WordPress SEO Experts : Bestaan ze echt?
Vorige week beloofde ik, dat ik het derde deel van mijn artikelen over SEO zou schrijven, ditmaal over het foute en juiste gebruik van afbeeldingen. Afgelopen weekend was ik echter bij een uniek evenement, waar ik met een dame sprak die zojuist duizenden euro’s aan de zoekmachineoptimalisatie van haar website had uitgegeven.
Toen ik haar verhaal hoorde, sprongen de tranen mij bijna in de ogen. Deze dame was niet alleen opgelicht door een overduidelijke ‘valse SEO expert’, maar de manier waarop hij het gedaan had, zou mogelijk zelfs tot een uitsluiting van haar site in Google leiden.
Bij wijze van experiement heb ik een aantal mensen gevraagd of ze wel eens iets met WordPress SEO experts hadden gedaan en zo ja, wat deze mensen adviseerden. Het blijkt dat er nog steeds talloze mensen zijn die zich laten lijmen door de mooie beloftes op nummer 1 te komen in Google. Ik besloot dus mijn -minder belangrijke- artikel over images en SEO naar de toekomst te verplaatsen en hier een zevental kenmerken te geven van een valse SEO expert.
En geloof me, deze lijst is gemakkelijk: Degeen die beweert SEO expert te zijn, hoeft niet eens aan alle kenmerken of meer dan de helft van de kenmerken te voldoen: Voldoet hij aan slechts één kenmerk, weet je al, dat je met iemand te maken hebt, die onvoldoende van zoekmachineoptimalisatie weet om jouw site beter te laten presteren binnen de zoekmachines.
1. Een valse SEO expert legt de nadruk op het ‘keywords’ veld van de webpagina.
Even een uitleg. Het eerste wat je nodig hevt is een goede SEO plugin. Persoonlijk adviseer ik de WordPress SEO plugin van Yoast, maar er zijn andere alternatieven Wanneer je zo’n plugin hebt geïnstalleerd, worden er op de ‘Page/Pagina’ en ‘Post/Bericht’ webpagina’s meestal een drietal velden of meer toegevoegd: Title, Description en Keywords. Nu is dit keywords veld een heel leuk veld, omdat het mij is opgevallen dat legio SEO amateurs dit keywords veld volproppen met allerlei trefwoorden, terwijl ze het veld ‘Description’ helemaal overslaan, of daar met ‘Copy/Paste’ de ‘Title’ of de eerste paragraaf van de content in plaatsen.
Google heeft in 2001 al aangekondigd, geen acht meer te slaan op het keywords veld, er wordt alleen gekeken naar de ‘Description’ en de ‘Title’. En voor degeen die de woorden van een werkelijke SEO expert wil horen, voordat hij de mijne gelooft (en dit raad ik je beslist aan. Always verify your sources), verwijs ik je graag door naar een blogpost van Matt Cutts, software engineer bij Google.
2. Een valse SEO expert belooft je de eerste plaats in Google search rankings.
Eigenlijk kun je zelf wel begrijpen, waarom iemand die dit belooft, zijn belofte nooit waar kan maken. De eerste plaats in de Google search rankings kan nooit beloofd worden. Doodeenvoudig omdat, indien er een methode zou zijn om dat te bereiken, iedereen die methode zou kunnen volgen. Met als gevolg, dat deze eerste plaats toch gedeeld zou moeten worden. En dat is helaas onmogelijk.
Maar die eerste plaats is ook helemaal niet belangrijk. Uit onderzoek is gebleken, dat ongeveer 85% van de mensen klikt op de eerste vijf of zes zoekresultaten in Google. Binnen deze ’toppers’ is er geen duidelijke voorkeur, de vijfde positie ontvangt ongeveer evenveel kliks als de eerste. Het blijft natuurlijk een kunst om bij deze eerste vijf te komen. Dat is een kwestie van een juiste keuze van keywords. In mijn Masterclass SEO zal ik je daar meer over vertellen. En binnen deze ‘strategische keywords’ is het redelijk goed mogelijk om bij de eerste vijf te behoren, maar deze garantie kan nooit worden gegeven.
