MailPoet en WooCommerce – Dat gaat goed samen!

MailPoet en WooCommerce – Diepgaande integratie voor jouw email Marketing

Mailpoet en WooCommerce

Een aantal jaar geleden heb ik een vergelijk gemaakt tussen MailPoet en MailChimp. Bij dit vergelijk kwam MailPoet als een soort ‘leuk wanneer je niet teveel verwacht’ oplossing uit de bus. Gezien het gebruik wat de meesten maken van een Marketing Mailer was MailPoet een leuk, voordelig alternatief voor MailChimp en andere marketing mailers.

Maar in vier jaar is er veel veranderd. De belangrijkste verandering is denk ik wel, dat in december 2020 – enkele maanden na het schrijven van mijn blogartikel- MailPoet is overgenomen door WooCommerce. En in die vier jaar zijn we ook van versie 3.x naar versie 4.x gegaan. Dus het is zeker de moeite waard om eens opnieuw naar deze plugin te kijken.

Laat ik met het slechte nieuws beginnen. Vroeger was MailPoet gratis voor mensen met een mailinglijst tot 1000 abonnees. Dat aantal is nu verlaagd tot 500. En het tweede slechte nieuws is, dat je vroeger met een gratis abonnement toch de beschikking had over alle features. Tegenwoordig niet meer. De automation features die ik in dit artikel bespreek zijn uitsluitend toegankelijk voor betalende licenties. En de laatste teleurstelling: Vroeger was het mogelijk om rond Black Friday een levenslange licentie voor MailPoet te kopen voor een relatief laag bedrag, maar sinds WooCommerce MailPoet heeft overgenomen, hoef je ook dit soort stuntaanbiedingen niet meer te verwachten.

Genoeg gehad van het slechte nieuws? Ok, laten we dan met het goede nieuws beginnen!

Wat is MailPoet eigenlijk?

Wanneer je MailPoet met andere marketing mailers vergelijkt, dan werkt MailPoet net iets anders. Kijk je bijvoorbeeld naar MailChimp of ActiveCampaign, dan maak je verbinding met een website waar de daadwerkelijke service geleverd wordt. Bij MailPoet installeer je de MailPoet plugin. En dat maakt ook gelijk de beperking voor MailPoet duidelijk: aangezien het een WordPress plugin is, is hij alleen geschikt voor WordPress websites.

Aangezien we het hier over MailPoet en WooCommerce hebben, is dat voor ons echter geen probleem.

De deliverability van je email

Je installeert de plugin dus op je eigen site, maar de mail wordt verzonden via de email servers van MailPoet. En daarmee doe je jezelf een groot plezier, omdat je daarmee voorkomt dat je mail in spamfolders terechtkomt.

Maar die ‘mailingdienst’ achter MailPoet heeft nog meer voordelen. Want je hebt namelijk ook de mogelijkheid om jouw reguliere mail van de website via MailPoet te versturen. En dat is met name wanneer je een drukke webwinkel hebt wel fijn, omdat veel hostingpartijen toch een limiet op het aantal dagelijks te verzenden mailberichten hebben.

En dan nu… MailPoet zelf!

Wanneer we het hebben over de plugin zelf, dan is het eerste wat van belang is alle instellingen na te lopen en in te vullen. Op zich spreken de meeste van die instellingen voor zich, maar onder de tab ‘WooCommerce’ komen we een leuke verrassing tegen.

mailpoet en woocommerce

Met behulp van deze editor kan je zelf de ’transactionele emails’ van WooCommerce aanpassen. Dus de bestelbevestiging, verzendbevestiging etc.

Dat is toch wel heel mooi, omdat WooCommerce zelf dit soort mogelijkheden niet biedt. (Mocht je overigens geen interesse in MailPoet hebben, maar wel je emails aan willen passen, dan kan dit ook via code-snippets. )

Wat dan wel weer jammer is, is dat deze aanpassingen voor slechts een aantal transactionele mails van WooCommerce geldt, te weten ‘Nieuw account’, ‘Bestelling in Behandeling’, ‘Klantnotitie’ en ‘Bestelling afgerond en/of verzonden’. Vooralsnog is het voor de andere -overigens weinig gebruikte- transactionele mails niet mogelijk.

