ik een blogartikel geschreven over het gebruik van diverse vormen van ‘complexe webshops‘.
Om het nog even allemaal naar voren te halen:
- Multi Site
Je hebt een serie websites waar je maar één keer op hoeft in te loggen om in iedere individuele winkel te komen. - Multi Store
Je hebt een productaanbod wat je vanuit één magazijn via diverse outlets verkoopt - Multi Vendor
Je hebt een ‘verkoopplatform’ waarop verschillende handelaren hun producten aan kunnen bieden. Jij biedt het platform aan, jouw handelaren (‘Merchants’ of ‘Vendors’) zijn verantwoordelijk voor de verkoop. En voor die dienst vraag je natuurlijk een vergoeding!
Mocht je denken, dat hiermee alle mogelijkheden de revue hebben gepasseerd vergis je je. Er is namelijk nog een vierde optie. Een ‘Global Cart’. Een winkelwagentje wat je mee mag nemen, wanneer je naar een andere winkel gaat!
Vanuit het perspectief van de klant
Om duidelijk te maken wat een ‘Global Cart’ nu precies is, is het wellicht een goed idee om eerst eens vanuit het perspectief van de gebruiker te kijken. Eén van mijn hobbies is fotograferen. Stel je nu voor, dat ik op het Internet aan het zoeken ben en de website fotocameras.tld tegen kom (enige gelijkenis met bestaande websites besluit op toeval!). Ik kijk daar rond en die dat ze een leuke aanbieding hebben. Laten we zeggen een Nikon body voor een leuke prijs. Ik stop hem in mijn winkelwagen en vergeet eigenlijk het product uit te checken.
Ik ga verder zoeken op het Internet en ik kom een tweede site tegen met de naam fotoboeken.tld. Opnieuw een heel interessante site en ik zie een goed boek over productfotografie. Ik stop dat boek in mijn wagentje en… wie schetst mijn verbazing? Ik zie dat de Nikon body die ik op een geheel andere site in mijn wagentje had geplaatst in mijn wagentje heb zitten. Maar opnieuw… ik ga niet afrekenen en ga nu naar een derde site.
Op de -ook even denkbeeldige- site studioverlichting.tld zie ik een leuke aanbieding voor achtergrondpapier. Dus ik doe die ook in mijn winkelwagen en ga nu afrekenen in de shop ‘studioverlichting.tld’. En tot mijn blijde verrassing kan ik de producten die ik in de andere winkels in mijn mandje had gedaan hier gewoon afrekenen!
Wat is er aan de hand?
Wat er hier aan de hand is, mag je (hopelijk) duidelijk zijn. Alle drie de winkels zijn het eigendom van dezelfde webwinkelier en via verschillende shops biedt hij zijn aanbod aan. Al deze shops staan in directe verbinding met elkaar (dat is ook waarom MultiSite vereist is, hierdoor kan de gebruikte Global Cart plugin in de verschillende shops kijken!)
Ga je betalen, dan kan je probleemloos alle producten afrekenen.
Waarom is dit handig?
Maar, waarom zou je moeilijk doen? Als je zoveel verschillende producten aanbiedt, kan je dan niet veel beter alles in één webwinkel stoppen. Dat is toch veel gemakkelijker?
Dat zou je op het eerste gezicht wel denken. Maar in de praktijk werkt het toch net iets anders. Wanneer jouw shop namelijk nog geen naamsbekendheid heeft, dan is het veel beter voor zowel jouw vindbaarheid als je omzet om te werken met niche winkeltjes. Diverse webshops met ieder een productaanbod in een specifieke niche.
Coolblue
Ik heb het eerder verteld: Wanneer je wilt weten wat goed is om te doen, is één van de beste voorbeelden om naar te kijken Coolblue.
Toen Coolblue net begon, stelde de Coolblue site zelf weinig voor. Wat wel veel voorstelde waren hun ‘kleine winkeltjes’ (overigens niet altijd echt klein) onder verschillende domeinnamen. Er was een shop voor laptops, een shop voor camera’s, een shop voor studioverlichting en nog veel meer.
Pas enkele jaren geleden, toen Coolblue als merknaam een begrip was geworden, besloot men al die ‘kleine winkeltjes’ op te doeken en alles te verkopen van onder de ‘Coolblue’ paraplu.
