Bezint eer gij begint. Vooral met een webwinkel!
Sinds 2002 ben ik actief op het gebied van het bouwen van webwinkels voor eCommerce. Sinds 2012 werk ik -tot volle tevredenheid- met WordPress/WooCommerce. WooCommerce is een prima plugin om te starten met een webwinkel.
Met enige kennis van zaken en eventueel met behulp van een online training als ‘Werk aan je Winkel’ is het heel eenvoudig je eigen webwinkel op te zetten. En pak je het liever wat professioneler aan, kan je altijd de diensten van een bedrijf als WordXPression gebruiken om nog meer uit je webwinkel te halen.
En daarin schuilt nu precies het grote gevaar. Omdat het allemaal zo eenvoudig is geworden, denken velen, dat het makkelijk is om te beginnen met een webwinkel.
Maar zoals een modern spreekwoord zegt: Wie faalt te plannen, plant te falen.
Want wanneer je onvoorbereid een webwinkel bouwt of laat bouwen is het gewoon één van die vele onvindbare sites op het Internet.
Wil je succesvol van start gaan, is het van belang vooral goed te zijn voorbereid. En in dit blogartikel wil ik met jou graag enkele zaken doornemen die van essentieel belang zijn voor een goede voorbereiding.
1. Marktonderzoek
Het doen van marktonderzoek is van essentieel belang. Marktonderzoek komt eigenlijk op drie belangrijke vragen neer :
- Is er vraag naar mijn product?
- Is de markt nog niet verzadigd?
- Hoe onderscheidt ik mij van al die andere aanbieders?
Pas vooral op voor ‘het gat in de markt’. Heel wat mensen denken, dat de afwezigheid van een product op de markt een goed teken is. Het is een ‘gat in de markt’. Dit is zelden waar, meestal wil dit zeggen, dat anderen voor jou al hebben gefaald met dit product.
Een veel beter uitgangspunt is, dat je probeert een niche markt te vinden. Bied een product aan waar in zijn algemeenheid vraag naar is, maar zorg ervoor, dat jouw product zich onderscheidt van andere vergelijkbare producten.
2. Je doelgroep
Wie alles aan iedereen wil verkopen, verkoopt uiteindelijk niets aan niemand. In deze blog heb ik talloze artikelen geschreven over het vinden van de juiste doelgroep voor je producten of diensten. Lees deze eens door.
Het benoemen van je doelgroep is vooral van belang, omdat je hierdoor de juiste toon kan zetten in de stijl van je webwinkel.
3. Je productaanbod
Veel mensen die een webwinkel op willen starten beginnen met het productaanbod. En dat is precies de reden, waarom ze moeite hebben met de verkoop hiervan. Het vinden van het juiste productaanbod is een constante wisselwerking tussen de punten 1,2 en 3. Maar begin altijd met je marktonderzoek.
Natuurlijk moet je wel een (vaag) idee hebben wat je product is, voor je aan je marktonderzoek kan beginnen, maar het precieze productaanbod kan je pas in detail samenstellen, op het moment, dat je ook je doelgroep kent.
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het product Kleding. Kleding is een product wat in zijn algemeenheid goed verkoopt. Gemiddeld koopt bijvoorbeeld een Amerikaan één nieuw kledingstuk in de drie dagen. Omdat kleding ook aan mode onderhevig is, is het ook iets wat verkocht zal blijven worden.
‘Kleding’ in zijn algemeenheid is lastig te verkopen. (Vrijwel) iedereen koopt het, maar letterlijk niemand zal zomaar een winkel inlopen en zeggen ‘doe mij maar drie stukken kleding’. Specifieke doelgroepen kopen specifieke kleding. En het leuke is, dat hoe specifieker jij je doelgroep maakt, des te makkelijker wordt het je producten aan die doelgroep te verkopen.
Na marktonderzoek en het benoemen van je doelgroep zal je bijvoorbeeld uitkomen op een doelgroep van ‘vrouwen die van auto’s houden’. En je productaanbod worden T-Shirts met een opdruk waarin het ‘vrouw zijn’ en een passie voor auto’s centraal staan.
Het logistieke plaatje
Nadat je het productaanbod hebt bepaald, is het van belang een goed beeld te krijgen van hoe je dit product gaat verkopen. Hoeveel voorraad heb je nodig? Waar sla je dit op? Hoe ga je de producten verzenden en waarheen? Kan je bepaalde diensten uitbesteden? Kan je je producten via dropshipping aanbieden?
Het technische plaatje
Nu je productaanbod en je logistieke plaatje helder zijn, is het tijd om te kijken, wat de technische hulpmiddelen zijn die je gaat gebruiken. Om enkele vragen aan te geven, die je je zou moeten stellen bij de keuze voor de juiste technische hulpmiddelen:
- Hoeveel bezoekers verwacht ik te krijgen, wat is het type hosting wat hier bij past?
- Ondersteunt de software mijn productaanbod?
Denk hier bijvoorbeeld aan het volgende. Stel, dat je gegraveerde pennen aan wilt bieden. Kan de webwinkelsoftware het aan om bijvoorbeeld een keuze te laten maken uit lettertypen waarin wordt gegraveerd, de tekst die moet worden gegraveerd en op basis hiervan een meerprijs berekenen? ‘Out of the box’ zal geen enkele webwinkel dit ondersteunen maar zijn er plugins / modules / componenten beschikbaar voor die webwinkel die dit mogelijk maken? - Ondersteunt de software mijn logistiek model?
Denk hier bijvoorbeeld aan de volgende situatie. Je hebt besloten om producten via dropshipping aan te bieden. Jouw dropshipper biedt automatische koppelingen aan voor Magento en Prestashop, geen koppeling voor WooCommerce.
Je zou -ondanks alle voordelen van WooCommerce- heel naief zijn om WooCommerce te kiezen ‘omdat zoveel mensen dit hebben aanbevolen’. Hun situatie is niet de jouwe en je dient bij de keuze voor webshop software te kiezen voor een pakket wat jou in al jouw behoefte kan ondersteunen.
Marketing
Een andere grote fout die beginnende webwinkeliers maken, is dat ze verwachten dat het verkeer vanzelf zal komen. Dat is niet het geval. Je zal hard moeten werken om verkeer naar je site te krijgen en -zeker in het begin- er op moeten rekenen, dat je behoorlijk wat tijd en geld in marketing zal moeten investeren. Hoe je dit effectief doet, leer je onder meer in de cursussen ‘Online Marketing – Een stap verder’ en ‘Affiliate Expert Workshop’.
Het financiële plaatje
En last, but not least. Wat gaat het allemaal kosten. Denk hierbij ook aan een mogelijke groei van je webshop en de kosten die er bij komen.
Veel starters maken de fout door hun producten te optimistisch te prijzen. Een webwinkel met 30 bezoekers per dag en drie kopers in een week kan je prima bedienen vanuit een hostingpakket van 20 euro per jaar. Een winkel met 30000 bezoekers per dag en 3000 kopers in een week niet meer.
En drie pakjes per week versturen, doe je makkelijk zelf ‘naast je andere werkzaamheden’, 3000 pakjes per week versturen, dat is een heel ander verhaal.
Bij het bepalen van de marges die je op je producten wilt verdienen -en dus uiteindelijk de prijsbepaling- gaat het er niet om, wat je nu aan kosten hebt, maar moet je uitgaan van de kosten die je zal maken op het moment dat je vanuit je webwinkel de door jou beoogde omzet behaald. Welke werkzaamheden wil -en kan- je dan zelf blijven doen, welke moet -of wil- je uitbesteden?
En als je dat doet, wat gaat je product kosten? Heb je dan nog steeds een goede concurrentiepositie? Is dit niet het geval, ga dan terug naar 1,2 of 3, en vul het plaatje opnieuw in.