Zeven tips om meer uit Google Analytics te halen

meer uit google analytics | Zeven tips om meer uit Google Analytics te halenWanneer je de cijfers begrijpt, verhoog je je omzet!

Het overkomt mij regelmatig, eigenlijk te vaak, dat wanneer ik een klant of potentiële klant vraag, hoe vaak ze Google Analytics gebruiken, er ineens een grote stilte valt.

Wanneer je Google Analytics vergelijkt met de snelheidsmeter in je auto, dan begin je misschien een idee te krijgen hoe belangrijk Google Analytics eigenlijk is. Rijd je te langzaam op de snelweg, dan ben je een gevaar. Rijd je te snel, ben je dat ook… en loop je bovendien een kans een fikse bekeuring te krijgen.

Met Google Analytics is het eigenlijk niet veel anders. Wanneer je niet in staat bent deze ‘meter’ uit te lezen, kost het je geld. Of meer nauwkeurig, je maakt niet de omzet die je had kunnen maken.

Cijfertjes, cijfertjes en nog eens cijfertjes.

Enkele malen heb ik al de ‘Key Performance Indicators‘ van je website besproken. En wanneer je nog nooit iets met cijfertjes met betrekking tot je website hebt gedaan, begrijp ik best dat dit enigszins bedreigend is. En daarom, voor al die mensen die eigenlijk wel Google Analytics geïnstalleerd hebben, maar er nooit naar kijken, gaan we eerst eens onderzoeken, hoe we iets met GA kunnen doen, zonder gelijk ‘eng’ te doen.

In zeven tips lopen we langs enkele belangrijke gegevens die eigenlijk moet weten over je website. Wil je meer omzet maken, moet je dieper graven. Maar nu kijken we naar de basis.

Tip 1 : Bezoekers per maand

Standaard laat Google Analytics je de cijfers per dag over een periode van 30 dagen zien. Wanneer je wekelijks een nieuwsbrief uitstuurt, heeft de grafiek hierover waarschijnlijk de vorm van een ECG van een patient met een ernstige hartafwijking. Een regelmatige piek met verschillende intensiteit.

Dit is leuk om te zien, maar hiermee kan je eigenlijk helemaal geen trend ontdekken. Om alles goed te bekijken, moet je niet alleen een langer periode bekijken, maar ook de individuele ‘pieken’ uitfilteren.

Om je een idee te geven, ga Google Analytics eens in, en kies in de linker kolom voor ‘Doelgroep’ en dan ‘Overzicht’.

Standaard zal je en grafiek per dag over een bepaalde periode zien.

Klik nu op de data in de hoek rechts boven en vergroot de te meten periode tot twee jaar door de begindatum 2 jaar terug te zetten.

Net boven de grafiek staan 4 knoppen. ‘Per uur’, ‘Per dag’, ‘Per week’ en ‘Per maand’. Klik hier op ‘Per maand’.

Het resultaat is een grafiek die je over de afgelopen twee jaar laat zien hoe je het ‘per maand’ doet. Als je goed bezig bent, zie je dat deze lijn langzaam omhoog gaat. Is dat niet het geval, dan ben je fout bezig en is het maar goed, dat je dit artikel leest. Jij hebt een probleem. De aandacht voor jouw site verslapt.

Tip 2 : Entry en Exit pages

Google Analytics meet drie verschillende soorten gegevens. Pagina bezoeken, Sessies en Gebruikers. Het meest interessante gegeven is de sessie. Want hier kan je precies zien hoe mensen jouw site bezoeken.

En binnen zo’n sessie heb je de ‘Entry’ en de ‘Exit’ pages. De pagina’s waar mensen binnen komen… en die waar ze afhaken.

Die entry pages zijn super belangrijk. Tenminste, de meest populaire. Wanneer je meer omzet uit je website wilt halen, dan zorg je er eerst voor, dat je een top 10 of top 25 van je meest populaire entry pages krijgt.

Gelukkig helpt Google Analytics je hier enorm bij. Wanner je klikt op ‘GEDRAG -> Site Content -> Bestemmingspagina’s’ dan krijg je een overzicht van de meest populaire pagina’s waarop mensen binnen komen. Door vanuit deze pagina’s mensen door te geleiden (door het toevoegen van extra links, of het maken van extra pop ups) naar de relevante pagina’s waar je ze eigenlijk wilt hebben, kan je je conversie aanzienlijk vergroten.

Een ander overzicht is het overzicht van de ‘Exit’ pages, de pagina’s waar mensen frequent vertrekken. Dit overzicht kan je krijgen door te klikken op ‘GEDRAG-> Site Content -> Uitstappagina’s’. Dit zijn de pagina’s waar mensen gewoonlijk vertrekken. Kijk ook eens kritisch naar de top 10 of 25 van deze pagina’s. Waar kan je eventueel links toevoegen naar pagina’s die tot conversie leiden?

