Hoe lang tellen backlinks nog mee voor Google?
[wpbounce id=4170]Bij de laatste update van het Google zoekalgoritme (een moeilijk woord, wat eigenlijk gewoon zoekmethode betekent) geeft Google aangegeven, dat backlinks als wegingsfactor voor je positionering nog niet uit het zoekalgoritme is verwijderd. Een subtiele manier om aan te geven, dat Google verwacht dit binnenkort wel te zullen doen. Als dat zo is, dan rijzen er natuurlijk direct een aantal vragen:
- Waarom doet Google zoiets
- Wat heeft dit voor mij te betekenen en
- Wat is er dan nog wel van belang
Waarom doet Google zoiets?
Vaak hebben webmasters de eigenschap Google te zien als ‘De Grote Vijand’, ‘Het Grote Kwaad’… en hoewel ik zelf ook mijn bedenkingen heb bij zoveel macht en invloed bij één onderneming, zie ik ook heel duidelijk wat Google zijn grootste belang is: Jou als zoekende naar informatie te helpen aan de informatie die JIJ zoekt! En Google probeert zoveel mogelijk factoren die van belang zijn om de relevantie en populariteit van informatie te bepalen mee in overweging te nemen. Een belangrijke factor is vooral wat vinden andere bezoekers van zo’n pagina of site.
Eén manier om die populariteit te meten, is te kijken hoeveel andere mensen zeggen ‘Dit vind ik leuk’. We doen dat op Facebook en we doen dat op Twitter, maar toen we die allebei nog niet hadden, lieten we merken wat we leuk vonden door onze ‘links’ pagina op onze websites. Of -zoals ik het doe, omdat er geen hond ooit naar een links pagina kijkt- door direct in de tekst te linken naar content die jij waardevol vindt voor je lezer.
Laten we Google voor de gek houden
Toen we dat echter door kregen, begonnen we sites te maken die maar één doel dienden: zoveel mogelijk links te creëren. En we begonnen fora en blogs te spammen met compleet betekenisloze berichten om maar zoveel mogelijk backlinks in Google te krijgen.
Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling. En aan het einde van het eerste decennium van deze eeuw, was Google dit ook zat en begon mensen die zich met deze praktijken bezig hielden te bestraffen. Het trieste was eigenlijk, dat niet de ‘boosdoeners’ zelf gestraft werden, maar de nietsvermoedende klanten van deze schurken.
Dat was voor mij een belangrijke reden om mijn artikel over de zeven kenmerken van de valse SEO experts te schrijven. Een artikel wat vandaag de dag -bijna drie jaar nadat het geschreven is- nog niets aan geldigheid heeft ingeboet.
De enige backlinks die nog meetelden waren ‘kwalitatief goede links’. Links van sites met een onberispelijke reputatie bij Google. En dan het liefst sites die via een ‘keyword’ en niet via termen als ‘klik hier’ linkten naar een andere site.
Dat overigens ‘Click here’ wel kan werken in een link, wordt duidelijk wanneer je op deze term gaat zoeken in Google. Bij de eerste drie zoekresultaten zie je een pagina van Adobe. En wanneer je deze leest zul je tot je stomme verbazing merken, dat de woorden ‘Click here’ nergens op de pagina voorkomen. Tientallen miljoenen sites bevatten echter de tekst ‘To read this document you need Adobe Acrobat Reader, click here to download’.
En omdat letterlijk miljoenen op deze woorden linken naar die pagina, denkt Google: ach, voor de bezoekers van die pagina zullen de woorden ‘click here’ wel heel belangrijk zijn.
De valse SEO Experts
Maar de ‘Valse SEO experts’ hadden ook snel methoden gevonden om ook hier Google voor de gek te houden. ‘Van huis uit’, hadden de .gov en de .edu domeinen namelijk een onberispelijke reputatie. De extensies staan uitsluitend open voor Amerikaanse overheids- en onderwijs instellingen. Daar kom je dus niet makkelijk aan!
