Laat je website het werk doen
Voor veel mensen is een website nog steeds iets wat je hebt, omdat op je visitekaartje nu eenmaal verwacht wordt, dat er een url naar een website op staat. Tenminste, dat is de indruk die ik krijg als ik sommige websites bezoek.
Neem de zoekmachines serieus
Je wilt natuurlijk graag, dat je site gevonden wordt. Toch merk ik vaak, dat bij veel websites het bijna lijkt of iemand er al het mogelijke aan heeft willen doen om maar niet gevonden te worden. Google is je vriend! Ik heb ongeveer 15.000 tot 20.000 unieke bezoekers per maand en de helft hiervan komt via Google. Wanneer ik mijn klanten vraag, hoe ze mij gevonden hebben, blijkt 40% via de zoekmachines te komen. Heb je nog tijd, om 40% meer klanten te woord te staan? Begin dan met Google serieus te nemen. Een goed begin voor een succesvolle website is de SEO Checklist van WordXPression. En vergeet niet om ook te controleren hoe je website het doet op de mobiel! Dit is sinds 2014 een heel belangrijk gegeven voor Google.
Werk aan je mailinglijst
Natuurlijk ben je er nog niet, wanneer iemand -via Google of andere bron- op je website komt, weet je nog niets van hem. Bovendien heb je geen enkele garantie dat hij ooit terug zal komen! Wat je dus als eerste wilt, is een manier te hebben om hem te bereiken. En dat doe je door hem om zijn email adres te vragen. Hoe je dat effectief kunt doen, lees je in het gratis e-boek ‘Verleid je Klant’. Om een succesvolle website mag een ‘gratis geschenk’ eigenlijk niet ontbreken.
Maak je productaanbod direct duidelijk
Soms kom ik op een website, waar de homepagina vol staat met informatie over het bedrijf. Dit is echter zelden hetgeen de bezoeker als eerste wil weten. Je bezoeker komt met een probleem wat hij opgelost wil hebben. Het eerste wat hij wil, is ontdekken, hoe jij hem helpt bij het oplossen van dat probleem. Dit is de informatie die je direct (je vertelt het op de homepage) of indirect (met behulp van knoppen of afbeeldingen die hij niet over het hoofd kan zien verwijs je hem door) op de homepage.
Maar wat nu als iemand via Google komt? Dan kan hij in principe op iedere willekeurige pagina binnen komen! Je kunt toch niet op iedere pagina je productaanbod plaatsen?
Eigenlijk kun je dat wel. Zoals je in het volgende punt kunt lezen, behoor je voor een succesvolle website ook te bloggen. En als je je zoekmachineoptimalisatie goed hebt geregeld, heb je een grote kans, dat op het moment, dat iemand op een blogartikel van je komt. Door het onderwerp van je artikel weet je al enigszins, wat de mogelijke interesse van je bezoeker is. Zorg dan ook altijd dat er in het blogartikel of er net onder een directe link wordt gelegd tussen je product en het onderwerp van het artikel! Maar overdrijf het niet. Je blogartikel moet geen ‘advertorial’ worden.
Geef een reden om terug te komen
Google is dol op nieuwe content. Maar dat heeft ook een reden: Mensen zijn dol op nieuwe content, en Google biedt graag aan, wat mensen willen zien. Bloggen is om allerlei redenen dan ook heel goed voor jou! Allereerst omdat je beter gepositioneerd wordt in de zoekmachines. Ten tweede omdat je wel heel veel kansen hebt, om je bezoeker te bereiken. En tenslotte omdat je je bezoeker ook een reden geeft terug te komen. Hij heeft immers het antwoord op zijn vraag gevonden op jouw site. Als hem dit vaker overkomt, maak je een grote kans dat je op een gegeven moment de primaire bron voor zijn informatie over jouw onderwerp zal worden. Sommige klanten van WordXPression lezen de blog meer dan 2 jaar, voor ze besluiten klant te worden. Ik vraag mij af, hoeveel daarvan WordXPression zouden hebben weten te vinden precies op dat moment, dat ze klaar zijn voor een nieuwe website.
Beloon verwijzingen
En ten slotte die ene tip die er voor zorgt dat jouw succesvolle website net iets succesvoller is dan al die andere! Beloon verwijzingen. Wanneer jij iemand doorverwijst naar de website van WordXPression, al is het maar om een gratis e-boek te downloaden, kun je hiervoor een beloning ontvangen. Hoe je dit voor je eigen website op kunt zetten, kun je hier lezen.
De kern hiervan is echter, dat je bereid bent om een vergoeding te geven voor iedere nieuwe klant die door anderen naar je verwezen wordt. Dit is iets wat waarschijnlijk (nog) niet door veel van je concullega’s wordt gedaan. En dit kleine verschil kan een grote verandering voor je betekenen.
Toe aan een betere website?
Dan heb je geluk. Tot 15 juni gelden er grote kortingen, wanneer je besluit een nieuwe website te nemen…