Social Networking, had ik het maar zelf bedacht!
Ook al bestaat Hyves niet meer, is MySpace een schaduw van wat het ooit geweest is en weet vrijwel niemand meer wat ‘LiveJournal’ was, Social Networking is niet meer uit ons leven weg te denken. Facebook, Twitter, WhatsApp… hoewel er nog steeds mensen zijn die het niet gebruiken, is er inmiddels niemand meer, die er niet van heeft gehoord.
Vooral Facebook kan voor jou, als ondernemer, een belangrijk middel zijn om je dienstverlening te verbreden. En dan niet door iedereen die het ooit gewaagd heeft ‘vrienden’ met je te worden dood te spammen met allerlei berichten, maar om de mensen die jou al hun vertrouwen hebben gegeven en klant zijn geworden een bredere vorm van dienstverlening aan te bieden. Bijvoorbeeld door een Facebook groep te beginnen voor support, discussie over het gebruik van je producten. Of gewoon gelijkgestemden relevant met elkaar te laten kletsen.
Diverse klanten van mij die in de coaching en trainingsbranche zitten doen dit inmiddels met redelijk tot veel succes. Laat jouw klanten met elkaar in contact komen en de ervaringen met elkaar delen.
De nadelen van Facebook
Toch zijn er hier nadelen aan verbonden. Je kunt namelijk niet zomaar verwachten dat iedereen ook Facebook heeft en uitsluitend vanwege jouw groep op Facebook een account zou willen nemen. Bovendien ben je op deze manier afhankelijk van Facebook. Ken je MySpace nog… en Hyves? Enig idee wat er gebeurd is, met al die groepen die daar ontstonden? Of wat betekent het voor je indien Facebook ineens geld zou gaan vragen voor een lidmaatschap?
Zou het niet mooi zijn als je een ‘Facebook groep’ achtige dienst zomaar tot de beschikking zou kunnen hebben in eigen beheer?
Dat kan gelukkig ook. En om wat duidelijker te zijn: Deze mogelijkheid bestaat al een groot aantal jaren. De plugin ‘BuddyPress’ maakt van jouw website in een handomdraai (nou ja, het vergt wel iets meer werk dan dat) een ‘Social Media site’. Inclusief de mogelijkheid om groepen te maken, informatie te delen en ‘vrienden’ te maken.
Dus je eigen Facebook?
Het ‘Social Media site in een handomdraai’ zou je er misschien toe verleiden om eens de gok te wagen en je eigen ‘Facebook’ op te zetten. De functies die BuddyPress biedt zou je in staat stellen een aardige ‘Facebook kloon’ op te zetten. Ik zou je echter niet adviseren om hier aan te beginnen. Facebook bestaat al. En een Social Network heeft technisch en functioneel heel wat meer voeten in de aarde dan het installeren van een plugin.
Waar is de plugin dan wel geschikt voor? Een voorbeeld: Jij geeft een training. En het maakt even niet uit of het hier gaat om een hobbytraining, een professionele opleiding of een groeps-gewijze coaching. Als extra dienstverlening zou je jouw trainees de mogelijkheid willen bieden met elkaar in contact te blijven. Wat is er mooier dan je eigen ‘Social Media’ platform, waar mensen na de training berichten uit kunnen wisselen, elkaar kunnen inspireren en gewoon met elkaar in contact kunnen blijven.
Dat kan allemaal toch ook op Facebook?
Natuurlijk kan dit ook in een Facebook groep. Maar niet iedereen heeft Facebook. Bovendien komen de mensen die naar Facebook komen niet naar jouw site. Bedenk: Dit zijn mensen die jou kennen, die producten bij je hebben afgenomen en mogelijk bereid zijn meer producten bij je af te nemen. Jij geeft ze nieuwe redenen om naar jouw site te komen. Als ze er toch zijn, lezen ze mogelijk jouw meest recente blogposts en overwegen ze zich voor een vervolgtraining in te schrijven. Je houdt de klant meer betrokken bij je dienstverlening.
Enkele ideeën ?
In wat voor situaties zou BuddyPress een goede aanvulling voor je dienstverlening kunnen zijn?
- Je geeft regelmatig online of offline trainingen. En je wilt klanten ‘extra dienstverlening’ bieden door ze met elkaar en met jou te laten discussiëren over het onderwerp van de training.
- Je geeft creatieve cursussen. Je bied je klanten graag de mogelijkheid elkaar te motiveren en inspireren door elkaar het werk te laten zien.
- Jouw vereniging, school of kerk wil haar leden een communicatieplatform geven.
- De producten die je levert, lever je aan klanten met een passie. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn, als je muziekinstrumenten zou verkopen. Je geeft jouw klanten op jouw platform de mogelijkheid hun optredens, demo’s en andere zaken te delen…
Er zijn vele mogelijkheden te bedenken, hoe jij BuddyPress zou kunnen gebruiken. Twijfel je er over of jouw idee zou kunnen werken? Laat dan hieronder een reactie achter en ik reageer gegarandeerd. Of neem gewoon contact op om een keer rustig de mogelijkheden reëel te bespreken.
Dit artikel geeft een antwoord op de volgende vragen:
- Wat is BuddyPress?
- Hoe kan ik mijn eigen Social Media Netwerk opzetten?
- Hoe communiceer ik online beter met mijn klanten?