Prijsonderhandelingen in je webshop – Huh?

Handjeklap en prijsonderhandelingen in je webshop

Toy gift boxes and credit card on laptop with e-commerce lettering on table

Toen ik elf was, zijn mijn ouders, mijn zus en ik van Zwijndrecht verhuisd naar Spijk, een klein dorpje aan de rivier de Linge, vlak bij Gorinchem. De belangrijkste reden was, dat we verhuisden van een rijtjeshuis in Zwijndrecht naar een boerderij… het was altijd de droom van mijn vader geweest om een boerderij met hobbydieren te hebben… schapen, geiten, kippen, honden, katten en natuurlijk mijn zus haar paarden.

Voor we daarheen verhuisden brachten we iedere zomervakantie enkele weken door in het gastenverblijf van de boerderij van meneer Hengelaar in Ommen. Prachtige vakanties met als hoogtepunt een dagje naar de veemarkt in Zwolle.

Ik vond het als kind prachtig om te kijken hoe de handelaren en kopers op de veemarkt ‘onderhandelden’ over de prijs om een dier te verkopen. Met een klap op de hand van de ander, werd een nieuw bod gedaan op de prijs waarvoor een dier verkocht kon worden. Soms met het nodige gespuug in de handen, iets waar we in post-COVID tijd van zouden gruwen.

En ik vond het al helemaal prachtig, toen mijn vader op een zelfde manier ging bieden voor een zwarte krielkip… ‘krieltje’… die hij voor mij kocht voor maar liefst zeven gulden. Krachtige onderhandelingen van mijn vader, omdat het bieden bij gulden begon.

Prijsonderhandelingen in die tijd waren direct. En werden bekrachtigd met een flinke klap op de hand.

Iets wat we vandaag online niet zo makkelijk kunnen doen. Onze prijzen zijn ‘vast’ en onderhandelingen zijn niet mogelijk.

Nou ja… dat is niet helemaal waar. Zoals veel klanten hebben mogen ervaren, ben ik altijd bereid om over een prijs te onderhandelen. Wanneer je een cursus koopt, of een strippenkaart, dan betaal je gewoon het gewone tarief. Wanneer je een website wilt laten bouwen, hetzelfde verhaal. Maar wanneer je een nieuwe website, strippenkaart en een cursus wilt, dan onderhandel ik maar al te graag over de tarieven.

Maar daar zal je eerst persoonlijk contact over op moeten nemen.

Prijsonderhandelingen in je webshop

Maar wat nu, wanneer iemand in jouw webshop een product ziet. En hij of zij is helemaal weg van je product, maar jouw prijs is toch iets hoger dan die van je concullega. Wat mag je dan verwachten?

Hoogstwaarschijnlijk dat hij het product bij je concullega zal kopen tenzij hij jouw bedrijf al kent.

Maar hoe kan iemand jouw bedrijf ‘al kennen’, wanneer hij nooit bij je heeft gekocht?

Bijvoorbeeld omdat je het toestaat, dat er over de prijs wordt onderhandeld. Maar dat wil je natuurlijk niet voor ieder te verkopen product doen. En het kan handig zijn om daarvoor een ‘assistent’ in te huren. Een assistent in de vorm van een plugin voor je webshop.

WooCommerce Bargain Bot

Prijsonderhandelingen

WooCommerce Bargain Bot is een simpel te gebruiken plugin, waarmee je het mogelijk maakt om je bezoeker te laten onderhandelen over de prijs van een product. Maar hoe werkt dat dan? En waarom zou je dat sowieso willen doen.

Laten we met het ‘hoe werkt het dan’ beginnen.

Het idee bij deze plugin is, dat je een ‘minimale verkoopprijs’ in kan stellen. Dus bijvoorbeeld, je biedt een product direct op je site aan voor 111 dollar. Maar jouw marge staat het ook toe om het product voor 100 dollar te verkopen. Als ‘minimale verkoopprijs’ stel je dus 100 dollar in.

Hieronder zie je wat de bezoeker te zien krijgt:

prijsonderhandelingen

Heel groot in beeld is natuurlijk de knop ‘Make Your Offer Now’. Deze tekst kan je overigens zelf makkelijk aanpassen met behulp van de Loco Translate plugin.

