Tien tips voor meer omzet met coupon codes

Meer omzet met coupon codes is mogelijk. Als je het goed doet!

coupon codes
Discount coupon

Vrijwel ieder modern e-commerce pakket, betaald of open source, biedt de mogelijkheid om kortingsbonnen aan te bieden. Wist je overigens, dat mensen wereldwijd het eens zijn over het jaar waarin kortingsbonnen geïntroduceerd werden, maar niet over wie het deed?

In de VS is iedereen ervan overtuigd, dat Asa Chandler, mede-eigenaar van Coca Cola de uitvinder van kortingsbonnen was in 1887.

In Nederland geloven we, dat Albert Heijn in hetzelfde jaar kortingsbonnen introduceerde.

Wie het ook was die het originele idee had om coupon codes te gaan gebruiken, we weten in ieder geval, dat kortingsbonnen niet iets nieuws zijn. En omdat ze al zoveel jaren bestaan, waarschijnlijk ook iets wat de moeite van het nader bekijken waard is.

Kortingsbonnen online

Een ander woord voor kortingsbon is coupon. En dat is eigenlijk een leuk woord, omdat het aangeeft wat het oorspronkelijk was. Iets wat je uit moest knippen. Want in een nog niet eens zo ver verleden, moest je om korting te krijgen uit een krant of een tijdschrift de bon invullen en uitknippen om korting te krijgen.

Vandaag de dag hoef je dat online niet meer te doen. Maar het principe is niet veel anders dan in het papieren tijdperk. Je krijgt korting in ruil voor je persoonlijke gegevens.

Maar hoe kan je deze coupon codes efficient en effectief gebruiken voor je online campagnes? Dat is iets waar we in dit artikel naar gaan kijken.

Verschillende gereedschappen

Er zijn verschillende gereedschappen om een aantal van de methodes hier te bespreken. Ik zal er in dit artikel een aantal noemen, maar het is absoluut geen volledige lijst. Een aantal methoden die ik hier bespreek worden ondersteund door de meeste marketing mail programma’s zoals MailChimp en ActiveCampaign. Daar waar deze te kort schieten kunnen code snippets je verder helpen. En in ieder geval worden alle methoden die ik noem ondersteund door MailPoet.

De tien tips

Maar nu genoeg over het waarom, laten we dieper ingaan op het hoe. Wanneer je te maken hebt met een externe marketing mailer als MailChimp of ActiveCampaign heb je een grote uitdaging. Omdat coupon codes uitgewisseld moeten worden tussen de marketing mailer en WooCommerce -ik ga er even van uit dat je WooCommerce gebruikt- zal je dit op de één of andere manier via de respectievelijke API’s op moeten lossen. Gebruik je MailPoet heb je in ieder geval één grote voorsprong. Gedurende versie 3 moest je dit nog steeds via de MailPoet API doen, sinds versie 4 hoeft dat niet meer en kan je de standaard functies van MailPoet gebruiken.

Want wat je natuurlijk het liefst wilt is unieke codes per klant gebruiken.

Waarom unieke codes?

Een belangrijke reden waarom je wilt dat je coupon codes uniek zijn, is vanwege de urgentie. Persoonlijke codes kan je makkelijk een korte geldigheidstermijn geven. Voor gedeelde codes is het toch nodig om regelmatig de code te veranderen. Laat mij dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel, ik heb een coupon code 123456. Wanneer je een nieuwe klant bent, stuur ik je een email dat je met deze code een maand lang korting hebt. Maar omdat ik geen unieke codes kan genereren, heb ik de kortingscode standaard in de mail staan.

Omdat ik niet iedere dag een nieuwe kortingscode aan wil maken, heb ik besloten dat deze ’tijdelijke’ kortingscode minimaal een maand geldig moet zijn. Minimaal. Dus in werkelijkheid, omdat degene die de eerste van de maand koopt en degene die de laatste van de maand koopt allebei een geldige kortingscode moeten krijgen, is deze niet één maar twee maanden geldig.

Bovendien is de code niet echt ‘persoonlijk’. Wanneer jij de code deelt met iemand die nooit bij mij gekocht heeft, krijgt deze persoon ook de korting. Is dat problematisch? Niet echt, omdat dat ook een nieuwe klant is, maar het is niet helemaal de bedoeling.

Wanneer ik via de API nieuwe codes per klant kan definiëren komt het dichter bij wat ik wil. En hoef ik bovendien niet iedere maand zelf de codes te veranderen in de mails en WooCommerce coupons.

