Premium SEO Pack: Een SEO plugin die Yoast overtreft? Kan dat dan?

WordPress SEO door Yoast uitgedaagd!

Sommige plugins zijn gewoon onbetwist de beste. Probeer mij bijvoorbeeld maar eens een eCommerce plugin voor WordPress te noemen, die beter is dan WooCommerce.

Er zijn echter niet veel plugins die het tot zo’n grote hoogte hebben gebracht. Maar WordPress SEO van Yoast is één van die plugins waarvoor ik in al die jaren dat ik nu al met WordPress werk, nooit een betere heb kunnen vinden.

Hier moet ik ook eerlijk bij toegeven, dat ik op een gegeven moment ook gestopt ben met zoeken. Want iedere plugin die ik testte bleek ver achter te blijven bij alles wat Yoast te bieden heeft.

Maar ondanks kwam ik in aanraking met een plugin die met hun versie 3.x wel heel wat leuke dingen te bieden heeft.

Premium SEO Pack

Ok, de naamgeving is waardeloos. Sterker nog, wanneer ik zoek op deze naam, dan kom ik eerst een totaal andere plugin tegen, die zich in de verste verte niet met Yoast kan meten.

Maar de Premium SEO Pack plugin van AA-Team, die we in dit artikel bespreken, is een regelrechte aanspraak op de SEO troon die nu al jaren door Yoast wordt ingenomen.

Maar wat heeft deze plugin dan te bieden, wat er bij Yoast ontbreekt. Nou… eigenlijk een heleboel.

Keyword optimalisatie

Yoast is vooral gericht op het optimaliseren van je pagina’s. En daar is de plugin dan ook heel erg goed in. Wat er echter ontbreekt in Yoast is de terugkoppeling hoe effectief die keywords eigenlijk zijn.

Om je een voorbeeld te geven. Morgen bedenk ik een nieuw product. Een speciaal mes om sneller een appel te kunnen schillen en ik noem het de ‘appelbreedschiller’.

Ik bouw een website speciaal om dit product onder de aandacht van de mensen te brengen. En verhip. Yoast vertelt mij, dat al mijn webpagina’s zijn geoptimaliseerd voor het woord ‘Appelbreedschiller’.

Het kan niet anders, of dit moet een succes worden, nietwaar?

Na enkele maanden ontdek ik echter, dat mijn verkeer nog steeds uitblijft. Het probleem is namelijk, dat ik dan wel mijn pagina’s heb geoptimaliseerd voor ‘appelbreedschiller’… maar letterlijk geen hond ooit op dat woord zal zoeken.

SERP integratie

Het mooie van deze plugin is echter, dat je deze direct kan koppelen met de Google Developers Console. En dat geeft je de mogelijkheid om allerlei informatie op te vragen over je focus keywords. Zoals bijvoorbeeld hoe vaak het wordt opgevraagd, wat de positionering van jouw pagina is ten opzicht van dat keyword en nog veel meer (ga ik later op in).

Je kan dus direct vanuit je WordPress site controleren hoe relevant dat keyword werkelijk is.

Beperkingen

Toch zit hier een aantal beperkingen aan. Google heeft namelijk het aantal opvragen van keywords beperkt op 100 keywords per dag. Alles wat je meer opvraagt kost je 5 dollar per 1000 keywords.

Wanneer je dit toestaat, dan kunnen de kosten al snel enorm uit de klauw lopen. Maar gelukkig kan je maximaal aantal opvragen per dag beperken. Wees er zeker van, dat je controleert bij Google of dit nog steeds 100 keywords per dag is. Daar heeft men de neiging het aantal per dag nogal eens aan te passen.

Stel je een maximum in, dan zal de plugin per dag het ingestelde aantal keywords opvragen. De volgende dag verder gaan met nieuwe keywords etc.

Het kan in de praktijk, wanneer je een site met veel pagina’s hebt, een tijdje duren voordat de plugin de positionering van alle keywords heeft, wanneer je dit met 100 keywords per dag moet doen. Voor de WordXPression site kostte mij dit twee maanden.

Wanneer je echter nieuw met een site begint, dan loopt dit organisch op met het ‘kweken’ van content. In zo’n geval is het nauwelijks een issue. Hoewel keyword positioneringen op dagbasis kunnen veranderen, wil je hier zeker niet (helemaal niet als je een site met honderden pagina’s hebt) ook per dag naar handelen.

Meer mogelijkheden

Maar deze SERP integratie biedt je nog meer mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld ook zien welke sites hoger dan jij scoren. Je hebt dus een direct inzicht in welke sites je moet ‘overtroeven’ om meer succes te hebben.

Ook kan je instellen, welke sites jouw ‘concurrenten in Google’ zijn. Van deze sites wordt getoond, hoe zij zich ten opzichte van jou positioneren.

Kortom een krachtige uitbreiding waarvoor op zich wel andere (vaak dure) tools beschikbaar zijn, maar zelden tools die ook geïntegreerd zijn met je website.

Koppeling met Google Analytics

Een tweede koppeling is met Google Analytics. Want wat je natuurlijk ook wilt weten is hoe de mensen die via jouw zoektermen binnen komen ook daadwerkelijk converteren.

