UPDATE 12 november 2024 Inmiddels heeft MailPoet een coupon veld in de Mail Editor en is dit artikel zelf niet meer van toepassing voor MailPoet. Wil je echter een unieke couponcode genereren om op een pagina in WordPress op te nemen, dan vind je een code-snippet waarmee je dit kan doen in de snippet base.
Wil je een voorbeeld hoe deze code gebruikt kan worden in een pagina, lees dan ook mijn artikel over ‘Een Intelligente Abandoned Cart Pop-Up.
Hoe je een MailPoet shortcode krijgt om een unieke kortingscode voor WooCommerce te reageren…
Eén van de manieren om je klanten terug te laten komen naar je webshop is natuurlijk door ze te verleiden met een kortingscode. Dat kan je op een aantal manieren doen. Wanneer je te maken hebt met een extern email marketing programma zoals MailChimp, ActiveCampaign of welk ander programma dan ook, dan is het best complex, omdat je beide programma’s met elkaar moet laten praten en voor zover mij bekend is dat altijd maatwerk.
Het voordeel van een programma als MailPoet is echter, dat WooCommerce en MailPoet dezelfde geheugenruimte delen en het daardoor heel makkelijk is beide programma’s met elkaar te laten praten.
Voor zowel mijn klanten voor een WooCommerce webshop als de cursisten van mijn cursus ‘Bouw je Eigen Webshop met Elementor Pro‘ heb ik daarom een stukje code ontwikkeld, waarmee het vrij eenvoudig is om unieke kortingscode te genereren voor je webshop en deze mee te sturen in mailingen.
Dit werkt vrij eenvoudig door een MailPoet Shortcode op te nemen in je mailbericht wat je met MailPoet verzend.
Maar laten we eerst eens kijken hoe dit in de praktijk werkt. En om helemaal bij het begin te beginnen, laten we eerst eens kijken wat jij eigenlijk zou willen.
Wat jij wilt… tenminste, dat mag ik hopen!
Op het moment dat iemand jouw site bezoekt, is er een groot aantal mogelijkheden waarop jij aan ‘klantenbinding’ kan doen. Dat begint eigenlijk al op het moment voordat iemand besluit iets van je te kopen, maar gewoon nieuwsgierig is.
Listbuilding
Een eerste actie die je bijvoorbeeld kan nemen, is dat je door middel van een pop up of gewoon ‘in page’ informatie je jouw klant probeert over te halen om een korting te krijgen voor de eerste bestelling. Hierbij wil ik direct opmerken, dat die korting de moeite waard moet zijn.
Ik kom zo bijvoorbeeld regelmatig op de website van een online winkel in muziekinstrumenten, waar ik constant de aanbieding krijg voor een korting van 5% wanneer ik mijn email adres achterlaat. Nu heb ik dit allang gedaan toen ik daar mijn eerste bestelling plaatste, en ik weet dat de kortingen die ik in de nieuwsbrieven aangeboden krijg veel hoger ligt.
Met andere woorden, een korting van 5% is nauwelijks verleidelijk. Wanneer je mensen juist op je lijst wil krijgen, dan richt je je op een langdurige relatie met die klant. Wees gul in dat eerste contact! Welke korting je aan kan bieden is natuurlijk sterk afhankelijk van je marge, maar een ‘korting hoger dan gebruikelijk’ is meer aantrekkelijker dan iets wat voor het gevoel van de bezoeker een kwestie van enkele euro’s is.
Maar hoe dan ook. Je wilt degene die zich inschrijft voor de nieuwsbrief een korting aanbieden. En die korting heeft een verloopdatum. Hoe pakken we dit aan?
Herinneringen
Het eerste wat belangrijk is, is dat er een ‘houdbaarheidsdatum’ op de korting is. Je wilt niet, dat de kortingscode over 100 jaar nog geldig is. Dat kan je jouw achterkleinkinderen niet aandoen. Bovendien, door het ‘beperkt houdbaar’ maken van je kortingscode, creëer je ook enige ‘dwang’ om deze te verzilveren, indien de korting tenminste de moeite waard is.
