Er is een aantal zaken aan het veranderen. Wat kan dit voor jou betekenen.
Every crisis is a new opportunity
Chinees spreekwoord
“Every crisis is a new opportunity”
Volgens sommigen is dit een oud Chinees spreekwoord, anderen schrijven deze levenswijsheid toe aan Warren Buffet of Napoleon Hill. Maar van wie deze spreuk oorspronkelijk ook afkomstig mag zijn, er zit een diepe kern van waarheid in.
Want per definitie grijpt een crisis diep in op de manier waarop mensen gewend zijn te leven. Er vinden noodgedwongen veranderingen plaats en -hoe spijtig ook- hier komt Darwin ook om de hoek kijken. Degenen die zich het best weten aan te passen overleven.
Gezien de ernst van de hele corona epidemie wil ik de term ‘overleven’ hier vooral spreekwoordelijk houden. Het is diep tragisch hoe deze ziekte om zich heen woedt. En sinds de Spaanse griep is er denk ik geen ziekte geweest die zoveel invloed op ons doen en laten heeft gehad.
Vrijwillige quarantaine
Om twee redenen zit ik op dit moment in vrijwillige quarantaine. De eerste reden is omdat ik een ‘risicogroep’ ben. Door mijn reuma en een recent ondergane operatie heb ik een zwakkere gezondheid en ben er meer vatbaar voor. Maar ook omdat ik dagelijks wel symptomen van het virus vertoon. Niet omdat ik besmet zou zijn -hoewel dat natuurlijk niet uit te sluiten is- maar omdat ik door mijn allergieën ieder voorjaar wel een aantal dagen last heb van neusverkoudheid, hoest, keelpijn of een wat moeilijkere ademhaling.
Ik heb geen idee of mijn symptomen komen door mijn allergieën die ik sinds mijn zeventiende heb (waarschijnlijk wel), of eigenlijk symptomen van het COVID-19 virus zijn (hopelijk niet), die zich achter mijn allergie symptomen verbergen.
Maar voor mijzelf en de samenleving lijkt het mij veiliger, wanneer ik mij even in een vrijwillige quarantaine plaats. Zoals veel meer mensen doen, wanneer ze mogelijk symptomen ontdekken.
Een ingrijpende verandering
Zo’n zelfopgelegde quarantaine is een ingrijpende verandering. Want ineens ben je sterk afhankelijk geworden van andere partijen. Hoe en wat, en de ‘avonturen’ die ik inmiddels heb meegemaakt hoort meer thuis in een persoonlijke blog, maar waar het vooral om gaat is dat ik niet de enige ben die ‘in vrijwillige quarantaine’ leeft. En veel van de mensen die dit niet doen hun sociale contacten tot een minimum beperken.
En daardoor doen we veel meer online. Ik ken vrijwel niemand die op dit moment niet thuis werkt. Maar we doen ook onze aankopen liever online. Deels omdat we moeten (een groot aantal winkels heeft de deuren tijdelijk dicht gedaan), deels omdat we veel minder geneigd zijn de deur uit te gaan voor onze boodschappen.
Honderdduizend nieuwe banen!
Deze toename in het online winkelen heeft ertoe geleid, dat een bedrijf als Amazon honderdduizend nieuwe vacatures heeft aangekondigd. Wereldwijd, om aan de online vraag tegemoet te komen. Het logistieke proces is niet ingericht voor een dergelijke vraag. In het kielzog daarvan zal ook veel veranderen op het gebied van het wegvervoer. Want er zal veel minder sprake zijn van het vervoeren van producten naar winkels, maar meer van huis aan huis bezorging.
Ook heeft Amazon het online adverteren op dit moment zo goed als stil gelegd. Want waarom zou je geld uitgeven aan online advertenties, als je je huidige klantaanbod maar nauwelijks kan bedienen.
Niet alleen Amazon
Maar het is niet alleen Amazon die wel vaart bij deze crisis. Ik merk het zelf ook met mijn t-shirt winkels. Eind februari/begin maart is een slappe tijd in de t-shirt handel. In het najaar en winter zijn het de sweaters en hoodies die goed verkopen. En in april beginnen mensen weer t-shirts te kopen. Maar in februari en maart ligt de hele verkoop op een laag niveau.
