Na een aantal jaren…
Ik help ondernemers al een aantal jaren met het opzetten en inrichten van hun online cursussen. Ik heb cursussen zien slagen en ik heb cursussen zien mislukken. Vandaag de dag heb ik inmiddels zelfs ervaring genoeg om te kunnen stellen, dat ik van een aantal cursussen op voorhand al kan zeggen, wat de kansen zijn.
Het is dan ook een uitdaging om eens op een rijtje te zetten wat nu vooral de succesfactoren voor online cursussen zijn. En het aardig is, dat ik er op zeven uit kwam. Een reden om toch even een knipoogje naar meneer Covey te geven. Maar wat zijn dan die zeven eigenschappen van succesvolle cursus makers?
1. De cursus is voor hen een doel, niet primair een middel om geld te verdienen
Natuurlijk, wanneer je dagen investeert in het maken van een cursus vind je het fijn om hier ook voor betaald te krijgen. Maar de mensen die ik werkelijk succes heb zien hebben met hun online cursussen die waren primair bezig met het delen van hun passie met anderen.
Zonder namen te noemen wil ik je graag een paar voorbeelden geven van mensen die iets dergelijks vanuit hun passie doen
- Een kunstenares ervoer bij het geven van workshops hoe fijn het is om haar kennis en creativiteit aan anderen over te kunnen dragen. Maar wat kunnen die studenten doen na zo’n workshop? Voor haar was het een reden om haar lessen online voort te zetten om haar bestaande studenten te helpen. Al gauw bleek het echter, dat ook mensen die nog nooit een les van haar hadden gehad geïnteresseerd waren in deze training.
- Een andere klant ontdekte hoe zij haar eigen lichamelijke pijn onder controle kon houden. Vanuit deze gedachte wilde ze andere mensen helpen met dezelfde pijn-problemen.
- Een derde klant is dieet kok. Hij wilde mensen laten zien hoe je zonder een gevoel van honger toch gezond kunt eten en afvallen.
Allemaal mensen die vol passie hun eigen cursus hebben samengesteld. Maar hoewel het leuk is er mee te verdienen, is bij geen van hen geld het primaire doel geweest.
2. Op het moment dat ze beginnen, hebben ze een publiek of beginnen er direct één te creëeren.
Toen ik dit kenmerk uitkwam moest ik direct aan Covey denken. ‘Begin with the end in mind’. Een cursus moet je verkopen. En om te verkopen heb je een publiek nodig. Dat publiek komt niet ineens vol bewondering naar je toewandelen op het moment, dat je klaar bent met je cursus. Dat moet je hebben, of creëren.
Wanneer ik bijvoorbeeld een cursus over WordPress of WooCommerce zou maken, dan speel ik een thuiswedstrijd: Ik heb een lijst met 5000 ondernemers waarvan toch zo’n 1000 vrijwel iedere week mijn mail openen. Dat is een aardig publiek nietwaar? Maar wanneer ik een cursus over een andere hobby van mijzelf zou beginnen, fotografie of bierbrouwen bijvoorbeeld, dan wordt het direct een heel ander verhaal.
En vergis je niet, ik wil dat publiek niet in de eerste plaats om mijn cursus te kunnen verkopen. Ik wil dat publiek om regelmatig terugkoppeling te hebben met betrekking tot het onderwerp. Om te weten, wat zij weten, wat ze niet weten en hoe zij het gat daar tussen op willen vullen. Je kunt geen succesvolle cursus ontwikkelen zonder een luisterend publiek. Zelfs als deze mensen uiteindelijk niet van je kopen.
3. Ze weten en accepteren dat het een kwestie van lange adem is
Het maken van een online cursus kost tijd. En het is niet eens zo belangrijk welke media je gebruikt: schrijven, video, audio. Want ook een vlotte schrijver als ik moet de nodige moeite doen om een cursus helemaal uit te schrijven. Komt er video bij kijken, dan je tijd nog veel langer worden, omdat je onherroepelijk dezelfde fouten gaat maken die ik heb gemaakt. Dat is ook onder meer een reden, dat ik je in ieder geval met een kleine gratis minicursus wil helpen wat tijd en geld te besparen. Voor iets simpels als ‘het juiste geluid’ bijvoorbeeld heb ik aan goedkope microfoons meer uitgegeven, dan uiteindelijk die éne goede mij heeft gekost.
Maar succesvolle cursus makers accepteren tegenslagen. Want ze weten, dat ze hiervan leren. Ze weten, dat het product hier alleen maar beter van wordt. En alles wat je nu leert, kun je gebruiken bij het maken van je volgende cursus.
