Webinars voor je onderneming

Wat komt er kijken bij een webinar.

Webinars voor je onderneming

Regelmatig krijg ik de vraag, wat er eigenlijk allemaal komt kijken bij een webinar. Nu is dit een heel brede vraag, want een webinar kan eigenlijk in vele vormen worden aangeboden. Vanaf een ‘lezing’ achter de microfoon en de webcam van je laptop tot en met een professionele videoproductie in een studio met een camera team.

Beide uitersten wil ik in dit artikel niet bespreken. Waar ik wel op in wil gaan is hoe jij als ZZP-er tegen redelijke kosten een professioneel ogend webinar voor jouw bezoekers op kan zetten.

Waarom webinars voor je onderneming?

Voor je begint een webinar te organiseren, is het eerst goed om jezelf af te vragen waarom. Wat is het doel met je webinar. Ik kan zo een aantal heel geldige doelen bedenken:

  • Je wilt een product demonstreren om de verkoop te bevorderen
  • Je wilt waardevolle informatie geven om je expert positie te verstevigen
  • Je webinar is zelf een product: Jouw toeschouwers moeten betalen om het webinar te kunnen zien.
  • Je webinar is onderdeel van je product. Je hebt een online leeromgeving, en het webinar is een ‘extra dienst’ die deel uitmaakt van je cursussen

Maar na de ‘waarom’ vraag komt een heel belangrijke andere vraag. Waarover! Want waarover wil je een webinar organiseren.

Waarover gaat het webinar voor je onderneming?

Webinar voor je onderneming

Wanneer je doel duidelijk is, dan is het ook belangrijk te weten, hoe je dat doel wilt bereiken.

Wanneer ik kijk naar de meeste Amerikaanse webinars die ik ooit heb gevolgd, dan is mijn eerste bullet point : “Je wilt een product demonstreren om de verkoop te bevorderen” denk ik wel de meest populaire motivatie voor Amerikanen.

Helaas.

Nederlanders zijn niet zo dol op ‘TellSell’ reclame. Webinars waar je voornamelijk bezig bent met een verkooppraatje zullen al snel de deelnemers verliezen.

Een tweede mogelijkheid is om informatie van waarde te geven, maar daarna je webinar af te sluiten met een upsell. Geweldig idee. En in de periode 2012 – 2015 heb ik regelmatig dit soort webinars gegeven. De verkoop uit dit soort webinars is echter de tijd en moeite niet waard. Nederlanders (en ook Belgen) zijn niet gek, en zodra de upsell begint, haken ze af.

Wat beter werkt is tijdens het webinar af en toe tussendoor naar bronnen verwijzen die op hun beurt weer verwijzen naar jouw product.

Dus stel, ik wil jouw ‘Wilko’s Wonderful Weightloss Widgets’ verkopen. WWWW. In plaats van jou direct in een upsell -waarbij jij gelijk afhaakt- te proberen WWWW te verkopen, doe ik het op een andere manier. Verschillende keren verwijs ik naar een pagina, die iets meer vertelt over mijn WWWW. En ik beloof jou om na het webinar je een mail te versturen met een lijst van al die informatiebronnen.

En dat doe ik ook aan het einde van het webinar. Bovendien geef ik je daarbij een kortingscode, waardoor je een flinke korting op mijn WWWW’s kan krijgen.

Vat je hem? Je krijgt constant waardevolle informatie en mijn ‘verkoopverhaal’ is geïntegreerd in het complete verhaal. Bovendien, omdat je de upsell per email krijgt, is er geen sprake van ‘voortijdig afhaken’, tenzij de inhoud van mijn verhaal werkelijk slecht is.

Wie nodig je uit?

Een webinar geven is natuurlijk leuk, maar tot wie ga je je straks richten? Om dat duidelijk te krijgen is het toch vooral belangrijk om je primaire doel toch goed te bepalen: Wil je met je webinar je bestaande publiek van informatie voorzien, of juist je publiek uitbreiden.