3. Een valse SEO expert belooft jou 1000, 10.000, 100.000 of meer clicks in de komende maand
Als iemand je dit belooft, is het een goed idee de deur direct dicht te slaan, liefst terwijl zijn neus nog boven de drempel hangt. De gevolgen van iedere SEO optimalisering van een website, wordt pas zichtbaar in de komende maanden. Google moet eerst je pagina opnieuw indexeren en opnieuw je prioriteit bepalen. Dit kost tijd en met geluk zie je de effecten na een maand terug in je site bezoeken. Maar er kunnen -vooral als je een tijd niets met je site hebt gedaan- ook maanden overheen gaan voor je er daadwerkelijk iets van merkt.
ALS je al besluit met deze ‘Expert’ in zee te gaan, zul je inderdaad merken, dat in de komende maand je site veel vaker wordt bezocht. Hoogstwaarschijnlijk inderdaad met de aantallen die je door je SEO expert zijn beloofd. Maar laat je alsjeblieft niet bedriegen. Je bezoekers zijn geen mensen die achter een computer zitten, maar sluw geconstrueerde geautomatiseerde scripts die je site ‘bezoeken’.
4. Een valse SEO expert biedt jou ‘het ideale linkschema’ aan.
Mocht na de vorige tip je SEO expert nog geen gebroken neus hebben, wordt het nu de hoogste tijd hem deze te bezorgen. De dame die ik afgelopen weekend heb gesproken was het slachtoffer van een dergelijke ‘expert’. Ze had 1500 euro ex BTW betaald aan deze ‘expert’ om haar site, die nauwelijks werd bezocht, beter te positioneren. Om dat te doen zou haar site aan ‘meer dan 1000 link directories van hoge kwaliteit’ worden doorgegeven. En inplaats van 89.000 dollar (iedere directory zou 89 dollar rekenen voor een dergelijke plaatsing) hoefde ze slechts 1500 euro te betalen.
Maar helaas, ‘Link Directories’ en ‘Banner Farms’ (Top 100’s etc) zijn de slechtste sites om je eigen webpagina’s op terug te vinden. Dit soort sites staat in zeer laag aanzien bij Google. Bovendien gaat Google er van uit, dat wanneer er sprake is van een plotselinge explosieve groei van het aantal sites wat naar jouw site linkt, een zogenaamde ‘backlink spike’, je links hebt aangekocht. Wat dus waar is, in het geval van deze dame.
Ze wist alleen helaas niet, dat het ‘not done’ was). Google en de andere zoekmachines zien dit helaas als vals spelen en bestraffen je door je site omlaag te plaatsen naar een onzichtbare plaats in de listings (pagina 95 of 96). Of, erger nog, je site helemaal uit te sluiten van de zoekresultaten.
5. Een valse SEO expert biedt jou software aan om automatisch ‘SEO rijke’ blogposts te genereren.
Bloggen is lastig. Om een goede blogpost te schrijven moet je allereerst taalgevoel hebben. Wanneer je dat niet hebt, moet je deze blogposts op een andere manier zien te krijgen. Aanstaande zaterdag heb ik een artikel over ‘gastbloggers’ en copywriters. Een goede manier om je blog toch regelmatig van nieuw content te voorzien.
Er bestaan echter ook andere methoden. Tot voor kort dacht ik, dat deze methode alleen in het Engelse taalgebied werd gepropageerd. Maar een Nederlandse Internet marketeer dacht, dat het wellicht ook een goed idee was, dit in het Nederlands taalgebied onder de aandacht te brengen.
Het idee is in het kort, dat je je kunt ‘abonneren’ op zijn ‘volautomatische’ SEO contentrijke blogposts ‘die jou een positionering aan de top van alle searchengines garanderen’. Wanneer je in de Google Webmaster Guidelines zoekt op ‘duplicate content’ weet je al, waarom dit niet gaat werken. Deze ‘contentrijke’ blogposts worden namelijk naar -zo hoopt de maker van het programma- honderden of duizenden blogs gezonden. Het risico van ‘duplicate content’ en de door Google hierop gezette straffen zullen beslist niet behulpzaam zijn om je blog hoger te krijgen in de search engines.