Abonnees, lijsten, tags en segmenten

Wanneer je wilt, dat je mails geopend worden, dan is het belangrijk de juiste mensen op het juiste moment de juiste mails toe te sturen. Vooral wanneer het reclame mail is. Om dit makkelijker te maken, is het dus van belang te weten, wat mensen interesseert. En dat kun je onder meer ontdekken door mensen de mogelijkheid te geven zich op verschillende lijsten in te schrijven. Iets wat overigens ook ondersteund wordt door de form-builder die meekomt met MailPoet.

Sommige e-mail marketing programma’s staan het alleen toe om een mailing aan één lijst te verzenden, wil je dezelfde mail aan een tweede lijst toesturen, dien je deze te kopiëren en nogmaals te verzenden. Met als nadeel, dat iemand die op meerdere lijsten staat, de mail meerdere malen ontvangt.

MailPoet is hier wat vriendelijker: Je kan één email bericht in één keer aan meerdere lijsten sturen. En wanneer je een mail verzend aan meerdere lijsten, zal iedereen die in die meerdere lijsten staat de mail slechts éénmaal ontvangen.

Een ’tag’ is een label wat jij persoonlijk of via een ‘Automation’ (dit bespreek ik later in het artikel) aan een klant kan koppelen. Zo’n ’tag’ kan bijvoorbeeld aangeven wat de ‘herkomst’ van een klant is (beurs, advertentie) of -op basis van specifieke acties op de site- zijn mogelijke interesses zijn.

Segmenten zijn ‘groepen abonnees’ die voldoen aan een aantal kenmerken. En die kenmerken kunnen dynamisch zijn. Denk bijvoorbeeld een mail die je richt aan ‘iedereen die voor meer dan 500 euro heeft gekocht in de laatste maand’.

Afhankelijk van de grootte van je abonneebestand en de frequentie waarmee jij je abonnees wilt gaan mailen, kan het goed zijn niet altijd je hele bestand aan te schrijven, maar specifieke doelgroepen te benaderen. De makkelijkste segmentering, omdat dit door de abonnee zelf is aangegeven, is natuurlijk op basis van lijsten. Maar binnen die lijst kan je nog verder segmenteren. En om het voor jou wat makkelijker te maken, heeft MailPoet al een aantal gangbare segmenten voorgedefinieerd. Natuurlijk staat het je vrij deze aan te passen.

MailPoet en WooCommerce

en mocht je segment er niet tussen staan, kan je altijd een eigen segment aanmaken.

Door de hechte integratie tussen MailPoet en WooCommerce kan je sterk gefinetunde segmenten benoemen, waardoor je mailing sterk doelgroepgericht kan zijn.

De Nieuwsbrief Builder

MailPoet beschikt over een groot aantal templates die je als basis voor jouw eigen nieuwsbrief template kan gebruiken, of je kan helemaal vanaf scratch af aan van start gaan, als je dat liever doet. De ‘Nieuwsbrief Builder’ wordt vanzelf getoond, wanneer je een nieuwsbrief of een automation (later) aanmaakt. Om de transactionele mails van WooCommerce aan te passen, kan je vanuit de instellingen van MailPoet deze Builder ook gebruiken.

Na het kiezen van je template pas je hem aan.

De editor is een gemakkelijk te gebruiken ‘Drag and drop’ editor. Je hebt niet echt veel tijd nodig om deze onder de knie te krijgen.

Wat ik persoonlijk wel heel aardig vind, is dat er nu (eindelijk) ook een mogelijkheid bestaat om coupon codes per ontvanger te genereren. Daarmee is een blogpost van mij hierover -dit kon nog niet in versie 3.x- een beetje overbodig geworden.

