Een sales funnel in WooCommerce zonder (extra )plugins

Maar wat is een sales funnel eigenlijk

sales funnel, marketing, plan-4318480.jpg

Wanneer we het hebben over een ‘sales funnel in WooCommerce’ is het ook goed om te begrijpen, wat we in dit opzicht met een sales funnel bedoelen. Want de éne sales funnel is de andere niet.

Een ‘sales funnel’ is een marketing concept, waarbij de klant een aanbod krijgt. Gaat hij in op dat aanbod, dan komt er daarna een ‘upgrade’ van dat aanbod. En zo stap voor stap koopt hij meer dan hij mogelijk had gepland.

Het is een methode die vrij goed werkt, heb ik in mijn eigen business mogen ervaren.

Maar er zijn verschillende manieren om zo’n sales funnel te implementeren. Eén manier is hoe ik het meestal doe. Ik bied cursussen aan. En aan het einde van zo’n cursus heb ik meestal een aanbod voor een volgende cursus of een ander product. Alleen binnen een bepaalde termijn na die cursus, kan je dat product of die cursus voor dat bedrag krijgen.

Dat is een heel persoonlijke benadering en hier heb je helemaal geen automatisering bij nodig.

Een andere mogelijkheid is per email. Als iemand een product koopt, dan heb je -hopelijk- jouw WooCommerce gekoppeld met MailChimp, AutoRespond of een ander marketingmail programma, dat je de mogelijkheid biedt om een x-aantal dagen na de aankoop van het product een mail te zenden met een vervolgaanbod. Dat werkt ook heel goed is mijn ervaring. Maar al die functionaliteit is al ingebouwd in je marketingmail programma, je hoeft dit alleen te gebruiken, verder hoef je er weinig mee te doen.

En dan hebben we een derde mogelijkheid. De ‘online sales funnel’. En daar wil ik het vandaag met je over hebben. Na te hebben besloten over je aankoop, krijg je een pagina met een ‘upgrade’ van je gekozen product. Misschien is het een online cursus die je hebt aangeschaft, en krijg je een ‘upgrade’ met een stuk persoonlijke begeleiding. Of misschien heb je zojuist een boek aangeschaft, en krijg je als upgrade het aanbod om gelijk de hele boekenserie aan te schaffen.

Vaak werkt dit heel goed. En wel om twee redenen.

Wanneer je een (duurder) product aanbiedt voor een gereduceerde prijs aan iemand die al interesse getoond heeft door een ‘kleiner’ product te kopen, dan komt je aanbod in ieder geval bij iemand, die

  1. Bereid is geld uit te geven voor deze productgroep
  2. Iemand die serieus interesse heeft.

Een tweede reden waarom dit goed zal werken, is omdat de bezoeker op dat moment in ‘spending mode’ is. Het is makkelijker om iets te verkopen, aan iemand die besloten heeft geld uit te geven, dan aan iemand die deze beslissing nog niet heeft genomen.

En door deze aanbieding online te doen, heb je jouw klant direct in de goede ‘modus’.

Geen plugins

Een sales funnel in WooCommerce kan natuurlijk niet helemaal zonder plugins. Want WooCommerce zelf is al een plugin. En je hebt minimaal ook nog een betaal plugin nodig. En om een beetje aantrekkelijke pagina op te bouwen, zal je waarschijnlijk gebruik willen maken van een page builder.

Maar wat je in ieder geval niet nodig hebt is een ‘sales funnel plugin’. Oh, je kan er wel één gebruiken, en wanneer je vaak verschillende sales funnels bouwt, dat is het zelfs verrekte handig om ze te gebruiken, maar het hoeft niet.

Onze voorbeeld funnel

In dit artikel gaan we een sales funnel bouwen. In mijn voorbeeld nemen we de fictieve klant ‘Hiro’. Hiro is een Japans sushi meester (dit noem ik alleen om een excuus te hebben afbeeldingen van sushi in dit artikel te kunnen gebruiken) en hij heeft een leuk boekje geschreven ‘Sushi voor beginners’. In dat boekje legt hij iets uit over de geschiedenis van sushi en de basismethoden om zelf sushi te kunnen maken. Het is een voordelig boekje, kost maar € 4,99.

Wanneer je besloten hebt, het boekje te kopen, ga je naar een tweede pagina. Op die tweede pagina zie je een foto van Hiro die verschrikt kijkt, en met de tekst “Maar wacht! Je gaat toch nog niet weg! Ik heb nog meer voor je. Wanneer je nu mijn boek met 1000 sushi recepten koopt, wat normaal € 49,99 kost, hoef je vandaag slechts € 29,99 te betalen.

En aangezien jij graag sushi eet, besluit je ook dat boek te kopen.

Vervolgens kom je op pagina nummer 3. Hiro kijkt nu een stuk gelukkiger. Maar hij heeft nog een aanbod voor je. Want wanneer je het liever voorgedaan ziet worden, heeft Hiro ook nog een video cursus voor je. Deze kost normaal € 99,99, maar vandaag voor jou slechts € 39,99. En alleen vandaag krijg je er een e-boek bij met recepten voor de 100 lekkerste sashimi.