Om even een absurd voorbeeld te noemen. Op mijn T-Shirt website ‘Wear2Care‘ heb ik een badlaken met de tekst ‘Free Piercing’. In totaal 40% van all mijn zoekverkeer zoekt op ‘Free Piercing‘. En verlaat direct de website. Omdat ze op zoek waren naar een gratis piercing, en niet naar een badlaken, wat hier een grap van maakte.

Mijn site verder optimaliseren voor de zoekterm ‘Free Piercing’ zou waanzin zijn. Want hoewel ik hier veel verkeer door krijg, is het geen verkeer wat ook koopt. Iets wat ik alleen kan ontdekken, door verder te kijken dan het binnenkomend verkeer alleen.

En de koppeling met GA helpt mij hierbij.

Mass optimalization

Heb je al een website, maar nooit echt iets serieus met SEO gedaan? In dat geval zal je -wanneer je Yoast gebruikt- stap voor stap iedere pagina langs moeten gaan om je focus keyword te bepalen en de pagina te optimaliseren.

Wanneer je kiest voor ‘Mass optimalization’ in Premium SEO Pack, dan zal iedere pagina, iedere post doorlopen worden. En vanuit al die potentiële goede keywords zal een focus keyword gekozen worden, wat het best bij die pagina past.

Voor alle duidelijkheid. Dit is een quick fix. Wat je op termijn nog steeds wilt, is die pagina daadwerkelijk verbeteren. Maar je hebt in ieder geval een goed uitgangspunt om mee te beginnen.

XML Sitemaps

XML Sitemaps zijn bestanden in het ‘XML’ formaat, die zoekmachines vertellen, waar bepaalde pagina’s te vinden zijn en wanneer deze voor het laatst zijn veranderd. Hiermee maak je het werk van de zoekmachines makkelijker.

Ja maar, zal je zeggen, dat doet Yoast ook! En je hebt helemaal gelijk. Maar het grote verschil is, dat Yoast dit in de gratis versie tegenwoordig wel heel rudimentair doet. Premium SEO Pack geeft je veel meer controle over wat en hoe je dingen in de sitemap wilt hebben, waardoor Google je ook ineens veel interessanter gaat vinden.

Maar nog veel belangrijker is, dat de Sitemaps module in Premium SEO Pack ook sitemaps voor video en afbeeldingen toevoegt. Wanneer je dat ook in Yoast wil, moet je diep in de buidel tasten!

Auto Image Optimalization

Leuk voor luie mensen en mensen die al een site met heel veel afbeeldingen hebben, die ze nooit hebben geoptimaliseerd.

Je kan in Premium SEO Pack instellen wat de ‘alt tag’ moet worden voor afbeeldingen, die er geen hebben.

Tip: Wil je het goed doen, zet er de titel van je post, het focus keyword en de naam van je website in.

Diverse analytische tools

Om gelijk maar te beginnen: dit vind je ook in de gratis versie van Yoast. Er is echter één groot verschil.

Om je pagina’s goed te laten scoren in Google is het belangrijk, dat bijvoorbeeld de HTML code van een pagina geldig is, dat de pagina snel laad etc.

Zowel Yoast als Premium SEO Pack hebben de mogelijkheden om dit te testen. Er is echter één gigantisch verschil.

Wanneer je als Admin bent ingelogd in WordPress en je hebt Yoast geïnstalleerd, dan zie je in het menu in de zwarte balk boven aan de pagina het Yoast logo. Ga je daar overheen, klapt een submenu uit met de optie ‘Deze pagina analyseren’ en daarin staan diverse mogelijkheden.

Wil je de site helemaal doorlopen om je positionering te verbeteren, zal je pagina voor pagina moeten openen en analyseren.

In Premium SEO Pack kan je aangeven, dat je alle pagina’s wilt analyseren. Dat is handig, wanneer je site enige honderden pagina’s en/of blogposts telt.

Bovendien bevat Premium SEO Pack diverse tools om de geconstateerde problemen direct te verhelpen.

Nog veel meer

In deze blogpost benoem ik alleen de mogelijkheden die ik regelmatig gebruik. Maar Premium SEO Pack biedt nog veel meer mogelijkheden, waarvan ik vele nog steeds ongebruikt laat. Misschien dat ik later in een ander blogartikel hier meer op in ga.

Het is niet alles goud…

Het is echter niet alles goud wat er blinkt. Sinds ik met Premium SEO Pack werk in plaats van Yoast is de positionering van de WordXPression website merkbaar verbeterd. Van 20K bezoekers per maand, is het 25K geworden. De groei in het verkeer is hoofdzakelijk te danken aan Google en -in veel mindere mate- Bing.

Maar er is één functie die ik enorm mis in Premium SEO Pack. De leesbaarheidsanalyse van Yoast is ongeevenaard. En in Premium SEO Pack ontbreekt deze functie.

Dus ik heb Yoast nog steeds niet gedeïnstalleerd. Wel gedeactiveerd. En wanneer ik een blogpost bijna af heb, zoals vandaag, dan doe ik ‘Premium SEO Pack’ even uit, en zet Yoast weer even aan. Ik controleer de tekst, pas hem aan, en doe Yoast weer uit. (En Premium SEO Pack weer aan natuurlijk).

Meer weten over SEO?

Kijk dan eens naar de SEO Checklist, die je verwijst naar diverse blogposts uit het verleden. Of doe een SEO training in de WP Basistrainingen hierover

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.