Een eigen T-Shirt business – FAQ

Wat mensen willen weten over de T-Shirt cursus

t-shirt | Een eigen T-Shirt business - FAQ

Ik heb nog nooit eerder een cursus gegeven die zoveel interesse bleek op te roepen als de cursus ‘Start je eigen T-Shirt Store‘. Daar staat ook tegenover, dat ik nooit eerder een cursus heb gegeven, die ook zoveel vragen opriep, dat ik heel letterlijk een ‘Frequently Asked Questions’ lijst op kan stellen met betrekking tot de veel gestelde vragen. Is een FAQ in de praktijk meestal om vragen voor te zijn, in dit geval zijn de vragen, die ik in deze blogpost beantwoord, daadwerkelijk gesteld.

Waarom T-Shirts?

Dit is letterlijk de meest gestelde vraag. En hier is eigenlijk maar één goed antwoord op: Het verkoopt goed en is makkelijk aan te passen aan de behoeften van je doelgroep. De kledingindustrie is een ‘multi billion industry’. Een industrie waar letterlijk miljarden dollars in omgaan. Volgens diverse onderzoeken koopt de gemiddelde Amerikaan iedere 3 dagen een nieuw kledingstuk. Een T-Shirt is echter meer dan ‘zomaar een kledingstuk’. Voor de meeste mensen is het een kledingstuk met een ‘print’ er op, waarmee je iets uit wilt drukken. Je favoriete band, je levensovertuiging, of gewoon iets grappigs, wijs, maatschappijkritisch, of moois. En dat laatste is juist wat het T-Shirt zo’n interessant product maakt. Want een eigen jeans lijn opzetten wil zeggen, dat je zelf moet gaan produceren. Wanneer je een eigen T-Shirt lijn op wilt zetten, kan je volstaan bestaande T-Shirts met eigen ontwerpen te bedrukken. En omdat een T-Shirt -in het bijzonder één wat vaak wordt gedragen- een beperkte houdbaarheid heeft en je klant er meer dan één wil hebben is dit een product met een grote afzet markt.

Hoeveel werk heb ik aan deze T-Shirt business?

Wanneer je het zo oppakt als ik het je leer tijdens de training, dan heb je hier wel wat werk aan. Laat je niet bedriegen door het woord ‘passief inkomen’. Het inkomen is verre van passief in je stoel afwachten tot het geld binnen stroomt. Je moet er wel aan werken. Je moet minimaal zo’n 12 ontwerpen in je winkel hebben staan om je winkel ‘volume’ te geven. Wanneer je in acht neemt, dat ik voor één ontwerp van ‘idee tot product in de winkel’, maar exclusief marketing zo’n 4-6 uur per product bezig ben, reken in ieder geval op 72 uur om je winkel te ‘vullen’.Met de marketing ben ik zo’n 8 uur per product bezig. Het is alleen niet zo, dat ik alle producten gebruik voor mijn marketing. Ik pik meestal één op de 10 producten uit en gebruik dat éne product voor de marketing. De rest wordt verkocht in de slipstream van die marketing.Je hebt het gebruikelijke onderhoud aan een WordPress website. Plugins updaten enzo. Ca. 1 uur per week. Maar wat je niet hoeft te doen is de bestellingen af te handelen, producten te verzenden etc. Dat wordt allemaal automatisch voor je gedaan op de achtergrond. Het werk is dus gerelateerd aan het aantal producten wat je aan wilt bieden, niet aan het aantal producten wat je verkoopt. Of je nu één of duizend shirts per maand verkoopt, je hebt er evenveel werk aan.

Wat is de marge die ik heb op de shirts?

Die bepaal je in grote mate zelf. Een shirt heeft een zekere ‘inkoopsprijs’. Die prijs is inclusief de kosten voor het bedrukken. Jij bepaalt wat de verkoopprijs is. Om je in ieder geval enige indruk te geven van een aantal inkoop prijzen: Een Bella+Canvas shirt kost $12,95-$17,44 (10,88 – 14,64 euro) inkoop, afhankelijk van de maat. Ik verkoop deze -ook weer afhankelijk van de maat- tussen de 20-27 euro.Een Gildan Hoodie kost $20,75-$26,75 (17,42 – 22,45 euro) inkoop. Verkoop 29,50 – 34,00 euro. Dit is een marge die voor mijn doelgroep en mijn ontwerpen goed werkt. Zelf zou ik willen zeggen, dat mijn ontwerpen goed, maar niet uitzonderlijk zijn. Wanneer je werkelijk in staat bent uitzonderlijke ontwerpen te realiseren, kan je met de juiste doelgroep een veel hogere prijs vragen. Globaal zou ik zeggen, dat afhankelijk van de maat en het kledingstuk de marge tussen de 8 en 12 euro is, voor de echt grote maten -zoals 5XL -maar die verkoop ik zelden- iets meer.