Natuurlijk hoef je geen sushi te verkopen, om dit te implementeren. Je kan het ook met je eigen producten.

Nu de praktijk

Om deze funnel te implementeren hebben we in ieder geval een manier nodig om online af te kunnen rekenen. En eigenlijk is WooCommerce daar wel heel geschikt voor. We plaatsen dus alle producten in WooCommerce maar maken ze wel onzichtbaar voor het publiek.

Dat doe je heel eenvoudig. In de ‘Publiceren box’ van WooCommerce producten zie je ongeveer het onderstaande:

sales funnel in woocommerce

Hier is de box al ‘open geklapt’, maar in eerste instantie zie je naast ‘Productzichtbaarheid’ de status staan, plus een link bewerken. Dat zal normaal ‘winkel en zoekresultaten’ zijn. Klik op de link ‘bewerken’en maak een keuze voor ‘verborgen’. Op deze manier maak je het product onzichtbaar vanuit de winkel. Denk eraan om hem ook voor Google onzichtbaar de maken! Dat doe je door de pagina door middel van je favoriete SEO plugin op ‘noindex’ te zetten.

Zo maak je dus een aantal producten aan, ieder met de bijbehorende kortingsprijs.

Natuurlijk maak je ook zichtbare pagina’s aan, met dezelfde producten tegen de originele prijs.

Tot zover dus de instellingen en de producten. Nu is het tijd om een salespagina te schrijven. En onder aan die pagina staat er een grote knop : ‘Nu Kopen’ (of iets dergelijks).

Wanneer betalen… een overweging!

En nu krijg je een lastig deel. Want je sales funnel in WooCommerce is mede afhankelijk van een belangrijke beslissing die je op dit punt zal moeten nemen. In Nederland betalen mensen normaliter niet snel met een creditcard. Amerikaanse sales funnels zijn er op gebaseerd, dat na een eerste autorisatie een creditcard meerdere malen belast kan worden. Dus na een eerste ‘ok’ op een betaling, een eerste aankoop, kunnen er ‘zomaar’ vervolgbedragen worden afgeschreven zonder een nadrukkelijke vervolgautorisatie.

Dat kan met iDEAL niet zomaar. Je kan met iDEAL -als je een incassomachtiging hebt die goedgekeurd is door je betaalprovider- wel gebruik maken van automatische incasso, maar je moet er altijd nog een afrekenen pagina tussen hebben, waarin je duidelijk maakt, dat je klant een betaling gaat doen.

Bovendien, een tweede belangrijk punt is dat jouw klant een automatische incasso altijd na 56 dagen kan herroepen. Bij zo’n storno brengt je betaalprovider vaak relatief hoge kosten in rekening.

Je hebt dus twee routes die je kan volgen, ieder met zijn voor en nadelen :

  • Je laat eerst stap voor stap de klant de producten in de winkelwagen doen en rekent aan het einde van de dit af, of
  • Je laat de klant de aankoop voor product 1 eerst afronden, daarna stuur je hem door naar product 2, 3 enzovoort.

Laten we voor beide stappen eens bekijken, hoe we dit technisch oplossen. De eerste oplossing is eigenlijk de makkelijkste, want hiervoor hoef je geen letter te coderen. Alleen wat ingewikkelde URL’s in je knoppen te plakken.

Producten eerst in winkelwagen, aan het einde afrekenen

De ‘add-to-cart’ parameter

Alle magie voor deze methode zit hem in de zogenaamde ‘add to cart’ parameter. Stel dat je de afrekenpagina voor jouw webshop onder https://mijngeweldigewinkel.nl/afrekenen/ hebt staan. Als ik nu een product zou hebben met een ID van 12 en ik zou onder een knop of in een link de onderstaande URL plaatsen :

https://mijngeweldigewebwinkel.nl/afrekenen/?add-to-cart=12

dan zal eerst product 12 in de winkelwagen worden geplaatst en vervolgens gaan we naar de afrekenpagina.

Wanneer je bij mij een strippenkaart aanschaft, is dat bijvoorbeeld exact wat je ziet gebeuren. Je bent in één keer op de afrekenpagina.

Wanneer de winkel en de landingspagina onder hetzelfde domein staan kunnen we dit overigens ook inkorten tot

/afrekenen/?add-to-cart=12

in de verdere voorbeelden zal ik deze kortere code gebruiken.

Ik leer deze ’truc’ aan bijna iedereen die een cursus WooCommerce of een cursus over online leeromgevingen bij mij doet en een aantal fouten blijven mensen hardnekkig maken, en om eerlijk te zijn, ik maak ze na 10 jaar ook nog indicenteel.

De eerste is de naam van de parameter verkeerd te spellen : het is add-to-cart en niet add-to-card.

De tweede is het vraagteken te vergeten. ?add-to-cart=12 wil zeggen, geef een parameter add-to-cart met de waarde 12 door aan het onderliggende programma. add-to-cart=12 wordt als een wat vreemd gevormde URL geïnterpreteerd.

En de derde: Zorg ervoor dat de pagina bestaat. Maar daarover later meer.