In plaats van direct de prijs te accepteren, kan de bezoeker er dus voor kiezen, om een bod op het product te doen.

Stel, hij biedt 105 dollar. Dat is meer dan het minimum verkoopbedrag, dus het bod wordt direct geaccepteerd en hij kan het product in zijn winkelwagen doen en uitchecken.

Maar misschien zit onze bezoeker op dit moment wat krap bij kas, en biedt hij slechts 80 euro. Voor dit bedrag wil je het natuurlijk niet doen. In dat geval krijgt de bezoeker te horen, dat het bod niet zomaar geaccepteerd wordt, maar wanneer hij zijn contact email invult, hij een persoonlijke aanbieding krijgt.

Je klant vult dus zijn gegevens in… en jij krijgt deze toegezonden om een passende aanbieding voor je klant te maken.

Maar waarom zou ik het doen? Kannibaliseer ik niet mijn eigen inkomen?

Wanneer je jouw klanten structureel de mogelijkheid geeft om af te dingen, dan draai je je bedrijf de nek om. Want de klanten die naar je toe zullen kopen zullen uitsluitend de koopjesjagers zijn. Het is dus zeker niet de bedoeling, dat je deze plugin site wide ongediscrimineerd inzet.

Het is overigens mogelijk om de knop ‘Make Your Offer Now’ niet te tonen en uitsluitend ‘on exit intent’ (op het moment dat de bezoeker de pagina wil verlaten) zichtbaar te maken.

Hoe kan je deze plugin dan wel toepassen? Enkele nuttige tips:

Tijdens de start up van je website / bedrijf

Wanneer je begint met een webshop is de grootste uitdaging het krijgen van je eerste klanten. Een eenmaal verworven klant opnieuw terug laten komen is een stuk makkelijker. Door de eerste aankoop door je klant ‘onderhandelbaar’ te maken, heb je meer kansen je bezoeker als (nieuwe) klant te winnen.

Tijdens de introductie van een nieuw product

Je hoeft de prijsonderhandelingen absoluut niet voor ieder product te activeren. Ik zou je zeker willen adviseren dat niet te doen. Eén situatie waarin het gebruik van deze plugin nuttig zou kunnen zijn is bijvoorbeeld tijdens de introductie van een nieuw product.

Stel je voor. De nieuwe Pear uPhone 2023 is net op de markt verschenen. En iedere echte uPhone fan wil de nieuwe Pear hebben. Jij biedt de Pear uPhone 2023 ook aan op je site, maar je weet, dat er anderen zullen zijn -die zijn er altijd- die de uPhone voordeliger aanbieden. Door de mogelijkheid te geven om een eigen bod te doen, heb je in ieder geval contact, en kan je onderhandelen over de prijs.

Het verkopen van oude voorraad

Wanneer een product niet meer courant is, maar je het nog wel in je voorraad hebt, dan wil je er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf. Want voorraad kost opslagruimte en opslagruimte kost geld. In zo’n geval kan ieder aanbod het overwegen waard zijn. Zelfs als het betaalde bedrag onder de actuele inkoopsprijs is. Want een klein beetje verlies maken is altijd beter dan veel verlies maken.

Bovendien kan je in je prijsonderhandelingen een ‘extra deal’ meenemen. Stel je voor. Je hebt nog een aantal oude Pear uPhone 2020 smartphones op voorraad. Je biedt deze in de webshop aan voor 600 euro, ongeveer de helft van de nieuwprijs. Je hebt de telefoons ooit voor 500 euro per stuk ingekocht, dus je ‘absolute minimumprijs’ is 500 euro.

Nu biedt een bezoeker 400 euro voor de telefoon. In plaats van het aanbod wel of niet te accepteren, kan je er ook voor kiezen de prijs te verhogen, maar hierbij extra’s aan te bieden.