Ik heb die prijzen gezien, maar betalen mensen echt meer dan 20 euro voor een shirt? Meer dan 30 voor een hoodie?

Het éénvoudige antwoord is ‘Ja’. Zelf doe ik het niet zo snel, of het shirt moet wel heel uitzonderlijk zijn. Maar er zijn massa’s mensen die dit soort bedragen betalen voor een origineel ontwerp. Bedragen tussen de 25 en 30 dollar voor een shirt en 30-60 dollar voor een hoodie zijn niet uitzonderlijk.Maar ik hoef niet eens ver weg te kijken. Wanneer ik naar mijn eigen zoon kijk, dan merk ik al, dat hij veel meer voor een shirt met originele opdruk wil betalen, dan ik bereid ben uit te geven voor mijzelf.

Maar ik ben niet creatief… kan ik het ook?

Dat is natuurlijk onzin. Je bent ondernemer, dus je bezit enige vorm van creativiteit. Wat de meeste mensen proberen te zeggen, wanneer ze vertellen ‘niet creatief’ te zijn, dat ze weinig ervaring hebben met het maken van een visueel ontwerp. Maar dat is geen probleem. Dat leer je in de cursus. Bovendien… in de praktijk blijkt dat eenvoudige ontwerpen, vaak tekst georiënteerd, het beter doen in de verkoop dan complexe grafische ontwerpen. Tijdens de eerste cursusdag leer je de basisvaardigheden die je nodig hebt om je eigen T-Shirts te kunnen ontwerpen. Plus een aantal trucs om het ontwerpproces enorm te versnellen.

Ik las dat ik Photoshop nodig heb. Is dat pakket niet veel te duur?

Dit is een vraag die ik heel vaak heb gehoord. En ik heb me in moeten houden om niet te antwoorden met de vraag ‘Ben jij echt een ondernemer?’ Even voor alle duidelijkheid. Photoshop heeft de naam heel duur te zijn. En dat was het ook in het verleden. Maar wanneer je vandaag de dag Photoshop CC neemt, neem je een abonnement op de software. Dit abonnement kost ex btw rond de 10 euro per maand. Je investeert dus in een software pakket wat je in potentie honderden tot duizenden euro’s per maand op gaat leveren met de ontwerpen die je maakt! Je zit er een jaar aan vast. Mocht het ondanks alles niets worden, ben je dus zo’n 120 euro kwijt. De cursus kost je meer. Wanneer je een investering van 120 euro ziet als een ‘risico investering’, dan moet je zeker de cursus niet doen. Want ergens in je achterhoofd geloof jij dan, dat jij niet in staat bent om het geleerde werkelijk met succes in praktijk te brengen. En weet je wat? Als je niet gelooft, dat je werkelijk in staat bent om binnen een jaar een volledig inkomen online te verdienen, zal het ook nooit gebeuren!

Waarom richt je je voornamelijk op de VS in de marketing?

Heel eenvoudig. Tijdens de cursus leer ik je hoe je met behulp van Facebook je doelgroep kan bepalen, waarvoor je je ontwerp gaat maken. Niet alleen is de populatie groter dan de Nederlandse markt, maar Facebook heeft ook meer bruikbare gegevens met betrekking tot Amerikanen. En een leuk ander extra is natuurlijk, dat Amerikanen meer aan T-Shirts uitgeven. Zowel in aantallen als in het bedrag per shirt. Wanneer je je marketing richt op de VS, dan druppelen andere internationale klanten vanzelf binnen.

Heb je nog meer vragen?

Voel je vrij deze te stellen in het commentaar hieronder. Of kijk gewoon even in de beschrijving van de cursus.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.