Drie super plugins voor WooCommerce

Wanneer je jouw WooCommerce webshop toch serieus wilt nemen

Het mooie van WooCommerce is dat het helemaal gratis is. Of beter gezegd, helemaal gratis lijkt. Je kan tegen relatief lage hosting kosten en met een flinke portie huisvlijt een leuke webwinkel in elkaar knutselen. Het probleem is echter wel, dat je vandaag de dag met een webwinkel alleen niet veel zal verkopen.

Want een trieste werkelijkheid is, dat meer dan 70% van alle webwinkels op het Internet minder dan 5000 dollar per jaar aan omzet maakt.

Ik heb in het verleden meer dan eens geschreven over de oorzaken van het falen van webwinkels en wil daar dit keer eigenlijk niet op ingaan. Laten we liever kijken naar mogelijkheden om jouw succesvolle webwinkel nog succesvoller te maken. Hierbij dus drie plugins voor WooCommerce die je vooruit helpen!

Wilko, dat heb je ook al meer dan eens verteld!

Daar heb ik inderdaad ook meer dan eens over geschreven. Een aantal belangrijke manieren om je omzet significant omhoog te krijgen zijn onder meer :

Maar er zijn natuurlijk veel meer manieren. En ik ken een drietal plugins die dit prima ondersteunen. Toch zijn er heel wat webwinkeliers die moeite hebben met deze plugins. Want ze zijn niet goedkoop. Maar verwacht je dat een goedkope plugin je omzet zal verdubbelen?

WooCommerce Smart Coupons

K-0972

WooCommerce Smart Coupons is meer dan een uitbreiding op de standaard coupon opties in WooCommerce. Wanneer je deze plugin vergelijkt met de eerder besproken Extended Coupon Features plugin dan is er een overlap in functionaliteiten, maar beide coupons bieden ook ‘eigen functies’. Eén van de redenen, waarom ik deze plugins in Wear2Care naast elkaar gebruik.

Wat ik namelijk mis in de Extended Coupon Features plugin, maar wel vind in ‘Smart Coupons’ is de mogelijkheid om unieke coupon codes per (potentiële) klant aan te maken. Ik kan dus -naast een algehele coupon code te genereren- per klant unieke codes aanmaken.

Vouchers

Een tweede aardige functie is, dat je behalve coupons ook ‘gift vouchers’ aan kan maken.

Ok, hoor ik je denken… ‘Is dat niet een andere naam voor hetzelfde?’

En nee, dat is niet een andere naam voor hetzelfde. Want een coupon houdt op te bestaan, wanneer hij is gebruikt.

Wanneer ik een coupon code voor 100 euro korting heb, en deze gebruik op een bestelling van 10 euro, dan gooi ik in principe 90 euro weg. Bovendien zal je meestal als webwinkelier niet toestaan, dat coupons worden ‘gestapeld’, ofwel, dat je kortingen bij elkaar optelt. Als iemand op het Internet 10x een code voor 10% korting vindt, krijgt hij geen 100% korting.

Een ‘voucher’ wordt beschouwd als geld. Het is een ‘bestedings krediet’. Vergelijk het met een boekenbon. Wanneer je tien boekenbonnen van tien euro hebt, mag je voor honderd euro boeken uitzoeken.

Vouchers is dus typisch iets wat je ook als product aan kan bieden in je winkel, om meer nieuwe klanten te krijgen. Wanneer je een ‘Mijn Winkelbon’ als cadeau mogelijkheid aanbiedt, kan de ontvanger van het cadeau alleen in jouw winkel terecht.

Bonnen ontwerpen

Coupons zijn kortingsbonnen. Maar visueel gezien stellen ze niet veel meer voor dan een code. Met WooCommerce Smart Coupons kan je echter ook bonnen ontwerpen die er visueel aantrekkelijk uitzien. Toch leuk als iemand deze cadeau wil geven. Een email met een mooie opmaakt, komt aantrekkelijker over dan een serie letters en cijfers.

Bestedingstegoed als refund

Een andere krachtige manier om je klanten ‘bij je te houden’, is door naast een ‘geld terug’ optie te bieden, je bij een retour een refund in de vorm van een bestedingstegoed aanbiedt.

