WooCommerce en Dropshipping – Enige kans op succes?
Ik krijg regelmatig vragen over de mogelijkheden om WooCommerce in combinatie met Dropshipping te gebruiken. Heel in het kort kan ik zeggen: Die mogelijkheden zijn er. Maar dat is waarschijnlijk niet helemaal het antwoord waar je op zat te wachten. Dus laten we eerst eens wat verder kijken.
Wat is Dropshipping
De eerste vraag is natuurlijk wat dropshipping precies is. En vaak link ik door naar Wikipedia om iets uit te leggen, maar de beschrijvingen in de Nederlandse versie van Wikipedia waren dermate onduidelijk, dat ik toch maar besloot naar de Engelse versie door te linken.
Dropshipping is in principe een manier waarbij jij via je winkel op het Internet producten verkoopt, zonder daadwerkelijke die producten in huis te hebben. Op het moment dat jij een bestelling binnen krijgt, geef je deze direct door aan de distributeur, die verdere de hele uitlevering van de order op zich neemt. Door marketeers wordt dit vaak aangeprezen als een methode om snel rijk te worden. Je hoeft immers vrijwel niets te doen. Of dit ook waar is bekijken we verderop in dit artikel.
De leverancier
Dropshipping wordt vaak door speciaal hierin gespecialiseerde leveranciers aangeboden. De zogenaamde ‘fulfilment centers’. Je moet zo’n fulfilment center zien als een heel groot pakhuis waar producten van allerlei leveranciers zijn opgeslagen. Jij geeft aan zo’n fulfilment center een bestelling door en zij zorgen ervoor, dat het product wordt uitgeleverd. Jij krijgt dus zelf het product nooit te zien.
De techniek
Natuurlijk wil je dat een dergelijke procedure zo soepel mogelijk verloopt. Zoals je onder meer in mijn gratis e-boek ‘Winst met Woo‘ hebt kunnen lezen, ben ik al sinds 2002 actief op het gebied van eCommerce. Ik heb de opkomst van de dropshippers en fulfilment centers dus heel bewust meegemaakt. In het allereerste begin, wat het bijna letterlijk zoals ik het hierboven beschreef. Zodra er een order binnen kwam, werd deze gemailed naar het fulfulment center, die daarna de order in behandeling nam. Waren er vragen over de levering, dan moest je als winkelier in de telefoon klimmen, of mailen met het fulfilment center.
Tegenwoordig gaat het allemaal wat beter geautomatiseerd. En de meeste fulfilment centra hebben een WooCommerce plugin voor jou beschikbaar, waardoor je heel makkelijk met hun aanbod kunt integreren. Je geeft binnen die plugin of binnen de website van je leverancier de productgroepen en producten aan die je wilt leveren en voila het wordt automatisch in je website geïmporteerd. Wordt er een bestelling gedaan wordt deze ook direct doorgegeven aan de leverancier. Het enige wat jij hoeft te doen is zorgen voor verkeer naar je website. Is dat niet makkelijk rijk worden?
Nadelen van dropshipping
Hmmm… het bovenstaande kopje maakt je al duidelijk, dat ik mijn vraagtekens bij dropshipping heb. Toen rond 2008 dropshipping populair werd, zijn er heel wat mensen in no time miljonair geworden. Maar anno 2017 is de markt toch echt wat moeilijker geworden. En begrijp me goed, je kan er nog steeds goed geld mee verdienen, maar dan moet je een aantal problemen wel het hoofd weten te bieden.
Een beperkt aanbod met een groot aantal concurrenten
In het technische verhaal heb je het al gezien. Jouw webwinkel is nauw geïntegreerd met het systeem van je fulfilment center. In veel gevallen wil dit zeggen, dat je alleen de producten kan leveren, die jouw fulfilment center aanbiedt. En dat is vaak een beperkt aanbod. Begrijp me goed, er zijn centra die tienduizenden producten aanbieden, maar dit is meestal een subset van wat een ‘normale’ webwinkel in dit marktsegment aan zal bieden. Wanneer ik bijvoorbeeld kijk op de site van één van de grootste dropshippers van Europa, dan ontbreekt in de categorie ‘Telefonie en tablets’ de complete Apple serie van producten.
Omdat andere webwinkels ook via dezelfde dropshipper uit zullen leveren, heb je in principe een beperkt aanbod met een groot aantal concurrenten.
Relatief weinig marge
Je hebt relatief weinig marge. Nu hoef je ook helemaal geen grote marge te hebben, omdat je geen voorraad hebt, niets hoeft op te slaan, niets hoeft te vervoeren en dus vrijwel geen risico loopt. Maar hierdoor heb je ook niet de mogelijkheid met prijzen te ‘stunten’. De grap met de ‘grote jongens’ onder de webwinkel is namelijk, dat ze soms door een extra grote partij in te kopen, een product ver onder de gangbare prijs kunnen aanbieden. Dit trekt mensen naar de site toe, die dan ook nog andere zaken zullen kopen. Door de lage marge, kan je weinig ‘doen’ met de prijs van je producten.
Je ziet het product nooit. Het is niet ‘jouw’ product.
Eén belangrijk punt waardoor je je kunt onderscheiden als webwinkel is door een gedegen product kennis. Wanneer je echter alleen maar virtuele dozen schuift, is de kans dat je een product echt zal kennen minimaal.
De uitdaging
Begrijp mij goed. Bovenstaand verhaal is niet om je te ontmoedigen, mocht je met dropshipping willen beginnen, maar om aan te geven welke zaken in jouw businessplan minimaal benoemd moeten worden. Weet je dat op een goede manier te doen, kan je nog steeds succes hebben met dropshipping. Ga je het strijdperk in met alléén het idee snel rijk te worden, dan faal je gegarandeerd.
Begin met je doelgroep, niet het product!
Eén van de grote fouten die veel mensen maken, is door te beginnen met een product, of een product-range die de drop-shipping provider die zij hebben gevonden aanbiedt. En hier wordt het spreekwoord ‘Vele varkens maken de spoeling dun’ al snel bewezen. Wanneer je echter begint met de doelgroep, daar je producten bij zoekt en vervolgens vanuit die doelgroep een niche-webwinkel kun je met de juiste marketing methoden veel bereiken.
Creatieve dropshipping
Er is nog een andere vorm van dropshipping die ik graag onder je aandacht wil brengen. En dat is een vorm waar ik zelf een leuk extraatje mee verdien. Ik hoop dat je het goed leest: Ik beloof je geen miljoenen. Wat ik zelf sinds 2014 namelijk al doe is het online verkopen van bedrukte t-shirts met eigen ontwerpen. Het aardige hiervan is, dat je door een product een eigen ’touch’, jouw print te geven, je een uniek product hebt gecreëerd. Het is jouw unieke shirt.
Het voordeel is dat ‘prijs stunten’ niet nodig is. Het ontwerp valt bij de klant in de smaak of niet, valt het in de smaak, dan heb je een verkoop binnen, valt het niet in de smaak, heb je pech gehad. Maar niemand gaat ‘shoppen’ om in een andere winkel hetzelfde product goedkoper te vinden.
En met betrekking tot dit ‘creatieve dropshipping’ heb ik een complete online training ontwikkeld. ‘‘Een Eigen T-Shirt business van de T-Shirt Academy‘‘. In deze cursus leer je hoe je zelf succesvolle ontwerpen voor t-shirt prints maakt en deze via jouw website en een fulfilment partner over de hele wereld verkoopt. Ben je een creatieveling en wil je wat bijverdienen met je werk, of hier zelfs je hoofdinkomen uit genereren, dan raad ik je zeker aan meer over deze training te lezen.
Meer informatie over dropshipping?