Wil je je bestaande publiek van informatie voorzien, dan is het natuurlijk vrij makkelijk. Je nodigt die mensen uit die op de één of andere manier al iets met je product of dienst te maken hebben.

Wil je je doelgroep uitbreiden, dan is het toch iets meer een uitdaging. Want je zal een publiek moeten benaderen wat jou nog niet kent. En aangezien een webinar iets is, wat op een specifieke datum aan zal vangen -en iemand daar niet te lang op wil wachten- heb je eigenlijk maar één manier om je publiek uit te breiden: Betaald adverteren.

Maar wanneer je betaald gaat adverteren, dan wordt het nog belangrijker om duidelijk je doelgroep te benoemen. Wat is de ideale leeftijd voor jouw klant, het geslacht, opleidingsniveau en interesses?

Waar wil je je publiek voor de webinars voor je onderneming bereiken?

Toen ik zo’n 10-11 jaar geleden met webinars begon, was het eigenlijk vrij makkelijk. Je waren twee serieuze partijen, waarmee je te maken had. GotoWebinars en Google Hangouts On Air. Inmiddels is Google Hangouts On Air van naam veranderd, GotoWebinars bestaat nog steeds, maar er zijn talloze partijen via welke je jouw webinar aan kan bieden.

Los daarvan zijn er ook talloze manieren om je webinar aan te bieden. Bij een groot aantal diensten, kan je je webinar embedden in je website. Dat heeft natuurlijk een aantal voordelen. De webinars voor je onderneming zullen met een ‘eigen’ branding, binnen je eigen webpage er natuurlijk een stuk indrukwekkender uitzien. Binnen je eigen website heb je ook meer controle. Je kan bijvoorbeeld bepaalde links waar je je bezoeker graag heen wilt hebben gelijk in de pagina verwerken.

Maar wanneer je jouw webinar niet binnen jouw website, maar via verschillende diensten aanbiedt, dan heb je een veel groter bereik. Stel nu, dat je jouw webinar zowel via Google, Facebook en LinkedIn aan zou bieden. Dan kunnen veel mensen in hun eigen vertrouwde omgeving dit webinar bekijken.

Wat is de vorm van je webinar

Vroeger toen ik pas met webinars begon, was het eigenlijk één vaste vorm. Ik wilde mensen namelijk dingen over WordPress laten zien, dus het waren zogenaamde ‘screencasts’, het computerscherm werd opgenomen voor het webinar.

Dat is één vorm. En deze is prima geschikt voor precies dit soort doelen. Maar er is natuurlijk meer mogelijk.

‘Videobellen’

Maar ook wanneer je niet direct de computer nodig hebt, zie je heel vaak webinars waarbij de host eigenlijk aan het ‘videobellen’ is. Dat is allemaal leuk en aardig wanneer je dingen uit wilt leggen, maar het heeft toch ook een groot aantal nadelen.

Het grootste nadeel is eigenlijk wel, dat je webinar toch eigenlijk best wel amateuristisch overkomt, tenzij er een dringende reden is om toch achter die computer te zitten.

Tijdens een webinar, waar ik regelmatig dingen laat zien op het scherm (bijvoorbeeld WordPress), dan zit ik achter het toetsenbord, maar zodra het ‘schermdelen’ niet meer noodzakelijk is, switch ik over naar mijn persoon. Is het echter niet nodig om achter het toetsenbord te zitten, dan doe ik dat ook liever niet.

Wanneer het niet absoluut nodig is om achter je computer te zitten voor je webinar zou ik je eigenlijk willen adviseren daar ook helemaal niet plaats te nemen.