Behalve dit jaar. Zonder advertentie inspanningen kwam er ineens een golf van bestellingen via mijn t-shirt sites los. Want nu mensen niet meer ‘live’ winkelen, willen ze toch blijven winkelen. En nu veel grote evenementen, waar gebruikelijk veel t-shirts en andere merchandise wordt verkocht, zijn afgelast, gaan de typische ‘event buyers’ op zoek naar andere bronnen om bedrukte t-shirts te vinden.
Een complete aardverschuiving
Een groot aantal winkels heeft inmiddels de deuren gesloten om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen. De vraag is alleen, hoeveel bedrijven deze deuren ook weer zullen openen. Want het straatbeeld in veel plaatsen was al, dat er steeds meer winkels voorgoed de deuren dichtdoen, om de klanten online verder te helpen.
Deze trend zal zich alleen maar verder voortzetten. Want nu we -noodgedwongen- het gemak van het thuis bestellen van de artikelen die we vroeger ‘in real life’ kochten hebben gemerkt, zullen we vaker vanuit onze leunstoel of aan de keukentafel de boodschappen doen.
Wat het niet tijdig onderkennen van een dergelijke trend kan betekenen, hebben we een aantal jaren geleden mogen ervaren, toen een warenhuis icoon als V&D voorgoed de deuren moest sluiten.
En jij als ‘kleine’ ondernemer
Deze tijd is voor veel klanten van mij een ware overlevingsstrijd. Vooral wanneer jouw dienst of product afhankelijk is van persoonlijk contact. Zoals bijvoorbeeld één klant van mij, die voornamelijk afhankelijk is van ambulante handel (marktverkoop). De meeste markten zijn op dit moment afgelast. In een sneltreinvaart mag ik nu voor hem een webshop neerzetten, omdat hij nooit de behoefte -of de wil, hij had het druk genoeg- had om ook de mogelijkheid om online te kopen aan te bieden.
Zoals de vele coaches, die mensen op persoonlijke één op één basis begeleiden. Er is op dit moment heel veel vraag naar boekingssystemen, waarbij de klant een online afspraak kan plannen en betalen.
Zoals al die mensen die cursussen en trainingen geven. Zelf heb ik alle WordXPression cursussen tot en met de zomer afgelast. Ik ga ervan uit dat na de zomer de COVID-19 crisis wel opgelost zal zijn. Cursussen en trainingen is een belangrijk deel van mijn inkomen en ik heb geluk, dat ik recent de online training ‘Een eigen T-Shirt Business’ van de T-Shirt Academy heb gelanceerd. Want die loopt goed en is 100% online.
Een aantal van mijn klanten biedt online trainingen aan. Een aantal doet dat niet. En raad eens wie het hardst door deze crisis wordt getroffen.
Het is op dit moment belangrijk om eens goed naar jouw diensten- en productpakket te kijken en na te gaan, wat je op dit moment anders kan doen. Voor nu en morgen. Want sommigen zullen straks, na de COVID-19 crisis, hun oude leven weer oppakken, maar grotere aantallen zullen een deel van de ‘nieuw aangeleerde gewoonten’ tot een standaard handelen maken. En als jij je daarop niet hebt weten aan te passen, houd je het niet zo gek lang uit. Kijk maar naar V&D.
Een extra zekerheid
Maar voor jou als ZZP-er of MKB-er is er ook nog een andere reden om goed na te denken over je toekomst. Als er één ding is, wat deze crisis heeft aangetoond, is het hoe kwetsbaar jouw inkomstenbron kan zijn. Als ondernemer ben je het aan jezelf verplicht om naast je reguliere bron van inkomen een ’tweede bron’ (of derde of vierde) aan je inkomstenpakket toe te voegen. Je zal iets als ‘passief inkomen’ moeten ontwikkelen, maar als je dit doet, doe dat dan wel op de juiste manier en met de juiste verwachtingen.
Het WordXPression aanbod
Van oudsher bied ik met WordXPression een drietal ’typen’ website aan. Allereerst de ‘gebruikelijke’ ondernemerswebsite. Daarnaast webwinkels en online leeromgevingen. Laat me met mijn ervaring om snel een dergelijke omgeving in te richten jou helpen om over deze crisistijd heen te komen. Want ook wanneer de COVID-19 crisis ten einde loopt, zal het ondernemerslandschap zou veranderd zijn, dat alleen de best aangepasten het vol zullen houden.