4. Ze accepteren onvolmaaktheden
Het perfecte product bestaat niet. Een kennis van mij schrijft al vijf jaar een boek. Toen hij begon vertelde ik hem: ‘Denk er om, perfectie is voor de tweede druk’. Hij heeft dit advies in de wind geslagen en al drie jaar vertelt hij mij ‘bijna klaar’ te zijn met zijn boek.
Jouw cursus hoeft niet perfect te zijn. Veel belangrijker dan ‘perfect’ is ’to the point’. Wanneer jij op een imperfecte manier iemand de kennis bij weet te brengen, die die persoon altijd al had willen hebben, sluit je beter aan bij zijn behoeften, dan wanneer je op perfecte wijze weet te vertellen, wat hem niet interesseert.
Zoals de veel van jullie weten heb ik een spraakgebrek. Ik heb er geen last van. Mijn cursisten evenmin. Hoewel ik nooit in staat zal zijn een ‘perfecte’ en gelikte presentatie te geven, weten mijn cursisten dat ik iets te vertellen heb, wat waardevol is. En zoals je kunt zien, noemen sommigen mijn cursussen zelfs ‘perfect’. Want jouw definitie van perfect hoeft niet aan te sluiten op de definitie van jouw (potentiële) klanten.
5. Ze luisteren constant naar hun studenten
Dit is direct gerelateerd aan het tweede punt. Een training die je lost van enige terugkoppeling van je publiek ontwikkeld is gedoemd te mislukken. Maar ook een training die je niet aanpast aan de terugkoppeling van je studenten komt niet tot zijn recht. Een goede strategie is een kleine groep van je huidige studenten te vragen om terugkoppeling te geven op je nieuw ontwikkelde training. Hiervoor neem je studenten die aan twee criteria voldoen. Ze zijn actief, je wilt geen jaar wachten op terugkoppeling, en ze hebben je aangegeven op welke punten jouw huidige cursus mogelijk te kort schoot. En natuurlijk bied je deze mensen je vervolgtraining gratis aan.
6. Ze gaan van specifieke niche onderwerpen langzaam naar een bredere basis
Klinkt dat even onlogisch nietwaar? Maar als je er wat langer over nadenkt, zal je hier al snel de logica van inzien. Misschien handig om ook even mijn blogartikel van vorige week hier nog eens over terug te lezen. De kern is, dat je met een niche onderwerp makkelijker je publiek zal bereiken. Een voorbeeld. Een cursus ‘Lekker leren koken’ zal zich moeten meten met een ton andere kookcursussen op de markt. ‘Hoe kook ik Koreaans voor vegetariërs’ zal waarschijnlijk op een kleiner publiek mogen rekenen, maar de cursus valt wel op. Natuurlijk onderzoek je de markt wel eerst naar de vraag met betrekking tot de cursus. Niet iedere niche is een gat in de markt.
7. Ze koppelen terug en blijven betrokken bij hun studenten.
Dit is een heel belangrijke. Mijn ervaring is dat meer dan 50% van de mensen die een cursus koopt, nooit verder komt dan de introductie. Dit heeft niets met de kwaliteit van de cursus te maken, maar met het feit dat we drukke mensen zijn. Als ik naar mijzelf kijk, dan merk ik dat ik soms een cursus aankoop -of mij voor een gratis cursus inschrijf- en daar nooit wat mee doe. Doodgewoon omdat ik de tijd niet heb, en het later vergeet.
Wanneer je af en toe je cursist er aan herinnert, dat hij nog een cursus heeft, dan heb je meer kans op betrokkenheid, meer kans dat hij de cursus werkelijk afrond. Voeg je aan de cursus nog een ander, een sociaal, element aan toe, dan verhoog je het potentiële succes van je cursisten nog meer.
Bedenk, iemand zal niet snel een vervolgcursus van je kopen, als hij nog een cursus van je te volgen heeft.
En het is in principe zo eenvoudig om met MailChimp Automation enkele geautomatiseerde herinneringen ‘in te plannen’.
Samenvattend
Er komt veel kijken bij het ontwikkelen en ‘uitbrengen’ van een online training. Met dit artikel probeer ik je niet af te schrikken. Ik ben dol op mensen die een passie hebben om andere mensen iets te leren. Maar ik hoop dat je met deze ‘gewoonten’ in gedachten je enkele handvatten hebt gevonden om jouw online training straks op te zetten.
Wil je nog wat extra tips hebben, dan verwijs ik je graag naar de korte cursus (7 lessen per email) die specifiek ingaat op de voorbereidingen en ontwikkeling van jouw training.