‘De ondernemer in zijn natuurlijke habitat’

Eén manier om een goede indruk te maken, is jezelf als ondernemer te presenteren in zijn of haar natuurlijke omgeving. Ben je een tuinarchitect, dan kan je een tuin (een webinar buiten is echter een uitdaging apart) of een kas als omgeving kiezen. Een arts of coach? Achter je bureau met enkele tools of trade duidelijk in zicht. Fotograaf? In je studio. En nu we toch studio genoemd hebben, een andere goede omgeving is een studio of ‘studio achtige’ omgeving.

Opnemen ‘in de studio’

webinars voor je onderneming | Webinars voor je onderneming

Een andere manier manier is ‘op te nemen in de studio’. Dit hoef je niet al te letterlijk te nemen. Jouw ‘studio’ is gewoon een plaats in huis met een effen achtergrond en egale verlichting. Bovendien heb je voldoende afstand tussen jou en de camera om jou op een gewenste manier te tonen.

‘Gewenste manier?’

Meestal wil dit zeggen van middel tot boven je kruin, maar wanneer je tijdens je webinar bijvoorbeeld yoga oefeningen zou willen demonstreren, kan dit ook ten voeten uit zijn.

Het interview

Een andere manier om je webinar te presenteren is in de vorm van een interview. Jij interviewt een expert op zijn of haar gebied, of je laat jou interviewen door iemand anders. Dan kan ‘scripted’ of ‘spontaan’ zijn, maar een min of meer ‘scripted’ interview -waarbij de geïnterviewde persoon tenminste de vragen te zien heeft gekregen- voorkomt onaangename stiltes.

Zo’n interview kan ‘in je natuurlijke habitat’ (of in het natuurlijke habitat van de geïnterviewde) zijn, of in een studio. Wanneer je software hebt die het ondersteunt (en daar gaan we zo naar kijken!) kan degene die je interviewt zich ook op een afstand bevinden. Want waarom moet iemand per se op dezelfde locatie zijn? We leven toch in de tijd van het Internet?

Jouw team

Wanneer je ervoor kiest om in je ‘natuurlijke habitat’ of ‘in de studio’ voor de camera te gaan staan, dan ontkom je eigenlijk niet aan een tweede persoon. En later in dit artikel zal ik je laten zien, waarom zo’n tweede persoon ook om andere redenen handig kan zijn.

Die tweede persoon moet namelijk de camera bedienen en ervoor zorgen, dat de uitzending op tijd begint.

Het is maar een kleine taak, maar het moet toch gebeuren. Maar bovendien, wanneer je meer dan een ’talking head’ in beeld wilt zijn, is deze tweede persoon eigenlijk onontbeerlijk.

Wil je namelijk jouw webinar met weinig middelen een professioneel uiterlijk geven, dan is het ideaal wanneer één of twee mensen aan jouw ‘uitzending’ mee willen werken.

Wat heb je nodig?

Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar de organisatie en de marketing. Maar er zijn nog twee andere belangrijke factoren, die we ook in dit artikel zullen bespreken. De eerste factor is de hardware en software. Want wanneer je video op wilt nemen, heb je natuurlijk bepaalde hard- en software nodig.

De tweede factor waar we nog verder naar kijken is de content. Want zonder content heb je nog steeds niets.

Je camera

Het is niet compleet onmogelijk om een webinar te organiseren zonder camera -je kan bijvoorbeeld je hele webinar ‘screencasten’- maar het komt toch wel een stuk persoonlijker over, wanneer je ten minste nu en dan in beeld bent. Er zijn talloze redenen waarom ik je beslist af zou willen raden om een webcam die in je laptop is ingebouwd te gebruiken. De kwaliteit is vaak onder de maat, maar bovendien, wanneer je direct naar je scherm kijkt, is een ‘frontal face’ opname meestal niet de meest flatterende. Een camera die onder een lichte hoek van links of rechts is opgesteld, zorgt vaak voor een veel meer flatterend ‘achter de computer’ opname.

De tweede reden waarom het geen goed idee is, is natuurlijk omdat ik eerder al heb aangegeven, dat het achter het beelscherm zitten in de meeste gevallen niet echt een heel goed idee is. En ‘zomaar het beeld inwandelen’ bij het begin ziet er natuurlijk ook niet echt professioneel uit.

