Laten we samen wat tips delen hoe je ChatGPT kan gebruiken voor WordPress.
Wanneer we aan ChatGPT en WordPress denken, denken we waarschijnlijk in de eerste plaats aan bloggen met ChatGPT. En persoonlijk vind ik dat een slecht idee. Wat een blog interessant maakt, is een eigen stijl en een stuk ervaring van de blogger. Iets wat ChatGPT voorlopig (?) niet kan. Ieder blogartikel is een soort ‘gemiddelde’ van alles wat er al ooit over dat onderwerp is verschenen. Nog niet zo lang geleden heb ik een aantal artikelen over ChatGPT / AI en bloggen geschreven, maar in mijn artikel van vandaag wil ik eigenlijk gewoon een aantal handige tips met je delen hoe je ChatGPT aan voor de meer technische kant van WordPress kan gebruiken.
En eerlijk gezegd, ik kom in totaal maar op vier tips, een beetje weinig voor een compleet blogartikel, maar waarom zou ik het allemaal alleen moeten doen? Waarschijnlijk heb jij ook een aantal goede tips die je in de commentaren kan delen. En de echt goede tips worden -met bronvermelding- zo af en toe in het hoofdartikel (wat je nu dus leest) opgenomen.
Een kanttekening die ik hierbij moet maken, is dat ik bij alle onderstaande acties ChatGPT Plus heb gebruikt. Het is mogelijk dat met het gratis account niet alles wat ik hier heb beschreven mogelijk is.
Waar ChatGPT / OpenAI echt goed in is!
Ik heb in het verleden meer dan eens geschreven over tenenkrommende vertalingen door Google Translate. Hoewel het door de jaren wel beter werd, bleef een typische ‘Google Translate’ vertaling heel makkelijk te herkennen.
Maar wanneer je in gesprek gaat met ChatGPT kan deze de Turing Test makkelijk doorstaan. Sterker nog, wanneer we even geen rekening houden met de snelheid van het antwoord (ChatGPT tikt sneller dan ik het kan doen), is de enige manier waardoor ik het vermoeden krijg, dat ChatGPT wel eens geen echt mens zou kunnen zijn, de perfectie in het gebruik van de taal. Spelling, grammatica en stijl zijn beter dan je van veel mensen mag verwachten.
En wanneer ChatGPT voldoende context krijgt, zijn vertalingen door ChatGPT in veel gevallen zeer nauwkeurig.
En dat brengt ons gelijk bij een drietal manieren van gebruik van ChatGPT die ‘iets met taal te maken hebben’. En waar de ‘betere taalkennis’ van ChatGPT vaak beter is dan de onze.
1. Het vertalen van blogposts of product informatie
Wanneer je een meertalige site hebt, dan is ‘automatisch vertalen’ tegenwoordig wel heel makkelijk geworden. En goed ook. Veel vertaalplugins hebben inmiddels koppelingen met ChatGPT en het is letterlijk mogelijk om een goede vertaling in enkele kliks te krijgen. Eén van de plugins waarbij dit werkelijk voorbeeldig werkt is WPML. Maar ook wanneer je vertaalplugin het nog niet ondersteunt, is er geen enkele reden om de teksten niet gewoon met ‘copy / paste’ te vertalen.
2. Het vertalen van je vertaalbestanden van plugins en thema’s
Ik heb in het verleden aardig wat verteld over het vertalen van de vertaalbestanden van plugins en thema’s. Deze vertaalbestanden worden meegeleverd met plugins en in eerdere posts heb ik hier over geschreven.
Wanneer er nog geen Nederlandse vertaling van zo’n vertaalbestand is, dan kan je dit natuurlijk zelf maken. Een programma als PoEdit of een plugin als Loco Translate helpt je daarbij. Op dit moment heeft LocoTranslate zelfs mogelijkheden om met vertaaldiensten te koppelen.
Maar het is ook een mogelijkheid om dit bestand buiten WordPress om via ChatGPT te vertalen.
Er zijn twee opties om dit te doen. Eén voor de techneuten, de andere voor mensen met minder technische achtergrond.
GetText bestanden (‘po’ bestanden) kunnen prima vertaald worden met een eenvoudig tooltje met de verrassende naam ‘gpt-po‘. Het nadeel van gpt-po is echter, dat het echt een tooltje voor programmeurs is. Het is een applicatie voor ‘Node.js’ en wanneer je hier niet mee bekend bent, is het niet iets wat je zomaar zal installeren. Ben je wel bekend met NodeJs, dan is het een handig tooltje wat je in een paar minuten up and running hebt.
gpt-po vertaalt een .po of .pot bestand in een handomdraai naar de door jou gewenste taal. Door het bestand daarna te uploaden naar WordPress kan je daar met Loco Translate de vertaling eventueel nog nabewerken.
