Landing Pages in WordPress – Hoe zit dat nou?

Landing pages op je website…

Landing pages in WordPress

Nog niet zo gek lang geleden kreeg ik een vraag van een klant, die wilde weten of ze nu het best de ‘Landing Pages’ van MailChimp of die van een andere dienst (ik ben de naam even vergeten) kon gebruiken. Mijn eerste reactie was ‘waarom gebruik je je site zelf niet?’

Een tijd geleden heb ik Quora aangeprezen als een goede bron om te onderzoeken welke vragen er in de markt leven. Het leek mij dus interessant om eens te kijken of het nu die ene klant was, die met een vraag zat, waarvan mij het antwoord totaal logisch leek, of dat meer mensen dit probleem kennen.

En ik ontdekte al snel, dat heel veel mensen niet door hebben wat een landing page nu eigenlijk is.

Dus wellicht een goed idee om hier eens een blogpost aan te wijden.

Werkgroep zelfduidende werkgroep namen

Ik heb vroeger bij Arbeidsvoorziening gewerkt. Toen mijn directe chef vertelde, dat bij benoemd was tot de voorzitter van de ‘werkgroep zelfduidende werkgroep namen’, dacht ik dat dit een grap was. Maar nee, de overheid was inderdaad bereid tijd te spenderen aan een werkgroep die alle andere werkgroepen van nieuwe namen moest voorzien.

Met het woord ‘Landing pages’ zou deze werkgroep waarschijnlijk totaal geen problemen hebben gehad. Want de naam zegt ook precies wat het is. Het is de pagina, waar je bezoeker op landt. Tenminste… dat hoop je.

Is dan niet iedere pagina een landing page? Want met Google of een andere zoekmachine, kan je op willekeurige pagina’s landen. Je begrijpt uit de manier waarop ik de vraag stel waarschijnlijk direct al, dat dit niet zo is.

Want het doel van een ‘landing page’ is dat daar het verkeer op terecht komt, wat reageert op een campagne. Het is dus het verkeer waarvoor jij veelal hebt betaald.

Een landing page is een bewuste keuze!

Ik zie maar al te vaak de fout die veel ondernemers maken, wanneer ze adverteren in Google of op Facebook.

Wanneer ik klik om een advertentie kom ik vaak op de homepage, op een willekeurig product in de webwinkel of een vergelijkbare pagina.

De kans dat iemand blijft ‘hangen’ op zo’n pagina is minimaal.

Een goede landing page is een website op zich in één enkele pagina. De enige klik die mensen moeten maken is op de ‘koop nu’ knop. Ok, en eventueel de algemene voorwaarden natuurlijk.

Soorten landings pages

Omdat een landing page de pagina is, waar jouw campagne het verkeer heen stuurt, heb je net zoveel soorten landing pages als er soorten campagnes zijn. Maar twee soorten campagnes (en dus landing pages) springen boven alles uit. Campagnes om te verkopen en campagnes om leads te genereren.

Lead Generation

landing pages in WordPress

Lead generation is het verkrijgen van email adressen ten behoeve van je marketing.

Natuurlijk heb je op je website allerlei slimme (exit) pop ups, slide ins en directe doorverwijzingen in de tekst, om zoveel mogelijk bezoekers te verleiden hun email adres achter te laten.

Wat je beslist niet moet doen, is die mensen naar een landing page sturen. Je geeft ze alleen maar meer werk (de pagina lezen) en maakt de kans dus groter, dat ze toch afhaken.

Maar wanneer je werkelijk nieuwe leads wilt hebben en hiervoor adverteert op Facebook of in Google Ads, dan moet je toch iets meer doen om je bezoeker te verleiden zijn of haar email achter te laten. En dat is precies wat je doet op een landing page voor lead generation.

In principe is zo’n pagina een gewone ‘sales page’ en moet je hem ook als zodanig behandelen. Het enige verschil is dat hier de valuta niet in Euro’s, maar in email adressen wordt gemeten.

Sales pages

Na het lezen van de vorige paragraaf ben je waarschijnlijk aan het idee gewend, dat een pagina voor ‘Lead generation’ niet veel anders is als een sales page.

Een sales page is als het ware de reclamefolder die je in de brievenbus stopt.

Een veelgemaakte fout van webwinkeliers is dat -wanneer ze een campagne beginnen in hun webwinkel om een product te verkopen- ze er van uitgaan, dat de bezoeker ‘kooplustig’ is.

Vergeet het maar. Jouw bezoeker via een advertentie is op zijn gunstigst nieuwsgierig. Maar waarschijnlijker nog heeft hij geheel per ongeluk op de advertentie geklikt.

