Pop Ups, Irritant, maar toch…
Nog niet zo gek lang geleden heb ik een blogartikel geschreven over de plugin mogelijkheden van Elementor Pro. Op dat moment was het een functie die nog in de officiële versie van Elementor moest komen, dus kon ik nog niet veel vertellen over mijn daadwerkelijke ervaringen met deze plugins. Inmiddels heb jij waarschijnlijk al het nodige met betrekking tot deze plugin mogen ervaren op de WordXPression site. Ik ook. En hoewel onze ervaringen waarschijnlijk zullen verschillen, ben ik er zeer tevreden over.
Een goede reden om eens in een blogpost nader stil te staan, hoe je pop ups kan maken, die leiden tot een goede conversie.
Pop ups, a pain in the proverbial bodypart…
Laten we eerlijk zijn. Vanuit het oogpunt van de gebruiker is een pop up die bedoeld is voor een betere conversie voor jou eigenlijk altijd irritant. Simpel omdat een pop up altijd onderbreekt, waarmee de bezoeker van je website op dat moment bezig is. Het is dan ook zaak, dat je jouw pop ups zo toont, dat deze irritatie minimaal is. En vooral op een manier waarbij je bezoeker beslist niet gestoord zal worden bij een actie waarvan jij graag wilt, dat hij deze voltooid. Zoals het plaatsen van een bestelling bijvoorbeeld.
Typen pop ups
Pop up is een verzamelnaam voor verschillende elementen in een website die om speciale aandacht vragen. Oorspronkelijk was er in het verleden maar één mogelijkheid en dat was een extra browserwindow openen, waarin je de bezoeker wilde aansporen om extra acties te verrichten. Dit soort pop ups wordt tegenwoordig door vrijwel iedere browser standaard tegengehouden en is dus niet echt meer in gebruik. In plaats daarvan hebben we tegenwoordig vaak te maken met ‘pop ups’, die helemaal geen pop ups zijn, maar eigenlijk gewoon ‘overlays’ op je huidige webpagina.
De klassieke pop up
De meest voorkomende is nog steeds een pop up die je te zien krijgt als een aparte dialoog op je pagina. Over de pagina heen wordt een ‘box’ geplaatst met een aansporing tot actie. Vaak wordt de achtergrond ook donkerder gemaakt, waardoor de aandacht volledig op deze box komt te liggen.
De slide in
Een Slide In is een box die niet -zoals de klassieke pop up- midden op je pagina wordt geplaatst, maar een ‘strook’ boven, onder, links of rechts op de pagina die na enkele momenten ‘naar binnen schuift’ om daar op die plaats ook de blijven -ook wanneer je de pagina scrollt- tot je actie onderneemt.
Een goed voorbeeld is wanneer je de site van WordXPression voor het eerst -of voor het eerst sinds lang- bezoekt. Je krijgt dan onder aan het scherm de wettelijk verplichte privacy waarschuwing in het kader van de GDPR te zien. Je kan hier een keuze maken, of hem gewoon wegklikken… maar zolang je dit niet doet, blijft er een grote zwarte balk onder aan de pagina in beeld.
De statusregel
Een ‘Statusregel’ pop up lijkt heel veel op de slide in. Behalve, dat de statusregel vaak niet om actie vraagt. Het is bijvoorbeeld een melding onder of boven aan de pagina dat tot datum XYZ geen verzendkosten betaald hoeven te worden, je extra korting krijgt of wel ander voordeel dan ook. Het enige wat je kan doen is hem wegklikken, waarna hij niet meer zal verschijnen.
Enkele vuistregels…
En daarom een paar vuistregels waar je je als site eigenaar eigenlijk altijd aan moet houden. De belangrijkste is, dat een pop up die getoond wordt zodra iemand de site opent altijd storend is, en je dit soort pop ups eigenlijk alleen moet tonen op het moment dat je er zeker van kan zijn dat de bezoeker aan je site niet juist midden in een actie zit, die jij als ‘conversie’ hebt bestempeld. Niets is zo irritant als een klant die een bestelling onderbreekt, omdat jij hem zojuist via een pop up heb medegedeeld, dat er een nieuwe blogpost op je site is geplaatst.
Een andere belangrijke regel is, dat een pop up niet terug moet blijven keren. Ik wordt zelf bijvoorbeeld doodmoe van de pop ups die mij op iedere pagina van een blog willen vertellen, dat ik het gratis e-boek mag downloaden. Het is storend en zal mij al snel overtuigen de site niet meer te bezoeken, tenzij de informatie wel super interessant is.
Ook zijn er een paar regels met betrekking tot wat wel goed is om te doen.
Een mooi moment om een pop up te tonen is bijvoorbeeld bij een zogenaamd ‘Exit Intent’. Op het moment dat iemand de ‘beweging’ maakt jouw site te verlaten is een mooi moment om er nog net even een ‘berichtje tussendoor’ te gooien. Een tweede ding om ‘goed te doen’ is nooit en te never pop ups op mobiele apparaten te tonen. Helaas ontkom je niet aan de verplichte GDPR waarschuwingen, maar probeer iedere andere vorm van pop up op mobiele apparaten te vermijden. Vaak ‘blokkeren’ ze de toegang tot de werkelijk relevante informatie.
Maar laten we nu dit artikel verder vervolgen met zeven recepten voor goed converterende pop ups.
1. On Exit Intent om verder door te lezen.
De eerste ‘pop up’ die kan leiden tot een hogere conversie, een lagere bouncerate en een hogere naamsbekendheid is het soort pop up wat je hier ook aan kan treffen. Op het moment dat jij probeert een pagina te verlaten op het moment dat je een blogpost in de categorie eCommerce of eLearning leest, dan zal de eerste drie keer een pop up verschijnen, die je enkele andere blogartikelen over ditzelfde onderwerp laat zien.