Maar wanneer je dus niet achter het beeldscherm gaat zitten, dan moet de camera toch op de één op andere manier op jou gericht staan. En hiervoor is er een aantal mogelijkheden.

Een geschikte webcam gebruiken

De meeste webcams zijn ervoor bedoeld, dat deze op of in de buurt van de computer gebruikt worden. Maar niet allemaal. Zelf heb ik al weer bijna 10 jaar geleden de Microsoft Lifecam Studio gekocht.

Webinars voor je onderneming

En je raadt het nooit! Deze camera is in dezelfde vormgeving (maar intern al een keer of vijf gemoderniseerd) nog steeds te koop!

Deze camera heeft namelijk een tweetal heel prettige kenmerken. Het eerste is dat de camera een statief aansluiting heeft. Dat hebben niet veel webcams. Het tweede prettige kenmerk, is dat de camera een behoorlijk lange kabel heeft. Wat natuurlijk ook heel handig is, omdat je hem niet op de computer wilt gebruiken.

Deze camera is heel geschikt, wanneer je een ‘vast standpunt / vast brandpunt’ camera voor je webinar wilt gebruiken. En het grote voordeel is, dat het een relatief voordelige camera is. Wil je meer variatie in de camera standpunten, bijvoorbeeld omdat je iemand interviewt, dan schaf je gewoon een paar extra camera’s aan.

Je snapt wel, dat je dan zeker iemand nodig hebt om tussen de standpunten te switchen.

Een ‘conference cam’

Webinars voor je onderneming

Een ‘conference cam’ is een webcam die juist bedoeld is om niet achter de computer gebruikt te worden. Wanneer ik in een prijs/kwaliteit verhouding kijk naar de verschillende beschikbare producten, dan is mijn absolute favoriet de Logitech BCC950 ConferenceCam. Een ‘conference cam’ is een camera die bedoeld is om een aantal ‘vergaderende groepen’ met elkaar te laten communiceren. Ik zal even niet ingaan op al die eigenschappen die een goede conference cam moet hebben, omdat deze niet van belang zijn voor jouw webinars.

Wat echter geweldig is aan de meeste conference cams, is dat ze ten eerste een lange kabel hebben -of helemaal draadloos zijn via Bluetooth of Wifi- en ten tweede een afstandsbediening hebben. Jouw ’technische ondersteuner’ kan dus de camera bedienen, zonder zijn plaats achter het toetsenbord te hoeven verlaten.

De ‘video camera’

Zelf gebruik ik bij voorkeur een ’traditionele’ videocamera. De camera die ik zelf gebruik is een JVC semi professionele schoudercamera, die inmiddels niet meer verkrijgbaar is. En op het moment dat ik dit schrijf is de opvolger ook niet meer in productie, maar nog wel beperkt verkrijgbaar.

Het type camera maakt eigenlijk wat minder uit. Voor video voor online cursussen, wat je later nog wil monteren, kan ik je allerlei aanbevelingen doen, maar voor webinars volstaat eigenlijk iedere camcorder die minimaal aan de volgende eisen voldoet :

  • 1080p resolutie of meer
  • Aansluiting voor externe microfoon
  • Statiefaansluiting
  • Aansluiting voor lichtnet adapter
  • HDMI aansluiting

Een leuke extra is de mogelijk om de camera ook op afstand te besturen via een app of een afstandsbediening.

En dat soort camera’s vind je al vanaf zo’n 200 euro.

Het voordeel van een dergelijke camera is, dat de beeldkwaliteit vrijwel altijd beter is dan die van een webcam, dat je mechanisch in kan zoomen (betere kwaliteit) en je gelijk een leuke camera hebt voor je vakantie video.