Wanneer jij een webwinkel met camera’s hebt, en jouw klant is op eigen kracht de winkel in komen surfen, dan kan je er vanuit gaan, dat op het moment hij kiest voor de categorie ‘Systeemcamera’s’ hij op zoek is naar een systeemcamera. Je hoeft hem dus absoluut niet uit te leggen, wat een systeemcamera is. Dat doe je eventueel op een eigen pagina met meer informatie.

Maar een klant die jouw salespage bezoekt is in het gunstigste geval geïnteresseerd in fotografie. En omdat je niet wilt, dat hij de pagina af gaat, moet je eigenlijk alle informatie die er op de hele site te vinden is over het onderwerp, samenvatten in één enkele pagina.

Opbouw van de sales page

De opbouw van een goede salespage is simpel.

  • Benoem een probleem
  • Beschrijf de ideale situatie
  • Vertel hoe jouw product je klant helpt naar die ideale situatie
  • Benoem vervolgens de overige voordelen
  • En tenslotte, benoem de kenmerken van het product.

Veel mensen schijnen het verschil tussen ‘voordelen’ en ‘kenmerken’ niet te begrijpen. Een voordeel is dat een camera foto’s maakt met een haarscherp beeld en levendige kleuren. Een kenmerk is dat de camera 24 megapixels heeft.

De gemiddelde koper heeft geen interesse in de kenmerken, alleen in de voordelen. De kenmerken zijn typisch voor de techneut om verder te lezen.

Meerdere ‘koop nu’ knoppen

Omdat mensen de koopbeslissing op verschillende momenten kunnen maken, is het een goed idee om ook in de pagina meerdere ‘koop nu’ knoppen op te nemen.

Je kan dit op twee manieren doen. Heb je het bestelformulier opgenomen in de pagina zelf, zorg dan dat wanneer er op een ‘koop nu’ knop wordt geklikt wordt ‘doorgescrold’ naar de onderkant van de pagina, waar het bestelformulier staat.

Heb je het bestelformulier op een aparte pagina, dan link je iedere knop door naar die bestelpagina.

En hoe doen we het dan?

Diensten die je de mogelijkheid bieden om een salespage te maken, die niet op je eigen website staat zijn leuk voor al die mensen die geen WordPress website hebben. Maar jij hebt er al één, of hebt plannen binnenkort naar WordPress over te stappen door hem te laten bouwen, of door hem zelf te bouwen.

Er is dus geen enkele reden om jouw Landing Page niet op je eigen site te hosten!

Het enige wat je nodig hebt voor het maken van een landing page is een page builder en een thema wat een ‘blanco pagina’ als mogelijke keuze heeft voor de pagina template.

Sommige plugins, zoals Elementor zorgen zelf al dat er een ‘juiste template’ wordt toegevoegd. Onder Elementor heet deze ‘Elementor Canvas’. Je hebt hier niet eens de ‘Pro’ versie nodig (hoewel dit wel een stuk makkelijker is, gezien de vele extra elementen die de pro plugin heeft).

Wat zo’n ‘blanco pagina’ niet zal doen is een header en een footer op de landing page plaatsen. Dus ook geen navigatiemenu. En dat is precies wat je wilt! Want de pagina moet op zichzelf staan.

In WordPress zelf heb je dus alle tools beschikbaar om een goede landing page te maken. Maak daar dan ook gebruik van.

Bovendien heb je ook nog eens alle tools beschikbaar om je verkeer te meten!

Meten!

Vergeet vooral het belangrijkste niet! Meet ook wat er gebeurd op je landing page. Waar komt het verkeer vandaan? Hoever scrolt men door op de pagina? Welk percentage komt tot een uiteindelijke verkoop?

En omdat je verkeer uit diverse campagnes kan komen, vergeten we natuurlijk niet om UTM parameters te gebruiken.

Hoe te beginnen?

Natuurlijk kan ik in één blogartikel onmogelijk ingaan op alle stappen die meespelen in het maken van een goede landings- of salespage.

Gelukkig voor jou echter, zijn er de WP Basistrainingen. Korte ’to the point’ WordPress trainingen, die jou helpen verder te komen met jouw website.

Wil je bijvoorbeeld een bestelformulier voor je sales page, dan leer je tijdens ‘Formulieren met GravityForms‘ precies hoe je dit kan doen. Sterker nog, na de training ga je waarschijnlijk al naar huis met een bestelformulier met werkende PayPal en iDEAL koppelingen!

En voor de landings page zelf, kan je natuurlijk prima uit de voeten met de training ‘Landingpages in WordPress – DIY‘.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.