Als de klanten niet komen, kan je ze zelf opzoeken!
In de WordXPression blog heb ik diverse malen manieren om je webwinkel te promoten de revue laten passeren. Naast het oude, vertrouwde SEO zijn ook Facebook advertenties en een Affiliate programma goede mogelijkheden.
Iets waar ik het tot nu toe nog niet over heb gehad is de mogelijkheid om meer naamsbekendheid te genereren door je aanwezigheid op beurzen.
Hierbij is één ding wel cruciaal! Ga alleen naar beurzen toe die naadloos passen bij je product. Je kraam met voedingssupplementen valt echt uit de toon op een beurs voor gamers en jouw T-shirts met stripfiguren zullen op een ‘creatieve handen’ beurs ook niet veel aandacht krijgen. En wat je vooral moet vermijden zijn de vlooienmarkten. Daar komen de mensen die op koopjes jagen. Niet het publiek wat jouw primaire doelgroep zal worden.
Kom goed beslagen ten ijs
Vaak kost een kraam op een beurs aardig wat geld. Wil het de moeite waard zijn, is het vooral van belang, dat je ‘uit de rode cijfers’ komt. Wanneer je je vooral richt op de verkoop op de beurs zelf, dan kan dit best een flinke uitdaging worden. Daarom is het van belang dat je de beurs niet (alleen) ziet als een verkoop kanaal, maar vooral ook een manier om meer mensen te kunnen bereiken.
En dat kan op verschillende manieren. Laten we daar eens beter naar kijken.
Zorg voor ‘Strooimateriaal’
Natuurlijk ga je niet lopen folderen. De meeste beurzen vinden dit trouwens ook niet goed. Maar het is wel goed om een flyer, of op zijn minst een visitekaartje, met je website en andere informatie bij je stand te hebben liggen. Veel mensen zullen overweldigd zijn door de beurs en thuis nog eens rustig dingen na willen zoeken. Geef ze daar gelegenheid toe.
Geef een ‘Beursprijs’ weg
Flyers is een passieve manier van contact leggen. Je bezoeker pakt een stuk papier weg van een stand en alles wat jij kan doen, is hopen, dat hij er ook iets mee zal doen. Het wordt al een stuk actiever wanneer je een ‘beursprijs’ weggeeft. Je verloot bijvoorbeeld onder alle mensen die hun email adres doorgeven een prijs. Zorg hierbij wel, dat de prijs past bij je productaanbod. Wanneer je bijvoorbeeld een iPad verloot, zal je ongetwijfeld veel email adressen krijgen. Maar dat zijn niet per se geïnteresseerden in je product. Vergeet je bij de voorwaarden overigens niet de nieuwe regels van de GDPR?
Noteer de gegevens van je kopers.
Bij voorkeur verkoop je dus niet ‘over de toonbank’, maar noteer je de gegevens van je klant. Je wilt hem immers later je nieuwsbrief en andere aanbiedingen kunnen sturen. Dit kan heel eenvoudig door je webwinkel ‘om te toveren’ in een POS, een ‘Point of Sale’ systeem. Gebruik je WooCommerce dan kan dit eigenlijk al heel eenvoudig. In het verleden heb ik al eens een plugin besproken, waarmee dit eenvoudig mogelijk is.
Een tijdje later heb ik nog een andere goede POS plugin ontdekt, die ik binnenkort ook zeker zal bespreken. En met name wanneer behalve jijzelf, wellicht ook minder ‘computer savvy’ mensen de kassa zullen bedienen, zou ik deze laatste plugin zeker aan willen raden, omdat hij net iets gebruikersvriendelijker is.
Natuurlijk wil je alleen de naam en het email adres noteren. De klant neemt het product mee, je hoeft dus niet op te sturen. Voor de klant makkelijk, omdat hij dan direct de factuur per email krijgt. En voor jou natuurlijk, omdat je dan de gegevens hebt voor toekomstige aanbiedingen. Vergeet overigens niet de klant om zijn akkoord hiervoor te vragen.
Afrekenen – Pinnen voor beginnelingen
Wanneer je producten op een beurs aanbiedt, dan wil je natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om de klant te laten pinnen. Voor die gelegenheid een pinapparaat kopen is natuurlijk iets te veel van het goede. Je kan echter wel heel makkelijk pinapparaten huren. Voor een mobiel apparaat dat via Wifi of GSM werkt (let op: Pin apparaten werken uitsluitend op beveiligde Wifi, openbare, onbeveiligde netwerken zijn ongeschikt) mag je ongeveer rekenen op de volgende kosten (diverse verhurende partijen vergeleken, dit is een aardig gemiddelde):
- Borg 700 euro. Krijg je terug als het apparaat ongeschonden terug wordt bezorgd.