Form Builder

Een andere mooie verrassing was de uitgebreide formbuilder waar MailPoet tegenwoordig van is voorzien. Pop ups, slide-ins en ‘gewone’ formulieren, het is allemaal mogelijk. Dat was in het verleden wel anders.

De form builder is een intuitieve drag- and drop builder en het kost weinig moeite om hiermee aan de slag te gaan.

Naast de eigen builder zijn er inmiddels ook talloze plugins die ondersteuning bieden, waaronder de page builders Elementor, BeaverBuilder en Divi.

Automation

WooCommerce met MailPoet biedt de webwinkelier behoorlijk wat mogelijkheden om de bezoekers doelgericht te benaderen via email. Maar met de e-mail automation van MailPoet kan je nog veel sterkere verkoopstrategieën inzetten.

Want voor het verzenden van een nieuwsbrief ben jij degene die iedere keer het initiatief moet nemen. Zou het niet veel leuker zijn als ook dit initiatief geautomatiseerd zou kunnen worden?

En dat is precies wat we doen met ‘Sales automation’.

Even een aantal realistische praktijkvoorbeelden.

Printers en inkt

Wanneer je een printer koopt, dan wordt die meestal geleverd met een set cartridges geschikt voor een beperkt aantal prints, daarna is het alweer tijd om bij te vullen. Nu zullen sommige mensen hierop anticiperen en direct de inkt mee bestellen, anderen niet.

Om te voorkomen, dat jouw nieuwe klant zijn inkt voortaan elders bestelt, kan je je wellicht een ‘automation’ voorstellen, die het aantrekkelijk maakt voor de klant om ook de inkt later nog bij jou te bestellen.

En dat kan eigenlijk heel simpel. Stel, je weet als verkoper, dat iemand die geen inkt extra bestelt, gemiddeld binnen twee weken moet bijbestellen, iemand die het wel heeft meebesteld kan 45 dagen ‘uit de voeten’.

Door heel simpel een automation aan te maken met een aanbieding voor een x-percentage korting, en die aanbieding na 15 dagen (geen extra inkt) of 45 dagen (wel extra inkt) te verzenden, breng je op het juiste moment een gewenst product bij jouw klant onder de aandacht. En je hoeft dit slechts éénmaal aan te maken, daarna hoef je er nooit meer wat voor te doen.

Vergelijkbare artikelen

Niets is zo lastig als het verkopen van kleding. Want smaken verschillen gigantisch. Wat het wel heel makkelijk voor jou kan maken je producten te verkopen is wanneer je op basis van een bepaalde aankoop weet wat de ‘stijl’ van iemand is. Op die manier kan je een mail sequence in gang zetten, waarbij kleding in die specifieke stijl onder de aandacht gebracht wordt. Dit is trouwens een toepassing, die makkelijk door middel van tags te implementeren zou zijn.

Triggers en actions

De twee kernbegrippen in MailPoet zijn ‘Triggers’ en ‘Actions’. Een ‘Trigger’ is een gebeurtenis op de site die een automation in gang zet. Enkele voorbeelden van mogelijke triggers

  • Een productpagina voor de vijfde keer op dezelfde dag bezoeken (klant heeft interesse)
  • Voor meer dan een x-bedrag aan producten gekocht hebben in een enkele aankoop
  • Een winkelwagen hebben gevuld, maar niet afgerekend.
  • Op een specifieke link binnen de site hebben geklikt.

En zo zijn er nog veel meer te bedenken. Op het moment dat er aan dit soort voorwaarden wordt voldaan, wordt een serie acties in gang gezet.

Iedere vervolgstap in het proces heet in MailPoet een ‘Action’. Ook een ‘Delay’, een tijdje wachten voor de volgende actie start, heet hier een actie. Wanneer je een MailPoet Pro account hebt, dan heb je ook nog de beschikking over een if / else action. Hierover later meer.

MailPoet werkt met een groot aantal templates. Want ze willen het jou als gebruiker zo makkelijk mogelijk maken. Maar achter die templates schuilen nuttige processen, die je naar behoefte aan kan passen.