De tweede tool is een stuk makkelijker in het gebruik. En is een ‘GPT’, laat maar zeggen een ‘soort plugin’ voor ChatGPT. De GPT heet heel eenvoudig ‘WP .po file translator‘.
Wanneer je op de link klikt, ga je -indien je in ChatGPT bent ingelogd- naar jouw ChatGPT account en activeer je deze GPT. Door een bestand te uploaden en ChatGPT te vertellen in welke taal het vertaald moet worden, wordt het bestand blok voor blok vertaald.
Plaats deze blokken in een tekstbestand met een .po extensie en geef het de juiste naam (als het pot-bestand ‘mijnvertaling.pot’ heet, moet de naam ‘mijnvertaling-nl_NL.po’ worden) en upload het bestand naar de juiste folder in WordPress (waar je het POT bestand vandaan hebt).
Het aardige van beide opties voor het vertalen van GetText bestanden met ChatGPT is dat voor een mens zo’n vertaalstring er soms wat lastig uit kan zien.
Zoals bijvoorbeeld
<a href='%1$s'>The state of your order is %2$s<strong></strong></a>
of nog complexer. Een foutje is al snel gemaakt. Gelukkig heeft ChatGPT hier helemaal geen moeite mee.
3. Het opschonen van shortcodes
Misschien herken je het wel. Je hebt ooit eens gewerkt met een pagebuilder en de grote fout gemaakt om te gaan bloggen met je pagebuilder. Wanneer je dat met DIVI, UX Builder of WPBakery of enig andere pagebuilder die met shortcodes werkt hebt gedaan, en besluit deze pagebuilder niet meer te willen gebruiken, heb je blogposts vol met allemaal rommel.
Of -wat ik zelf bij de hand heb gehad- een klant van mij had zijn algemene voorwaarden en andere juridische documenten prachtig opgemaakt met WPBakery. Maar, na een aantal jaren was hij WPBakery toch meer dan zat en wilde zijn site helemaal laten vernieuwen en opnieuw maken in Elementor Pro.
Het probleem was echter, dat hij niet meer wist waar hij de tekst versies van zijn juridische documenten had. Ze moesten ‘nog ergens’ op een externe drive staan, maar hij wist niet welke.
In plaats van uren te zoeken probeerden we gewoon wat er gebeurde, wanneer we de volgende prompt in zouden geven:
verwijder van onderstaande code alle WordPress shortcodes en maak het gefilterde resultaat op in Gutenberg-block compatible HTML code.
Door de code te plakken in de ‘code-editor’ mode van de Gutenberg editor, hadden we een mooi opgemaakte tekst, totaal zonder shortcodes. De HTML links in de tekst waren wel intact gebleven.
4. Het formuleren van vragen ten behoeve van SEO
Deze sectie is toegevoegd januari 2025
Sinds de komst van Machine Learning binnen de zoekmachines is de manier waarop gezocht wordt op het Internet drastisch veranderd. In mijn artikel over BERT van Google heb ik dit een aantal jaren geleden al aangegeven.
Het draait niet langer meer zo sterk alleen om zoekwoorden en de optimalisatie van die zoekwoorden. Wanneer ik zoek naar een ‘loodgieter’, dan krijg ik ook ‘installatiebedrijven’ in de resultaten. Er is een tijd geweest dat mensen letterlijk zochten op zoekwoorden. Deed je dat niet, dan kreeg je geen resultaten.
Stond ik zaterdagavond laat tot mijn knieën in het water in Waddinxveen (ik zou niet weten, wat ik in Waddinxveen zou moeten, maar alle voorbeelden met Rotterdam en Amsterdam beginnen zo saai te worden), dan moest ik op zoek naar ‘loodgieter waddinxveen spoed’. En dan kreeg ik mogelijk resultaten.
Nu kan ik vrije tekst intikken. Iets als ‘Help! Ik heb met spoed een loodgieter nodig in waddinxveen die vandaag geopend is‘
En ik krijg keurig resultaat:
Omdat mensen een zoekmachine gebruiken om vragen te stellen, ligt het voor de hand dat mensen op zoek gaan door het stellen van vragen. En in de praktijk zie ik dat ook in mijn Search Console. Veel zoekverkeer is het resultaat van gestelde vragen.