Deze functie is op het moment dat ik dit schrijf iets langer dan 2 weken actief. In deze twee weken heeft de pop up er voor gezorgd, dat bijna 30% van de mensen die de site wilden verlaten toch door bleven lezen.
2. On Exit Intent – Inschrijven op de nieuwsbrief.
Probeer je vanuit een andere pagina dan de bovengenoemde de site te verlaten, dan krijg je een pop up te zien, die je er op wijst, dat ik diverse gratis e-boeken heb geschreven die je gratis kan downloaden. Deze pop up is ook iets langer dan twee weken actief en heeft in deze ruim twee weken voor 37 extra inschrijvingen voor de nieuwsbrief gezorgd. Normaal mag ik zo’n 12 nieuwe inschrijvingen per maand verwachten, in de laatste twee weken hebben 43 nieuwe mensen zich ingeschreven.
3, On Exit Intent – Laatste / Populaire producten
Vergelijkbaar met 2, maar meer gericht op webwinkels. Op een aantal van mijn T-Shirt sites heb ik dit actief. Op het moment dat je probeert de site te verlaten, dan krijg je een pop up te zien, die je wijst op de nieuwste producten. Dit heeft tot extra verkopen van T-Shirts geleid.
4. On Exit Intent – Abandoned Cart Protection
Nog niet actief, maar in ontwikkeling, ook weer voor de T-Shirt sites. Binnenkort wordt deze strategie uitgebreid besproken in een blogpost. Ik heb het al diverse malen gehad over het belang van een goede ‘Abandoned Cart’ strategie. Van alle winkelwagentjes die worden gevuld in webwinkels blijkt zo’n 60% nimmer de afrekenpagina te halen. Soms is dat bewust -als ik in het buitenland bestel, ‘probeer’ ik vaak wat de bijkomende kosten zijn- maar in de helft van het aantal gevallen, komt het alleen maar, omdat de bezoeker je ‘vergeet’. Een goede Abandoned Cart strategie kan je dus tot 30% meer winkelomzet opleveren!
Over enkele weken laat ik je in een blogpost zien hoe pop ups je hierbij kunnen helpen!
5. Time out op winkelwagen of afreken pagina
Als iemand lang blijft wachten op een winkelwagen- of afreken pagina, is dit vaak een teken dat iemand twijfelt over de aankoop. Een grote kans, dat hij dus nog een vraag heeft. Door op deze pagina’s een ‘slide in’ te tonen die je bezoeker vraagt of hij nog vragen heeft. En een contactformulier laat zien om deze vraag te stellen, kan je je conversie verhogen. In Elementor Pro kan je een pop up laten verschijnen na het verstrijken van een bepaalde tijd. Stel je deze tijd tussen de 20-30 seconden in, dan heb je een grote kans een paar ‘besluiteloze types’ toch over de streep te helpen.
6. Time out op Contactpagina
En hetzelfde is eigenlijk waar voor niet-webwinkels met betrekking tot de contactpagina. Een klant van mij heeft een hogere contactratio weten te behalen door op haar contactpagina een slide in op te nemen, waar de bezoeker een telefoonnummer achter kan laten om terug te worden gebeld. Inclusief een blokje met dagen en tijden waaruit gekozen kan worden. Volgens haar zeggen heeft dit haar twee nieuwe opdrachten opgeleverd, die ze anders gemist zou hebben.
7. Na bezoek van X pagina’s.
Veel pop ups die je kan tonen bij een ‘exit intent’ kan je ook tonen, nadat iemand een X-aantal pagina’s heeft bezocht. ‘X’ kan per website verschillen. Zelf houd ik hier aan ‘het plafond van het gemiddelde aantal bezoekers, plus 1’. Dit heeft wat nadere uitleg nodig denk ik. Stel, op mijn website leest de gemiddelde bezoeker 2,3 pagina’s. Het ‘plafond’ is dit getal afgerond naar boven. Dus 3. Daar tel ik 1 bij op, dat maakt het dus 4.
Wanneer ik dan een pop up laat zien aan iedere bezoeker die meer dan 4 pagina’s heeft bezocht, weet ik dat ik hiermee de ‘bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker’ benader. Bovendien, omdat hij geen ‘exit intent’ lijkt te tonen, mag ik hopen, dat hij nog meer van de site wil lezen. Door pop ups te tonen waarin ik hem help verder te lezen, of zichzelf in te schrijven voor de nieuwsbrief, ben ik hem nog eens extra van dienst.
Samenvattend
Pop ups interrumperen. En interrupties zijn irritant. Dus pop ups zijn irritant vanuit het oogpunt van de bezoeker. Laten we deze gouden regel nooit vergeten. Toch kan het af en toe beter zijn voor je eigen business om deze ‘irritatie’ te negeren en vooral na te denken, hoe we ‘irritatie’ tot ‘dienstverlening’ om kunnen buigen. Hopelijk hebben bovenstaande voorbeelden je enkele helpende suggesties gegeven.
Met een plugin als Elementor Pro, en met name de nieuwe ingebouwde ‘Pop Up Builder’ lijkt wat mogelijk is met pop ups veel van de beperkingen te hebben verloren. Je kan bijna alles!
Wanneer je een nieuwe website laat bouwen in het kader van WordPress XPress maakt deze krachtige pop up builder niet alleen deel uit van je website, je leert er ook nog mee om te gaan!