Laten we die templates eens bekijken:

Het ontwerpen van de Automations zelf is eigenlijk heel eenvoudig. Door symbolen met elkaar te verbinden geef je het te volgen proces aan. Een voorbeeld:

mailpoet en woocommerce | MailPoet en WooCommerce - Dat gaat goed samen!

Dit is een vrij eenvoudige automation: Nadat iemand een winkelwagentje heeft achtergelaten wordt -na een uur vertraging- een email verzonden om de persoon te herinneren, dat hij nog iets in de winkelwagen heeft achtergelaten.

Voor het voorbeeld heb ik dit eenvoudig gehouden, maar persoonlijk zou ik na een dag nog een tweede mailtje verzenden indien de persoon inmiddels al niet een order zou hebben geplaatst.

Helpen automations echt?

De vraag is natuurlijk of sales automation daadwerkelijk je omzet zal verhogen. Dat is sterk afhankelijk van de aard van je product, het type klant wat je hebt en de omvang van je klantenbestand. In een artikel van Harvard Business Review wordt aangegeven dat bij de door hen onderzochte bedrijven gemiddeld 10 tot 30% meer omzet behaald wordt, maar het in enkele gevallen zelfs tot een verdubbeling van de omzet leidde.

Dit is natuurlijk geen enkele garantie voor jouw situatie. Maar door de bank genomen lijkt Sales automation een positief effect te hebben op jouw omzet.

Integratie

Custom Triggers

Waar ik als ontwikkelaar erg over te spreken ben is ook de integratiemogelijkheden die MailPoet biedt. Want MailPoet en WooCommerce zijn al op een diep niveau geïntegreerd, maar in principe kan vrijwel iedere handeling in WordPress als een trigger dienen.

WordPress communiceert met plugins -en ook met zichzelf- door middel van ‘hooks’, bepaalde ‘interne acties’, waar je als het ware op ‘in kan haken’ om iets te laten gebeuren. Door binnen zo’n ‘hook’ een trigger te definiëren kan een programmeur, zonder al te grote inspanning zelfgemaakte triggers implementeren. Hierbij kan je onder meer aan het volgende denken:

  • Een email (met een voorstel voor een vervolgcursus?) vanuit een LMS versturen zodra een cursus is afgerond.
  • Een email versturen als een cursist langer dan een bepaalde tijd niet in een LMS ingelogd is geweest.
  • Vanuit een boekingen systeem automatisch een verzoek tot een review sturen, een week nadat de boeking is afgelopen.

Kortom, vrijwel alles is mogelijk. En dat zonder al te grote inspanningen.

Custom actions

Custom actions kunnen in MailPoet wat complexer zijn dan custom triggers. Want bij een custom trigger wordt op een bepaald al voorgeprogrammeerd moment een aantal bestaande acties aangeroepen. Het enige wat door de programmeur hoeft te gebeuren is de bepalen op welk moment dit moet gebeuren en welke gegevens mee worden gegeven.

Custom actions is eigenlijk precies het omgekeerde. Vanuit MailPoet gaat er een functionaliteit aangeroepen worden, die werkt binnen WordPress zelf. En daar zal vaak iets meer voor geprogrammeerd moeten worden.

Salesfunnels

MailPoet 3.x was totaal ongeschikt voor het bouwen van salesfunnels om letterlijk tientallen redenen. Na Mailpoet 4.x bestudeerd te hebben en zelf een ‘speel-funneltje’ te hebben gebouwd, kon ik alleen maar tot de conclusie komen, dat MailPoet 4.x met de nieuwe automation mogelijkheden hier uitermate geschikt voor is. Met name wanneer je voor de ‘Pro’ versie kiest, met de ‘if / then action’ als mogelijkheid kan je de mooiste salesfunnels bouwen. Dit in combinatie met een goede pagebuilder als Elementor biedt vele mogelijkheden.

Conclusie

Ik heb in 2020 via AppSumo een levenslange licentie op MailPoet gekocht. Dit voor een onbeperkt aantal websites, per website maximaal 10.000 abonnees en een onbeperkt aantal emails per maand. Omdat MailPoet destijds eigenlijk wat tegenviel, heb ik het nooit serieus in gebruik genomen. Ik heb hier 98 dollar ex BTW voor betaald.