- Eénmalig (per verhuurperiode) ‘administratie’, ‘setup’ of ‘contract’ kosten. ca. 35 euro
- Huurkosten per dag 22 euro
- Kosten per transactie 40 cent
- Meerprijs voor creditcard acceptatie 20 euro.
Een eenvoudig rekenvoorbeeld. Je verkoopt op een 2 daagse beurs 200 producten, 10 euro per stuk. Je hebt dus een omzet van 2000 euro. Je kosten voor de pin betalingen zijn : 35 + (2 x 22) + (200 x 0,40) + 20 = 179 euro.
Dat is dus best een pittige uitgave. Maar gelukkig kan het ook goedkoper.
De budget oplossing
Er is een aantal partijen die ‘kaartlezers’ uitgeven, die je kan koppelen via een app en dan via die app creditcard en bankkaarten kan accepteren. Eén van deze partijen is Sumup. Voor enkele tientjes koop je hun card reader die zowel creditcards als bankkaarten kan lezen. Het aardige is, dat je behalve voor die lezer daarnaast uitsluitend per transactie betaalt. Dit is echter niet -zoals bij de verhuurders van ‘grote’ pinapparaten- een vast bedrag, maar een percentage van je transactie.
Een rekenvoorbeeld op basis van dezelfde gegevens.
- Kosten kaartlezer 39 euro (op het moment van het schrijven van dit artikel)
- Transactie kosten 2,75% (vanaf 200o euro 2,5%)
De kosten van de kaartlezer zijn éénmalig. Ga je naar een tweede beurs, kan je de kaartlezer gewoon opnieuw gebruiken en heb je daarna uitsluitend de kosten van de transacties.
In totaal ben je voor je eerste beurs dus kwijt : 39 + (2,75% x 2000) = 94 euro. Iets meer dan de helft dus. Zeker de moeite waard om te overwegen. Verdien je onverhoopt geen cent op de beurs, dan ben je alleen de kosten voor de ‘reader’ kwijt.
Beide rekenvoorbeelden zijn overigens alleen van toepassing wanneer incidenteel voor een korte tijd mobiel af wilt rekenen. Sta je regelmatig op beurzen is een langlopend contract met een pin provider zeker aan te bevelen.
Showcase je totale aanbod!
Waarschijnlijk ben je slechts in staat een deel van je aanbod mee te nemen. En dat geeft op zich helemaal niet. Zorg alleen wel, dat je bezoeker weet wat je aanbiedt. Dit kan bijvoorbeeld door een werkstation (tablet op zuil of een simpele ‘laptop aan ketting’) neer te zetten waar mensen zelf op kunnen zoeken of een aantal ringbanden neer te leggen, met daarin een afgedrukt overzicht van je productaanbod. Of je zet gewoon een grootbeeld televisie neer en laat daarop een slideshow zien.
Ook als je niet superveel producten hebt, is er veel voor te zeggen je productaanbod te beperken. Hoe meer je aanbiedt, hoe langer een bezoeker na moet denken over de eventuele aankoop. Neem bijvoorbeeld alleen je tien best verkopende producten mee en neem bij interesse voor andere artikelen een bestelling op.
Toon QR Codes!
Wie gaat er tegenwoordig nog zonder telefoon naar een beurs? Niemand toch! Zet twee grote borden aan beide kanten van je stand met een QR code die verwijst naar je webshop. Wil je het professioneel doen? Verwerk dan in de URL utm_ parameters die duidelijk maken, dat mensen via de code op de beurs zijn gekomen.
En het liefst verwijs je in deze URL naar een speciale beurspagina, waar je een speciale ‘webshop only’ beursaanbieding hebt staan.
Zorg voor een speciale beursaanbieding
Belangrijker dan de actuele verkoop zijn de gegevens van mensen die in jouw producten zijn geïnteresseerd. Zorg er dus voor dat je één of meerdere producten als ‘speciale beursaanbieding’ aanbiedt. Op deze manier krijg je de gegevens van nieuwe potentiële kopers in de toekomst.
Voorzie de factuur van een kortingscode voor een nieuwe aankoop
En om je klant te helpen met een vervolgaankoop geef je hem een kortingscode voor een nieuwe toekomstige aankoop. In het gratis e-boek ‘Cool met Coupons‘ lees je verschillende strategieën waarmee je dit kan doen.
Tenslotte
Ben jij een ervaren ‘beursganger’, als klant of merchant, en heb jij nog tips? Voel je vrij om deze hieronder in het commentaar met anderen te delen. Heb je juist vragen? Voel je ook vrij deze te stellen!