Een aardige manier waarop we dit op Wear2Care gebruiken is de volgende.

Wanneer een klant is ‘uitgekeken’ op zijn of haar kleding, dan kan de klant de kleding ‘terugsturen’ naar Wear2Care. In werkelijkheid wordt de kleding niet ‘teruggestuurd’, maar doorgestuurd naar een bij de klant geografisch nabij goed doel. Zodra de ‘return’ is ontvangen, krijgt de klant 10% van het oorspronkelijke aankoopbedrag als bestedingstegoed.

Hiermee slaan we een hele vlucht vliegen in één klap. De klant is blij, omdat hij korting op kleding krijgt, door het inleveren van kleding waar hij op was uitgekeken of niet meer in paste.

Het goede doel -meestal opvanghuizen voor daklozen of mishandelde vrouwen- is blij, omdat ze altijd kleding kunnen gebruiken.

En wij van Wear2Care zijn blij, omdat het een aansporing voor de klant is opnieuw bij ons te bestellen.

WooCommerce Check Out Add Ons

People purchsing goods e-commerce online shopping

Ik heb het in de afgelopen weken meer dan eens gehad over Sales Funnels. Een beetje in de geest van deze artikelen zou je WooCommerce Check Out Add Ons misschien een ‘mini-sales funnel’ plugin kunnen noemen.

Personalisatie

Het is mogelijk om een product te ‘personaliseren’. Zo kan je bijvoorbeeld de optie geven om een kaartje bij de bestelling mee te verzenden. Op dit kaartje kan dan een persoonlijke wens worden geschreven, die via een veld -ingevoegd door de plugin- ingevuld kan worden.

Op deze manier kan je een gekocht cadeau toch een persoonlijk tintje laten geven. Natuurlijk ondersteunt de plugin een extra betaling voor deze geleverde diensten.

Uitgebreide garantie

Een andere optie is natuurlijk het uitbreiden van de garantie. Je kent het vast wel van de grote elektronicazaken. Als je een product aanschaft wordt vrijwel altijd een garantie uitbreiding aangeboden.

Extra producten en diensten

Ook is de plugin geschikt voor het toevoegen van extra producten en diensten aan een bestelling. Hierbij echter één belangrijke waarschuwing. De aangeboden producten worden niet tegen de voorraad gecontroleerd. Het is dus absoluut geen goed idee om fysieke producten aan te bieden, tenzij je hier een vrijwel ongelimiteerde voorraad van hebt!

Wil je wel fysieke producten aanbieden die voorraad gevoelig zijn, dan is de CartFlows plugin een veel meer geschikte oplossing.

WooCommerce Subscriptions

coffee

Wanneer je denkt aan een plugin als WooCommerce subscriptions dan denk je wellicht in eerste instantie aan een membership site. En als dat het geval is, dan zie je eigenlijk een enorme mogelijkheid van deze plugin over het hoofd.

Want wanneer jij producten verkoopt die gekwalificeerd kunnen worden als gebruiksproducten, dan heeft deze plugin een krachtige mogelijkheid voor jou om behoorlijk wat meer omzet te genereren.

Aan de hand van twee voorbeelden met betrekking tot klanten van WordXPression probeer ik je de mogelijkheden duidelijk te maken.

Een vaste afname en meer marge

Klant nummer één doet -onder meer- in voedingssupplementen. De supplementen die hij levert zijn niet uniek, je kan ze op vele plaatsen op het Internet bestellen. En mensen die deze supplementen bestellen, kopen ze de éne keer bij hem, de andere keer bij zijn concullega. Net afhankelijk van wie op dat moment de goedkoopste aanbieding had.

Dat is één van de redenen, dat hij besloot om eigenlijk een vaste aanbieding te hebben voor mensen die een abonnement van minimaal een half jaar aangaan. Met andere woorden, wanneer je voor minimaal een half jaar zijn supplementen koopt, krijgt de klant 7.5% korting, en maandelijks de supplementen -genoeg voor een maand- geleverd. En omdat hij nu een gegarandeerd grotere afname per maand heeft, kan hij goedkoper inkopen en houdt na het geven van de korting netto meer over.

