Hoe je WordPress en Video voor je promoties kunt gebruiken
In het verleden heb ik een aantal artikelen geschreven over het gebruik van video in WordPress. Daarbij heb ik mij eigenlijk altijd te veel beperkt tot de technische mogelijkheden van WordPress en Video, niet over hoe je het doeltreffend kunt gebruiken. En heel terecht heeft een aantal mensen mij daar de afgelopen tijd op aangesproken.
Eigen ervaring : Hoe moet het beslist niet!
Vandaar dat ik jou in een drieluik meer ga vertellen over hoe je video kunt gebruiken… en ook hoe je het in ieder geval -uit eigen ervaring wijs geworden- niet moet gebruiken.
Een foute manier van het gebruiken van video vind je in ieder geval op mijn eigen site. Binnenkort zal er hier wel verandering in komen maar als voorbeeld hoe het niet moet, zal ik ook het foute voorbeeld laten staan. Wat wilde ik: Ik wilde de bezoekers aan mijn site laten zien, wat andere mensen vonden van de Covert Listbuilding Secrets training. Een aantal van de mensen die deze training hadden bezocht waren enthousiast genoeg om iets engs te doen : Je verhaal op laten nemen op video. Waarvoor nogmaals mijn dank, beste mensen. Wat ik echter fout heb gedaan, is dat ik de video niet heb opgenomen in de pagina zelf (wat na montage van de afzonderlijke elementen overigens wel gaat gebeuren!) maar dat ik deze op een aparte pagina heb gezet: Resultaat? Hoewel behoorlijk wat mensen op de pagina van Covert Listbuilding Secrets kwamen, toen de training nog werd gegeven, hebben in de bijna drie jaar, dat deze pagina online heeft gestaan, slechts 48 mensen doorgeklikt naar de videopagina. Nog geen procent van het totaal aan bezoekers van de pagina!
Waarom video
Je kent het spreekwoord: Een beeld zegt meer dan duizend woorden! Hoeveel meer zal een sprekend beeld dan wel niet zeggen? De kracht van video is dat het op al onze zintuigen gelijktijdig inwerkt. Wanneer jij bijvoorbeeld de woorden van deze blogpost leest, gebruik je uitsluitend je ogen. Je gehoor is op totaal andere dingen gefocust en je wordt makkelijk afgeleid. Zoals ik bijvoorbeeld op het moment dat ik dit artikel schrijf. Ik hoorde een ritselend geluid en zag een vlinder die naar binnen was gevlogen.
Bij video zijn -met uitzondering van je reuk- al je zintuigen gefocust op de boodschap. Bovendien, omdat er nu ook klank bij de tekst is, komt de tekst ook veel krachtiger over dan een te lezen tekst.
Waarom geen video
Waarom spreek ik dan niet al mijn blogs voor de camera in? Dat is toch veel gemakkelijker? Wanneer we de SEO aspecten even achterwege laten, is er nog een aantal goede redenen om geen video te willen. Een belangrijke reden is bijvoorbeeld, dat de meesten van ons sneller lezen dan spreken. De gemiddelde lezer zal dit blogartikel in 5 tot 7 minuten lezen. Zou ik echter de tekst voorlezen, dan zou ik daar gemiddeld 2 tot 3 maal zoveel tijd voor nodig hebben: Mijn voorgelezen artikel zou ongeveer vijftien minuten duren. En dat terwijl heel gemotiveerde mensen gemiddeld bereid zijn om maximaal naar een video van zo’n vijf minuten te kijken, voor ze verder gaan.
Video als promotie
In deze serie van drie blogartikelen wil ik vooral ingaan hoe je video kunt gebruiken voor de promotie van je producten of diensten. Over twee weken vertel ik je meer over hoe je een krachtige indruk kunt maken richting jouw potentiële klanten, door een video van jezelf op je site te zetten. Ook geef ik je enkele tips je zo’n video kunt maken, zonder direct de SBS6 cameraploeg in te hoeven huren.
In het derde artikel in deze reeks laat ik je zien hoe je heel eenvoudig zelf een korte animatie kunt maken met behulp van een programma wat bijna iedere ondernemer wel op zijn computer heeft staan… natuurlijk is dit derde artikel ondersteund door een paar bijbehorende video’s.
Video voor instructie
Een heel ander verhaal is natuurlijk hoe je video gebruikt voor instructie en trainingsdoeleinden. Wanneer ik hier dieper op in zou willen gaan, dan zou ik mijn complete blog hier week in week uit mee vol kunnen schrijven… Maar op het overzicht van de eLearning opleidingen zie je terug wat ik hier heb te bieden.