Wanneer Shopify toch tegenvalt
Laten we wel zijn, Shopify is één van de mooiste SaaS (Software as a Service) eCommerce platforms die ik ken. En ik ken er toch aardig wat. Shopify heeft eigenlijk maar één groot echt nadeel en dat is, dat het een nogal kostbaar platform is.
Wil je daadwerkelijk uit de kosten komen, dan moet je toch aardig wat omzet per maand maken.
Wanneer we ervan uitgaan, dat je een webwinkel met een goed productaanbod wilt dan zit je bij Shopify namelijk al snel aan het programma van 79 dollar per maand. Een aardig bedrag, maar dat is het nog steeds niet allemaal. Je moet namelijk ook nog eens 30 dollarcent per transactie betalen, plus 2.4% over het complete transactiebedrag.
Wanneer je gemiddeld voor 2500 euro omzet (dus nog niet eens winst) per maand maakt met 100 transacties, dan betaal je dus niet alleen die 79 dollar, maar ook nog eens 60 euro (2.4% van 2500) en 30 dollar (100 x 30 dollar cent) aan Shopify. En dat is toch een aardig bedrag.
En dan hebben we het nog niet eens over alle ‘apps’ die je eventueel actief zou willen hebben voor het gemak van je klanten of je marketing.
Wanneer jouw winkelomzet ergens in deze orde van grootte zit en gedurende een jaar niet veel heeft willen groeien, dan heb je eigenlijk een drietal keuzes. Stoppen, door blijven kwakkelen of kiezen voor een ander platform.
En mocht je voor dat laatste kiezen, dan wil ik je daar in ieder geval bij helpen.
Andere redenen om over te stappen
Naast de bovengenoemde reden ken ik nog een drietal andere goede redenen om over te stappen van Shopify naar WooCommerce
De eerste reden is de taal. Op dit moment is het nog steeds niet mogelijk om een meertalige shop te hebben. Er is een aantal apps voor Shopify beschikbaar die zorgen voor een machinevertaling van je shop, maar iets als WPML ontbreekt nog steeds in de Shopify wereld. Wil je internationaal met je winkel, dan zal je toch aparte shops voor iedere taal moeten maken.
Een tweede reden die er nauw mee te maken heeft is de valuta. Ook een multi-valuta shop in Shopify behoort nog niet tot de mogelijkheden. Wil je jouw producten in meerdere valuta’s aanbieden, dan moet je voor iedere valuta een winkel hebben.
notitie oktober 2021: De twee bovengenoemde bezwaren zijn inmiddels niet meer geldig. Het onderstaande probleem is ook oplosbaar, zei het dat het een wat kostbare oplossing is. Je kan namelijk de Shopify API gebruiken om producten op niet-shopify sites te verkopen. Dat is echter wel maatwerk, waarbij geprogrammeerd moet worden.
En als je dan zoveel verschillende winkels moet hebben dan is het natuurlijk wel leuk, wanneer Shopify een ‘Multi Store’ oplossing zou kennen. Meerdere shops die vanuit één ‘magazijn’ en één orderverwerking aangestuurd worden.
Maar helaas… ook dat is er niet.
En het zal je natuurlijk ook niet zijn ontgaan, dat je vaste kosten met zoveel verschillende shops voor meerdere talen en meerdere valuta behoorlijk zullen stijgen.
Voor je over stapt
Voor je overstapt is het goed om eerst te kijken of je straks met WooCommerce inderdaad zoveel goedkoper uit bent. Want hoewel je WooCommerce gratis kan downloaden is deze WordPress plugin absoluut niet gratis in het gebruik.
Naast de voor de hand liggende zaken zoals hosting en het design van je site kosten ook de meeste ‘premium’ plugins voor WooCommerce ook geld.
Het is daarom goed om eerst eens een inventaris te maken voor wat je allemaal nodig hebt.
Welke apps voor Shopify gebruik je? Welke WooCommerce plugins kunnen hier een alternatief voor bieden?
Je zit in ieder geval al op de juiste site om deze laatste informatie te vinden. Wanneer je in het zoekveld ‘woocommerce plugins’ intikt, of gewoon naar de diverse blogs over WooCommerce op deze site zoekt, dan heb je al een schat aan informatie te pakken. Ook de ‘Ultieme WooCommerce Plugin lijst‘ -die nog steeds groeiende is- biedt je een ruime keus aan beschikbare plugins.