De tips

1. Geef een korting na een (eerste) aankoop!

Uit onderzoek is gebleken, dat de gemiddelde klant jouw shop pas herinnerd als ‘een plaats om heen te gaan’ na een derde aankoop. Een nieuwe klant zal dus niet vanzelfsprekend opnieuw bij je kopen. Daarom is het belangrijk om na een aankoop je klant te verleiden zo snel mogelijk opnieuw bij je te kopen.

Je mag een klant in Europa zonder instemming niet zomaar mailen met reclame. Het aardige is echter, dat je een klant wel zogenaamde ’transactionele emails’ mag sturen. Mails zoals order- en verzendbevestigingen. Er is geen wet in Europa die je verbiedt om reclame te maken in transactionele emails. Er is dus helemaal niets mis met het vermelden in een orderbevestiging, dat je klant een x-bedrag of x-percentage korting zal krijgen op zijn volgende bestelling, indien hij gebruik maakt van kortingscode xyz.

Nu kan je niet zomaar de WooCommerce transactionele mails aanpassen om deze informatie toe te voegen. Gelukkig zijn er diverse plugins waarmee dit wel kan en sinds versie 4 biedt MailPoet ook deze mogelijkheid. Mocht je MailPoet niet gebruiken, en wil je ook geen extra plugin aan moeten schaffen (ik ken geen gratis plugins die dit doen. Ken jij die wel, wees welkom om dit te delen in het commentaar) dan kan je ook gebruik maken van deze code snippet.

2. Gebruik kortingscodes voor nieuwe klanten

Je hoeft geen winst te maken op een nieuwe klant. Tenminste niet, als jouw productaanbod zodanig is, wat een klant binnenkort meer van je wil kopen. Wanneer je Porsches verkoopt, is het product, de auto, je belangrijkste bron van inkomen. Maar aangezien een ‘returning customer’, een klant die vaker bij je koopt, moeilijk te vinden is, is er niets mis met een eerste verkoop die geen of weinig winst oplevert. Randvoorwaarde is wel, dat je een doordachte campagne voor vervolgaankopen hebt.

Wanneer je je richt op nieuwe klanten, mag je best kortingen geven waar je netto geen winst mee maakt. Zolang je maar een methodiek op zijn plaats hebt, die ervoor zorgt dat een nieuwe klant niet altijd door kan blijven pretenderen een nieuwe klant te zijn.

Om een voorbeeld te geven: Enkele jaren geleden bood ik iconensets voor websites aan. Doe ik inmiddels niet meer om verschillende redenen, dus je hoeft niet op zoek te gaan naar deze sets, maar de eerste set kon naar keuze gratis gedownload worden, alle vervolgsets kostten 7 euro per set. Op zich nog steeds een koopje.

Er was echter één koper die het een goed idee vond om meerdere email adressen aan te maken om alle sets gratis te krijgen. En dat is natuurlijk een kleine moeite wanneer alle accounts onder verschillende emailadressen binnen eenzelfde account worden aangemaakt.

Voor digitale producten kost het natuurlijk niets, wanneer iemand op een dergelijke manier voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, en aangezien zij de enige was die op een dergelijke manier toonde een ‘cheapskater’ te zijn, heb ik nooit enige actie ondernomen. Maar wanneer een product fysiek is, en het jou daadwerkelijk geld kost om het te verzenden, is het goed in de voorwaarden op te nemen, dat er slechts één korting per postadres gebruikt kan worden.

3. Geef ‘seizoen gebonden kortingen’

Wanneer je een product hebt in een niche met veel concurrentie, zullen jouw concurrenten kortingen aanbieden binnen de seizoenen waarop jouw product het meest populair is. Wanneer je op de één of andere manier in de fitness sector werkt, zijn bijvoorbeeld het begin van de zomer, eind van de zomervakantie en net na oud en nieuw de perfecte momenten om te adverteren.

Ken deze momenten en gebruik ze om je klanten te verleiden juist nu te kopen.

Dit kan je met de standaard tools van WooCommerce implementeren.

Coupon codes

4. Geef kortingen gerelateerd aan reeds gekochte producten

Persoonlijk geloof ik dat deze tip de meest waardevolle is. Ik gebruik altijd graag drie voorbeelden om het uit te leggen.

Aanvullende producten

Het voorbeeld wat ik hier altijd graag gebruik is een fotocamera. Maar natuurlijk staat het je vrij ieder product in jouw eigen assortiment te gebruiken.

