Verdorie, een mondige klant laat zich niet verleiden!
Eén van mijn vakantieprojecten is het schrijven van mijn boek over Marketing met MailChimp. Dit zal overigens niet de titel worden, de exacte titel moet ik nog bedenken. Eén van de hoofdstukken die ik schreef bracht mij tot een bijzonder inzicht, waar ik zelf een beetje van schrok. Onbewust had ik het al gemerkt en was ik al met de oplossing bezig, maar toen ik eenmaal de woorden op het digitale papier had gezet, wist ik dat er geen weg meer terug is. Het gratis e-boek voor listbuilding is dood. Wat nu? Onderstaande tekst is een onderdeel van de tekst zoals hij -mogelijk in een bewerkte vorm- ook in het boek zal komen. Een voorproefje dus!
Kijk, als je weggeeft, krijg je meer…
Wanneer je wat wilt krijgen, moet je beginnen met geven. Zes jaar geleden schreef ik mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’, waarin ik het één en ander vertelde over het opbouwen van een mailinglijst. En hoewel dit allemaal nog waar is, zijn de tijden veranderd. Het is waar, maar het is niet voldoende.
Maar laten we eerst eens kijken naar het principe wat ik in ‘Verleid je Klant’ beschrijf.
Op het moment, dat je het email adres van je klant wilt ontvangen, moet je hem daar iets voor bieden. En wat in de meeste gevallen het best werkt, is het aanbieden van een informatieproduct. Dat ‘informatieproduct’ is al snel voor velen vertaald als ‘Een e-boek’, maar het kan ook makkelijk iets anders zijn. Tijdens mijn cursus ‘Online Marketing – Een stap verder’ leg ik uit, waarom een ‘e-boek’ eigenlijk een beetje een ‘besmet iets’ is geworden. Ik zal even heel in het kort proberen te vertellen, wat tijdens mijn training veel uitgebreider aan bod zal komen.
Vele varkens maken de spoeling dun genoeg om het kalf te verdrinken
De markt wordt overspoeld door dezelfde e-boeken over hetzelfde onderwerp. Toen ik ‘Verleid je Klant’ schreef was het een redelijk uniek boekje. Wat ik op dat moment vooral tegen kwam op de markt waren boekjes over ‘Hoe installeer en gebruik je WordPress’. Wanneer ik vandaag de dag op andere websites van ondernemers die vergelijkbare diensten als de mijne aanbieden, dan kan ik letterlijk tientallen tot honderden e-boekjes downloaden die precies hetzelfde vertellen als wat ik met ‘Verleid je Klant’ deed. De spoeling is heel dun geworden. En dat zorgt ervoor dat de effectiviteit van het bouwen van een lijst met één enkel product exponentieel afneemt.
Exponentieel? Ja. Want door een groot aanbod van vergelijkbare informatieproducten zal het aantal keren, dat een bezoeker het bij jou zal downloaden afnemen. Als er 100 boeken over hetzelfde onderwerp zijn, dan moet jij de aandacht voor jou boekje met 100 anderen delen. Maar ook zal de vraag naar dit soort boekjes in zijn algemeenheid afnemen. De markt wordt zo overspoeld met dit soort zaken, dat de neiging om daadwerkelijk iets te downloaden in ruil voor een email adres steeds minder wordt. Dus exponentieel omdat mensen minder vaak willen downloaden over een onderwerp waar al een overvloed van informatie over beschikbaar is.
We gooien het over een andere boeg
Werkt de methode beschreven in ‘Verleid je klant’ dan echt niet meer? Jawel hoor, maar je zal het anders aan moeten pakken.
Vermijd de populaire onderwerpen.
Om het even binnen mijn eigen vakgebied te houden, geef ik een aantal voorbeelden met betrekking tot WordPress. Maar in vrijwel elke sector en niche signaleer ik hetzelfde probleem en is er eenzelfde oplossing mogelijk. Waar je wel bij stil moet staan, is dat deze oplossing je meer tijd en moeite zal gaan kosten. Maar dat geeft natuurlijk niet. Als het goed is verdient het zich dubbel en dwars terug.
In plaats van de platgetreden paden te betreden en onderwerpen op te pakken als ‘Een handleiding WordPress’ (Waar iemand wordt verteld hoe de basisonderdelen van WordPress werken), ‘Listbuilding voor beginners’ (Een boekje in de stijl van ‘Verleid je klant’, zonder de humor die je wel in Verleid je Klant vindt) of ‘Tien tips voor het werken met WordPress’ richt je je op heel specifieke problemen.
Specifieke oplossingen voor specifieke problemen!
Het eerste informatieproduct waarmee ik voor deze aanpak heb gekozen was mijn boekje over WooCommerce wat ik in 2015 heb uitgebracht. ‘Dertien maal Winst met Woo’ vertelde nu eens niet, hoe je WooCommerce installeert en configureert, maar voor degenen die al een WooCommerce webwinkel hadden, hoe ze meer omzet met hun webwinkel kunnen genereren.
Onlangs heb ik een ander nieuw e-boekje over WooCommerce uitgebracht: ‘Cool met Coupons’, een boekje waarin je diverse strategieën gepresenteerd krijgt waarmee je door gebruik van kortingsbonnen meer omzet kunt behalen.
Geen algemene handleidingen, maar concrete informatie over concrete (deel) problemen.
Het nadeel hiervan is, dat je hiermee een smaller publiek benadert, want niet iedereen zit met dezelfde specifieke vragen. Het verplicht je eigenlijk om meerdere informatieproducten te ontwikkelen over verschillende onderwerpen die er onder je doelgroep leven.
En plotseling zijn niet alle varkens meer gelijk
De kracht is echter ook, dat je je nu ineens (weer) gaat onderscheiden van al die andere partijen die allemaal hetzelfde aanbod hebben. Jij doet iets duidelijk anders, jij geeft een antwoord op andere vragen en ineens weten meer mensen met die ‘afwijkende vraag’ jou te vinden.
Doe dat voor een vijftal onderwerpen en je ziet -als je tenminste de vragen van je doelgroep goed kent- binnen no time je bestand (weer) groeien.
Het leveren van de juiste content aan je doelgroep op het juiste moment wordt ‘Content marketing’ genoemd. En een groot deel van dit boek*) gaat juist hierover. Want de tijd dat je -zoals ik met ‘Verleid je Klant’ met één e-boekje 7000 mensen wist te verleiden het te downloaden is voorgoed voorbij. Of je nu een WordPress website aan wilt bieden of het perfecte geneesmiddel tegen slapeloosheid, we moeten het voortaan anders aan gaan pakken.
*) Het boek wat nog uit moet komen dus.
En content marketing heeft alles te maken met vlot schrijven. Om je een idee te geven, Cool met Coupons heb ik in één dag tijd geschreven.
Content Marketing komt ook uitgebreid aan de orde in ‘Online Marketing – Een stap verder‘