Bovendien, wanneer je in het commentaar onder de ‘Ultieme WooCommerce Plugin lijst’ beschrijft wat voor plugin je zoekt, dan zal ik -indien ik zo’n plugin kan vinden- binnen een paar dagen aangeven welke plugin(s) je hierbij kunnen helpen.
De financiële balans
Op een gegeven moment is het kostenplaatje duidelijk. Je weet hoeveel de hosting je gaat kosten, je weet als het goed is hoeveel de plugins je gaan kosten en je weet wat je gaat besparen op de transactiekosten van Shopify.
Wat echter moeilijk inzichtelijk te krijgen is, is hoeveel extra onkosten je gaat hebben met betrekking tot het inhuren van externe technische expertise.
Een deel van deze onkosten kan je voorkomen door een goede hoster te vinden. Ik heb diverse klanten die hun webwinkels bij Siteground hebben. Ik heb ook diverse klanten die hun webwinkels bij ‘budget hosters’ hebben. Nu zijn mijn klanten bij Siteground denk ik door de bank genomen per jaar goedkoper uit, dan de klanten die bij een budget hoster zitten.
Woocommerce hosting vs. website hosting
Laten we eens uitgaan van twee denkbeeldige klanten van mij. Jan en Piet. Jan heeft zijn site bij hoster X en Piet heeft zijn site bij Siteground. Jan en Piet zijn allebei klanten van WordXPression en ze hebben beiden een support strippenkaart.
Een budget hoster die host je website. Hij zorgt dat de webserver en de database up and running zijn, maar verder is hij nergens voor verantwoordelijk. Heb je een specifiek WordPress of WooCommerce probleem, is het aan jou om dit op te lossen.
Jan en Piet doen allebei een upgrade van WooCommerce, en beiden krijgen ineens een blanco scherm. En omdat beiden er niet aan gedacht hebben een back up te maken, voelen beide partijen toch een licht gevoel van paniek ontstaan.
Het avontuur van Jan
Jan bedenkt echter, dat hij een strippenkaart heeft. Hij belt mij en ik log in in het beheerspanel van de site. Helaas. Hoster A geeft geen inzage in de error log en ik kan niet zo 1-2-3 achterhalen, waar het probleem vandaan komt. Ik schiet een ticket in -want de meeste budgethosters kan je niet direct bellen- en ga daarna een ‘eliminatietest’ proberen.
Gelukkig vind ik de conflicterende plugins en onderneem actie.
Het blijkt dat de ‘boosdoener’ een pop up plugin is, die wel handig, maar niet essentieel is.
Jan is ongeveer een uur ‘strippenkaart kosten’ kwijt.
Daarnaast vraagt Jan mij, om een vervangende plugin voor de boosdoener te vinden en te installeren. Laten we zeggen, dat dit vinden en installeren mij 20 minuten kost.
Bij elkaar heeft hem dit dus 1 uur en 20 minuten strippenkaart gekost.
Het avontuur van Piet
Piet pakt de telefoon en belt zijn hoster. De hoster kijkt in de errorlog, ziet dat de boosdoener de plugin voor de pop ups is en vraagt aan Piet of het ok is deze uit te zetten.
Piet zijn site is nu weer up and running.
Daarnaast is Piet 20 minuten kwijt, omdat hij mij ook vraagt een vervangende plugin te vinden en te installeren.
Bij het kiezen van een hostingpakket wordt vaak op een verkeerde manier naar de pakketten gekeken. Het goedkoopste pakket is vaak niet het pakket, waarvoor je het minst betaalt, maar waarvoor je het hoogste niveau van dienstverlening krijgt.
Kijken naar de gebruikersinterface
Wanneer je WooCommerce en Shopify met elkaar gaat vergelijken is het verstandig om ook eens goed naar de WooCommerce gebruikersinterface aan de kant van de beheerder te kijken.
Want wanneer je deze vergelijkt met de Shopify interface om producten in te voeren, dan staat je toch een behoorlijke schok te wachten.
WooCommerce heeft nu eenmaal niet de meest logische en overzichtelijke gebruikersinterface. Je eerste gevoel zal waarschijnlijk zijn, dat het één grote chaos is. En hier heb je voor een deel gelijk in.
De makers van WooCommerce hadden namelijk een behoorlijke uitdaging. WooCommerce is niet een systeem wat helemaal op zichzelf staat, maar een plugin voor WordPress is. De kracht van WordPress is, dat informatiestructuren hergebruikt worden. Jouw product is eigenlijk niets meer dan een blogpost met prijs- en voorraad gegevens. Het nadeel is dat deze extra velden er ‘ingepropt’ worden.
