Enkele tips voor een blogartikel dat graag gelezen wordt.
Twee weken geleden hebben we samen gekeken hoe je nu eigenlijk het best kunt beginnen met bloggen. Mocht je dit artikel hebben gemist, is het een goed idee om dit eerst eens te lezen.
In dit artikel heb je eigenlijk alle informatie kunnen lezen over wat je nu eigenlijk precies moet doen om te beginnen. Over het schrijven van het artikel zelf heb ik eigenlijk nog niets gezegd. Ons uitgangspunt is, dat je zakelijk wilt bloggen. En zakelijk bloggen is iets heel anders dan het bijhouden van een privéblog. Want laten we eerlijk zijn: Het belangrijkste doel is, dat de bezoeker jou en jouw bedrijf leert kennen. Maar dan liefst op een manier, waar hij zelf ook wat aan heeft. Je blog mag geen veredelde reclamefolder zijn.
Wees gul met je informatie
Een grote angst die ik vaak hoor van nieuwe klanten is ‘maar als ik alle informatie zomaar weggeef, heb ik dan nog voldoende ‘over’ om aan mijn klant te verkopen. Laat ik je verzekeren: Als jij met jou specialisme afhankelijk bent van de onwetendheid van je klant, ben je geen specialist, maar een kwakzalver!
Laten we wel zijn, vandaag de dag is alle informatie op het Internet te vinden. Je kunt niets meer verborgen houden. Wat jij biedt, is geen unieke informatie die niemand heeft. Maar jij presenteert de informatie in hapklare brokken, die jouw klant op zijn manier kan verwerken. Je klant is niet op zoek naar informatie, maar naar iemand met inzicht en ervaring, die hem kan helpen deze informatie op de juiste manier toe te passen in zijn situatie.
Laten we nog eens terug gaan naar ons voorbeeld van de slapeloosheid uit het vorige artikel. Het kost mij weinig moeite om tips en trucs tegen slapeloosheid te vinden. Als deze tips en trucs echter geen direct resultaat op willen leveren, kan het een goed idee zijn iemand met inzicht en ervaring in te huren om in mijn specifieke situatie eens samen met mij te onderzoeken, wat de oorzaak van die slapeloosheid is. Is het een slechte matras, zijn het de vier zakken chips die ik iedere keer net voor het slapengaan eet? Of is het het feit, dat ik mij iedere nacht zorgen maak, omdat ik tegen dat zakelijke bloggen opzie als tegen een berg? In dat laatste geval zal het lezen van dit artikel je in ieder geval een betere nachtrust bezorgen!
Maar houdt het beknopt
Het perfecte blogartikel is tussen de 500 en 700 woorden, maar in ieder geval minimaal 300. Heb je minder dan 300 woorden is het moeilijk voor Google om de inhoud van je artikel op zoekwoorden te indexeren. Bovendien gaat Google er van uit, dat de gemiddelde lezer maximaal 5 minuten op een pagina wil zijn. Een gemiddelde lezer leest in die 5 minuten ongeveer 500 tot 700 woorden. Schrijf je meer, dan verlies je al snel de aandacht. Niet alleen schadelijk voor je positionering in Google, maar vooral voor de communicatie met je bezoeker! Heb je meer te vertellen? Deel je artikel dan gewoon op in drieluiken, of link vanuit je artikel naar oudere artikelen met achtergrondinformatie. Dit is bovendien ook nog eens goed voor je bouncerate.
Witregels en kopjes
Een andere manier om de leesbaarheid te verhogen is je artikel op te delen in een aantal ‘hapklare brokken’ door witruimte tussen paragrafen op te nemen. Een groep paragrafen voorzie je weer van een tussenkopje. Op deze manier wordt je lezer niet geconfronteerd met één grote woordmassa. Hij wordt eigenlijk hap voor hap gevoerd met de informatie waar hij naar op zoek is.
Informatie, geen reclame!
Nogmaals: Je artikel moet informatief zijn. Sommige bloggers maken de fout om iedere 3 regels een frase toe te voegen als ‘Ook daarbij kan bedrijf x u helpen’. Behalve dat dit stilistisch wel heel slecht is, gaat de werkelijke informatie compleet verloren in de reclamekreten. Natuurlijk is het toegestaan om een brug te slaan tussen de informatie en jouw dienstverlening. Maar dit doe je pas aan het einde van het blogartikel als alle informatie door de lezer is verwerkt!
Nutteloos en onmisbaar: De afbeelding
Soms zijn afbeeldingen onontbeerlijk in een blogartikel. Wanneer ik jou stap voor stap uit wil leggen, hoe je zelf een blindedarmoperatie thuis uit wilt voeren (overigens niet te adviseren!), kan ik bijna niet zonder afbeeldingen. In de meeste blogartikelen -zoals dit onder andere- is een afbeelding eigenlijk helemaal overbodig. Toch kun je er eigenlijk niet zonder. Psychologisch is het veel aantrekkelijker om een artikel met één of meerdere afbeeldingen te lezen. Het oog wil ook wat!
[text-blocks id=”blog”]