Wil je een compleet nieuwe website, of zijn er met een paar ingrepen grote verbeteringen te verwachten?
Vroeger of later wordt iedereen er mee geconfronteerd: Je website is ‘niet meer van deze tijd’. Je ontwerp lijkt vooroorlogs (we refereren hier natuurlijk aan de prijzenoorlogen van de supermarkten, voor de Tweede Wereldoorlog was er nog geen Internet) en je teksten zijn niet meer van deze tijd. En eigenlijk vrij tijdloos: Er is geen periode in de geschiedenis te bedenken, dat jouw teksten wel iemand aan zouden spreken.
Ooit was je zo trots op je website, maar bij de laatste druk van je visitekaartjes heb je het bestaan van je website angstvallig verzwegen. Stel je voor dat iemand hem serieus zou bezoeken!
Ik hoop voor jou, dat jij je in bovenstaande situatie niet herkend. Maar wanneer jouw website ouder is dan twee jaar, vraag jij je misschien af of jouw website de tand des tijds nog wel kan doorstaan. Want laten we eerlijk zijn: Vandaag de dag lijkt de mode voor zomerkleding langer te beklijven dan die voor webontwerpen!
Functie voor presentatie
Zoals jij wellicht weet, is mijn motto bij het ontwerpen van een website altijd ‘functie voor presentatie’. Of met andere woorden, de functionaliteit van jouw website is belangrijker dan de manier waarop je de inhoud wilt presenteren. Goede teksten, een logische opbouw en een goede opt-in procedure voegen meer toe aan een positieve klantervaring, dan een ‘modern’ uiterlijk, een ‘flitsend design’ of ’trendy kleuren’.
Wanneer je het gevoel hebt dat jouw website niet meer doet wat jij wilt, dan kan kritisch kijken naar de inhoud meer opleveren, dan een kritische blik op het grafisch ontwerp.
Voordat je ook maar overweegt een nieuw grafisch ontwerp van je site te willen, moet je eerst kritisch kijken naar de inhoud van je website.
De doelstellingen van je bedrijf… staan die in één lijn met de boodschap die jouw site probeert uit te dragen? En hoe zit het met je doelgroep: voelt die zich (nog steeds) aangesproken tot jouw taalgebruik? Doe jij iets aan listbuilding, en als je dit doet, doe je dit dan ook op de juiste manier?
Waarschijnlijk is dat niet het geval. Zoals bij (bijna) iedereen loopt jouw website achter bij de realiteit van alle dag. En dat is op zich heel begrijpelijk: Een website is een weergave van jouw identiteit als ondernemer. Maar naarmate de tijd verstrijkt groei jij als het goed is. En hoewel jouw groei niet verandert wie jij in wezen bent, verandert het wel in grote mate hoe anderen jou ervaren. De website die jij 1,3 of 5 jaar geleden liet maken past niet meer bij de persoon die jij nu geworden bent.
Ben jij geen ZZP-er, maar een onderneming met werknemers, is dit nog veel sterker van toepassing. Want iedere toegewijde werknemer voegt exponentieel toe aan de groei van je onderneming.
Maar hoe dan ook. Op een bepaald moment ontdek je, dat jouw website niet bijdraagt aan de groei van je onderneming, maar je juist remt. Jij bent -al dan niet met je medewerkers- voorbij gegroeid aan de beschrijvingen die in jouw website te vinden zijn.
En zeg mij eerlijk. Waar zit je in zo’n situatie meer op te wachten: Een beter grafisch ontwerp, of een betere omschrijving van je onderneming?
Mobiele geschiktheid van je website
Een ander belangrijk punt van verbetering is de mobiele geschiktheid. Op dit moment is het zo, dat er meer gezocht wordt op het Internet met telefoons en tablets dan met ’traditionele’ desktop en laptop computers. Het allerbelangrijkste hierin is natuurlijk, dat de website goed zichtbaar is op mobiele apparatuur. Of met andere woorden, dat hij responsive is. Maar zelfs als hij dat -nog- niet is, kun je sowieso een paar dingen doe om de mobiele geschiktheid te verbeteren.
- Zorg voor een sterk contrast voor teksten.
Geloof mij of niet, maar tablets en telefoons worden onder alle lichtomstandigheden gebruikt. En alleen een sterk contrast tussen tekst en achtergrond zorgt voor een goede leesbaarheid als het eens wat zonniger is. - Zorg voor grote knoppen
Vingers zijn nu eenmaal wat dikker dan een muiscursor. Zorg er voor dat de knoppen groot genoeg zijn om ‘aangeraakt’ te kunnen worden op een touch-scherm. - Zorg voor een leesbare lettergrootte.
Heb jij een ‘doe het zelf kit’ of ben jij afhankelijk van derden?
Hoe graag ik ook wil, dat jij overstapt naar WordPress, wanneer jij alle ‘content problemen’ van jouw huidige website zelf op kunt lossen, is hier voorlopig geen reden toe. Vooropgezet, dat het aantal bezoekers minimaal is, wat je zou verwachten. Concentreer je op het op hetgeen je zelf kunt verbeteren in jouw website. Op het moment echter, dat jouw gewenste aanpassingen niet meer door jezelf gedaan kan worden en de vergoeding voor jouw webdesigner meer dan 100 euro is, is het tijd om serieus onderzoek in te stellen, of je toch niet de overstap naar WordPress wilt wagen.
Nog geen WordPress?
Als je dit niet zelf aan kunt passen, is het de hoogste tijd contact op te nemen met WordXPression en over te stappen naar WordPress. Indien je het wel kunt is het veranderen van een Content Management System niet jouw hoogste prioriteit. Richt je op de veranderingen die je – zelfs als je geen WordPress site hebt- zelf door kunt voeren.Herschrijf de pagina’s die het nodig hebben. Verplaats dat menu van de linker zijbalk naar boven, als het mogelijk is en veschuif de sidebar van rechts naar links. Om maar eens een paar zaken te noemen.
Heb je een opt-in procedure op je site, zo’n gratis geschenk in ruil voor een email adres? In mijn gratis e-boek ‘Verleid je Klant’ kun je exact nalezen, wat dit voor je kan doen.
Zijn de veranderingen die jij nodig denkt te hebben niet mogelijk op jouw site of worden de aanpassingen die hiervoor moeten gebeuren te duur, dan is het een goed moment om op WordPress over te stappen. Maar in veel gevallen kun je met een ander CMS vrijwel dezelfde resultaten bereiken.
Dit artikel is het eerst in een drieluik over het redesign van bestaande websites. Over twee weken lees je het vervolg.
Nog geen website?
Heb je nog geen website? Dan geldt er maar één advies. Kies een CMS wat jou de flexabiliteit en het gebruikersgemak geeft die je nodig hebt. Voor de meeste ondernemers in het MKB is WordPress eigenlijk de enige serieuze keuze. En tijdens het WordPress XPress programma wordt niet alleen jouw site op maat gemaakt, maar leer jij hier boven ook nog mee te werken. Zodat bij de volgende realignment ronde je alles zelf kunt doen!
Al wel een website, zelfs een WordPress website, maar kun je de noodzakelijke aanpassingen niet alleen aan? Een voordelige oplossing voor net dat kleine stukje extra ondersteuning wat je nodig hebt, is de Support Strippenkaart.