Vijf voordelen van niche shops!
Eigenlijk een blogpost op zich waard -en wellicht schrijf ik die nog wel eens-, maar laten we eens in het kort kijken naar vijf voordelen van het hebben van een niche shop in tegenstelling tot een ‘groot online warenhuis’.
- Een nicheshop heeft door benaming en een duidelijk gefocuste inhoud ‘meer aantrekkingskracht’ voor de zoekmachines.
- Een nicheshop is overzichtelijker voor een klant die gericht zoekt.
- Een nicheshop kan zich helemaal op één specifiek doelgroep focussen. Dat is bijvoorbeeld ook handig, wanneer je wilt gaan bloggen in je shop.
- Een nicheshop straalt specialisme uit. Je wordt geacht meer van het product te weten, dan in een algemene shop waar allerlei verschillende producten van beenham tot iPhones worden verkocht.
- Als nicheshop blijf je makkelijker ‘in het geheugen van de klant’ hangen, wanneer hij naar iets specifieks op zoek is.
Voordelen van een ‘MultiSite’ omgeving.
Maar natuurlijk heb je voor een nicheshop, zelfs voor een aantal nicheshops helemaal geen MultiSite omgeving nodig. Waarom zou ik dit dan wel doen?
Daar is een aantal goede redenen voor te bedenken.
Eenvoud van beheer
In een MultiSite omgeving heb je alles maar één keer. Je hebt dus maar één Elementor plugin, één WooCommerce plugin, één Yoast of Rank Math plugin die je hoeft te updaten. Hierbij wil ik wel opmerken, dat de plugins de verschillende sites in een MultiSite omgeving als afzonderlijke sites zien, dus je zal wel meerdere malen voor betaalde plugins moeten betalen.
Single Sign On
Voor zowel jou als je klanten heel handig: Je hoeft maar éénmaal in te loggen. Ben je op één site ingelogd, dan geldt die inlog gelijk ook op de andere sites binnen de MultiSite omgeving
Eenvoudige informatieoverdracht
En omdat het allemaal eigenlijk dezelfde website is met ‘aparte kamertjes’ is het ook vrij makkelijk om de informatie van het éne kamertje naar het andere over te dragen. Zoals bijvoorbeeld de inhoud van een winkelwagentje.
En dan nu de plugin WooCommerce Global Cart
En na uitgebreid besproken te hebben, waarom we een dergelijke plugin willen gebruiken, is het tijd om ook eens daadwerkelijk te kijken naar de WooCommerce MultiSite Global Cart plugin.
Zoals met zoveel WordPress MultiSite plugins, is het ook bij deze plugin eigenlijk het best om deze te installeren op een ‘schone site’. Een site waarop op het moment van installatie niet veel meer staat dan WooCommerce, WordPress en een thema.
Wanneer je de plugin installeert, is het niet veel anders dan het installeren van een willekeurige andere plugin, met één belangrijk verschil. Bij het activeren van de plugin wordt je uit WordPress gegooid en wil inloggen ook niet meer lukken.
Gelukkig hadden de makers van de plugin mij hier al voor gewaarschuwd. Omdat de manier waarop cookies worden bijgehouden door de Global Cart iets wordt gewijzigd, kan WordPress de ‘oude’ cookies niet meer lezen. Je zal alle cookies voor die site moeten verwijderen en daarna kan je vrolijk verder gaan.
Nu zal ik niet alle instellingen en mogelijkheden bespreken, maar wel een paar belangrijke.
Single check out of niet?
Na het installeren van de plugin zal je eerst bij de Netwerk instellingen van jouw MultiSite site de instellingen voor de global cart in moeten geven.
Je hebt namelijk in principe twee verschillende opties.
De eerste optie is gebruik te maken van een ‘Single Check Out’. Met andere woorden, je rekent in één keer af bij de afreken pagina.
Een tweede optie is om per shop apart af te rekenen. Wanneer je dus, zoals in ons voorbeeld, in drie verschillende winkels wat hebt gekocht, dan zal je driemaal achter elkaar het betaalproces ingaan. Behoorlijk omslachtig nietwaar? Dat wil je toch niet?
Nou… in sommige gevallen misschien wel. Wat zijn bijvoorbeeld enkele situaties waarin ik dat wel zou willen?