Stel, ik koop een fotocamera. Wanneer ik deze ontvang dan kom ik er al snel achter dat een aantal aanvullende producten wel handig zijn. Zoals een tas om de camera in mee te nemen. Wellicht een statief. Of een aanvullend zoom objectief.

Rekening houdend met tip 1, het feit dat een klant pas na gemiddeld drie aankopen je bedrijf herinnerd, is het een goed idee om na een aankoop suggesties voor aanvullende producten te doen.

Verbruiksproducten

Verbruiksproducten zijn nauw gerelateerd aan ‘aanvullende producten’, maar net een stapje sterker. Stel, je koopt een printer. Nu gebruiken alle printers inkt (of toner). En als een expert op jouw vakgebied weet je, hoe lang het duurt voor een gemiddelde klant inkt moet nabestellen.

Het probleem is echter, dat een klant inkt overal kan nabestellen, niet alleen bij jou. Wanneer je jezelf ervan wilt verzekeren, dat jouw klant opnieuw bij je koopt stuur je net voor die gemiddelde termijn een mailtje met korting op de inkt set.

Wanneer je echt slim bezig wilt zijn, geef je wellicht de optie voor een abonnement op het verbruiksartikel, dus in ons geval de inkt.

Vergelijkbare producten

Een andere manier is door de klant opmerkzaam te maken op vergelijkbare producten. Zo kan je bijvoorbeeld nadat een klant een shirt met een bepaalde print gekocht heeft, deze opmerkzaam maken, dat je dezelfde print ook op andere producten hebt.

MailChimp, MailPoet en ActiveCampaign bieden hier tools voor aan. Alleen MailPoet is in staat om ook persoonlijke kortingscodes te genereren.

Coupon codes

5. Gebruik een kortingscode om de Average Order Value van je bestellingen te verhogen

Wanneer je niet ‘zomaar’ een korting geeft, maar een korting indien er meer dan een bepaald bedrag wordt besteed, kan je hiermee de gemiddelde omzet per order (AOV) omhoog brengen.

Dat kun je op twee manieren doen. De eerste manier is direct een kortingsbon te geven, maar een goede manier om en een hogere AOV te krijgen is je klant bij een besteding van een bepaald bedrag een kortingsbon te geven voor de volgende bestelling. Op deze manier motiveer je de klant ook direct om terug te komen.

Dit kan je met de standaard tools van WooCommerce implementeren.

6. Een kortingsbon als service

Wanneer er online dingen gekocht en verzonden worden gaat er wel eens iets mis. Toen ik bijvoorbeeld een hetelucht oven bestelde, bleek deze bij het transport beschadigd te zijn geraakt en moest er een nieuwe komen. Het bedrijf waar ik het besteld had -een bedrijf wat alles doet voor een glimlach- compenseerde dit ‘ongemak’ met een kortingsbon die ik bij een nieuwe bestelling kon gebruiken.

Het maakt de klant blij, en je zorgt dat hij zeker nog een keer terugkomt.

Dit kan je met de standaard tools van WooCommerce implementeren.

7. Abandoned cart voorkomen

Ik heb het meer dan eens geschreven, de meeste webwinkeliers laten één van de grootst omzet-boosters vaak liggen. Namelijk de verlaten boodschappenwagentjes. Soms worden ze met opzet verlaten, bijvoorbeeld omdat de verzendkosten hoger blijken dan verwacht, maar soms ook geheel per ongeluk: De klant wordt even afgeleid en is daarna vergeten de bestelling af te maken.

Om dit laatste te voorkomen kan je twee dingen doen. De klant verwittigen via een exit-popup, en er zijn allerlei plugins die dit mogelijk maken. Wanneer je Elementor Pro gebruikt heb je zelfs geen extra plugin nodig. De tweede manier is de klant een email te sturen, om hem aan zijn verlaten winkelwagentje te herinneren.

Voor dat laatst heb je natuurlijk wel een email adres nodig. Maar als je dat email adres hebt -bijvoorbeeld omdat de klant het zojuist heeft ingegeven, of al bekend was- kan je via een automation de klant wijzen op de winkelwagen. En als extra stimulans kan je hem een kortingsbon geven. Wees hier echter voorzichtig mee!

Wanneer je iedere keer bij een verlaten winkelwagen een korting geeft, kan de klant een patroon zien en zal speciaal de winkelwagen verlaten, om voortdurend korting bij je te krijgen.

Met een product als MailPoet is het mogelijk om te testen of een klant al eerder zo’n code gebruikt heeft. Mijn voorstel zou dan ook zijn om bij een ‘verlaten winkelwagen’ slechts éénmalig een code aan te bieden voor korting, is er al eerder een code gegeven en gebruikt, dan doe je dit niet meer.