Dus in plaats van een bod van 400 euro te accepteren, geef je aan, dat voor een bedrag van 550 euro de klant niet alleen de uPhone 2020 krijgt, maar ook een aantal extra accessoires. Dit accessoires kostten jou 50 euro inkoop. Dus zelf speel je eigenlijk ‘slechts’ quitte, maar je hebt geen verlies gemaakt, en je hebt een nieuwe klant, die waarschijnlijk heel tevreden is met de deal die zojuist is gemaakt.

Een alternatief product aanbieden

Wanneer je een bod ontvangt, wat wel serieus lijkt, maar niet acceptabel is, staat je natuurlijk altijd de mogelijkheid tot je beschikking om een ander product voor een vergelijkbare prijs aan te bieden.

Stel je voor. Iemand heeft een bod uitgebracht op een Pear uPhone 2023, maar dat bod is absoluut niet realistisch, omdat het onder jouw inkoopsprijs is. Wat je in plaats van een simpel ‘nee’ verkopen ook kan doen, is te vertellen, dat het aangeboden bedrag niet realistisch is, maar de Strawberry xPhone 2022 bijna alles heeft wat de Pear uPhone ook heeft, maar dat deze niet alleen minder kost, maar wanneer de klant voor een bepaalde datum de xPhone 2022 koopt, deze 10% extra korting krijgt.

Het aanbod van gebundelde producten

Een andere manier waarop je dit aan kan bieden is door product bundels aan te bieden. Laten we nu even het telefoonvoorbeeld vergeten en naar de zomerbadmode gaan.

Jij biedt een badpak, badlaken, strandtas, strandbal, slippers, t-shirt en bikini aan als een combi aanbieding. Een klant kan natuurlijk de complete set accepteren, hij of zij (gezien het aanbod, waarschijnlijker ‘zij’), kan er ook voor kiezen een eigen bod uit te brengen.

Zolang dat binnen de grenzen blijft, geen enkel probleem, maar wat nu wanneer iemand onder de minimum verkoopprijs komt?

Iemand is dus duidelijk in het thema van het product geïnteresseerd. Je kan deze klant benaderen met een voorstel in de trant van:

  • Wanneer ik de strandbal en de slippers er af haal, dan kan ik het voor bedrag x aanbieden, als je kiest voor badpak of bikini in plaats van badpak en bikini, dan kan ik het voor bedrag y aanbieden.

Je voelt hem aankomen? Door een bundel aan te bieden voor een concurrerende prijs kan je met behulp van deze ‘doe je eigen bod’ plugin kan je een bundel die voor specifieke klanten overkill is, toch ‘op maat’ maken en zo je klanten van dienst zijn, zonder zelf verliezen te maken.

Enkele kanttekeningen bij de plugin

Eigenlijk vind ik dit een geweldige plugin, maar ik heb eigenlijk maar één grote ‘maar’ en één kleine ‘maar’. De grote ‘maar’ is het gebrek aan koppelingen met email marketing programma’s.

Wat ik graag gezien zou hebben, is dat iemand bij het vragen om een persoonlijke aanbieding gelijk aan zou kunnen kruisen, dat hij de nieuwsbrief wil ontvangen. Dit kan je natuurlijk ondervangen door in je persoonlijke antwoord een link mee te geven naar een pagina, waar de bezoeker een extra coupon kan krijgen in ruil voor zijn of haar email adres. Maar het is omslachtig en vereist extra acties.

Voor wat betreft de kleine maar… op het moment, dat iemand vraagt om een persoonlijke aanbieding, kan hij alleen een email adres invullen. Geen naam. Als ik iemand een persoonlijke aanbieding doe, maar ik het graag echt persoonlijk door de persoon bij zijn of haar voornaam aan te spreken.

Nuttige tips gevonden in dit artikel?

Heb je nuttige tips gevonden in dit artikel? Mooi. Maar wist je ook, dat in de trainingen van WordXPression je nog veel meer informatie krijgt over hoe je meer haalt uit je website of webshop? Zoals bijvoorbeeld tijdens ‘WooCommerce in Detail‘, een training/workshop waarin we kijken naar hoe jij uit jouw webshop meer omzet kan halen.

Gun jezelf de omzet die je verdient, en schrijf je nu in!

Behoefte aan een meer persoonlijk advies? Dat kan via de WordXPression Support strippenkaart.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.