Laten we zeggen, dat je een geldigheidsduur voor 30 dagen aan deze code geeft. Dat is leuk, en je bezoeker zal er ook zeker blij mee zijn. Maar als deze niet direct iets koopt, zal de korting ook snel worden vergeten.
Het is dus van belang om ook een aantal herinneringen in te stellen. Nieuwe emails, die de klant er aan moeten herinneren, dat deze een korting heeft in jouw shop. En hoe vaak je dit wilt doen mag je zelf weten, maar vergeet het vooral niet op de dag voor deze afloopt te doen. Mijn persoonlijke ervaring is dat bij ‘waardevolle kortingen’ de meeste mensen letterlijk wachten tot de laatste dag!
Abandoned carts
Ik heb het vaker gezegd, maar ik ben er geen groot fan van om kortingen te geven over ‘abandoned carts’. Om twee redenen. Ten eerste voelt het niet helemaal ‘eerlijk’ aan ten opzichte van die mensen die ononderbroken bestellen. Een tweede reden is, dat mensen die eenmaal doorhebben, dat door te ’twijfelen’ bij de aankoop korting te ontvangen zullen altijd inspelen op de ‘abandoned cart’ korting. En uiteindelijk komt het erop neer, dat je je prijzen met een bepaald percentage verlaagt.
Zelf geef ik nooit korting op ‘abandoned carts’, maar er zijn stromingen binnen de e-commerce marketing die zeggen, dat je het juist wel moet doen. Mocht je deze stroming aanhangen, dan is een ‘abandoned cart’ natuurlijk een prima plaats om een unieke persoonlijke korting aan te bieden.
Eén advies. Als je het doet, zorg voor een extreem korte ‘vervalperiode’. Zoiets als binnen 2 dagen reageren.
Welkom voor nieuwe klanten
Wanneer iemand een eerste bestelling heeft geplaatst, is het een goed idee om deze persoon zo snel mogelijk te ‘verleiden’ tot een volgende aankoop. Uit onderzoek is gebleken, dat mensen meestal pas de naam van een webwinkel herinneren, wanneer zij er minimaal drie aankopen hebben gedaan. Het is dus zaak om zo snel mogelijk na een eerste aankoop de klant terug te krijgen naar je website.
Door een korting aan te bieden, die in een x dagen zal verlopen, verhoog je je kans om ‘in het geheugen’ van je klant te blijven. En hier geldt hetzelfde als voor de list building: Herinner je bezoeker aan het vervallen van de kortingscode. Vooral op de laatste dag!
Vergelijkbare producten
Recent heb ik een procedure besproken die je kan gebruiken om ‘vergelijkbare producten’ te promoten na de aankoop van een bepaald product. Op het moment, dat je op dat vergelijkbare product een korting aanbiedt, die bovendien in een x aantal dagen zal verlopen, dwing je jouw bezoeker eigenlijk te beslissen.
Afhankelijk van de gemiddelde prijs van de producten in je shop, kan dit een serieuze boost voor je omzet betekenen.
De implementatie.
De juiste mail sequences definiëren in MailPoet is geen enkel probleem. Wat een groter probleem is, is ervoor te zorgen, dat je unieke kortingscodes kan verzenden. Een code die alleen voor die klant geldig is en bovendien inderdaad na een x aantal dagen komt te vervallen.
Theoretisch gezien is dat helemaal niet moeilijk om te programmeren. Maar wanneer ik kijk naar de ‘feature requests’ voor MailPoet, staat deze gewenste ‘feature’ al meer dan 2 jaar op ‘nader te onderzoeken’.
Ik verwacht dus niet, dat dit op korte termijn gerealiseerd zal worden. En dat is één reden, dat ik voor de cursus ‘Bouw je Eigen Webshop met Elementor Pro’ besloten had deze code te ontwikkelen voor mijn cursisten. En dat is dan ook gelukt.