6. Een valse SEO expert laat de tekst in je pagina’s ongemoeid.
Je komt ze nogal eens tegen. De SEO ‘experts’ die geloven, dat je uitsluitend met de keywords, description en title hoeft te werken om je pagina hoger te plaatsen in de searchengines. Stierenpoep!
Laten we ons er eerst heel bewust van zijn, dat het doel van Google is de ‘zoekende’ te bieden wat hij zoekt. Als iemand niet vindt wat hij zoekt met Google, gebruikt hij gewoon een andere zoekmachine. Dus het is Google er alles aan gelegen, de juiste en relevante resultaten aan te bieden.
En de belangrijkste bron voor het bepalen wat relevant is, is natuurlijk de tekst zelf. Niet een omschrijving die niemand ziet. Het grootste probleem van veel schrijvers is, dat ze wel goed kunnen schrijven. Ze zijn vaak minder goed in het bepalen van goede ‘kernwoorden’ voor de zoekmachines in hun tekst. Een ‘WordPress SEO expert’, die de teksten in de pagina’s ongemoeid laat, maar uitsluitend bezig is met het vullen van de keywords, title en description velden, heeft maar heel weinig van SEO begrepen.
7. Een valse SEO expert houdt de kennis voor zichzelf.
Deze regel geldt eigenlijk niet alleen voor SEO experts, maar voor iedere expert . Wanneer iemand niet -soms zelfs tegen je eigen explicite wens in- uit zichzelf probeert kennis over te dragen, is hij geen expert.
Maar het gaat dieper. Je wilt niet iedere keer een SEO expert inschakelen bij nieuwe content. Het is ondoenlijk iedere blogpost te laten controleren. Dit wil je zelf kunnen. Voor het goed schrijven van online tekst kennis van zoekmachineoptimalisatie nodig. Van een WordPress SEO expert mag je verwachten, dat hij je leert hoe je het zelf doet. Instructie is een wezenlijk onderdeel van de offerte. Voor een echte expert is kennisoverdracht bijna een levensbehoefte.
Iedereen die bereid is te doen alsof hij naar de expert luistert, krijgt ongevraagd en onbetaald allerlei informatie over zich heen. Mensen die mij kennen, weten het. Vraag me iets specifieks over WordPress en ik merk het niet eens, dat je inmiddels bent weggelopen. Zo druk ben ik met mijn betoog.
Als Blogger, als Copywriter is een goede SEO basiskennis onontbeerlijk. Wanneer een SEO expert deze niet bereid is deze kennis met je te delen, helpt hij je eigenlijk op geen enkele manier. ‘Valse’ expert of niet: Hij is niet de persoon die je nodig hebt.len
Hoe ziet een echte SEO expert er dan uit ?
Om te beginnen : Ik ben geen SEO expert. Ik weet zeer veel van SEO en weet hoe ik dit doeltreffend toe kan passen. Ik ken de tools en ik weet hoe ik er mee moet werken. Op het gebied van WordPress ben ik een expert. Met betrekking tot SEO ben ik een vakman, een expert is meer.
Binnen het Nederlands taalgebied ken ik geen enkele serieuze SEO expert! Is dat even schrikken. Maar heel serieus. Een SEO expert is niet alleen iemand die weet hoe hij de beschikbare gereedschappen moet gebruiken. Zo iemand noem je een vakman. De WordPress SEO Expert pleegt zelf onderzoek. Een SEO expert heeft tientallen, honderden websites die hij uitsluitend gebruikt om te experimenteren, om te ontdekken. Bijvoorbeeld wat het veranderen van keywords of het veranderen van opmaak voor resultaat heeft voor de positionering.
Een echte SEO expert kan bogen op een aantal -door vakmensen zoals ik zeer gewaardeerde- publicaties. Maar vooral : Een kleine ondernemer kan zich een echte SEO expert niet veroorloven! Verwar dit vooral niet, door te denken dat iemand die je nauwelijks kunt betalen dus een expert is.
Bekijk ook de video-samenvatting van dit blogartikel
Geen zin in SEO onzin? Een goed startpunt om meer over SEO te ontdekken is de SEO checklist op deze website.