Tip 3: Bouncerate verlagen

Je bouncerate is het percentage van de bezoekers dat na het bezoeken van je pagina besluit de site te verlaten. Om je overall bouncerate, en daarmee je positionering in Google, drastisch te verbeteren, is het goed om je veel bezochte pagina’s met een hoge bouncerate eens kritisch te bekijken. Hoe je dat doet, heb ik enkele jaren terug al uitgelegd in een artikel over bouncerates.

Tip 4: Gebruik de ‘doelen’.

Onder ‘CONVERSIES’ in Google Analytics kan je doelen definiëren. En het is droevig om te zien hoe zelfs trouwe klanten hier nauwelijks gebruik van maken. Het is zo eenvoudig om doelen te definiëren. Bied je een gratis e-boek aan voor je listbuilding? Dan is de ‘doelpagina’ de pagina waar dit e-boek wordt gedownload. Ieder bezoek aan deze pagina is een success.

Kunnen mensen online een product kopen? Dan is de pagina die na het afreken proces bedankt, je doelpagina.

Het definiëren van doelen is eigenlijk een blogpost op zich. Maar wanneer je eenvoudig een doel kan definiëren als een bijzondere pagina die wordt bezocht, dan kies je voor ‘CONVERSIES -> Doelen -> Doel URL’s’ en geef je daar je URL in.

Tip 5: Onderzoek de zoekopdrachten op de site

Zoals je wellicht weet, is de hoeveelheid informatie die Google geeft over de zoektermen die de bezoeker heeft gebruikt om jouw site te vinden minimaal. Informatie die je echter wel hebt is hoe de bezoeker van jouw website probeert relevante informatie op je site te vinden.

Is iemand namelijk al op je site, zal deze ook binnen de site verder zoeken naar informatie die mogelijk wel of niet beschikbaar is.

Onder ‘GEDRAG -> Zoekopdrachten op de site’ vind je een aantal sub opties die je inzicht geven hoe je bezoeker binnen de site zelf zoekt.

Dit is belangrijke informatie die je beslist niet mag onderschatten. Enkele tips :

  • Worden bepaalde zoektermen regelmatig vanuit één bepaalde pagina gegeven: zorg er voor dat er directe links naar de gevraagde informatie op de pagina komen te staan. Bedenk dat slecht een klein percentage van de mensen geïnteresseerd in deze informatie daadwerkelijke een zoekopdracht zal starten. Een directe link zal het aantal ‘doorstromers’ aanzienlijk vergroten.
  • Heb je veel zoektermen met betrekking tot een voor jouw blog relevant onderwerp, maar wordt er niets gevonden? Schrijf een artikel over dit onderwerp. De kans is groot, dat dit ook goed in Google zal eindigen.
  • Komen bepaalde zoektermen veel voor, en heb je deze niet als ’tag’ opgenomen? Voeg de tags toe en koppel deze met relevante pagina’s.

Tip 6: Leer de ‘Gedragsstroom’ begrijpen

Onder ‘GEDRAG -> Gedragsstroom’ vind je een heel nuttig overzicht. Dit overzicht laat als een soort ‘flow schema’ zien hoe jouw bezoekers navigeren door je site.

In een duidelijk te lezen schema zie je waar mensen binnenkomen, op welke links ze vervolgens klikken. En iedere daar op volgende stap.

Gaan mensen van pagina A naar C, waar jij ze liever richting B had gestuurd? Verwijder op A de link naar C, en voeg een link naar B toe! Stroomlijn het site bezoek zoals jij het graag had willen hebben!

Tip 7: Kijk af een toe ook eens naar je ‘Real Time Analytics’.

Onder ‘REAL TIME -> Overzicht’ kan je letterlijk zien hoe mensen op dat moment door jouw site navigeren. Op momenten waarvan ik weet dat ze druk zullen zijn, kijk ik af en toe een kwartiertje tot een half uur naar de real time bezoekers op mijn website. Op welke links klikken zij? Hoe lang zijn ze op de site?

Vaak geeft het beeld van één enkele bezoeker mij een goed idee met betrekking tot iets wat ik verder uit wil diepen. Of met andere woorden, goede inspiratie voor wat ik in de punten 1-6 wil onderzoeken.

Bonus tip : Vergroot je kennis!

Wanneer je bovengenoemde tips serieus neemt, kan je web omzet met zeker 10% stijgen.  Wanneer je er echt helemaal serieus werk van wilt maken, behoort het verdubbelen van je web omzet niet tot de uitzonderingen. Tijdens de trainingen Online Marketing – Een Stap Verder  en de Google Marketing Suite leer je eigenlijk alles wat je nodig hebt om je web omzet tussen de 40% en 100% te kunnen verhogen. Investeer in jezelf en je onderneming en meld je vandaag nog aan!

 

 

 

 

 

 

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Informatie

WordXPression 

Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.