Stap 1

Stel, dat we nu 3 pagina’s hebben voor de salesfunnel :

  • kleine-boek
  • grote-boek
  • cursus

We beginnen dus op de pagina ‘kleine-boek’. Onder aan de pagina staat een grote knop, dat je het product wilt kopen. Je klikt erop en onder die knop staat de link :

/grote-boek/?add-to-cart=12

We nemen hierbij aan dat het product ‘kleine boek’ een ID van 12 heeft.

Wat we hier dus doen, we toen product 12 (kleine boek) in de winkelwagen en gaan door naar de salespage van ‘grote-boek’ (ID = 13), waar we het grote boek aangeprijsd zien worden.

Stap 2

Hier onder aan de pagina hebben we twee knoppen. Op de ene knop geeft de klant aan, dat hij het tweede boek niet wil kopen, en alleen het eerste af wil rekenen (knop Nee) en op de andere knop geeft hij aan dat hij ook het grote boek wil hebben. (knop Ja)

Dus daarmee krijgen we de volgende URL’s

/afrekenen/
/cursus/?add-to-cart=13

Bij ‘Knop Nee’ wil de bezoeker alleen nog maar afrekenen, geen nieuwe producten meer. Het is ook verstandig om hem niets anders meer aan te bieden, want daarmee loop je alleen de kans, dat hij geïrriteerd raakt en ook het ‘kleine boek’ niet zal kopen.

Bij ‘Knop Ja’ wordt het grote boek ook in de winkelwagen geplaatst en gaan we door naar de sales pagina voor de cursus.

Stap 3

Nu gaan we vertellen, waarom de bezoeker toch zo graag de cursus (ID 14) wil hebben en onder aan de pagina hebben we opnieuw twee knoppen.

Knop Nee, waarmee we vertellen, dat we tevreden zijn met de twee boeken, en knop Ja, waarmee we aangeven ook graag de cursus te willen. Laten we eens kijken naar de URL’s onder deze twee knoppen:

/afrekenen/
/afrekenen/?add-to-cart=14

Kortom, beide knoppen brengen ons aan het einde van de rit, de éne direct en bij de andere knop voegen we nog één product toe aan de winkelwagen.

Natuurlijk kunnen we de procedure nog veel complexer maken, met downsells, alternatieve paden, die ons toch weer bij de cursus brengen etc. Maar het idee is duidelijk.

Het nadeel hier is dat we de bezoeker iedere keer drie opties geven om uit te kiezen. Ja, Nee… of de pagina sluiten en het hele proces afbreken. En dan heb je helemaal niets verkocht.

Product direct afrekenen, daarna doorgaan met de funnel

Om dat te voorkomen kunnen we ook een ander soort sales funnel in WooCommerce bouwen, één waarbij we na iedere beslissing direct afrekenen. Maar daarvoor hebben we toch een stukje code nodig.

Gelukkig heb ik die code opgenomen in mijn snippet base.

In deze code moet je natuurlijk wel de product ID’s en de urls van de landingspagina’s aanpassen. Maar als je dat gedaan hebt, heb je een goed werkende sales funnel in WooCommerce, waarbij na iedere product keuze, de klant eerst een betaling zal doen, en daarna doorgeleid worden naar de volgende aanbieding.

Je hoeft hier ook geen knop met de ‘Nee bedankt’ optie in te geven. De klant heeft immers de eerder gekozen producten al afgerekend.

Heeft een ‘Sales Funnel’ plugin meer te bieden?

Dit is een leuke, en als je zelf kan coderen, of in ieder geval URL’s aan elkaar kunt knopen, goedkope oplossing voor sales funnels in WooCommerce. Aan deze oplossing kleeft echter ook een aantal nadelen.

Deze nadelen worden pas echt duidelijk, wanneer je hetzelfde product in meerdere funnels tegen verschillende prijzen aan gaat bieden. Voor iedere ‘aanbiedingsprijs’ moet je immers een nieuw product maken.

Het voordeel van zo’n sales funnel plugin is juist, dat de daadwerkelijke productprijs vanuit de plugin wordt overschreven met de aanbiedingsprijs. Dat is met name wanneer er voorraad bijgehouden moet worden natuurlijk wel een stuk gemakkelijker en overzichtelijker.

Bovendien bieden veel sales funnel plugins de mogelijkheid om allerlei statistische overzichten te genereren, iets wat je hier natuurlijk helemaal zelf op zal moeten zetten in jouw favoriete analytics tool.

Maar dit type plugins is meestal nogal prijzig. Afhankelijk van de plugin van zo’n 150 tot 300 dollar per jaar.

Bovendien, wanneer je het allemaal in code zou willen doen, dan wordt -met name wanneer je gebruik maakt van de PHP snippet, het beheer een ramp.

Kortom, heb je één salesfunnel, waar weinig aan verandert, dan kan de oplossing in dit artikel besproken een voordelige en goede oplossing zijn. Bestaat jouw activiteit voor een groot deel uit het opzetten van sales funnels in WooCommerce, maak het je dan makkelijk en kies voor een goede sales funnel plugin.

GRATIS CURSUS MAAK ZELF JE EIGEN LANDING PAGES

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.