Steeds meer zoekverkeer komt vanuit vragen die de gebruiker stelt. En de ‘zoekenden’ die geen Google gebruiken zijn langzaam maar zeker in opmars. Je kan ChatGPT tegenwoordig ook gebruiken om websites te zoeken (alhoewel ik zelf nog niet enthousiast ben over de resultaten), en er zijn meer zoekmachines die voortborduren op de OpenAI-API. NLP processing (Nee, niet Neuro Linguistic Programming, maar Natural Language Processing) is sterk gebaseerd op context. Die context wordt bepaald door de omliggende tekst, de tekst in de pagina’s waarheen verwezen wordt, en de pagina’s die naar deze pagina verwijzen. Context wordt ook bepaald uit de vragen en de antwoorden op de vragen.
Wat is er beter dan de vragen die jouw blogpost adresseert expliciet te benoemen? Maar jouw fantasie is beperkt. De blogpost die jij schrijft kan nog veel meer andere vragen beantwoorden, dan degene die jij zo weet te verzinnen!
Ik ben dus ruim een maand geleden begonnen met een klein experiment. Ik legde mijn 10 best bezochte blogposts van de voorafgaande maand voor aan ChatGPT en vroeg om vijf vragen die door de blogpost (met een link daarnaartoe) worden beantwoord. Die suggesties heb ik opgenomen onder aan ieder blogartikel. En het aardige is, dat wanneer ik in Search Console kijk, ik zie dat de tien ‘aangepaste blogposts’ hun CTR (Click Through Rate, het aantal keren dat iemand in Google doorklikte nadat mijn post in de zoekresultaten verscheen) voor iedere post minimaal verdubbeld is. Dat wil overigens niet zeggen, dat mijn resultaten ook vaker getoond werden. Wat het wel wil zeggen, is dat de relevantie met betrekking tot de gestelde vraag wel groter is geworden. Kortom, door ‘vragen voor te formuleren’, bereik je in de Google zoekresultaten een gerichter publiek.
Het zoekverkeer vanuit AI search engines is ook drastisch toegenomen. Maar ik kan niet zeggen, of dat door mijn ‘vragen over de stof’ aan het einde is, of dat het komt dat de AI search engines in het algemeen aan populariteit winnen.
Onderaan dit artikel zie je hoe ik dit sinds kort doe. En voor jouw informatie, deze vragen zijn allemaal door ChatGPT gegenereerd. Na het publiceren van het artikel tik ik bij chat GPT de volgende prompt in, en verwerk het resultaat hiervan in mijn blogartikel op een manier zoals je hier onderaan het artikel ziet.
Op welke vijf vragen geeft het blogartikel op [vul hier een url in] antwoord? Geef het antwoord in de vorm van vragen.
Dat ‘Geef het antwoord in de vorm van vragen’ lijkt wat dubbel op (dat had ik toch ook gevraagd?) maar ik merkte dat vrij vaak het antwoord toch in de vorm van bulletpoints met betrekking tot de inhoud kwam.
5. Code genereren via AI
Toegevoegd januari 2025
Laten we nog een stapje verder gaan. In mijn blogartikel ‘Bouw je eigen shortcode met AI‘ heb ik je laten zien, dat je zonder een regel te programmeren WordPress shortcodes kunt genereren. En wanneer je even de tijd neemt om WordPress een beetje beter ‘van binnenuit’ te leren kennen, dan kan je in de workshop ‘Bouw je eerste WordPress plugin met ChatGPT‘ zelfs leren hoe je zonder een regel code te schrijven een complete WordPress plugin kunt maken.
En nu jij?
En jij? Heb jij nog ervaringen met of tips over het werken met ChatGPT en WordPress? Deel je ervaringen in het commentaar. Alvast namens mij en alle toekomstige lezers bedankt voor je bijdrage!
Dit blogartikel geeft antwoord op ondermeer de volgende vragen:
- Hoe kan ik ChatGPT gebruiken voor het vertalen van blogposts of productinformatie?
- Op welke manier kan ChatGPT helpen bij het vertalen van vertaalbestanden van plugins en thema’s?
- Hoe kan ChatGPT worden ingezet voor het schrijven van eenvoudige code voor WordPress?
- Welke rol kan ChatGPT spelen bij het verbeteren van bestaande code in WordPress?
- Hoe kan ik ChatGPT gebruiken voor het genereren van ideeën voor blogonderwerpen?