Capture device

Het nadeel van een videocamera is, dat je de meeste videocamera’s niet zomaar aan kan sluiten op je computer. Oh, ja. De camera heeft een USB aansluiting en een HDMI aansluiting, maar daarmee is deze nog niet gelijk geschikt om op de computer aan te sluiten. Want de USB op videocamera’s is op vrijwel alle camera’s uitsluitend geschikt voor bestandsoverdracht en niet voor een live stream en de HDMI aansluiting op jouw computer is een uitgang waarmee je het signaal van de computer naar de monitor stuurt en geen ingang om een signaal van een ander apparaat te ontvangen.

Om dat mogelijk te maken heb je een zogenaamde ‘capture card’ (inbouw) of ‘capture adapter’ (extern) nodig. Zelf gebruik ik -ingebouwd in mijn desktop computer- de ‘Blackmagicstudio Intensity Pro 4K‘. Als externe capture devices is er een groot aantal verschillende in omloop, die je in combinatie met je lapop kan gebruiken, variërend van enkele tientjes tot een paar honderd euro. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar volgens verschillende mensen zijn de adapters van Elgato ook goed geschikt voor webinars.

Je microfoon

webinars voor je onderneming | Webinars voor je onderneming

Toen ik begon met het organiseren van webinars was mijn eerste en grootste probleem het vinden van een goede microfoon. Dat is nog zo gemakkelijk niet. Je wilt een microfoon hebben die gevoelig genoeg is, maar ook niet teveel oppikt.

Na veel vallen en opstaan heb ik uiteindelijk de voor mij ideale microfoon ontdekt en hier heb ik ook jaren plezier van gehad. Inmiddels wordt de microfoon niet meer gemaakt, maar verschillende klanten van mij gebruiken het ‘jongere broertje’.

‘Mijn’ microfoon is de Blue Yeti. Een USB microfoon die geweldig is, wanneer je aan de computer geluid op wilt nemen. Inmiddels is de Blue Yeti verdwenen, maar de opvolger, de Blue Yeti X is nog steeds te koop.

Maar sinds die tijd zijn mijn behoeften in beeld en geluid geprofessionaliseerd en tegenwoordig maak ik gebruik van andere hardware. Maar de Blue Yeti X is een prima microfoon om mee te beginnen. Tenzij je niet achter je computer zit tijdens het webinar.

Audio interfaces

Je kan in principe op twee manieren audio aansluiten op je computer. Via USB of via een 3.5″jack plug. Wanneer je echter ‘off keyboard’ geluid op wilt nemen, dan is de kabel aan je USB microfoon vaak te kort. Natuurlijk kan je dit oplossen door een langere kabel te kopen, maar wat ook belangrijk is om te realiseren, is dat iedere microfoon een ‘richtingskarakteristiek’ heeft. Niet iedere microfoon is in alle richtingen even gevoelig.

En met name, wanneer je ‘in je natuurlijke habitat’ of ‘in je studio’ video op zal willen nemen, zal je gebruik willen maken van een betere microfoon.

Gebruik je een webcam, zelfs de betere soorten zoals hierboven besproken, dan pikken die nog steeds teveel omgevingsgeluid op.

Gebruik je een betere videocamera, dan zijn de microfoons in die camera’s een stuk meer richtingsgevoelig. Maar wanneer iemand tijdens de opnamen de camera ook maar een beetje aan hoeft te raken, is dat meer dan hoorbaar.

De voorkeur gaat dus uit naar een aparte microfoon. Die microfoon kan je aansluiten op je camera, maar waarom eigenlijk? Bij het live uitzenden van video is er echter geen enkele noodzaak om dit via de camera te laten verlopen.

Zelf gebruik ik een RODE NTG-4 microfoon die ik verbind met de computer. Maar omdat de NTG-4 een professionele microfoon is die met een ander soort verbinding de computer ingaat, heb ik hier een ‘audio interface’ nodig. Klinkt allemaal heel duur, maar het is eigenlijk gewoon een kastje, waar je een analoge microfoon op aansluit aan de ene kant, meestal via een XLR aansluiting, en aan de andere kant via USB aan de computer.