Maar wat ik nu heb, doet niet onder voor ActiveCampaign Plus of MailChimp Standard. Wanneer ik de prijzen vergelijk dan heb ik beslist geen miskoop gedaan. Voor nog geen 100 euro heb ik dus levenslang email marketing mogelijkheden die mij anders (gebaseerd op 10.000 abonnees) nu zouden hebben gekost:

  • ActiveCampaign Plus: $189 per maand
  • MailChimp Standard €125,85 per maand
  • MailPoet Pro €87 per maand

Veel van mijn e-Commerce klanten hebben een mailbestand van zo’n 2500 tot 5000 mensen. Laten we ook eens kijken naar de kosten die mijn klanten zouden hebben met deze drie pakketten

Bij 2500

  • ActiveCampaign Plus: $95 per maand
  • MailChimp Standard €55 per maand
  • MailPoet Pro €38 per maand

Bij 5000

  • ActiveCampaign Plus: $145 per maand
  • MailChimp Standard €93,22 per maand
  • MailPoet Pro €61 per maand

Het moge duidelijk zijn, dat inmiddels MailPoet niet langer ‘het kleine broertje’ van MailChimp is. Sterker nog, wanneer je specifiek met WordPress werkt biedt MailPoet mogelijkheden die MailChimp en ActiveCampaign allebei niet bieden. Ik ben blij verrast met de mogelijkheden die MailPoet biedt.

Sales automation met MailPoet

Ik heb in het verleden verschillende cursussen gegeven en blogs geschreven over het belang van sales automation. Ik ben echter nooit eerder een product tegengekomen wat in zowel functionaliteiten uitgebreid als qua prijsstelling voordelig was als de nieuwe automation mogelijkheden van MailPoet. En naast deze automation mogelijkheden heb je bovendien nog een editor voor je transactionele mails, een high performance SMTP server en een complete marketing-mail applicatie.

Of met andere woorden, MailPoet heeft sales automation toegankelijk gemaakt voor de ZZP-er en MKB-er. Randvoorwaarde is natuurlijk wel, dat WooCommerce het middelpunt van je e-commerce is.

Ik heb jarenlang een cursus over Sales Automation met MailChimp gegeven. Maar door de steeds stijgende tarieven van MailChimp heb ik in 2019 -net voor Covid- besloten deze cursus niet meer te geven. Voor mijn doelgroep, de ZZP-er en het MKB, was MailChimp een te duur alternatief geworden om dit in combinatie met de sales automation te gebruiken.

Maar met een aantal aanpassingen kan deze cursus worden ‘omgewerkt’ tot een cursus Sales automation met MailPoet. Alles wat mogelijk was -en nog steeds is- met MailChimp kan ook met MailPoet. En door de hechte integratie tussen MailPoet en het complete WordPress ecosysteem kan er met behulp van MailPoet nog meer op het gebied van sales automation, dan er ooit met MailChimp mogelijk zal worden.

Tijdens mijn ‘kersverse nieuwe cursus’ ‘Sales Automation met MailPoet’ laat ik jou als cursist zien wat mogelijk is met Sales Automation en MailPoet. En niet alleen zien! Want tijdens de cursus zal jij ook hands-on ervaring opdoen, in een speciale ’trainingsomgeving’ ga jij aan de slag om de oplossing voor een aantal -eenvoudige- use cases te implementeren.

Deze eerste cursus in September 2024 is een ‘pilot cursus’, vandaar het verlaagde tarief van 97 euro ex BTW. (de cursus zal straks ca. 100 euro meer gaan kosten). Het aantal cursisten is beperkt tot 6, en ik verwacht dat je na de cursus bereid bent in een kort interview via een video call feedback te geven, zodat ik de cursus ook kan verbeteren.

Wil jij deel uitmaken van het pilot team? Schrijf je dan nu in!

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.