Hoe je jouw affiliate programma tot een succes kan maken
Wanneer je een goed product hebt, wil dat nog niet zomaar zeggen, dat je het ook makkelijk kan verkopen. Want wanneer je het te koop aanbiedt via een je website heb je nog steeds geen enkele zekerheid, dat er ook daadwerkelijk verkeer naar toe zal komen.
De meest gebruikelijke manier om verkeer naar je site te krijgen is natuurlijk via Google. Maar vindbaar zijn via Google is een kwestie van lange adem. Je site is niet zomaar goed bereikbaar en -nog veel vervelender- van het ene moment op het andere kan Google besluiten de zoekalgoritmes te veranderen, waardoor je site ineens niet meer vindbaar kan zijn. Geen goede basis om een business op te bouwen dus.
Een andere manier om meer verkeer te krijgen is door advertenties te plaatsen op Facebook en Google. En hoewel dit een goede bron van verkeer kan zijn, wanneer je het goed doet, zijn veel mensen zich er niet van bewust, hoe je het best kan adverteren. Daarnaast ben je opnieuw heel afhankelijk van een tweetal partijen. Met name Facebook heeft in de afgelopen jaren allerlei advertentiestrategiën minder mogelijk gemaakt, waardoor veel mensen die erop vertrouwen zich moesten herbezinnen.
Een bijkomend nadeel is, dat hier duidelijk de kost voor te baat uitgaat. Je betaalt, zonder te weten of je hier ook iets voor terug kan krijgen.
Affiliate marketing
Bij affiliate marketing doe je eigenlijk precies het omgekeerde. Je betaalt de de mensen die verkeer naar je site toe sturen voor de verkopen die het verkeer wat er bij je binnen komt genereert.
Je betaalt dus uitsluitend als het werkelijk wat oplevert.
Om zich een ideale formule natuurlijk, maar toch werkt het voor veel mensen niet. Wat is hierbij het probleem?
Voor het eerste deel van het verhaal doe ik even een paar stappen terug in het verleden.
Affiliate marketing vanuit het perspectief van de affiliate.
Je moet goed begrijpen, dat er eigenlijk twee soorten affiliates zijn. De ene groep is de groep van mensen die zich (semi)professioneel bezighoudt met geld verdienen op het Internet door klanten naar producten te verwijzen. De andere groep is de groep die jouw product gekocht heeft en best een extra centje wil verdienen met het promoten van jouw producten, maar hier niet al te veel moeite in zal steken. Veelal omdat men ook niet weet hoe men dit aan moet pakken.
En hoeveel mensen zich ook aanmelden als potentiële affiliates je loopt een groot risico ze heel snel weer kwijt te raken, als je niet een aantal maatregelen neemt om ze te behouden.
Maar hoe doe je dat dan? De belangrijkste manier: Zorg dat je in regelmatig contact blijft. Op die manier wordt je inderdaad niet vergeten. Want voor die eerste groep heb jij geen prioriteit, en voor de tweede groep heeft affiliate marketing geen prioriteit. En het is jouw taak om ervoor te zorgen, dat die prioriteit blijft.
Daarom heb ik tien tips voor je op een rijtje gezet om hiervoor te zorgen.
Tip 1 : Zorg voor een handleiding
De categorie van de ‘incidentele affiliates’ heeft vaak geen idee op welke manieren ze jouw producten kunnen promoten. Zorg daarom voor een goede online- of downloadbare handleiding waar duidelijk in uiteen wordt gezet, hoe jouw producten kunnen worden promoot. Zorg ook dat jouw affiliates op de hoogte zijn. En liefst nog, verwijs in iedere mail die je verstuurt naar je affiliates naar die handleiding.
Tip 2 : Zorg voor veel beeldmateriaal
Het promoten van een website gaat pas echt goed, wanneer je voldoende beeldmateriaal hebt, wat jouw affiliates kunnen gebruiken. Je moet hierbij denken aan banners en andere afbeeldingen die makkelijk gebruikt kunnen worden voor promotie campagnes.
Verwacht niet, dat je affiliates veel zelf zullen doen, wanneer jij niet de juiste materialen aanbiedt.
