Moet je je webwinkel integreren in WordPress ?
Tot een aantal jaren terug waren websites en webshops per definitie twee gescheiden entiteiten. Een webshop maakte het mogelijk zaken te verkopen, maar er was zelden of nooit de mogelijkheid om hier ook pagina’ s in aan te maken, zoals in een behoorlijk CMS. De mogelijkheid dit te integreren kwam eigenlijk doordat een aantal CMS-en een uitbreiding begon te bieden om ook af te rekenen. Het bekendste voorbeeld was waarschijnlijk wel VirtuMarkt in Joomla!
Het nadeel van deze ‘plugins’ (die alleen bij WordPress plugins heten, andere CMS-systemen gebruiken hier andere namen voor) was echter, dat het zelden of nooit volgroeide webwinkel systemen waren. Meer dan een product- en afrekenfunctie was het eigenlijk nooit. Uitbreidingen op de winkel-functionaliteit waren vrijwel altijd onmogelijk.
WooCommerce heeft voor eens en voor altijd een einde aan deze situatie gemaakt. Je webwinkel integreren in je website is een kwestie van een paar minuten (het configureren met BTW tabellen, betaalopties etc kan wat langer duren) en op dit moment is er geen Open Source eCommerce pakket met meer uitbreidingsmogelijkheden dan WooCommerce. Het is het meest uitgebreide en meest flexibele eCommerce pakket beschikbaar.
Wat je tot de logische conclusie brengt, dat je webwinkel integreren in je website altijd de beste optie is.
Toch is dat niet altijd waar. Er is een aantal situaties denkbaar, waarbij je beslist geen gebruik wilt maken van een totaal geïntegreerde webwinkel. En in dit artikel staan we eens wat verder stil bij deze situaties.
Je biedt een beperkt aantal producten aan met ‘een verhaal op zich’ .
Het meest duidelijke voorbeeld in dit geval is wel een boek. Stel, je hebt een boek geschreven en je bent zeker van plan nog meerdere andere boeken te gaan schrijven. Voor de promotie van je boek is het goed een website te hebben per boek. Op deze website vertel je over de inhoud van het boek, laat je een aantal autoriteiten op jouw vakgebied aanbevelingen doen, geef je een beperkte preview van het boek en laat je de eventuele reacties van de media op jouw boek zien.
Wanneer iemand uiteindelijk zover is je boek te kopen, leidt je hem naar je webwinkel waar je dat boek -en andere boeken- verkoopt. Je hebt dus een webwinkel waar je boek te koop is, maar daarnaast een website met meer informatie. Natuurlijk bied je ook in de webwinkel een link naar de site met meer informatie over het boek. Je webwinkel fungeert als centraal afreken systeem voor de producten op productspecifieke websites. Natuurlijk kun je voor ‘ Boek’ ook ‘Cursus’, ‘CD’ of iets anders invullen.
Je hebt één webwinkel met diverse ‘outlets’.
Eén van de krachtige functies van een webwinkel is, dat je direct de voorraad bij kunt houden. Wanneer je twee webwinkels hebt met een deels overlappend productaanbod, dan wordt dit al iets lastiger. Je wilt immers niet dat iemand die in winkel A een product wil kopen te zien krijgt, dat er geen voorraad meer is, wanneer je dit product nog wel in winkel B hebt.
Waar waarom heb je dan twee verschillende webwinkels? Daarvoor kan een heel goede reden bestaan. Bijvoorbeeld omdat je twee productgroepen hebt, die helemaal niet gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld een ‘outdoor’ winkel, voor iemand die er van houdt om eens flink door de natuur te wandelen en een wielersport winkel. Beide winkels zullen waarschijnlijk bidons, bepaalde voedingssupplementen en EHBO setjes aan willen bieden. Vergezocht? Laten we dan eens kijken naar een vaker voorkomend geval: De mode-webshop.
Niet is zo aan mode onderhevig als een webwinkel / website voor mode. Een tiener zal door andere zaken aangesproken worden, dan een vrouw op middelbare leeftijd en een man kijkt op zijn beurt ook weer totaal anders tegen een modewebsite aan. Wanneer je online mode wilt verkopen, kan het ook goed zijn om een website per doelgroep op te zetten, ieder met het artikelaanbod voor die doelgroep. Maar natuurlijk is er een groot aantal artikelen wat je in meerdere winkels zal verkopen. Ook hier wil je natuurlijk één magazijn voor meerdere winkels hanteren.
Nog niet zover
Het zou prachtig zijn om ook in dit geval de individuele websites te kunnen besturen vanuit een centraal magazijn. Helaas, op dit moment is WooCommerce nog niet zover. Ik heb alleen diverse beta-versies van plugins gezien, die dit wel mogelijk zouden moeten gaan maken. Ik houd je zeker via deze blog op de hoogte van de ontwikkelingen.
Wanneer je op korte termijn één magazijn met meerdere store-fronts wilt hebben, is Magento de beste oplossing. Het CMS van Magento is echter een crime om hiermee een fatsoenlijke website op te zetten… in een dergelijk geval zou een WordPress website met een Magento shop op de achtergrond de meest voor de hand liggende oplossing zijn.
Ten slotte
WooCommerce is een geweldige plugin voor WordPress die in een paar muiskliks een standaard website omzet naar een webwinkel met ongekende mogelijkheden. Het is niet voor niets, dat deze plugin is uitgegroeid tot de meeste gebruikte webwinkel software op het Internet. Hoewel WooCommerce oorspronkelijk wat beperkingen had, zie ik deze één voor één als sneeuw voor de zon verdwijnen, omdat een actieve community van ontwikkelaars zich serieus heeft gestort op het uitbreiden via plugins.
Nog geen jaar geleden zou ik je Woo niet hebben aanbevolen voor een situatie waarin je te maken zou krijgen met een complexe logistieke procedure. Probleem is door middel van diverse plugins inmiddels oplosbaar. De ‘meerdere store-fronts’ was een ander probleem. Het einde van deze beperking is inmiddels ook in zicht.
Rest dus op termijn slechts één situatie, waarin je website en webwinkel niet compleet zou willen integreren: Indien jouw product de aandacht van een eigen website verdient. Zoals de eerder besproken promotie website voor bijvoorbeeld een boek!
[text-blocks id=”woocommerce”]