Hoe uniek is jouw dienstverlening eigenlijk?
Wanneer ik met een klant aan de slag ga met het ‘WordPress XPress’ programma is het bepalen van de doelgroep altijd een belangrijk onderdeel. En in het verleden heb ik hier heel wat over geblogd, dus daar zal ik even niet dieper op in gaan. De tweede vraag die ik stel, kan echter even veel probleen opleveren: ‘Wat is er nu zo bijzonder aan jouw dienstverlening’. Dan krijg ik vrijwel altijd een standaard opsomming van een aantal kwaliteiten :
- Mijn dienstverlening is persoonlijk
- Het is op holistische basis
- Ik werk volgens de methode van …. (vul zelf maar in)
- Ik kijk niet alleen naar de coachee, maar naar het hele gezin…
- Anderen zeggen wel dat ze ….. zijn, maar ik ben het echt!
en zo gaat dit lijstje nog even door. Op zich het feit al, dat het mij weinig moeite kost een dergelijk lijstje op te stellen, is al verontrustend. Dat wil namelijk zeggen, dat jij exact dezelfde antwoorden geeft als al die andere klanten… en wat was de vraag ook al weer… wat er zo bijzonder is aan jouw dienstverlening. Als iedereen hetzelfde antwoord geeft, zal het echter niet bijzonder zijn, maar doodnormaal. Iets wat iedereen verwacht.
En toch, als ik kritisch doorvraag, ontdek ik vaak wel, wat er nu echt bijzonder aan die ene klant is. Maar dat is vaak iets, waar hij of zij zichzelf wat minder van bewust is.
Maar laten we eens een aantal van deze antwoorden wat kritischer bekijken.
Mijn dienst is persoonlijk
Dat mag je wel verwachten ook. Je bent ZZP-er notabene! Je moet wel heel erg je best doen om je dienst zo onpersoonlijk te maken, dat jouw klant het idee krijgt te maken te hebben met een grote bureaucratische organisatie. Mag ik je een geheimpje vertellen: Waarschijnlijk heeft jouw klant bewust of onbewust voor een ZZP-er gekozen, omdat hij op zoek is naar een persoonlijke benadering. Het is geen kwaliteit, maar een randvoorwaarde!
Mijn dienst is holistisch
Dit is eigenlijk direct te koppelen aan ‘ik kijk niet alleen naar de coachee, maar naar het hele gezin’. En met alle respect, vanuit het oogpunt van de klant is dit vaak een giller! Niets ten nadele van een holistische benadering, maar dit is zelden iets waar de klant direct op zit te wachten. Hij heeft een probleem en wil geholpen worden. Met dat probleem en niets anders! Jouw aanpak, hoe noodzakelijk misschien ook, is beslist geen verkoopargument. Het is eerder een uitdaging aan jou, om wanneer je de klant met zijn probleem geholpen hebt, hem uit te leggen dat het probleem ‘groter’ is en de aanpak uitgebreid dient te worden.
Ik gebruik de …. methode
Een enkeling daargelaten, niemand kent de methoden die je gebruikt en als ze die al kennen, zijn er nog minder, die weten of jouw methode beter of slechter is dan een andere methode. Waar ik al helemaal flauw van wordt (en ja, ik ken de gedachten er achter) is het gebruik van een ‘Technology’. Voor degenen die er niet bekend mee zijn, een ‘Technology’ is een systeem in stappen, waarbij iedere stap een naam krijgt en de beginletters van die naam zogenaamd een ‘methode’ vormen. Een denkbeeldig voorbeeld :
Wij van Jansen Studiebegeleiding zijn als enige in Nederland degenen die de beroemde PLUS methode gebruiken. Deze PLUS methode die wij in eigen beheer hebben ontwikkeld bestaat uit de volgende onderdelen Prepareren: Zorg dat de plek waar gestudeerd wordt aan alle voorwaarden voldoet. Leren: Neem de inhoud van de boeken tot je. Uitvoeren: Dit is eigenlijk de belangrijkste fase. Hier beantwoord je de vragen die de toetser jou stelt, op basis van de informatie die je in de ‘L’ fase tot je hebt genomen. En tenslotte: Scoren: Wanneer je de eerste drie fases goed hebt uitgevoerd, is deze fase per definitie succesvol! En hierin ligt ook de kracht van de PLUS methode verborgen: Bij het goed uitvoeren van de eerste drie fases zal de leerling altijd een goede score hebben! Kent u een andere methode die deze waarborg kan bieden?
Verkoop geen gebakken lucht.
Ok, dit voorbeeld is wat gechargeerd misschien, maar een Technology is eigenlijk niet meer dan een aantal logische stappen (leren, proefwerk maken, cijfer krijgen) in een zogenaamd ‘systeem’ te gieten, waardoor het systeem beter ‘verkoopbaar’ zou zijn.
Helaas is de bedenker van het systeem de enige die het gelooft! Want laten we eerlijk zijn: De meeste mensen zijn absoluut niet geïnteresseerd in een gebruikte methode. Ze zijn geïnteresseerd in resultaat! En als ze al geïnteresseerd zijn in een methode, willen ze eerder horen, dat je een methode gebruikt, die beproefd is en zichzelf door de jaren, decennia of liever nog eeuwen heeft bewezen, dan dat het een technology is, die je bedacht hebt in de auto op weg van een marketing training naar huis!
Anderen zeggen wel dat ze …. zijn, maar ik ben het echt.
Zelfs al heb je 100% gelijk, je KAN hier niets mee. Allereerst is het ‘Anderen zeggen dat ze…’ zijn al een ontkenning dat het iets unieks is.
Waarop kan ik mij dan wel onderscheiden
Het punt waarop je je wel kunt onderscheiden is vaak wat moeilijker te benoemen. Het is een manier van communiceren, waardoor jij aansluiting vind bij je doelgroep. Het is de toon van het taalgebruik in je website en je blog. Het zijn de onderwerpen, waar je in je blog aandacht aan besteed. Het is net zoiets als het echte leven: Ooit wel eens een online-date gehad of een sollicitant gesproken? Waarom denk je, dat er zo weinig mensen trouwen direct naar aanleiding van een computer-match of zo weinig werkgevers besluiten iemand aan te nemen naar aanleiding van zijn CV? Je wilt in ieder geval ook een eerste indruk krijgen van die persoon. En liefst een proeftijd, waar je nog even aan elkaar kunt ‘snuffelen’.
Het is belangrijk, dat jij weet waarin jij je onderscheid van de andere dienstverleners in jouw sector. Het is echter bijna even belangrijk, dat je dit niet direct ‘van de daken schreeuwt’, maar dit eigenlijk als een kleine verrassing bewaart! Laat het spreken uit jouw blogposts, laat het merken uit de teksten van de pagina’s.
Maar waarin kan jij je onderscheiden?
Mensen zijn op zoek naar herkenning. Jouw achtergrond, jouw levenservaringen, jouw visie op de wereld, DAT is wat jou uniek maakt. NIEMAND HEEFT JOUW LEVEN GELEID! Jij bent echt de enige. Door in jouw website jouw persoon door te laten klinken, weten de mensen wie jij bent. Merken ze of er herkenning is en begrijpen ze, of ze wel of geen zaken met je willen doen.