Wat je moet weten voor je een nieuw WordPress thema neemt

Een nieuw WordPress thema is meer, dan alleen het activeren…

Je WordPress Thema Aanpassen

Wanneer je al een paar jaar een WordPress website hebt, dan loop je er op een gegeven moment tegen aan: Je site ziet er zo passé uit, dat het tijd is om er eens iets aan te doen. Of misschien ziet hij er nog steeds op uit, maar je wilt een keer wat anders. Hoe dan ook, je bent toe aan een nieuw thema.

Nu is het installeren van een nieuw thema op zich geen hogere wiskunde. Installeren, activeren en klaar is kees. Toch? Tja, was het maar zo eenvoudig. Een nieuw thema voor je website kost tijd en planning. Een aantal dingen die je op voorhand mag verwachten:

  • De menu’s zijn weg. Of staan op een andere plaats
  • Afbeeldingen ‘passen niet meer’.
  • Widget zijn verdwenen of staan op een andere plaats…

en nog veel meer, waar we in dit artikel op in zullen gaan. Je begrijpt het al. Het veranderen van je thema is niet wat je tijdens je lunchpauze even doet. En al helemaal niet op je live site. Je test dit eerst uit op een kopie van je website. En zo’n kopie gebruiken is eigenlijk heel eenvoudig dank zij de eerder besproken WordPress Desktop Server.

De handelingen die je daar moet doen, noteer je nauwkeurig, zodat je weet wat je op je live site mag verwachten.

Maar waar loop je zoal tegen aan:

De menu’s zijn weg of staan op een andere plaats

WordPress menu’s worden door het thema gedefinieerd. En die hoeven niet in ieder thema hetzelfde te heten. Een nieuw thema weet daarom niet ‘vanzelf’, welke menu’s waar bedoeld zijn. En daarom kan het voorkomen, dat het ineens lijkt dat je geen menu hebt, of dat je menu plotseling op een totaal andere plaats staat. Schrik hier niet van. Al je menu’s zijn ‘onder water’ nog steeds beschikbaar. Bij ‘Weergave -> Menu’s’ kun je de menu’s gewoon weer koppelen aan de plek waar deze weergegeven moeten worden.

Problematischer is wanneer er bijvoorbeeld in je oude thema een ‘footer’ menu voorkwam, en dit niet bestaat in je nieuwe thema. Je kunt hier twee dingen doen. Of je gebruikt een menu widget en plaatst het ‘footer’ menu ergens onder in een sidebar, of je plaatst alle opties uit het oude footer menu in het hoofdmenu.

Widgets zijn verdwenen of staan ergens anders

Voor widgets geldt eigenlijk hetzelfde als voor het menu. Traditioneel kent WordPress één sidebar, die ‘sidebar’ heet. De naamgeving voor alle andere widget gebieden is overgelaten aan de fantasie van de maker van het thema. Omdat de plaatsing van de widgets vaak van groot belang is voor hoe de bezoeker van je site de site ervaart, is het goed om met betrekking tot widgets en widget gebieden de site gewoon helemaal opnieuw in te richten.

Shortcodes ‘doen’ het niet meer.

Handig he, van dit shortcodes in je thema, waarmee je van alles kan doen. Tot het moment dat je besluit een ander thema te kiezen. Dan zijn ze ineens niet meer zo handig. In een eerder blogartikel heb ik al aangegeven, wat het nadeel is van teveel functionaliteit in een thema. Wanneer je veelvuldig gebruik hebt gemaakt van thema specifieke shortcodes, heb je heel wat pagina’s en berichten die je opnieuw zal moeten bewerken om er andere, ditmaal plugin specifieke en niet thema specifieke, shortcodes in te zetten.

Sommige makers van thema’s hebben dit netter opgelost: Bij het thema krijg je een plugin die je gewoon kunt blijven gebruiken, ook wanneer je besluit voor een ander thema te kiezen.

Bepaalde gegevenstypen zijn verdwenen.

Heeft jouw thema zo’n handig aangepast gegevenstype als ‘Projecten’, ‘Medewerkers’, ‘Portfolio’, ‘Evenementen’ of iets dergelijks ingebouwd? Maak er geen gebruik van! Op het moment dat je besluit een ander thema te nemen, ‘verdwijnen’ deze gegevenstypes niet alleen, maar ook heeft je nieuwe thema geen idee hoe deze gegevens getoond zouden moeten worden. Sterker nog, zelfs wanneer jouw oude thema een gegevenstype ‘Portfolio’ had en je nieuwe thema dit ook heeft, heb je nog helemaal geen garantie, dat het ‘nieuwe portfolio’ kan werken met de gegevens van het oude type ‘portfolio’.

Gebruik voor ‘aangepaste gegevenstypen’ (Custom Post Types) altijd een plugin en vertrouw nooit op het thema.

Is dit je toch overkomen? Geen man overboord, maar je zal waarschijnlijk wel iets dieper in de buidel moeten tasten dan je had verwacht, omdat jouw nieuwe thema ‘uitgebreid’  zal moeten worden met dit custom post type. Iedere zichzelf respecterende WordPress professional kan je daarmee helpen (maar de keuze voor WordXPression ligt natuurlijk wel voor de hand), maar dit is vaak wel een kostbare zaak: Er zullen specifieke templates als uitbreiding op je nieuwe thema geprogrammeerd moeten worden.

Afbeeldingen ‘kloppen niet meer’

Voor iedere afbeelding die je uploadt in de media bibliotheek maakt WordPress een aantal versies van die afbeelding in verschillende grootten aan. Op deze manier kan WordPress snel en makkelijk een afbeelding in het op dat gewenste formaat aanleveren. Slim bedacht.

Sommige thema’s hebben echter extra afbeeldingsformaten gedefinieerd. De laatste jaren is er bijvoorbeeld een tendens om boven iedere blogpost een ‘header’ te laten zien met  een afbeelding met een beeldverhouding van 4:1 or 3:1. Dit is geen standaard WordPress formaat en de maker van dit thema heeft dit ‘ingeprogrammeerd’. Helaas worden deze formaten bij het uploaden aangemaakt, dus voor jou al bestaande afbeeldingen ontbreken deze banners.

Dit is vrij eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van de plugin ‘Regenerate thumbnails‘.

Afbeeldingen die kleiner zijn dan de minimum breedte of hoogte van dit nieuwe formaat zullen echter niet mee worden genomen. Het is dus altijd goed om na het uitvoeren van deze plugin de pagina’s nog goed te doorlopen en eventueel ontbrekende afbeeldingen te vervangen door andere.

Een ander probleem wat je kan hebben met de afbeeldingen is dat je thema ‘Blog thumbnails’ moet tonen, maar overal een ‘vervangende afbeelding’ of helemaal geen afbeelding toont. Terwijl toch in ieder blogartikel wel een afbeelding voorkomt. Waarschijnlijk vertrouwt jouw thema dan op een ‘uitgelichte afbeelding’ in je blogpost. Er zit niets anders op dan alle blogposts na te lopen en een uitgelichte afbeelding in te stellen.

En hoe verder…

Dit is dus een aantal zaken waar je tegen aan kunt lopen, wanneer je besluit een nieuw thema te installeren. Het is dan ook goed om de verandering van je thema planmatig aan te pakken. In een vervolg op dit blogartikel, wat over twee weken zal verschijnen, geef ik je een stappenplan om dit probleemloos te kunnen doen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht