Mijn T-Shirts verkoop heeft mij heel wat inzicht gegeven…
Zoals je waarschijnlijk weet ontwerp en verkoop ik T-Shirts. Onlangs realiseerde ik mij, dan eigenlijk dit hele proces van het ontwerpen van T-Shirts mij een snelle en makkelijke methode heeft geleerd voor het ontwerpen en verkopen van mijn andere diensten en producten. Als het ware een ‘risicoloze speeltuin’ waar ik in het echt kan leren, hoe marktonderzoek werkt. De methoden die ik hier heb geleerd, kon ik later toepassen op mijn andere campagnes.
Iedereeen heeft wel een T-Shirt
Ik denk dat op ondergoed na, het T-Shirt wel het meest algemene kledingstuk is, wat we kennen Ik denk dat iedereen minimaal één T-Shirt in de kast heeft hangen. We hebben ze effen, met een patroon of met een afbeelding. Het product is zo algemeen, dat je bijna zou denken, dat er geen nieuwe markt meer voor is. Niets is minder waar. Want voor veel mensen is een T-Shirt niet zomaar een kledingstuk, het is een kledingstuk waarmee je iets uit wilt drukken.
De Niche markt
En daar komen we direct uit bij het marketing idee van de ‘niche markt’. Ontwerp een kledingstuk voor een kleinere groep mensen met ‘bijzondere wensen’. Dat kun je op twee manieren doen. Je kunt -zoals ik het in het begin deed- hopen dat jouw briljante idee aanslaat bij anderen en ‘op goed geluk’ een shirt ontwerpen. Zo ben ik begonnen. En op de 50 ontwerpen die ik maakte had ik denk ik één of twee ‘hits’. De verkoop van de rest ‘kabbelde een beetje’. Maar ik had het idee dat ik veel tijd verbrandde met het maken van ontwerpen die niemand ooit zou kopen. Bovendien stak ik in ieder shirt wat ik maakte minimaal 50 euro in een Facebook campagne. Dat moest anders kunnen.
Marktonderzoek
De manier waarop ik nu te werk gaat is heel anders. Het begint altijd met een groot, vaag idee waar een markt zou kunnen bestaan. Op het moment dat dat vage idee meer vorm krijgt -ik heb nog steeds niets ontworpen- onderzoek ik binnen de social media wie mijn shirts zouden gaan kopen. Hoe ik dat doe, leg ik uitgebreid uit tijdens de cursus ‘Start je eigen T-Shirt store‘. Pas op dat moment maak ik het ontwerp en zet ik het klaar in één van de webwinkels. Omdat het aanmaken van een product mij nauwelijks tijd kost, als ik het ontwerp heb, maak ik meestal meerdere ‘varianten’ aan. Niet alleen een shirt, maar bijvoorbeeld ook een tank top, een hoodie of een sweater. Heb ik dit voor elkaar, dan schrijf ik de eerdere kopers van mijn shirts aan.
Hoe het verder werkt
Op basis van een ‘slim score systeem’ bepaal ik welk van deze ontwerpen het meest succesvol zou kunnen zijn. Soms doet een ontwerp het goed op een hoodie, terwijl een andere keer hetzelfde ontwerp het beter doet als een shirt. Weet ik eenmaal welk ontwerp het ‘het best doet’, dan heb ik twee belangrijke gegevens:
- Wat is mijn doelgroep, die ik wil bereiken. Deze heb ik immers gevonden binnen de social media
- Welke uitvoering spreekt mijn huidige klantenbestand het meest aan. Dit bestand hoeft geen deel van mijn doelgroep uit te maken, hoewel het idealiter natuurlijk wel zo zou zijn.
Met deze twee gegevens in het achterhoofd maak ik een aantrekkelijke advertentie voor in de social media. Een eenvoudige afbeelding met het shirt gedragen door een model.
Nu hoor ik je al denken: ‘Maar, ik ben geen fotograaf!’ of ‘Ik kan mij geen model veroorloven’. Dat hoeft ook niet. Ik leer je exact hoe je een dergelijke advertentie maakt zonder ooit een model voor de camera te krijgen! Het belangrijkst is, dat het product op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd.
De daadwerkelijke investering
En dan komt het moment dat ik echt kosten moet gaan maken. Omdat ik de doelgroep waarvoor ik dit shirt heb ontworpen van te voren heb bepaald, weet ik aan wie ik het wil verkopen. Ik stel een advertentie in op een dag budget van 5 euro en laat die advertentie één dag lopen. Sinds ik op deze manier werk, heeft iedere advertentie mij minimaal één verkoop opgeleverd. Als je daar bij bekijkt, dat mijn marge op één shirt tussen de 6 en 10 euro is, begrijp je wel, dat de kosten er op dat moment al uit zijn. Bovendien koopt vrijwel iedereen meer dan één shirt.
Een compleet systeem
Op basis van bovenstaande heb ik een ‘vijf stappen systeem’ ontwikkeld, wat prima werkt voor de verkoop van mijn shirts. Tijdens de cursus ‘Start je eigen T-Shirt store‘ leg ik dat systeem ook uit aan de cursisten. Wanneer je dat systeem volgt, dan kan je bijna niet meer fout gaan!
Maar het gaat niet om het geld
Het belangrijkste in dit hele proces is niet eens hoeveel geld ik hier mee verdien. Het belangrijkst is, dat ik hier redelijk risicoloos kan experimenteren met nieuwe medio om mijn producten te verkopen. Voor het marketen van een cursus heb ik vaak een lange voorbereidingstijd nodig. Bovendien duurt het even, voor de inschrijvingen daadwerkelijk binnen komen. Het voordeel bij T-Shirt marketing is, dat ik vrijwel direct resultaat heb.
Wil ik een keer ‘iets anders’ uitproberen in mijn regulieren marketing, dan probeer ik het eerst uit met de shirt verkoop. Werkt dit daar niet, dan werkt het zeker niet voor de verkoop van mijn producten voor WordXPression.
[text-blocks id=”t-shirts”]