En dan is er koffie… iedere keer anders

Klant nummer twee is een heel ander verhaal. Hij heeft een passie voor koffie. En hij verkoopt een enorme selectie van soorten koffie uit de hele wereld. Omdat een groot deel van zijn klanten ook van koffie houdt, heeft hij een ‘sampler’ abonnement. Voor 10 euro per maand krijgt de koffieliefhebber iedere maand vier zakjes met verschillende koffiebonen om uit te proberen.

En jij?

Zijn er producten die jouw klanten telkens weer opnieuw bestellen? Door hier eens kritisch naar te kijken, kan je heel makkelijk abonnementen aanbieden, waardoor zij deze producten iedere keer opnieuw bij jou bestellen. In plaats van ‘af en toe’, of ‘meestal’, zal je klant dan iedere keer bij jou bestellen.

Of zijn jouw klanten die graag experimenteren? Dan is een wijn-van-de-maand, chocola-van-de-maand of het ‘bakrecept-met-ingredienten-van-de-maand’ misschien een leuke manier om jouw klanten kennis te laten maken met jouw (nieuwe) producten. Mocht je een goede ‘bier van de maand’ aanbieding hebben, houd ik me alvast aanbevolen!

En combineren maar…

De subscription en de coupon plugin die ik hierboven heb besproken werken op allerlei manieren goed met elkaar samen. Eén leuke manier om ze in combinatie te gebruiken is de volgende.

Heb jij er enig idee van, hoe veel (of eigenlijk ‘hoe weinig’) mensen een mailing openen? Dat percentage is vrij laag. Volgens verschillende onderzoeken ligt dit tussen de 10 en 20 procent.

Bestelbevestigingen worden echter meestal wel geopend. Zo’n 85% van alle bestelbevestigingen schijnt te worden geopend.

Wanneer iemand een ‘wat voor abonnement’ dan ook op de producten in jouw winkel heeft, krijgt deze persoon dus in ieder geval periodiek een bestelbevestiging.

Wat let je, om in je bestelbevestiging een tijdelijk kortingscode op te nemen, waarmee hij bijvoorbeeld meer van hetzelfde product in geval van ‘proefpakketten’, of verwante producten in het geval van ‘iedere maand een portie van hetzelfde product’ met een kortingscode aan kan schaffen?

Extra tip

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik hier zelf nooit aan gedacht heb, maar pas kreeg ik van een Amerikaanse ondernemer een hele goede tip. Ik heb geen flauw idee, of dit ook voor Nederlanders geldt, maar veel Amerikanen schijnen zodra ze een veld voor een kortingscode in een webwinkel zien te Googelen om te ontdekken, of er kortingscodes bekend zijn.

De tweede stap is -wanneer deze kortingscodes er niet zijn- te zoeken naar een andere leverancier, waarvan wel kortingscodes op het Internet staan.

Het aardige is, dat vaak niet eens gekeken wordt naar het uiteindelijke eindbedrag, maar alleen naar de korting op het product zelf. Zorg er dus voor, dat je kortingscodes hebt… en dat ze makkelijk te vinden zijn.

Meer omzet met je webwinkel!

Gold coins

En dit zijn nog maar kleine voorbeelden van de enorme hoeveelheid kansen die de gemiddelde webwinkelier laat liggen door onvoldoende bewust bezig te zijn met de verkoop van zijn producten. Tijdens de training ‘WooCommerce – In Detail‘ ga ik in op deze en veel andere mogelijkheden om je omzet in een korte termijn te verveelvoudigen.

Wil jij serieus aan de slag met je WooCommerce webwinkel, dan is het enige excuus om je niet voor deze training aan te melden, dat je dit in een vorig jaar al hebt gedaan!

Of wanneer je liever hebt, dat ik eens kritisch naar jouw verkoop processen kijk en je adviseer, hoe ook jij meer omzet kan maken met je webwinkel, dan is dit in het kader van de support strippenkaart ook makkelijk mogelijk.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Wellicht heb je interesse in één van deze trainingen van WordXPression?

Video Animaties met Microsoft PowerPoint

10 en 17 december 2022

Google Analytics met GA4 – Introductie

14 september 2022

Elementor voor Beginners

8 oktober 2022