Nu zijn RODE microfoons aardig aan de prijs, maar microfoons van het merk Boya zijn voor het gebruik binnenshuis een goede vervanging, en die kosten een fractie van een RODE microfoon.

De koptelefoon

Vooral wanneer je werkt met richtingsgevoelige microfoons is het belangrijk om een goede koptelefoon te hebben. Normaal gesproken, zal deze dus gedragen worden door degene die je assisteert, om te luisteren hoe je klinkt en eventueel de positionering van de microfoon aan te passen en het opnameniveau in te stellen.

Wat een ‘goede’ koptelefoon is, is deels heel persoonlijk, maar ik heb zelf een sterke voorkeur voor ‘over ear’ koptelefoons, die je hele oor bedekken en dus weinig omgevingsgeluid toelaten.

De software

De software die je nodig hebt voor je webinar bestaat eigenlijk uit drie lagen. De eerste laag is de ‘software op afstand’, de server software.

De tweede laag is de ‘client software’, software die je gebruikt om verbinding te maken met die server software. Dat kan je browser zijn, maar soms biedt de aanbieder van de server software ook speciale software aan om deze verbinding te maken.

Tenslotte heb je een derde software laag. Die heb je strikt genomen niet nodig, maar dit is juist de software die het allemaal veel interessanter maakt, en jouw webinar naar een hoger niveau brengt. De ‘Broadcast’ software.

De server software

De meest complexe softwarelaag is eigenlijk ook de makkelijkste software, omdat we hier weinig mee te maken hebben. Want de ‘server software’ is die software die eigenlijk onzichtbaar voor je is, maar wel het zware werk doet. Deze software zorgt ervoor, dat jouw webinar wordt doorgestuurd naar al die mensen die zich op jouw stream hebben ingeschreven.

En omdat mensen met allerlei apparaten kijken, en met verschillende netwerk snelheden, zal deze software jouw toegestuurde video verkleinen, de bitrate veranderen, of er andere dingen mee doen om de video zo optimaal mogelijk aan je kijker aan te bieden.

Maar daar hoef jij helemaal niets van te weten, of te begrijpen.

Is dat niet makkelijk?

De client software

De client software is de software die door de aanbieder van een dienst wordt aangeboden om gebruik te kunnen maken van die specifieke dienst. Voor YouTube bijvoorbeeld is deze client software een webapp, die je met je browser kan bezoeken en de ‘client software’ voor YouTube is gewoon je browser.

Maak je bijvoorbeeld gebruik van Zoom, dan maak je gebruik van een apart te downloaden applicatie. Maar het is ook mogelijk Zoom zonder deze aparte client te gebruiken, en gewoon verbinding in je browser te maken.

Per software platform verschilt de werkwijze. Maar uiteindelijk gaat het om een heel ander stuk software. Want ook die client software biedt een aantal mogelijkheden, maar wij willen meer.

De broadcast software

Het werkelijke geheim van een goed webinar zit hem in de broadcast software (of broadcast hardware, maar dat is een veel hogere prijscategorie) die je gebruikt.

Tijdens een webinar wil je bijvoorbeeld vloeiende overgangen tussen de momenten dat jij in beeld bent, en je bijvoorbeeld een slide wilt laten zien. Of je wilt je webinar met een logo animatie laten beginnen, waarna deze overfade naar jou in de studio.

Wanneer je een interview hebt, dan wil je regelmatig tussen camera standpunten over kunnen schakelen. En zo nog veel meer.