Tip 3 : Stuur een bericht wanneer je affiliate iets heeft verdiend
Een doodnormale gang van zaken in het leven van een affiliate. Je schrijft je in bij een affiliate programma, je plaatst enkele links of promoot het product op andere manieren en vervolgens verleg je je aandacht naar andere affiliate programma’s, of de praktijk van alle dag.
Je vergeet compleet over dat specifieke programma, totdat je ineens het bericht krijgt, dat je iets hebt verdient. Verdorie! Het werkt dus! Dat is vaak het moment, dat je affiliate besluit meer werk in het promoten van jouw site te steken. Zorg dus dat jouw affiliates bericht krijgen, wanneer ze wat verdienen. En voor je top affiliates is het ook best aardig als deze berichtgeving ook weer uitgezet kan worden.
Tip 4 : Stel een uitbetalingslimiet in
Wanneer je begint met een affiliateplatform, is het goed om een minimaal limiet voor uitbetaling in te stellen. En wel om een aantal redenen. De belangrijkste reden is natuurlijk de hoeveelheid werk. Jij wilt niet iedere maand druk bezig zijn met het uitbetalen van een paar euro aan iedereen.
Het is daarom in ‘affiliate land’ heel normaal, dat je affiliates pas uitbetaald krijgen, wanneer ze 50 of 100 euro hebben verdiend.
Maar dit heeft ook een heel leuk neveneffect. Ik merk dit zelf voor de affiliate programma’s waar ik zelf affiliate van ben. Op het moment dat je halverwege de ‘uitbetalingslimiet’ bent, dan ben je geneigd extra inspanning te verrichten om zo snel mogelijk uitbetaald te krijgen. Want je ‘bent er immers bijna’.
Tip 5: Geef een sign up bonus
In de meeste affiliate programma’s die ik run voor mijn webshops krijgen de mensen een 20 dollar ‘sign up’ bonus wanneer ze affiliate worden. Er geldt echter ook een 100 dollar ‘uitbetalingslimiet’. Zo’n sign up bonus werkt motiverend. Je hoeft namelijk ‘nog maar’ 80 dollar te verdienen om uitbetaald te krijgen.
Ik merkte zelf dat sinds ik sign up bonussen hanteer, ik meer active affiliates heb.
Tip 6: Blijf in contact
Wat ik zelf ook merk als affiliate, is dat ik vaak geneigd ben (opnieuw) actief te worden in een affiliate programma, wanneer ik een mailtje krijg, met iets wat interessant voor mij is.
Zo zijn er bijvoorbeeld affiliate programma’s die periodiek ‘dubbele bonussen’ aanbieden. Koopt iemand in die periode iets via jouw affiliate link, dan krijg je tweemaal de bonus, die je normaliter krijgt.
Ik heb in het verleden zelf ook dit soort promoties gedraaid (de laatste maal net voor de zomer voor mijn t-shirt stores) en op het moment dat er ‘dubbele bonussen’ verdiend kunnen worden, worden je affiliates ineens een stuk actiever.
Maar je kan natuurlijk ook op andere manieren in contact blijven. Schrijf bijvoorbeeld je affiliates aan om te melden, dat er nieuwe banners zijn, of wanneer je nieuwe methoden van promotie hebt toegevoegd aan je affiliate programma.
Tip 7 : Gebruik een Multi Level affiliate structuur
Het is natuurlijk leuk, wanneer jouw affiliates voor jou je producten onder de aandacht gaan brengen, maar het zal er al snel op beginnen te lijken, dat je nu in plaats van producten verkopen bent begonnen je affiliate programma te verkopen. Je blijft het druk hebben, maar nu met iets anders.
Een goede oplossing is om een ‘multi level’ affiliate plan in te stellen. Wat wil dat precies zeggen?
Je vraagt je affiliate dus niet alleen om je producten te promoten, maar je biedt ze ook een bonus, wanneer iemand zich via hun affiliate link inschrijft als affiliate en producten verkoopt.
Stel je de volgende situatie voor.
Peter is een affiliate van mij. Peter heeft een verwijzing naar mijn site op de zijne en Jan klikt op die link. Jan koopt niets bij mij, maar schrijft zich ook in als affiliate.