Redenen om per winkel te betalen
Eén van de meest voor de hand liggende redenen waarom ik per winkel zou willen betalen, is als er bijvoorbeeld sprake zou zijn van verschillende valuta.
Stel ik heb een webshop in euro’s en een webshop in Engelse ponden. Ik kan onmogelijk Engelse ponden afrekenen via iDEAL. Dus ik heb dan twee keuzes: Ik reken die ponden om naar Euro’s, of ik stuur de klant naar de ‘Engelse ponden winkel’ om af te rekenen.
En daarmee komen we gelijk met een goede tweede reden om af te willen rekenen per winkel. Want stel nu, dat mijn Engelse ponden winkel magazijn houdt in Groot Brittannië. En mijn Euro winkel in Nederland. De verzendkosten van het product uit Groot Brittannië wordt dus op een heel andere manier berekend, dan die van het Nederlandse product.
Een derde mogelijkheid is, dat ik gewoon op twee verschillede rekeningen betaald wil worden, wat ook de reden mag zijn. Bijvoorbeeld omdat ik samen met een andere ondernemer winkel één beheer, maar winkel twee helemaal mijn eigen toko is.
Mocht je echter geen goede reden kunnen bedenken om per winkel af te willen rekenen, dan is het beter om alles in één checkout te betalen. Want iedere extra keer dat de klant de bankpas erbij moet pakken is een nieuwe kans, dat hij afhaakt.
Single Check Out
De standaard keuze is ‘Single Check Out’ en dat is ook de keuze, waarbij je eigenlijk de meest keuzes moet maken hoe je in je Global Cart nu eigenlijk die checkout wilt hebben. Laten we de parameters eens stuk voor stuk langslopen.
Cart checkout location
Waar wil je dat jouw klant heen gaat, wanneer hij uitcheckt? Je kan hem toestaan om binnen iedere winkel uit te checken, of je kan voor één specifieke winkel kiezen.
Wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van een meet-tool om de conversie op je site te kunnen meten (Google Analytics, Matomo of iets anders), dan adviseer ik je om het hele proces slechts via één afrekenpagina te laten lopen. Meet je niet -wat niet aan te bevelen is- dan maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit, zolang de ‘cultuuromslag’ door bijvoorbeeld een compleet andere vormgeving maar niet te groot is.
Split order
Je winkelwagen middels een global cart in één keer afrekenen is natuurlijk niet hetzelfde als het aanmaken van slechts één order.
Wanneer de producten in de global cart afkomstig zijn uit meerdere winkels binnen je MultiSite configuratie, dan is het namelijk mogelijk om jouw global cart winkelwagen de orders ‘op de achtergrond’ op te laten splitsen per winkel. Iedere order zal dus uitsluitend de producten bevatten, die uit die winkel afkomstig zijn.
Of dat wenselijk is of niet zou ik eerlijk gezegd op dit moment nog niet weten. Ik heb nog te weinig met deze plugin in de praktijk gedaan om hier een goed idee over te hebben.
Het voordeel van één order is natuurlijk dat de klant maar één document krijgt, wat wel zo overzichtelijk is.
Het voordeel van meerdere bestelbevestigingen is dat je klant een ‘paper trail’ heeft om bij ieder van jouw shops terug te komen en dat jij in je administratie een directere koppeling hebt tussen de producten en de orders.
Overige instellingen
Dan is er nog een aantal instellingen voor de global cart die geldig zijn onafhankelijk van de vraag of je nu wel of geen gebruik wilt maken van de ‘split order’ instelling.
Use Sequential Order Numbers
Altijd op ‘Yes’ zetten. De makers van de plugin geven een aantal suggesties, wanneer je wel of niet voor opeenvolgende nummers zou moeten kiezen, maar het is eigenlijk altijd goed om dit te doen.
Standaard gebruikt WooCommerce voor de orders de ‘Post ID’. Nu is de ‘Post ID’ een beetje een raar nummer, wat enorme sprongen lijkt te maken. Dat komt, omdat in WordPress één grote tabel is -De Posts- waar eigenlijk alle informatieobjecten in worden opgeslagen. Zo’n ‘Post’ kan een blogpost zijn, een pagina, een product… of een bestelling. En iedere keer wanneer er een nieuwe ‘Post’ wordt aangemaakt, gaat dat nummertje er één omhoog.