En het leuke is: Dat kan allemaal. Jouw webinar hoeft niet onder te doen voor een professionele video productie! Door de jaren heen heb ik verschillende broadcasting software gebruikt, maar het meest tevreden ben ik eigenlijk met twee verschillende pakketten. XSplit en OBS. Dit artikel is niet de plaats om beide pakketten met elkaar te vergelijken, maar uiteindelijk is mijn keuze toch OBS geworden. Het kan minder dan XSplit, maar het kan nog steeds alles wat ik nodig heb. De twee grootste voordelen zijn dat OBS gratis is, en makkelijker in het gebruik. Dat het iets minder kan, lig ik niet wakker van.

De voordelen van broadcasting software

Strikt genomen heb je voor een webinar absoluut geen broadcasting software nodig. Maar het is voor een aantal redenen toch wel heel handig.

Eén van de redenen heb ik al een paar keer genoemd, ik kan heel makkelijk van scène wisselen. Laten we eens naar onderstaande afbeelding kijken.

Webinars voor je onderneming

Je ziet hier twee ‘schermen’. Op het rechter scherm, zie je het beeld wat op dit moment wordt uitgezonden, op het linker scherm het beeld wat straks dit beeld gaat vervangen. In dit voorbeeld zal ik dus straks op een kleiner beeld komen te staan, met rechts van mij tekst.

Linksonder op het scherm zie je een box ‘Scenes’ staan. En die box ‘scenes’ is precies wat de software zo krachtig maakt. Want in zo’n scene kan ik allerlei zaken plaatsen: Een input beeld van één of meerdere camera’s, vooraf opgenomen video, teksten, slides, geluid of bijvoorbeeld een browser- of desktop beeld.

Klik ik op zo’n scene, wordt deze links in beeld gebracht. Daarna kan ik deze naar rechts verplaatsen op het moment, dat ik deze scene live wil hebben.

Broadcasten naar meerdere platforms

Een ander voordeel van broadcasting software als OBS is dat je jouw video direct op meerdere platforms kan broadcasten. Ik kan dus bijvoorbeeld mijn webinar direct naar Facebook en Youtube sturen, zodat mensen op hun eigen favoriete platform kunnen kijken.

Hierbij moet echter wel één opmerking gemaakt worden.

OBS kan op twee verschillende manieren verbinding maken met een videostreaming service. Eén manier is via de API, de ‘Application Program Interface’. Doe ik dat, dan heb ik verder geen streaming client nodig. Dit is de snelste manier, maar heeft ook één groot nadeel: Je kan op deze manier maar contact met één streaming service leggen. Een kleiner nadeel is dat het aantal platforms wat op deze manier ondersteund wordt beperkt is.

Gelukkig is er ook één groot voordeel. Want wanneer je bijvoorbeeld op deze manier contact legt met YouTube dan heb je ook direct de chat functie tot je beschikking in OBS.

De tweede manier om contact te leggen is via de ‘virtuele camera’. Wanneer je dat doet, dan ziet de client software OBS als ‘camera’. Wanneer ik bijvoorbeeld Microsoft Teams zou gebruiken, dan zou ik in Teams als camera niet mijn webcam moeten kiezen, maar OBS. Datzelfde kan ik bijvoorbeeld in YouTube en Facebook doen, en zo zend ik uit naar drie verschillende services.

Capaciteit

Wanneer je een programma als OBS gebruikt heb je een computer met behoorlijk wat capaciteit nodig. Hoeveel capaciteit is mede afhankelijk van hoeveel programma’s je eigenlijk nodig hebt. Maar wanneer ik twee verschillende camera’s, verschillende video bestanden, een PowerPoint presentatie en een website nodig heb voor mijn webinar, dat moeten al die programma’s open staan.

Wil ik bovendien naar 4-5 verschillende platforms broadcasten, dan heb ik ook nog eens de clients voor deze platforms nodig.

Een PC met 16-32GB intern geheugen is beslist geen overbodige luxe.

Je hebt ook een aardige capaciteit op het Internet nodig. Tenminste wanneer je naar verschillende diensten wilt broadcasten. Want broadcasten naar 4 services wil zeggen, dat je 4x zoveel data verstuurd als wanneer je dit naar één service zou doen.

