Word je door Google bestraft, als jij gaat gastbloggen?
Hoe leuk is het om te merken, dat je blog ook gelezen wordt. Zelfs die artikelen die inmiddels al drie jaar of langer geleden geschreven zijn. En een vraag van Renée Daniels (“Mijn eerste vraag in dit kader: heb je ook een blog geschreven over duplicate content? Want mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk hoe je dat inricht zonder ruzie te krijgen met Google. “) bood mij de inspiratie voor een nieuw artikel. Eigenlijk had ik mijn antwoord aan Renée in januari 2015 willen verwerken in een blogpost, maar ik bedacht mij, dat mijn antwoord aan haar gelijk een goede introductie is voor het feit, dat ik actiever gastbloggers wil zoeken voor op mijn site. En niets is zo goed als een artikel over Gastbloggen om dit onder de aandacht te brengen.
Als gastblogger richt je je tot het publiek van die blog.
Eigenlijk is de vraag over duplicate content helemaal niet relevant. Want als gastblogger met een beetje eigenwaarde laat je jezelf er nooit toe verlagen om een bestaande blogpost te hergebruiken. Dat kan toch ook helemaal niet! Ik heb al mijn blogposts speciaal voor jou geschreven. MIJN PUBLIEK. Jij, de ondernemer die actief aan de slag wil met zijn marketing op het Internet en daar WordPress bij wil gebruiken. Hoe groot is de kans, dat ik en gastblog voor hetzelfde publiek schrijf? Zelfs al zou het een vergelijkbaar publiek zijn, het is niet mijn publiek, maar het publiek van mijn gastheer of gastvrouw. En ik heb me aan de regels van het huis aan te passen.
In mijn eigen bloghuisje ‘WordXPression.com’ heb ik het voor het zeggen en mag ik zo arrogant zijn te veronderstellen, dat jij speciaal voor mij komt (wat natuurlijk helemaal niet waar is, je komt voor de informatie, maar laat mij even in die waan!). Ik mag ongegeneerd verwijzen naar ieder blogartikel wat ik ooit geschreven heb en dat zal ik ook zeker doen! Blog ik op de site van een ander, is het heel onbeschoft om constant naar mijn eigen artikelen te blijven verwijzen. Een linkje aan het einde van het artikel is ok, maar gastbloggen mag niet uitdraaien op schaamteloze zelfpromotie. Dat laatste is alsof je binnenvalt op een feestje en vertelt, dat bij jouw beter bier wordt geschonken en iedereen welkom is daar te komen drinken.
Een gastblog heeft dus een andere toonzetting. Het is geen bombastische symfonie van zelfverheerlijking, maar een nocturne… met een bescheiden toegift.
Maar hoe doe je dat praktisch?
Maar hoe doe je dat praktisch? Als je al moeite hebt je eigen 52 blogartikelen per jaar te schrijven, is het dan slim om jouw energie ook nog eens in het bloggen voor anderen te stoppen?
Natuurlijk is dat zo! En je mag ook best blogartikelen hergebruiken.
Zolang je ze ook maar herschrijft. Want ook jouw gastpubliek heeft recht op originele content. Als je mijn blog leest, merk je wellicht, dat ik soms in herhaling val. Dat is niet, omdat ik -nu ik de 50 gepasseerd ben- bezig ben af te takelen (daar begint een mens op zijn 18e al mee!) en het allemaal niet meer zo goed kan onthouden. Het is vooral opdat repeteren de beste manier van leren is. En iets wat ik jouw op manier ‘A’ vertel, bij een ander beter blijft hangen, als ik manier ‘B’ gebruik. Dus ik vertel hetzelfde verhaal wel eens op verschillende manieren. En dat is nu precies, wat jij als gastblogger ook gaat doen.
Stem het af met de gastheer
Allereerst vraag je natuurlijk wat je gastheer of gastvrouw eigenlijk van je verwacht. Want misschien wil jij wel graag over een heel ander onderwerp schrijven, dan jouw gastpersoon eigenlijk verwachtte. Daarna stel je wat vragen over het publiek. Ga er niet van uit, dat dit publiek gelijk is aan het jouwe!
En nu is het en goed moment, om een oude blog uit de kast te pakken. Het liefst één van minimaal 3 jaar terug! En na het lezen van dit oude blogartikel, schrijf je voor jezelf de vijf belangrijkste punten op uit deze blog. En daarna ga je boodschappen doen, koken, eten… en na het eten schrijf je, zonder nog naar de oude blogpost te kijken, jouw gastblog artikel.
Hoe groot denk je dat de kans is, dat dit artikel ‘sprekend op het oude’ lijkt? Het artikel is gegroeid met nieuwe inzichten, het is herschreven omdat je letterlijk afstand gecreeerd hebt tussen het oude en het nieuwe artikel… het is een nieuwe blogpost, met als basis iets uit het verleden.
Ja maar ze hebben speciaal gevraagd of ze die ene blogpost mogen plaatsen!
Mijn uitgangspunt is, dat de blogposts die ‘in mijn huis’ ontstaan zijn, mijn huis niet uitgaan. Met andere woorden: Ik geef geen toestemming om mijn blogpost te herplaatsen. Daar doe je niemand recht mee. Maar als jij geen nee kunt zeggen, dan moet je vertellen, dat de blogpost geplaatst mag worden, mits er een canonical url wordt ingesteld. Die canonical URL is een stukje meta-informatie waarmee je Google vertelt: ‘Lieve meneer Google, ik weet dat dit duplicate content is, maar het is uitsluitend als eerbetoon aan de oorspronkelijke schrijver. En die kunt u op deze URL vinden. Echt… ik hoef de credits niet, geef alle credits aan die persoon’. Hoe je dat doet? Heel eenvoudig, door -indien je WordPress SEO gebruikt- onder het tabblad ‘geavanceerd’ de URL van het oorspronkelijke artikel in te geven.
De canonical URL
Dit gebruik van de Canonical URL kan ook in andere situaties handig zijn. Een klant van mij heeft bijvoorbeeld al langere tijd geblogd op WordPress.com en krijgt behoorlijk wat zoekverkeer naar zijn WordPress.com posts. Hij ziet echter natuurlijk het liefst de mensen naar zijn (bijna live te gane) nieuwe site toekomen. Wat is zo’n geval de beste manier is, is de blogs uit de ‘.com’ site te importeren in zijn nieuwe site, maar in die nieuwe site aan te geven, dat hij zich ervan bewust is dat de originelen op de WordPress.com site staan… nieuwe blogposts komen alleen op de nieuwe site, op de oude site een link naar de nieuwe blog… en uiteindelijk wordt zo de oude blog uitgefaseerd, zonder dat er ooit door Google ‘duplicate content’ zal worden gesignaleerd. Omdat we ere geven aan wie de ere toekomt!
Blog jij nog steeds niet? Wat houd je eigenlijk tegen? Het enige geldige excuus wat ik kan bedenken, is dat je nog steeds geen WordPress site hebt. Met WordXPress XPress is dat echter zo opgelost: In één dag wordt jouw website gebouwd en gaan we samen aan de slag om jou aan het bloggen te krijgen.