De werkwijze
Bij mijn idee om een mailpoet shortcode te ontwikkelen om het mogelijk te maken unieke kortingscodes te genereren vond ik het vooral belangrijk, dat het eenvoudig moest zijn voor de webwinkelier om dergelijke shortcodes mee te geven.
Template coupons
Het makkelijkst in zo’n geval is natuurlijk om gewoon gebruik te maken van een bestaande en bekende interface. Het idee om een kortingsbon als ’template’ te gebruiken voor de te genereren bonnen leek dus al snel voor de hand te liggen.
Het eerste wat er dus moet gebeuren is een kortingsbon genereren, die alle instellingen heeft, die je verlangt voor de specifieke coupon die je aan je mailing wilt koppelen. Hierbij is een tweetal instellingen wat je over moet slaan. De einddatum (die wordt berekend) en de beperkingen op email adres.
De shortcode
De volgende stap is natuurlijk het daadwerkelijk invoegen van de shortcode in je mailing. Wat dat betreft is het eigenlijk heel makkelijk. De MailPoet shortcode is enigzins anders dan de standaard WordPress shortcode, maar in grote lijnen werkt het hetzelfde.
Het grote verschil tussen WordPress shortcodes en een MailPoet shortcode is dat de MailPoet shortcode eigenlijk uit twee delen bestaat. Het eerste deel vertelt waar de shortcode betrekking op heeft, het tweede deel geeft het meer in detail aan. Een MailPoet shortcode kan er bijvoorbeeld uitzien als [subscriber:firstname].
Voor ‘extern’ toegevoegde shortcodes is de afspraak, dat daarvoor een MailPoet shortcode er uit moet zien als [custom:watdanook].
Voor mijn shortcode voor WooCommerce coupons heb ik dan ook gekozen voor [custom:woocoupon].
De variabelen / argumenten
Nu is het ook mogelijk om een aantal ‘variabelen’ of ‘argumenten’ (verschillende mensen gebruiken beide termen voor hetzelfde principe) met zo’n shortcode mee te geven. Eén verplichte variabele is de naam voor het template wat je wilt gebruiken. Want hoe kan MailPoet anders begrijpen, welke korting er gegeven moet worden?
Een tweede verplichte variabele is de vervaldatum voor de korting. Nu hoef je hier gelukkig niet een daadwerkelijke datum aan te geven, maar kan je volstaan met het aantal dagen waarna de code moet vervallen.
Een compleet geldige shortcode zou bijvoorbeeld kunnen zijn
[custom:woocoupon template="newcustomer" expiry="30"]
Deze code vertelt, dat de template (couponcode) ‘newcustomer’ gebruikt moet worden, en de vervaldatum 30 dagen is.
Ben je iemand die dol is op kortingscodes voor abandoned carts, dan zou je bijvoorbeeld in je abandoned cart email een code als de volgende op kunnen nemen
[custom:woocoupon template="abandonedcart" expiry="2"]
Voor zover de verplichte argumenten die nodig zijn om het te laten werken. Er is echter nog een aantal andere argumenten, die het één en ander kunnen finetunen.
nospecial
De ‘nospecial’ code geeft aan, dat in de kortingscode geen ‘speciale tekens’ gebruikt mogen worden.
Het maakt eigenlijk niet uit, welke waarde je aan ‘nospecial’ geeft, zolang het maar een waarde heeft, zal het ervoor zorgen, dat de kortingscode alleen letters en cijfers heeft.
Geef je geen waarde aan, dan zullen ook leestekens als !@#$% en andere tekens deel uitmaken van de kortingscode.