Door ‘Use Sequential Order Numbers gaan de ID’s op een andere manier bepaald worden, waardoor je een meer natuurlijke opvolging van de bestellingen krijgt.
Filter to show product attributes
Wanneer je deze optie activeert, dan worden de attributen gebruikt voor productvarianten getoond op de winkelwagen pagina. Dat is handig om te doen, wanneer je dit al niet in de namen van de producten hebt ondervangen.
On Login authenticate other sites
Wat wil je dat er gebeurt als je bezoeker inlogt binnen de global cart webshops? Moet hij dan automatisch aangemeld worden op alle WooCommerce sites binnen het netwerk, of ook binnen alle andere WordPress sites.
Internal Server Error
Na het configureren van de Global Cart plugin ging ik naar de eerste webshop die ik had aangemaakt. En hier werd ik gelijk geconfronteerd met een Internet Server Error. Na het verversen van de pagina ging alles gewoon door en werkte alles prima.
Ik heb geen flauw idee of deze fout komt door de Global Cart plugin, maar hij doet zich precies één keer per shop voor. Daar is wel overheen te komen.
Wilko gaat uit winkelen
Ik maakte een drietal winkels aan met in iedere winkel een tweetal producten. En ging toen winkelen. Ik winkelde in alle drie de winkels. En toen ik klaar was, checkte ik netjes uit.
Voor mij was er geen verschil te merken met het afrekenen met producten vanuit één shop. In mijn ‘uitcheck winkel’ die ik had ingesteld (ik wilde niet in alle winkels uit kunnen checken) werd netjes de bestelling geplaatst en wanneer ik in als winkelier naar de bestellingen toeging en klikte op de links van de orderregels, zag ik netjes uit welke winkel het product afkomstig was.
Hoe werkt het voorraadbeheer?
Maar dan de ultieme test. Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was hoe het eigenlijk zou gaan met het voorraadbeheer… wordt de voorraad wel netjes verminderd?
Ja dus!
En ook keurig in de winkel waaruit ik het product heb gekocht.
En dan de handmatige bestelling
Dan mijn laatste test… Het aanmaken als winkelier van een handmatige bestelling. Hoe werkt dat?
Ook dat werkte precies zoals ik verwachte!
Namelijk niet!
Niet iedere WooCommerce winkelier weet het, maar in WooCommerce kan je ook handmatig bestellingen invoeren. Je gaat naar ‘Bestellingen’ en je klikt op ‘Nieuwe Bestelling’.
Per orderregel kan je een keuze maken uit een lijst met producten uit die winkel. En dat was ook precies, wat ik te zien kreeg. In winkel 1 de producten van winkel 1, winkel 2 van winkel 2… kortom keurig wat ik verwachtte.
Nu is natuurlijk een ‘global cart’ ook vooral een dienstverlening aan je klanten, niet aan jezelf. Een tweede belangrijk punt om te realiseren is de meeste van mijn webshop klanten de handmatige bestelmogelijkheid zelden gebruiken en dan meestal maar voor één product gelijktijdig.
Zelf zie ik het ontbreken van de mogelijkheid om vanuit Winkel 1 ook producten uit winkel 2 op een handmatige bestelling te plaatsen absoluut niet als een nadeel. En als je wel heel regelmatig handmatige bestellingen moet plaatsen over meerdere shops, dan is waarschijnlijk ‘Global Cart’ ook niet de oplossing voor je, en zal je eerder aan een multistore oplossing moeten denken.
Conclusie
Het is lang geleden dat ik zoveel voorwerk heb moeten doen om een product te testen. Een multisite site opzetten, drie winkels aanmaken en inrichten en dat alles om slechts één plugin te testen. Maar het was de moeite waard!
De WooCommerce MultiSite Global Cart plugin is een eenvoudig te gebruiken plugin (let wel even op het opruimen van de cookies!) waarmee je een zeer krachtige functie aan je MultiSite webshops toe kan voegen.
Ik kan deze plugin dus zeker aanbevelen.
Zelf aan de slag?
Wil je zelf aan de slag met een ‘enkelvoudige’ webwinkel, of wil je een eigen multisite / multistore / multivendor omgeving opzetten? Laat je daarbij dan ondersteunen door een deskundige en neem contact op!