Vervolgens koopt Karel via Jan zijn affiliate link. Hij koopt voor 100 euro shirts. Jan krijgt hiervan 10%, dus 10 euro. Omdat Jan zich via Peters link heeft aangemeld, krijgt Peter 5% van het bedrag van Jan verdient heeft. Dus 50 cent.
Dat laatste lijkt op zich niet veel, maar stel je voor, dat iemand heel bewust niet je producten, maar jouw affiliate programma onder de aandacht van andere ‘beroeps’ affiliates brengt. Wanneer deze persoon voldoende mensen naar jou verwijst, kan hij behoorlijk wat geld verdienen zonder ooit iets direct voor jouw winkel(s) te hoeven doen.
En er zijn talloze mensen die op deze manier werken. Ze promoten affiliate programma’s van anderen, indien zij een percentage krijgen van de verdiensten van die ander.
Door een multi level constructie aan te brengen in jouw programma, hoef jij minder tijd te steken in het promoten van dat programma.
Tip 8: Keep it stupidly simple
Eén goede manier om je affiliates bezig te krijgen en bezig te houden is door het zo simpel mogelijk voor ze te maken.
Zorg er bijvoorbeeld voor, dat je een ‘deeplink’ tool hebt. Een ‘deeplink’ tool, is een eenvoudig formulier waar jouw affiliate simpel een url naar een product van jou kan ingeven, en die dan wordt omgezet in een affiliate link.
Een tweede manier om het eenvoudig te maken, is door het mogelijk te maken voor je affiliate ‘referrer’ websites op te geven. Stel, ik promoot vanaf WordXPression jouw producten. Nu kan ik natuurlijk iedere keer naar jouw site linken met codes als ?af=123456
achter de URL, maar het is veel vriendelijker wanneer ik ergens kan opgeven, dat het meeste van mijn verkeer afkomstig zal zijn van een bepaalde domeinnaam, wordxpression.nl
in dit geval.
Een derde mogelijkheid om het je affiliate makkelijk te maken heb ik in het onderdeel over Social Sharing besproken in een recente blogpost.
Tip 9: Luister naar je affiliates, biedt maatwerk!
Nu moet je dit ‘maatwerk’ niet al te letterlijk nemen. Je hoeft niet alles te doen wat je affiliates van je vragen. Maar maak duidelijk aan je affiliates dat je bijvoorbeeld graag banners en ander promotiemateriaal ‘op maat’ wil maken voor je affiliates. Heeft een affiliate graag banners met betrekking tot bepaalde producten, zorg dan dat die er komen… en biedt dit natuurlijk ook aan aan de rest van je affiliates.
Bij ‘maatwerk’ kan je bijvoorbeeld ook aan couponcodes denken. Mijn goed converterende affiliates krijgen -op verzoek- couponcodes die ‘gelinkt’ zijn aan hun affiliate account. Koopt iemand een product gebruik makend van hun coupon code, dan weet ik wie de verwijzer was en krijgt de affiliate zijn bonus.
Tip 10: Maak een ‘promotie kalender’ en deel die met je affiliates
Het is natuurlijk leuk, dat jij weet wanneer je welke promoties gaat doen, maar wanneer je dit ook tijdig aan je affiliates doorgeeft, dan hebben zij ook de tijd om zich hierop voor te bereiden.
Enkele goede affiliate programma’s waar ik zelf deel aan neem sturen mij ieder kwartaal een overzicht van de plannen voor de komende drie maanden. Bovendien word ik op de hoogte gehouden wanneer het promotiemateriaal daadwerkelijk beschikbaar komt en wanneer de campagne is afgelopen.
Een aantal van deze affiliate programma’s gaan zelfs zo ver, dat ze in de mail een link plaatsen, waarop ik slechts hoef te klikken om te zien wanneer bepaalde ‘seasonal campaigns’ van start gaan.
Ten slotte
Ik hoop dat je een beetje een indruk hebt gekregen van wat er zoal nodig is om een goed affiliate programma op te zetten. Tijdens de training Affiliate marketing voor je Webshop komt uitgebreid aan de orde, hoe jij een succesvol affiliate programma voor je WooCommerce webshop kan implementeren. Zowel voor wat betreft de technische als de organisatorische kant.