[custom:woocoupon template="sometemplate" expiry="30" nospecial="yes"]
Bovenstaande code zal ervoor zorgen, dat er geen ‘speciale’ tekens in de kortingscode voorkomen. Wanneer ik hier in plaats van “yes” iets als “fietsbel” of “weerbericht” ingevuld zou hebben, zou dit hetzelfde effect hebben. Zelfs als ik “no”, “false” of “0” in zou vullen, is het effect niet anders.
De enige manier om ervoor te zorgen, dat er wel bijzondere tekens in je shortcode voor kunnen komen is door niets te doen en de code helemaal weg te laten.
length
De ‘length’ parameter geeft aan, wat de lengte van de kortingscode moet zijn. Omdat je geen dubbele kortingscodes wilt genereren, mag dit niet te kort zijn. Een minimum ‘length’ van 8 is aanbevolen, maar beter is gebruik te maken van de ‘default’ waarde van 12.
[custom:woocoupon template="mytemplate" expiry="30" length="20"]
De code testen
Nu kan er van alles fout gaan bij het intikken van een shortcode. Bij een WordPress shortcode is dat niet echt een probleem, omdat je bij de eerst mogelijke preview direct het resultaat ziet en bij kan stellen.
Bij een MailPoet shortcode is het een beetje complexer. Zo’n MailPoet shortcode wordt namelijk niet op het scherm, maar pas in de email zichtbaar.
Het is dus behoorlijk belangrijk, dat je een goede testprocedure opzet, want je wilt immers niet dat al jouw subscribers een mail met een foutje in jouw MailPoet shortcode ontvangen.
Zelf doe ik dat door de volgende ‘voorzorgstappen’ te nemen.
Aparte lijst
Voor het testen van mijn MailPoet shortcodes maak ik een aparte lijst aan. Die noem ik ’test’.
Aan die lijst voeg ik twee subscribers toe. Allebei email adressen van mijzelf.
Daarna stuur ik een ‘Nieuwsbrief’ via de ’testlijst’, waarin de te testen shortcode voorkomt.
Wanneer de mailing aan de ’testlijst’ is verzonden, check ik het volgende :
- Zijn er (twee) nieuwe coupons toegevoegd?
- Hebben die coupons de einddatum die ik zou verwachten?
- Als ik in de detail gegevens kijk, is de coupon voor gebruik gelimiteerd tot het email adres van de geadresseerde?
- Klopt de code met de ingestelde lengte en de waarde voor ‘nospecial’.
Klopt dat allemaal, dan ga ik ervan uit, dat de shortcode juist is en ga ik deze code opnemen in daadwerkelijke mailingen.
En nu voor jou!
Er zit behoorlijk wat tijd in het onderzoek en de ontwikkeling van deze code. Dat is één belangrijke reden, dat ik deze code niet zomaar gratis weggeef. Sinds 1 september hebben al mijn klanten die sinds die tijd een webshop hebben laten ontwikkelen en daarbij MailPoet gebruiken deze ‘MailPoet shortcode’ standaard geïmplementeerd staan op hun website. En voor de cursisten van ‘Bouw je Eigen Webshop met Elementor Pro’ is deze code ook helemaal gratis beschikbaar. Met een video van ongeveer een half uur heb je ook goede instructies hoe deze te gebruiken.
Heb je dus je website niet door WordXPression laten bouwen, maar wil je wel gebruik kunnen maken van de unieke opties die WordXPression aan MailPoet heeft toegevoegd, is het enige wat je hoeft te doen je in te schrijven voor de cursus ‘Bouw Je Eigen Webshop met Elementor Pro‘ en je krijgt toegang tot de code, en talloze andere WooCommerce oplossingen.
Wanneer je alles wat in deze cursus wordt geboden via plugins zou moeten implementeren, zou je enkele honderden euro’s per jaar kwijt zijn. Per website. Gelukkig geldt dat niet voor de downloadbare materialen in de cursus. Die mag je voor iedere eigen site, plus de eventuele sites van je eventuele klanten gebruiken.
Kortom, je inschrijven voor deze cursus kost minder, dan het je oplevert.