Uit onderzoek met betrekking tot een herinnering per email met betrekking tot ‘abandoned carts’ is gebleken, dat het beste resultaat wordt bereikt met twee herinneringen. Eerst verstuur je een herinnering kort nadat de winkelwagen ‘achter is geladen’, ongeveer een uur daarna. Je verstuurt een dag later een tweede herinnering indien de eerste herinnering niet is geopend.

Er is een aantal plugins beschikbaar voor deze functionaliteiten, ook MailChimp, MailPoet en ActiveCampaign bieden hier tools voor aan.

8. Korting voor een verwijzing

Behalve het gebruik van kortingsbonnen voor bestaande klanten, kan je kortingsbonnen ook gebruiken voor een eenvoudig affiliate systeem. Het idee is eenvoudig. Jij geeft aan bestaande klanten een kortingscode die uniek is voor die klant. Met die klant spreek je af, dat degenen die zijn kortingscode gebruiken een bepaalde korting krijgen (bijvoorbeeld 10 euro bij een besteding van minimaal 75 euro), plus dat per nieuwe klant jouw klant een bepaalde vergoeding krijgt.

Om het even in een voorbeeld te laten zien, jij hebt een tevreden klant. Jan. Jij maakt in WooCommerce een kortingscode aan ‘JAN1234’. Wanneer Jan zijn code deelt met anderen, en iemand de kortingscode JAN1234 gebruikt, krijgt die klant de afgesproken korting, en Jan zijn afgesproken vergoeding.

Dit kan je allemaal implementeren en bijhouden met de standaard coupon functies van WooCommerce.

9. Passieve klanten weer activeren

Wanneer mensen de nieuwsbrief van je winkel ontvangen en al een tijdje niets meer bij je gekocht hebben, kan je ook automatisch een mail uit laten sturen met een tekst als ‘Beste [Naam van de klant], ik mis je. Neem in je mail een kortingscode op, en breng op deze manier jouw shop weer onder de aandacht van je klant. MailChimp, MailPoet en ActiveCampaign bieden hier alle drie tools voor aan.

10. Een kadootje voor trouwe klanten

Alle tips tot nu toe zijn bedoeld om jouw klanten aan te sporen vaker bij jouw shop te kopen. Maar het is ook een goed idee om trouwe klanten eens af en toe in het zonnetje te zetten. Laat je klanten merken dat je ze waardeert door bijvoorbeeld een kortingsbon voor een specifiek product (met 100% korting dus) aan te bieden aan klanten die meer dan een x-bedrag bij je hebben besteed. Zowel MailChimp, MailPoet en ActiveCampaign bieden je de mogelijkheden om acties te triggeren gebaseerd op een bepaalde omzet.

Een waarschuwing

Kortingscodes zijn een goede manier om een klant (opnieuw) bij je te laten bestellen, maar er zijn twee belangrijke dingen die je moet voorkomen

  1. Bied niet te vaak kortingsacties aan. Hiermee haal je de waarde van je eigen product omlaag.
  2. Geef niet te hoge kortingen.

Eén partij die het in mijn ogen duidelijk fout doet -hoewel ik er niet over zal klagen, omdat ik er zelf van profiteer- is UDemy, een online cursusplatform. Zij bieden een groot aantal cursussen op allerlei gebieden aan. Zowel in de hobby- als de professionele sfeer heb ik meerdere cursussen gevolgd. De waarde van de cursussen wordt echter sterk omlaag gehaald door het groot aantal ‘sales’ acties die ze organiseren. De ‘standaardprijs’ waarvoor cursussen worden aangeboden ligt vaak tussen de 50-200 euro, maar vrijwel om de andere week is er een kortingsactie, waardoor de cursussen tussen de 10 en 15 euro worden aangeboden. De te frequente acties tegen een te grote korting halen de daadwerkelijke waarde van de cursus hiermee omlaag.

Een ander belangrijk punt om altijd rekening mee te houden is dat een kortingsactie altijd een einde heeft. En heel specifiek voor WooCommerce: Houd er rekening mee, dat de einddatum die je invult ook daadwerkelijk de datum is, waarop de geldigheid van de coupon wordt beëindigd. Dus 1 april wil zeggen, dat je tot en met 31 maart korting hebt.

Tenslotte

Met WordXPression schrijf ik regelmatig over WordPress, e-Learning en e-Commerce. Wil je op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief, of meld je via de rode bel linksonder aan voor de browsernotificaties.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.