Maar vrijwel iedere overheidsorganisatie en iedere onderwijsinstelling heeft wel fora. Bovendien staan dit soort instellingen niet bekend om efficiënt werken. Dus het volgende doel van aanval waren deze sites die volgens Google een onberispelijke reputatie hadden.
Een situatie die een beetje doet denken aan de koude oorlog: De raket, de anti-raket, de anti-anti-raket-raket… enzovoort. Een complete bewapeningswedloop op SEO gebied. En de eenvoudige opmerking, dat de ondersteuning voor backlinks nog niet verdwenen is, is eigenlijk een veel krachtiger statement.Wij willen onze tijd en energie niet meer steken in waarderingsmethoden die toch blijken te falen!
Wat heeft dit voor mij te betekenen
Heb jij een site die dank zij backlinks nu goed gewaardeerd lijkt, heb je een redelijke kans, dat je straks ineens omlaag duikelt in de zoekresultaten van Google. Dit is geen straf, omdat jij je backlinks keurig op orde hebt. Het is een straf, omdat je de rest waarschijnlijk niet op orde hebt, rond je zoekmachine optimalisatie.
Maar wees gerust: Google heeft dit nog niet doorgevoerd. Google heeft zelfs nog niet officieel aangekondigd, dat ze dit in de volgende release door gaan voeren. Maar er is wel duidelijk aangegeven, dat dit staat te gebeuren. Voor jou dus tijd om te zorgen dat jouw site op andere manieren ook op orde is! Alleen op backlinks vertrouwen is dus niet verstandig.
Heb jij geen idee, waar ik het over heb met backlinks… en je site is wel prima te vinden. Geweldig! Als je geluk hebt, schiet jouw site straks omhoog, omdat een aantal andere sites naar beneden tuimelen. Maar minstens even belangrijk.
Heb jij nog op je TODO lijst staan, dat je aan je backlinks wilt gaan werken om beter gepositioneerd te worden, stel dit rustig uit… of af. Zonde om nu tijd, geld of energie te steken in iets wat binnenkort niet meer bestaat!
Wat is er dan nog wel van belang
Wat er nog wel van belang is. Natuurlijk doet Google daar niet graag uitspraken over. Omdat iedere officiële uitspraak die gedaan wordt zal leiden tot nieuwe zoektochten naar mogelijkheden Google op deze manier te manipuleren. Wat je echter zonder enige twijfel kunt stellen is dat die bronnen van informatie die authentieke informatie geven over hoe de bezoekers van een site de site waarderen een veel hogere prioriteit zullen krijgen.
De bouncerate
Eén belangrijk gegeven is natuurlijk de bouncerate. Omdat dit gegeven gemeten wordt met tools die compleet onder de controle van Google staan, valt hier niet mee te frauderen (Google search en Google analytics). Een ander belangrijk gegeven is natuurlijk de impact die een site heeft binnen de social media.
De rol van Social Media en de rol van je bouncerate zullen -naast natuurlijk je on-page SEO- een steeds grotere rol gaan spelen! En hoe je hier op in kunt spelen? Voorzichtig! Want vergeet niet, wat Googles eerste prioriteit is: Niet dat jouw site gevonden kan worden, maar dat de zoekende de informatie krijgt, waarom hij vraagt. En hoe meer jij probeert Google te manipuleren, hoe groter de kans is, dat jij straks op pagina 49 staat met je site.
Zijn backlinks straks dan helemaal fout? Nee natuurlijk niet! Integendeel. Het blijft natuurlijk goed als er naar jouw site wordt verwezen. Maar het doel van zo’n doorverwijzing is dan niet langer het manipuleren van de zoekmachines. Het is, zoals het ook altijd bedoeld was, het doorverwijzen van echte mensen naar jouw site. En dat is precies wat Google ooit wilde. Dat mensen die informatie op het Internet kunnen vinden, waarnaar ze daadwerkelijk op zoek zijn.
Heb je op of aanmerkingen bij dit artikel, dan lees ik ze graag in het commentaar hieronder.