Werkelijk live?

Moet je je webinar per se live uitzenden? Wanneer je interactie met het publiek wilt hebben, natuurlijk wel. Maar dat wil niet zeggen, dat je hele webinar live uitgezonden moet worden. Om even met het voorbeeld van de online yogales te komen… er is geen enkele reden, dat die yogalessen ook live uitgezonden moeten worden. Sterker nog, er is een heel goede reden om dat niet te doen. Want tijdens het uitvoeren van de oefeningen zal je een stuk minder rustig praten, dan normaal. Live commentaar bij vooraf opgenomen video is hier een uitkomst.

Heb je als deel van je webinar een PowerPoint presentatie of iets vergelijkbaars, dan is het ook goed mogelijk dit van te voren op te nemen. Je verwelkomt live je bezoekers, start de video met de PowerPoint, gaat een kop koffie drinken en na de presentatie beantwoord je live de vragen!

Een testuitzending

Natuurlijk wil je, dat je webinar vlekkeloos verloopt. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn. Er zijn factoren die helemaal buiten jou om liggen, die het geheel kunnen verstoren (zoals het wegvallen van je Internet verbinding), en factoren die je wel had kunnen voorkomen.

Om eens een factor te noemen die je kan voorkomen: De computer- of internet capaciteit is van te voren te testen. Of alle hardware werkt zoals je hoopt ook.

Test minimaal een dag van de voren jouw webinar. En dat wil niet zeggen, dat je het gehele webinar ‘op moet voeren’, maar doe de acties die je straks gaat doen, terwijl je streamt naar de services die je wilt gebruiken. Ben je van plan jouw webinar op meerdere platforms aan te kondigen, dan test je natuurlijk je hele setup al voor die aankondiging!

Luister ook naar de kwaliteit van het geluid, bekijk de kwaliteit van het beeld. Kortom, laat je niet verrassen.

Maar ook wanneer je al weet dat alles mogelijk is, is het goed om enige tijd voor de daadwerkelijke uitzending nog even een sound- en beeldcheck te doen. Je wilt er bijvoorbeeld niet tijdens het webinar zelf achter komen, dat je bezoekers bijvoorbeeld geen geluid hebben.

Meer weten?

Tot en met 2019 heb ik met WordXPression jaarlijks één ‘webinar workshop’ gegeven. En nu COVID onder controle is, is ook deze workshop weer terug, maar in een flink gewijzigde vorm. En met de intentie om deze ook vaker dan eenmaal per jaar te organiseren.

Tijdens deze workshop ‘Webinars in de Praktijk‘ ga je -zoals je mag verwachten bij een workshop ook daadwerkelijk aan het werk.

Het bijzondere van deze workshop is dat je je voor deze workshop uitsluitend als tweetal in kan schrijven. Het idee hierachter is, dat er twee mensen nodig zijn om een webinar uit te kunnen zenden. De spreker en de persoon achter de knoppen. Wanneer je dus naar de workshop wilt komen, neem dan ook de persoon mee, die straks voor jou achter het toetsenbord gaat zitten, zodat jullie beiden op de hoogte zijn van alle mogelijkheden.

In het ochtendprogramma leren we vooral werken met OBS Studio en de mogelijkheden die je daarmee hebt. Zodat je straks een vloeiend webinar op kan zetten.

Tijdens het middagprogramma gaan we werkelijke ‘mini webinars’ organiseren. Ieder deelnemerspaar organiseert een kort webinar van 10 minuten over een (zelf te bepalen) onderwerp en zend dit uit. Tijdens dit proces maak je ook kennis met verschillende hardware die in dit artikel is besproken en leer je met de verschillende typen camera’s, microfoons en andere zaken werken, zodat je ook goed kan bepalen welk type hardware het best bij jouw behoeften past.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Tot en met
31 december 2024

Student learning at home with online lesson

25% korting op jouw online leeromgeving

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.