Het zal de gemiddelde WooCommerce gebruiker niet eens opvallen hoe rommelig de interface eigenlijk is. Want je went er vanzelf aan. Maar in de loop der jaren -ik werk sinds 2002 in de eCommerce- heb ik naar heel wat webshop software gekeken, en WooCommerce heeft toch zeker de minst overzichtelijke interface voor het invoeren van nieuwe producten.
Groen licht
Maar op een gegeven moment ontdek je dat je verwacht goedkoper uit te zijn. Of je bent niet goedkoper uit, maar je hebt juist die extra functionaliteiten, die het allemaal de moeite waard maken om iets meer te gaan betalen.
Kortom, je hebt het besluit genomen om over te stappen op WooCommerce. Je wilt natuurlijk de klantgegevens die je al hebt niet kwijtraken. Die zal je dus moeten converteren.
Bestandsconversie Shopify naar WooCommerce
Het liefst wil je natuurlijk ook de bestellingen en productgegevens ook meenemen in de conversie.
De makkelijkste manier is dat laten doen. Wanneer je van Magento of Shopify overstapt naar WooCommerce en je jouw shop door WordXPression laat bouwen, dan staat je een leuke verrassing te wachten. De conversie van je gegevens is namelijk geheel gratis.
Een andere mogelijkheid is gebruik te maken van een online ‘vertaal service’ die de gegevens van Shopify omzet naar WooCommerce. Het zal je niet verbazen, dat er heel wat diensten zijn die dit aanbieden. Een bekende partij is Cart2Cart, Hier kan je online je bestanden converteren.
De daadwerkelijke kosten zijn onder meer afhankelijk van de aantallen gegevens die geconverteerd moeten worden.
Omdat de wachtwoorden in zowel WooCommerce als Shopify gecodeerd bewaard worden, is het niet mogelijk om ook de wachtwoorden te exporteren en weer te importeren. Het is dus belangrijk om je klanten op de hoogte te stellen van de verandering, en het feit dat hun wachtwoord niet meer zal werken.
Proefdraaien
Ga niet direct live met je nieuwe site. Bij een conversie kan er altijd wat fout gaan. Controleer de gegevens.
Enkele belangrijke punten om op de controleren, vooral wanneer je gegevens niet door WordXPression of Cart2Cart zijn geconverteerd:
- Hoe zit het met diakritische tekens. Zijn de streepjes en puntjes op letters als de é, ö, ê, ï en ü allemaal netjes overgenomen?
- Let op de data. Ook al ziet een datum er in principe goed uit, is het nog steeds mogelijk, dat er iets fout is gegaan. We weten allemaal dat 1-13-2020 niet bestaat, zelfs niet als je werkgever je een dertiende maand betaalt, maar sommige conversieroutines ‘vertalen’ 1-13-2020 naar 1-1-2021, in plaats van aan te namen, dat 13-1-2020 bedoeld zou kunnen zijn. Vergelijk de data dus met de data uit de bron.
- Hetzelfde met bedragen. Het zou de eerste conversie niet zijn, waarbij alles veel duurder of goedkoper wordt, omdat conversieroutines de decimale punt (US) en de decimale komma (NL) met elkaar verwarren.
Daarna ga je controleren of ook alle orders wel op een juiste manier zijn overgezet. Steekproefsgewijs kies je een paar klanten en vergelijkt of de orders met elkaar kloppen.
Ook bekijk je het van de andere kant, door een paar orders te kiezen en te kijken of deze aan de juiste klant hangen.
Bij het controleren van de producten, controleer vooral of ook variabele producten goed over zijn gekomen.
Livegang
En dan is het uiteindelijk tijd voor je livegang van je nieuwe WooCommerce winkel. Om ervoor te zorgen, dat deze livegang zo soepel mogelijk verloopt, ofwel, om te zorgen dat je DNS zo snel mogelijk ‘om’ gaat, pas je ongeveer een dag voor de livegang in de DNS de TTL, de ‘Time To Live’ aan tot een korte tijd. Hierdoor zal bij een wijziging van de domeinverwijzing deze snel verwerkt worden.
Het voordeel van Shopify is dat wanneer straks jouw domeinnaam verwijst naar je nieuwe WooCommerce shop, jouw ‘shopify url’ (mijnwinkelnaam.shopify.com bijvoorbeeld) nog steeds zal werken. Je kan dus tot het laatste moment orders ontvangen en verwerken.
Denk er alleen wel aan, dat die laatste orders straks ook nog even in de laatste conversieronde moeten worden meegenomen.